Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer e valorar críticamente os autores/obras/períodos/movimientos literarios máis significativos/representativos da literatura española dos séculos XX e XXI, atendendo a unha perspectiva crítica histórico-social. |
A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17
|
B1 B3 B5 B6 B7 B10
|
C6
|
Coñecer e valorar críticamente os autores/obras/períodos/movimientos literarios máis significativos/representativos da literatura española dos séculos XX e XXI. |
A1 A2 A11 A15 A16
|
B1 B3
|
C6
|
Ser capaz de realizar un comentario dun texto de literatura contemporánea, inseríndoo no seu marco histórico-literario e cultural. |
A1 A11 A15 A16
|
B5 B7 B10
|
C6
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. Introdución. |
1. Panorama da historia política e social de España (séculos XX-XXI)
2. Conceptos básicos: da historia da literatura á socioloxía da cultura |
2. A literatura da Idade de Prata |
1. Procesos de consagración e canonización. Vangarda vs. retagarda
2. A prensa como eixo de produción
3. A ausencia historiográfica das mulleres |
3. Literatura, guerra e dictadura |
1. Exilio e redes internacionais da cultura
2. A narrativa da memoria en voces de muller
3. Poesía, resistencia e resiliencia |
4. A literatura española de 1975 a 2023 |
1. Literatura e transición democrática
2. Realismo, compromiso e intervención
3. Feminismo e precariedade: novas narrativas |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Lecturas |
A2 A15 A16 A17 C6 |
0 |
40 |
40 |
Obradoiro |
B1 B3 B6 |
30 |
10 |
40 |
Traballos tutelados |
A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17 B1 B3 B5 B6 B7 B10 C6 |
0 |
22 |
22 |
Sesión maxistral |
A1 B7 C6 |
21 |
24 |
45 |
|
Atención personalizada |
|
3 |
0 |
3 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Lecturas |
É preceptivo ler as lecturas obrigatorias, polas edicións recomendadas, para as datas marcadas e sempre con antelación á explicación do tema no que se explica a lectura. |
Obradoiro |
Mediante a combinación de diversas metodoloxías (discusión dirixida, debate, exercicios, etc.) o alumnado levará a cabo distintas actividades sobre diferentes aspectos do programa baixo a supervisión da docente. Tres destas actividades erán recollidas ao final da sesón correspondente para a súa corrección e calificación como parte da avaliación da materia. |
Traballos tutelados |
Traballo puntuable, escollido coa tutela do profesorado. Contará coas instrucións sobre tipoloxía, formato e prazos de entrega a través do Campus Virtual. |
Sesión maxistral |
O profesorado explicará os fundamentos teórico-prácticos obxecto de estudo da asignatura. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Sesión maxistral |
|
Descrición |
O alumno acudirá periódicamente a tutorías para aclarar dubidas sobre os temas suscitados nas aulas. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Traballos tutelados |
A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17 B1 B3 B5 B6 B7 B10 C6 |
Traballo puntuable, escollido coa tutela do profesorado. Contará coas instrucións sobre tipoloxía, formato e prazos de entrega a través do Campus Virtual. |
50 |
Obradoiro |
B1 B3 B6 |
Valorarase a capacidade crítica do estudantado mediante diversos exercicios prácticos: análise e comentario de textos, elaboración de reseñas, revisións críticas, preparación de materiais de estudo, etc.
Tres destes exercicios serán recollidos ao remate da sesión en que se realicen, a fin de proceder á súa corrección e calificación, que computará para a avaliación do 50% da materia. |
50 |
|
Observacións avaliación |
1. En todas as actividades escritas (traballos, exercicios, comentarios...), será valorado o uso correcto e axeitado da lingua española, especialmente para fins académicos. 2. Non será admitida a entrega de traballos fora de prazo.
3. Calquera falta de honradez académica (plaxio, utilización de textos ou ideas dotros autores sen indicar a procedencia, copia en tarefas, traballos ou outras variábeis destas características) será penalizada de acordo á normativa vixente na UDC.
4. Obterá a calificación de NP (non presentado) o alumnado que non entregue o traballo tutelado, aínda que teña feitas as restantes actividades. Será preciso obter un mínimo de 4 puntos (sobre 10) en cada unha das metodoloxías de avaliación para poder superar a materia.
5. O alumnado que teña que avaliarse da materia en segunda oportunidade recuperará tan só as actividades que tiver suspensas. Nese caso, o profesorado facilitará as indicacións oportunas a propósito das características do traballo e tarefas por medio da plataforma Moodle, indicando as datas e procedementos de entrega, para que o alumnado poida organizarse con tempo suficiente.
6. A materia poderá ser adaptada ao estudantado que precise da adopción de medidas encamiñadas ao apoio á diversidade (física, visual, auditiva, cognitiva, de aprendizaxe ou relacionada coa saúde mental). De ser o caso, deberán contactar cos servizos disponíbeis na UDC/no Centro: nos prazos oficiais estipulados de maneira previa a cada cuatrimestre académico, coa Unidade de Atención á Diversidade ( https://www.udc.es/es/cufie/ADI/apoioalumnado/); no seu defecto, coa Titora ADI da Facultade de Filoloxía (no seguinte enderezo electrónico: pat.filoloxia@udc.gal).
7. O nivel mínimo de competencia lingüística recomendado para cursar esta materia, no caso do estudantado Erasmus e de convenios internacionais, é un B2 dacordo co Marco Europeo para o Ensino e Aprendizaxe de Linguas.
8. Con acordo ao recollido nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria, esta materia incorporará a perspectiva de xénero nos seus contidos e organización. Neste sentido, traballarase para identificar e correxir prexuizos e actitudes sexistas, en pro dos valores de respeto e igualdade.
Alumnado con dispensa académica de exención de asistencia
Os procedimentos e porcentaxes de avaliación serán os mesmos que para o restante alumnado. O profesorado porá ao dispor deste estudantado tanto as instrucións para a realización como os procedimentos e datas de entrega a través da plataforma Moodle.
As titorías concertaranse por correo electrónico e terán lugar en horario axeitado tanto para o alumnado como para o profesorado.
Oportunidade extraordinaria de decembro
O alumnado en disposición de optar a examinarse da materia na convocatoria extraordinaria en decembro será avaliado a través da realización dun exame que suporá o 100% da calificación.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Cobo Bedia, Rosa & RAnea Triviño, Beatriz (Eds.) (2020). Breve diccionario de feminismo. Madrid: Los Libros de la Catarata
Zavala, Iris M. (Ed.) (1995). Breve historia feminista de la literatura española (en lengua castellana). Madrid: Dirección General de la Mujer
Ruiz Serrano, Cristina (Coord.) (2022). De escrituras y escritoras: otras miradas, otras imágenes en la literatura española en los albores del siglo XXI. Editorial Academia del Hispanismo
Vila-Belda, Reyes (Ed.) (2021). Ellas cuentan la guerra. Las poetas españolas y la guerra civil (Antología 1936-2013). Madrid: Renacimiento
Iravedra, Araceli (2016). Hacia la democracia. La nueva poesía (1968-2000).. Madrid: Visor
Mainer, José Carlos (2010). Historia de la literatura española. 6. Modernidad y nacionalismo (1900-1939). Barcelona: Crítica
Gracia, J. & Ródenas, D. (2011). Historia de la literatura española. 7. Derrota y restitución de la modernidad (1939-2010). Barcelona: Crítica
Pozuelo Yvancos, José María (Dir.) (2011). Historia de la literatura española. 8. Las ideas literarias (1214-2010). Barcelona: Crítica
Alonso, Cecilio (Ed.) (2010). Historia de la literatura española. Vol. 5. Hacia una literatura nacional (1800-1900. Madrid: Crítica
Huerta Calvo, Javier (Dir.) (2003). Historia del Teatro Español. Madrid: Gredos
Vilchez de Frutos, María Francisca & Nieva de la Paz, Pilar (2012). Imágenes femeninas en la literatura española y las artes escénicas (siglos XX y XXI). Philadelphia: Society of Spanish and Spanish-American Studies
Mainer, José Carlos (1993). La Edad de Plata (1902-1939). Ensayo de interpretación de un proceso cultural. Madrid: Cátedra
Romero Tobar, Leonardo (2006). La literatura en su historia. Madrid: Arco Libros
Ciplijauskaité, Biruté (1994). La novela femenina contemporánea (1970-1985): hacia una tipología de la narración en primera persona. Santafé de Bogotá: Anthropos
Balló, Tania (2018). Las Sinsombrero 2. Ocultas e impecables. Madrid: Espasa
Balló, Tania (2022). Las Sinsombrero 3. No quiero olvidar todo lo que sé. Madrid: Espasa
Balló, Tania (2016). Las Sinsombrero. Sin ellas, la historia no está completa. Madrid: Espasa
Celma Valero, Pilar (1991). Literatura y periodismo en las revistas del fin de siglo. Estudios e índices (1888-1907),. Madrid: Júcar
Pozuelo Yvancos, José María (2017). Novela española del siglo XXI. Madrid: Cátedra
Alonso, Cecilio (2015). Travesías de la modernidad: prensa y letras en España (1890-1914),. Valencina de la Concepción: Renacimiento
Bértolo, Constantino (2021). ¿Quiénes somos? 55 Libros de la literatura española del siglo XX. Cáceres: Periférica |
A docente proporcionará bibliografía específica e textos de lectura obrigatoria a través da plataforma do Campus Virtual. |
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|