Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Facenda Pública. Sistema Fiscal Código 611G02026
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Economía
Coordinación
Rego Veiga, Gustavo
Correo electrónico
gustavo.rego@udc.es
Profesorado
González González, Mateo
Montes Solla, Paulino
Rego Veiga, Gustavo
Rivera Castiñeira, M. Berta
Correo electrónico
mateo.gonzalez@udc.es
paulino.montes.solla@udc.es
gustavo.rego@udc.es
b.rivera@udc.es
Web
Descrición xeral Nesta materia estúdanse as causas de intervención do Sector Público na actividade económica e a vertente de ingresos públicos. Delimítase o sector público e as súas funcións, e preséntase o orzamento como instrumento fundamental de intervención, ao incluír as previsións de gastos e ingresos deste axente económico.
Introdúcense os ingresos públicos, dedicando os diferentes temas ás principais figuras tributarias: o Imposto Persoal sobre a Renda, o Imposto de Sociedades, a imposición indirecta e o financiamento subcentral.

Competencias do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Identificar e coñecer a organización do Sector Público e os fundamentos da súa intervención na economía. A4
A6
A7
A8
A11
B1
B3
C8
Coñecer o funcionamento xeral das finanzas públicas e as súas implicacións sobre as magnitudes macroeconómicas. A7
A8
A9
A11
B2
B5
B6
Coñecer os principais elementos do sistema fiscal español e as súas figuras tributarias. A1
A2
A3
A8
Coñecer o significado dos distintos elementos dos impostos e as súas implicacións. A8
A9
A10
A11
B7
B9
Habilidades de xestión da información relacionada coa materia: obtención e análise crítica de diferentes fontes A5
A6
A8
A9
A11
B4
C2
C3
Habilidade para traballar en equipos interdisciplinarios A2
A12
B8
B10
C1
C4
C5
C6
C7

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1 - INTRODUCIÓN AO SECTOR PÚBLICO E ACTIVIDADE FINANCEIRA • Razóns para a intervención do Sector Público na economía
• Sector Público: configuración e delimitación
• Instrumentos de intervención
• O Orzamento Público. Concepto principios e indicadores

TEMA 2 - INGRESOS PÚBLICOS E CONCEPTOS TRIBUTARIOS BÁSICOS • Concepto e clases de ingresos públicos
• Imposto: concepto, elementos e clasificación
• Estrutura fiscal española por niveis de goberno
TEMA 3 - TEORÍA DA IMPOSICIÓN: EQUIDADE, INCIDENCIA E EFICIENCIA • Incidencia impositiva
• Principios tributarios. Especial referencia á eficiencia e equidade
• Distorsións impositivas e exceso de gravamen
• Principais causas da erosión da recadación no sistema tributario
TEMA 4 - IMPOSTO SOBRE A RENDA PERSOAL • Xustificación dun imposto sobre a renda persoal
• A renda como medida da capacidade de pago do imposto
• Determinación da renda fiscal
• Elección da unidade contribuinte
• A inflación e o imposto sobre a renda

TEMA 5. IMPOSTO DE SOCIEDADES • Xustificación do imposto
• Estrutura do imposto.
• Integración dos impostos sobre a renda e sociedades.
TEMA 6. IMPOSICIÓN INDIRECTA. O IVA • Ventaxes e inconvintes da imposición indirecta sobre o consumo
• Imposición selectiva
• Impostos sobre o volumen de ventas
• Impostos sobre o valor engadido
TEMA 7. IMPOSTOS SOBRE A RIQUEZA • Xustificación
• Imposición sobre o patrimonio neto
• Impuesto sobre sucesións e doazóns
• Outros impostos sobre a riqueza.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Proba mixta A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 2 16 18
Solución de problemas A3 A4 A6 A9 A11 A12 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B10 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 12 24 36
Actividades iniciais C7 C8 2 0 2
Estudo de casos A4 A6 A9 A10 B2 B5 B7 B8 B10 C1 C2 C3 C4 C6 C7 C8 9 27 36
Sesión maxistral A2 A3 A6 A7 A8 A10 18 36 54
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba mixta Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe que pode combinar distintos tipos de preguntas: de resposta múltiple (formular unha cuestión en forma de pregunta directa ou de afirmación incompleta con varias opcións ou alternativas de resposta das que só unha de las é válida), de ensaio (preguntas de certa amplitude por escrito nas que se valora que se proporcione a resposta esperada, combinada coa capacidade de razoamento (argumentar, relacionar, etc.) e caso práctico. Tamén pódese construír cun só tipo dalgunha destas preguntas.
Solución de problemas Resolución de exercicios, comentarios e/ou cuestionarios que deberá entregar o estudante aos profesores.
Actividades iniciais Sesión dedicada a ofrecer unha visión global da materia que se vai a impartir, enmarcándoa no campo da Facenda Pública.
Estudo de casos Resolución de casos aplicados aos contidos da materia.
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Solución de problemas
Descrición
Dirixido a reforzar determinados aspectos da aprendizaxe autónoma do estudante mediante o seguimento e supervisión de diferentes actividades programadas.

Para o alumnado con exención académica de exención de asistencia, acordarase ao comezo do cuadrimestre un programa que lle permita realizar tarefas prácticas e traballos.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Estudo de casos A4 A6 A9 A10 B2 B5 B7 B8 B10 C1 C2 C3 C4 C6 C7 C8 Resolución de casos ou supostos aplicados relacionados co contido da materia. 30
Solución de problemas A3 A4 A6 A9 A11 A12 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B10 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Resolución de exercicios prácticos, comentarios ou cuestionarios relacionados co contido da materia realizados na aula e posible participación activa na clase. 10
Proba mixta A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 Consistirá nun exame escrito na que se poden utilizar preguntas de resposta múltiple e/ou ensaio e casos prácticos 60
 
Observacións avaliación

1. Cualificación de non presentado: Corresponde ao alumno ou alumna, cando participe en actividades de avaliación que teñan un peso inferior ao 20% sobre a cualificación final, con independencia da cualificación acadada.

2. Segunda oportunidade e chamada anticipada:

   A) Primeira oportunidade: aplicaranse os criterios de avaliación anteriormente indicados.

   B) Segunda oportunidade: Os criterios de avaliación:

      Proba mixta: 60% se se mantén a nota da avaliación continua da primeira oportunidade. Se non se quere manter ou non se realizou a avaliación continua, a nota do exame de segunda oportunidade será o 100% da nota final.

   C) Convocatoria anticipada: A avaliación realizarase mediante unha proba 100 % mixta

3. Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e exención académica de exención de asistencia:

Salvo as datas aprobadas pola Xunta de Facultade para a proba obxectiva final, para as restantes probas acordarase ao comezo do curso un calendario específico compatible coa súa dedicación.

4. Respecto ás condicións de avaliación final: Queda prohibido acceder á aula de exames con calquera dispositivo que permita a comunicación co exterior e/ou almacenamento de información.

5. Identificación do alumno: O alumno/a deberá acreditar a súa personalidade de acordo coa normativa vixente.

 

Outras observacións da avaliación:

A cualificación da proba mixta só se sumará se a puntuación na mesma é igual ou superior a 2,5 puntos sobre 6,0.


Fontes de información
Bibliografía básica

ALBI, E., J.M. GONZÁLEZ-PÁRAMO e I. ZUBIRI (2017): Economía Pública I y II, Ed. Ariel, Barcelona.

COSTA, M., J.M. DURÁN e outros (2005): Teoría básica de los impuestos. Un enfoque económico, 2ª ed, Ed. Thomson Civitas.

DOMÍNGUEZ, J.M. e G. CARRASCO (1998): Ejercicios de Hacienda Pública, Ed. Pirámide, Madrid.

ROSEN, H.S. (2007): Hacienda Pública, 5ª edición, Ed. McGraw-Hill, Madrid.

RUIZ-HUERTA, J. e LOSCOS FERNÁNDEZ, J. (dirs) (2003): Ejercicios de Hacienda Pública, Ed. McGraw-Hill, Madrid.

STIGLITZ, J.E. e ROSENGANRD, J.K. (2016): Economía del sector público. 4ª Edicción. Antoni Bosch.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

1. Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores de sostenibilidad nos comportamentos persoais e profesionais.

2. Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade.

3. Facilitarase a plena integración do alumnado que por razóns físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso adecuado, igualitario e proveitoso á vida universitaria.

4.

     - Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores/as de ambos sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas...)

     - Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade.

     - Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías