Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer a tipoloxía de espazos reservados polos medios de comunicación ao campo literario e as relacións do poder mediático coa literatura, con especial atención ás sociedades con concorrencia de sistemas literarios. |
AM1 AM2
|
BP3
|
|
Coñecer e manexar as ferramentas de recusos de investigación deste campo, así como os principais focos de información e de reflexión teórica relativas aos estudos das relacións entre a literatura e os medios de comunicación e saber integrar as achegas dos principais grupos investigadores do ámbito académico |
AM2 AM4 AM8 AI3
|
BP5
|
CM5 CI1
|
Concibir e desenvolver un pequeno traballo individual de pesquisa, rigoroso e orixinal, en que se analise, de maneira especializada e segundo as pautas expostas nunha sesión presencial, un exemplo de hipertexto fornecido polo docente. |
AM3 AM9 AI1
|
BP1 BP7
|
CM1 CI3
|
Expresar con rigor e nos termos da redacción académica opinións fundamentadas e dialogar con outras opinións nas discusións dirixidas síncronas e asíncronas á volta de: (1) a construción de espazos contrahexemónicos nos medios de comunicación, e (2) a ideoloxía e a canonización neses medios. |
AM2 AM5
|
BP1
|
CM6
|
Traballar de forma autónoma con iniciativa tendo en conta a importancia da aprendizaxe ao longo de toda a vida. |
|
BP2 BP4
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. Do texto ao hipertexto: estruturas narrativas pos-media |
Literatura e internet.
Estruturas narrativas posmedia.
Análise de exemplos de lieratura hipertextual. |
2. Literatura e medios de comunicación na sociedade líquida |
Omnivorismo cultural, lóxica da moda e moralidade indolora en relación á literatura.
A crítica literaria líquida.
|
3. A crítica literaria no marco das industrias culturais |
As industrias culturais e a República Mundial das Letras.
Campo literario e campo de produción ideológica. Espazos literarios contrahexemónicos.
Concepcións da crítica: emocional, ideolóxica, inmanentista.
Literatura e mercado: o libro como obxecto de consumo masivo. Axentes literarias/os.
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
A1 B7 B8 C5 |
0 |
4 |
4 |
Sesión maxistral |
A5 A8 B7 C5 |
2 |
0 |
2 |
Proba mixta |
A4 A9 B4 B5 B6 C7 |
6 |
14 |
20 |
Traballos tutelados |
A3 A14 A12 B10 C1 C6 |
5 |
14 |
19 |
Lecturas |
A1 A2 A5 B7 C1 C9 |
2 |
26 |
28 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
Acompañarase, presencialmente ou através de ferramentas de comunicación asíncrona, eventos científicos e divulgativos relacionados cos contidos da materia. |
Sesión maxistral |
Exposición de contidos teóricos e principais fontes de información por parte do docente. |
Proba mixta |
As probas mixtas desenvolveranse como discusións dirixidas.
As sesións consistirán principalmente na realización destas discusións, tuteladas polo profesor, en que o alumnado deberá participar activamente. Previamente, as/os estudantes deberán preparar as discusións coa lectura dos artigos especializados indicados.
Tamén se realizarán discusións dirixidas asíncronas, através do espazo de traballo colaborativo en liña. |
Traballos tutelados |
Análise individual dun exemplo de hipertexto fornecido polo docente e presentación oral dos resultados ao grupo. |
Lecturas |
Será preciso realizar nos prazos determinados unha serie de lecturas básicas previas ás sesións, así como as necesarias para o estudo de casos. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Proba mixta |
Lecturas |
Traballos tutelados |
|
Descrición |
Através destas metodoloxías avaliarase a evolución individual de cada alumno ou alumna, de maneira que en calquera momento se podan activar mecanismos compensatorios ou de consolidación de coñecementos ou destrezas.
A materia poderá ser adaptada ao estudantado que precise da adopción de medidas encamiñadas ao apoio á diversidade (física, visual, auditiva, cognitiva, de aprendizaxe ou relacionada coa saúde mental). De ser o caso, deberán contactar cos servizos disponíbeis na UDC/no Centro: nos prazos oficiais estipulados de maneira previa a cada cuatrimestre académico, coa Unidade de Atención á Diversidade (https://www.udc.es/cufie/ADI/apoioalumnado/); no seu defecto, coa Titora ADI da Facultade de Filoloxía (pat.filoloxia@udc.gal). |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba mixta |
A4 A9 B4 B5 B6 C7 |
A participación activa e con argumentos madurecidos e criativos nas discusións dirixidas presenciais ou asíncronas representará o 35% da cualificación final. |
35 |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
A1 B7 B8 C5 |
A asistencia aos eventos programados será avaliada até ao 10% da cualificación final. |
10 |
Traballos tutelados |
A3 A14 A12 B10 C1 C6 |
A análise do exemplo hipertextual será avaliado até ao 20% da cualificación final. Por súa vez, a presentación oral do traballo suporá o 20% e a retroalimentación do traballo das/dos compañeiras/os outro 15%, até alcanzar un total do 55% da cualificación total posíbel. |
55 |
|
Observacións avaliación |
Exercicios obrigatorios Non será posíbel a superación da materia sen a participación activa nas discusións dirixidas e a exposición do traballo tutelado. Alén disto, para poder aprobar deberase atinxir unha cualificación mínima de 4 valores sobre 10 en ambos exercicios. O alumnado que non realizar estas actividades recibirá a cualificación de NON PRESENTADA/O. A expresión lingüística deficiente (oral ou escrita) poderá ser penalizada até ao 50% do total atribuído a cada exercicio. Ensino semipresencial e alumnado con dispensa académica O alumnado de ensino semipresencial ou con dispensa académica deberá acompañar o curso através das ferramentas de comunicación asíncrona determinadas polo docente nos prazos específicos que se estabelecerán a tal efecto, que o profesor comunicará ao alumnado afectado no inicio do curso e que estarán publicados no campus virtual. Aplicaranse os mesmos criterios de avaliación e as metodoloxías pasarán a ser asíncronas.
Segunda oportunidade e convocatoria adiantada Na segunda oportunidade (xullo) e na convocatoria adiantada o alumnado será avaliado cos mesmos criterios e coas mesmas porcentaxes que na oportunidade anterior. No caso de non ter realizado durante o cuadrimestre alguna das actividades avaliábes, abrirase un novo prazo para a súa presentación. A retroalimentación nos outros traballos realizarase asincronamente por escrito, no campus virtual.
Integridade académica Salvagardando en todo o momento os dereitos de autoría e protexendo os datos dos mesmos, os traballos académicos presentados polo alumnado da materia poderán ser incorporados á base de datos dunha ferramenta de detección de plaxio e/ou presentación do mesmo exercicio en varias materias. Caso se producir algunha destas circunstancias, o traballo ficará anulado e poderanse activar as medidas recollidas nas Normas de avaliación, revisión e reclamación das cualificacións dos estudos de grao e mestrado universitario da UDC.
Apoio á diversidade A materia poderá ser adaptada ao estudantado que precise da adopción de medidas encamiñadas ao apoio á diversidade consonte ás indicacións da Unidade de Atención á Diversidade (https://www.udc.es/cufie/ADI), coa que se deberá contactar nos prazos estabelecidos por esta unidade. Pódese contar tamén co asesoramento da titora ADI da facultade (pat.filoloxia@udc.gal).
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Cordal Fustes, X. (2002). "25 puntos sobre a actuación social da literatura galega", en A trabe de ouro 51, 85-94. .
Cochón Otero e Rábade Villar (2004). "A crítica no campo literario. Teorías críticas e identidades emerxentes", en Arturo Casas (coord.) Elementos de crítica literaria, 161-204. Vigo: Xerais
Garcia Diniz, L. A. (2005). "Cibercultura e literatura: hipertexto e as novas arquiteturas textuais", en Alea. Estudos neolatinos vol. 7 no. 2. Rio de Janeiro
Fernández Rodríguez, Carlos Jesús & Riie Heikkilä (2011). "El debate sobre el omnivorismo cultural. Una aproximación a nuevas tendencias en sociología del consumo", Revista Internacional de Sociología 69: 585-606.. DOI:10.3989/ris.2010.04.15
Poster, M. (2004). "La ciberdemocracia: Internet y la esfera pública", en Sánchez-Mesa (ed.) Literatura y cibercultura, 177-197.
Fernández Castillo, C. (2009). "La condición postmedia: nuevas posibilidades narrativas en la era digital", en Martínez Díaz e Navío Castellano (eds.) Literaturas de la (pos)modernidad, 163-178.. Madrid: Editorial Fragua
Martínez-Ezquerro, Aurora & Aitana Martos García (2019). "La lectura en los actuales contextos de Educación Social: claves desde la formación literaria", Journal of Research in Social Pedagogy.
Aarseth, E (2004). "La literatura ergódica", en Sánchez-Mesa (ed.) Literatura y cibercultura, 117-145. Madrid: Arco Libros
Pajares Tosca, S. (1997). "Las posibilidades de la narrativa hipertextual", Espéculo nº 6 .
Sapiro, Gisèle (2007). "Pour une approche sociologique des relations entre littérature et idéologie". Contextes, "L'idéologie en sociologie de la littérature (fev. 2007).
Gullón, G. (2008). "¿Es legítima la crítica literaria?", en Una venus mutilada. La crítica literaria en la España actual, 129-149. . Madrid: Biblioteca Nueva
Rodríguez Reyes, C. (2005). Hipertexto y literatura en Red. El relato digital, los escrilectores y la Cibercultura, Revista TEXTOS de la CiberSociedad, 7 .
Bauman, Zygmunt (2013). La cultura en el mundo de la modernidad líquida. México : Fondo de Cultura Económica
Werner, M. (1994). La place relative du champ littéraire dans les cultures nationales", en Espagne, Michel e Werner, Michael, eds., Philologiques III. Qu'est ce qu'une littérature nationale? Approches pour une théo. Paris: Éditions de la Maison de Sciences de l'Homme
Martel, F. (2014). Smart : Internet(s) : la investigación. Madrid: Taurus |
LECTURAS OBRIGATORIAS PREVIAS ÁS SESIÓNS
Anxo Abuín (2006): Escenarios del caos (fragmentos) Gilles Lipovetsky (1987): El imperio de lo efímero (fragmentos) Gisèle Shapiro: Pour une approche sociologique des relations entre littérature et idéologie García Arnau (2019): "Adorno, Horkheimer y la 'industria cultural': la construcción de una crítica de la superestructura"
|
Bibliografía complementaria
|
|
Aarseth, E.
J. (1997). Cibertext. Perspectives on Ergodic Literature. Baltimore &
London: The Johns Hopkins University Press
Abuín González, A. (2006). Escenarios del caos. Entre la hipertextualidad y la
performance en la era electrónica. Valencia: Tirant lo Blanch
Aguirre Romero, J. M. (2005). "El fluído literario. Internet y la
literatura", en Espéculo. Revista de estudios literarios. Universidad
Complutense de Madrid nº. 51 (accesíbel en
http://www.ucm.es/info/especulo/numero31/.
Aguirre Romero, J. M. (). “Literatura en Internet: ¿Qué encontramos en la
WWW?" (accesíbel en:
http://www.ucm.es/info/especulo/numero6/lite_www.htm).
Borràs Castanyer (ed.) (2005). Textualidades electrónicas. Nuevos escenarios
para la literatura. Barcelona: Editorial UOC
Casanova, Pascale (2001). La República mundial de las Letras. Barcelona:
Anagrama
Figueroa, Antón (2002). "Literaturas minoritarias: autonomía e relacións
interliterarias", en Anuario de estudos literarios galegos, 2002, 55-67.
Joyce, M. (1999). Othermindedness. Michigan: The University of Michigan Press
Landow, George P. (2006). Hypertext 3.0 : critical theory and new media in an
Era of Globalization. Baltimore : Johns Hopkins University Press
Landow, Georg P. (comp.) (1997). Teoría del hipertexto. Barcelona: Paidós
Mora, Vicente Luís (2009). "Letras sin imprenta. Ciberliteratura, blogs,
narrativas cross-media", en Rico Manrique et alii (coord.) Literatura y
bellas artes, 315-356.
Moreno, I (2002). Musas y nuevas tecnologías. Barcelona: Paidós
Moreno Hernández, C. (1998). Literatura e hipertexto. De la cultura manuscrita
a la cultura electrónica. Madrid: UNED
Pajares Tosca, S. (2004). Literatura digital. El paradigma hipertextual.
Cáceres: Universidad de Extremadura
Ródenas, Domingo (eds.) (2003). La crítica literaria en la prensa. Madrid: Marenostrum
Ródenas de Moya, D (2009). "Literatura y periodismo", en Rico, Gracia
e Bonet (eds.) Literatura y Bellas Artes, 261-287 . Madrid: Biblioteca Nueva
Sánchez Mesa, D. (comp.) (2004). Literatura y cibercultura. Madrid: Arco Libros
Sánchez Noriega, J. L. (2002). Crítica de la seducción mediática. Comunicación
y cultura de masas en la opulencia informativa. Madrid: Editorial Tecnos
Serrano, Pascual (2013). La comunicación jibarizada. Cómo la tecnología ha cambiado nuestras mentes. Barcelona: Ediciones Península.
Sontag, Susan ((1994) / (1996)). Against interpretation / Contra la
interpretación. London: Vintage / Madrid: Santillana
Vega, M. J. (ed.) (2003). Literatura hipertextual y teoría literaria. Madrid:
Marenostrum
Vilariño Picos, M. T. (2004). "Literatura e novas tecnoloxías", en
Casas, A. (coord.) Elementos de crítica literaria, 615-650. Vigo: Xerais
Vilariño Picos e Abuín González (comp.) (2006). Teoría del hipertexto. La
literatura en la era electrónica. Madrid: Arco Libros
Vilariño Picos, María Teresa (2011) "Espacio..., ciberespacio... y... literatura...", en Literatura e internet. Nuevos textos, nuevos lectores: 131-146. Málaga: AEDILE.
Vouillamoz, N. (2000). Literatura e hipermedia. Montcada i Reixac: Paidós
Ibérica
Yellowlees Douglas, J. (1999). The End of Books Or Books without End? Reading
Interactive Narratives. Michigan: University of Michigan Press |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
Para o alumnado internacional, recoméndase un nivel mínimo de galego ou español equivalente a B2. |
|