Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Desenvolver capacidades para un adecuado tratamento da privacidade, confiabilidad, transparencia e interpretabilidad de modelos e resultados |
AM5 AM6 AM7 AM8
|
BM1 BM2 BM3 BM6 BM7 BM8 BM9
|
CM2 CM3 CM4 CM5 CM6 CM7 CM8
|
Identificar e analizar rumbos e o seu impacto no deseño de algoritmos de Intelixencia Artificial |
AM5 AM6 AM7 AM8
|
BM1 BM2 BM3 BM6 BM7 BM8 BM9
|
CM2 CM3 CM4 CM5 CM6 CM7 CM8
|
Coñecer e comprender as implicacións sociais e éticas da tecnoloxía en xeral e a Intelixencia Artificial en particular |
AM5 AM6 AM7 AM8
|
BM1 BM2 BM3 BM6 BM7 BM8 BM9
|
CM2 CM3 CM4 CM5 CM6 CM7 CM8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Explicabilidade e interpretabilidade. Métodos agnósticos de modelos. Explicacións a partir de exemplos. FAT-E (xusto, rendición de contas, transparencia e ética). Estudo e tipos de prexuízos. Tipos e modelos de explicación. Metodoloxías de avaliación. Integridade dos datos, privacidade, confidencialidade e robustez de modelos. Fiabilidade polo deseño |
Explicabilidade e interpretabilidade. Métodos agnósticos de modelos. Explicacións a partir de exemplos. FAT-E (xusto, rendición de contas, transparencia e ética). Estudo e tipos de prexuízos. Tipos e modelos de explicación. Metodoloxías de avaliación. Integridade dos datos, privacidade, confidencialidade e robustez de modelos. Fiabilidade polo deseño |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Prácticas de laboratorio |
A6 A7 A8 A9 B1 B2 B3 B6 B7 B8 B9 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 |
11 |
43 |
54 |
Sesión maxistral |
A6 A7 A8 A9 B1 B2 B3 B6 B7 B8 B9 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 |
10 |
10 |
20 |
|
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Prácticas de laboratorio |
As clases interactivas desenvolveranse na Aula de Informática habilitada para iso en cada Universidade, utilizando diversas ferramentas informáticas para cada un dos bloques temáticos, abordando prácticas e proxectos con diferentes niveis de complexidade.
Estas clases están dedicadas a que o alumnado desenvolva traballos prácticos que impliquen abordar a resolución de problemas complexos, así como a análise e deseño de solucións que constitúan un medio para a súa resolución. Esta actividade pode requirir que os alumnos expoñan o seu traballo oralmente. O traballo realizado polo alumnado pode realizarse individualmente ou en grupos de traballo.
O alumnado traballará en postos individuais co apoio constante do profesorado. Os guións das prácticas serán autoexplicativos, permitindo a súa realización en horario persoal. A realización das prácticas permitirá o desenvolvemento de competencias CG1, CG3, CB6, CB7, CB8, CT3, CT8, CE5, CE6, CE7, CE8, CE9.
O alumnado pode traballar a solución dos problemas plantexados individualmente ou en grupo. Esta metodoloxía docente aplicarase á actividade formativa "Clases prácticas de laboratorio" e poderá aplicarse á actividade formativa de "Sesións de aprendizaxe baseada en problemas, seminarios, estudos de casos e proxectos".
Prácticas de laboratorio: o profesorado da materia plantexa ao alumnado un problema ou problemas de carácter práctico cuxa resolución esixe a comprensión e aplicación dos contidos teórico-prácticos incluídos na materia.
Aprendizaxe por proxectos: preséntanse ao alumnado proxectos prácticos cuxo alcance require unha parte importante da dedicación total do estudante á materia. Ademais, debido ao alcance do traballo que se vai realizar, requírese que o alumnado aplique habilidades de xestión, así como habilidades técnicas.
A docencia apoiarase na plataforma virtual do máster da seguinte forma: repositorio de documentación relacionada coa materia (textos, presentacións, etc.) e titoría virtual do alumnado (correo electrónico e foros).
Titorías: o profesorado asistirá ao alumnado en titorías individualizadas dedicadas á orientación no estudo e á resolución de dúbidas sobre os contidos e traballos da materia
|
Sesión maxistral |
A metodoloxía didáctica basearase no traballo individual do alumnado, na discusión co profesorado na clase e nas titorías individuais.
Clases teóricas (expositivas): Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas ao alumnado, co fin de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. Ademais do tempo de exposición oral por parte do profesor, esta actividade formativa require que o alumno dedique un tempo para preparar e revisar os materiais da clase por si mesmo.
Para cada tema ou bloque temático das clases expositivas, o profesorado elaborará os contidos, explicará os obxectivos da temática ao alumnado na clase, exporá cada tema co obxectivo de achegar un conxunto de información cun alcance específico, suxerirá unha bibliografía, proporcionará material de traballo adicional, etc. Esta metodoloxía docente aplicarase á actividade formativa “Clases teóricas”.
Nestas clases expositivas, o alumnoado desenvolverá as habilidades CG1, CG3, CB6, CB7, CB8, CB9, CE5, CE6, CE7, CE8, CE9. Ademais, o profesorado proporalle ao alumnado un conxunto de actividades para realizar, individualmente ou en grupo (casos prácticos, traballos, exposicións, lecturas, etc.). O alumnado deberá presentar unha selección deles para a súa avaliación. Estas actividades axudarán a desenvolver habilidades CG3, CB7, CB8, CB9, CT2, CT3, CT4, CT6, CT8, CE7, CE8 |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Prácticas de laboratorio |
|
Descrición |
A atención personalizada ao estudantado comprende non só as titorías, presenciais ou virtuais, para a discusión de dúbidas, senón tamén as seguintes actuacións:
- Seguemento do labor realizado nas prácticas de laboratorio propostas polo profesorado.
- Avaliación dos resultados obtidos nas prácticas.
- Encontros personalizados para resolver dúbidas sobre os contidos da asignatura.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Sesión maxistral |
A6 A7 A8 A9 B1 B2 B3 B6 B7 B8 B9 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 |
Examen teórico |
45 |
Prácticas de laboratorio |
A6 A7 A8 A9 B1 B2 B3 B6 B7 B8 B9 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 |
Sesións interactivas (35%), entrega de traballo persoal e exposición do mesmo (15%), e evaluación continua ao longo do curso (5%) |
55 |
|
Observacións avaliación |
A avaliación da aprendizaxe contempla tanto un
exame da parte teórica (45%) como a avaliación das entregas asociadas ás
sesións interactivas (35%), a entrega dun traballo persoal e a exposición oral
do mesmo (15%), e a avaliación continua do alumnado ao longo do curso (5%).
Será requisito indispensable a superación de todas
as partes (exame, interactivas, traballo, avaliación continua), tendo en conta
os seguintes criterios:
1. Exame (45%): A parte teórica da materia
avaliarase nun único exame que se realizará na data oficial, que constará de
preguntas relacionadas con todos os temas do programa. O exame estará
especialmente orientado a avaliar a comprensión dos coñecementos expostos nas
clases teóricas. A nota do exame será a media ponderada dos módulos da materia,
que só se computará no caso de ter unha nota igual ou superior a 4 en cada
módulo.
2. Interactivas (35%): Haberá entregas
obrigatorias asociadas ás sesións interactivas relacionadas con cada módulo
teórico. Avaliaranse as solucións propostas polo alumnado ás prácticas
propostas. A avaliación das prácticas pode realizarse mediante unha corrección
por parte do profesor, unha defensa da solución aportada polo alumno ante o
profesor ou unha exposición oral da solución desenvolvida. (Aplicable aos
resultados das actividades formativas "Clases prácticas de
laboratorio", "Aprendizaxe por problemas, seminarios, estudos de
casos e proxectos" e "Realización de traballos tutelados"). A
nota media só se computará no caso de ter unha nota superior ou igual a 4/10 en
todas as entregas. Ademais, é obrigatoria a asistencia presencial a polo menos
o 60% das clases interactivas.
3. Traballo (15%): O alumnado deberá presentar un
traballo persoal e realizar unha exposición oral do mesmo segundo o calendario
establecido ao comezo do cuadrimestre. A avaliación do traballo tutelado
realizarase mediante unha defensa na que o alumnado expoña ao profesor a súa
proposta e conclusións, ou mediante unha exposición oral da solución diante da
aula. A cualificación obtida será a media da avaliación do traballo escrito e
da súa exposición oral. A media só se realizará se en cada parte se obtén unha
nota igual ou superior a 4.
4. Avaliación continua (5%): Terase en conta a
asistencia e participación activa do alumnado tanto nas clases expositivas como
na presentación de traballos, debates, seminarios, como nas sesións
interactivas que se realicen ao longo do curso. É obrigatoria a asistencia a
polo menos o 60% das sesións de presentación e seminarios.
A cualificación final da materia será a suma das
catro cualificacións parciais, agás nos supostos sinalados anteriormente. Cando
non se supere algunha parte, a cualificación final da oportunidade será a
mínima das cualificacións parciais.
O alumnado que non participase en ningunha das
actividades de avaliación obterá a cualificación de non presentado.
O alumnado que teña exención oficial de asistencia
a clase deberá realizar, en todo caso, o exame final escrito, así como todas as
entregas de prácticas e traballos que se establezan como obrigatorias ao longo
do curso e, no seu caso, realizar a exposición oralmente a partir delas. Nesta
modalidade, a titoría e as entregas serán virtuais e as presentacións poderán
facerse en telepresencia.
Na segunda oportunidade, o alumnado deberá superar
as actividades de avaliación pendentes da primeira oportunidade, de acordo cos
criterios anteriores.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios
ou probas será de aplicación o disposto na Normativa de avaliación do
rendemento académico do alumnado e revisión das cualificacións. A copia total
ou parcial de calquera exercicio práctico ou teórico suporá automaticamente
unha nota de 0,0 tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
Aportaranse notas ou material específico na aula virtual para seguir a materia. Dada a heteroxeneidade dos temas a tratar na materia, con cada un dos temas achegaranse referencias a recursos bibliográficos e outro tipo de contidos (titoriais, multimedia, etc.) para os aspectos máis específicos da materia. As seguintes referencias son de tipo complementario, tratan aspectos xerais relacionados coa IA explicable e fiable. 1. V. Dignum. Responsible Artificial Intelligence. How to Developand Use AI in a Responsible Way. Springer Nature Switzerland AG, 2019, ISBN: 978-3-030-30370-9 , https://doi.org/10.1007/978-3-030-30371-6 2. A. Barredo Arrieta et al., Explainable Artificial Intelligence(XAI): Concepts, taxonomies, opportunities and challenges toward responsibleAI, Information Fusion, 58:82-115, Elsevier 2020, https://doi.org/10.1016/j.inffus.2019.12.012 3. T. Miller, Explanation in artificial intelligence: Insights fromthe social sciences. Artificial Intelligence, 267:1-38, Elsevier 2019, https://doi.org/10.1016/j.artint.2018.07.007 4. G. Vilone, L. Longo, Notions of explainability and evaluationapproaches for Explainable Artificial Intelligence, Information Fusion,76:89-106, Elsevier 2021, https://doi.org/10.1016/j.inffus.2021.05.009 5. R. Guidotti, A. Monreale, S. Ruggieri, F. Turini, F. Giannotti,D. Pedreschi, A Survey of Methods for Explaining Black Box Models, ACMComputing Surveys, 51(5):1–42, 2019, https://dl.acm.org/doi/10.1145/3236009 6. J.M. Alonso, C. Castiello, L. Magdalena, C.Mencar, Explainable Fuzzy Systems. Paving the way from interpretable fuzzysystems to explainable AI systems. SpringerInternational Publishing, 2021, ISBN: 978-3-030-71098-9, https://doi.org/10.1007/978-3-030-71098-9 |
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
Recoméndase
levar a materia ao día e o uso de titorías para aclarar dúbidas e asesorar no seu
desenvolvemento. Ademais, recoméndase que o alumnado resolva, verifique e
valide todos os exercicios e prácticas propostos ao longo do curso (non só os
avaliables) |
|