Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
1. Coñecemento e comprensión desde unha perspectiva crítica, reflexiva e creativa dos principais conceptos, marcos teóricos e contidos prácticos de carácter sociolóxico sobre a cultura. |
A1 A3 A8 A9 A12 A23 A24 A34 A35 A36
|
B1 B3 B5 B6 B9 B13 B20 B24 B25 B26 B27
|
C1 C4 C7
|
2. Adquisición de habilidades no manexo da metodoloxía e ferramentas analíticas para a investigación en Socioloxía da Cultura.
|
A15 A16 A17 A26 A36
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B9 B10 B12 B13 B14 B18 B20 B21 B24 B25 B26
|
C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8
|
3. Capacidade para identificar as grandes tendencias, transformacións e problemas que caracterizaron a cultura no mundo contemporáneo. |
A1 A3 A23 A24 A30 A36
|
B1 B2 B3 B5 B9 B14 B20 B24
|
C5 C8
|
4. Coñecer e interpretar os principais factores que estruturan as desigualdades e diferenzas relacionadas co consumo e a participación cultural. |
A1 A3 A15 A18 A22 A30 A36
|
B24
|
C3 C4 C6
|
5. Competencia no uso social das políticas culturais e habilidades para comprender as claves do funcionamento dos distintos sectores culturais, das industrias creativas e do mercado da arte desde unha perspectiva sociolóxica. |
A23 A30 A36
|
B1 B9 B14 B20 B24
|
C5 C8
|
6. Adquisición de competencias para a planificación e xestión de proxectos socioculturais e turísticos que favorezan o desenvolvemento socioeconómico e xeren emprego e melloren a calidade de vida da poboación. |
A1 A3 A8 A9 A15 A16 A17 A18 A22 A23 A24 A26 A30 A34 A35 A36
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B9 B10 B12 B13 B14 B18 B20 B21 B24 B25 B26 B27
|
C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
TEMA 1. CULTURA, SOCIEDADE E SOCIOLOXÍA: UNHA INTRODUCIÓN |
1.1. Concepcións da cultura
1.2. Socioloxía da cultura e sociedade contemporánea: achegas da teoría social
1.3. O desenvolvemento da investigación e a análise sociolóxica da cultura e a súa metodoloxía |
TEMA 2. CAMBIOS SOCIAIS E TRANSFORMACIÓN DAS PRÁCTICAS CULTURAIS |
2.1. Globalización cultural: do imperialismo cultural ás hibridacións culturais
2.2. A cultura na era do capitalismo cultural
2.3. Dixitalización da sociedade, creatividade e prácticas culturais |
TEMA 3. CULTURA, IDENTIDADE E PODER: O ESTUDO SOCIOLÓXICO DO CONSUMO E A DINÁMICA CULTURAL |
3.1. A cultura da modernidade: cultura de masas e control social
3.2. Consumo, estilos de vida e cultura no século XXI: diversidade, estratificación social e desigualdade
3.3. Estado, cultura e benestar social: democratización da cultura e democracia cultural |
TEMA 4. CULTURA, PATRIMONIO E TURISMO: SITUACIÓN E PERSPECTIVAS DESDE A SOCIOLOXÍA |
4.1. A construción cultural e territorial dende as industrias culturais e creativas
4.2. Patrimonialización da cultura: discursos, poder e transformación social
4.3. Cultura, patrimonio cultural e turismo: relacións e dilemas |
TEMA 5. POLÍTICAS CULTURAIS, ANIMACIÓN SOCIOCULTURAL E XESTIÓN CULTURAL |
5.1. O recurso da cultura: a súa instrumentalización en clave económica
5.2. Política cultural: das marxes ao centro das políticas públicas como instrumento de desenvolvemento
5.3. A xestión cultural como construción da cidadanía: animación sociocultural |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
A3 A8 A9 A17 A36 |
2 |
2 |
4 |
Lecturas |
A1 A17 B1 B3 B5 B9 B20 B27 C6 |
2 |
8 |
10 |
Sesión maxistral |
A1 A3 A8 A9 A12 A15 A16 A17 A23 A24 A26 A30 A34 B3 B9 B25 B26 B27 C4 C5 C6 C7 C8 |
12 |
0 |
12 |
Discusión dirixida |
A8 A9 A18 A24 A34 A35 A36 B2 B3 B4 B5 B6 B10 B12 B13 B18 B21 B25 B27 C1 C4 C7 |
6 |
12 |
18 |
Traballos tutelados |
A18 A22 A23 A30 A34 A35 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B10 B12 B13 B14 B18 B20 B21 B24 C1 C3 C4 C5 C6 C8 |
4 |
40 |
44 |
Presentación oral |
A35 A36 B1 B2 B4 B5 B10 B12 B13 B14 B18 B20 B21 B24 B25 B26 B27 C1 C4 C6 C7 |
4 |
8 |
12 |
|
Atención personalizada |
|
12.5 |
0 |
12.5 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
Actividades que se levan a cabo antes de iniciar calquera proceso de ensino-aprendizaxe co fin de coñecer as competencias, intereses e/ou motivacións que posúe o alumnado para o logro dos obxectivos que se queren alcanzar, vinculados a un programa formativo. Con ela preténdese obter información relevante que permita articular a docencia para favorecer aprendizaxes eficaces e significativas, que partan dos saberes previos do alumnado. |
Lecturas |
Lectura e análise por parte do alumnado do conxunto de textos e documentación fundamental que se sinalan como bibliografía básica e fonte para afondar nos contidos traballados. |
Sesión maxistral |
Sesións expositivas complementadas con material auodiovisual que serán abertas e participativas e están deseñadas para explicar, desenvolver e comentar os contidos teóricos que presentan maior dificultade para comprender, incidir nos aspectos básicos e máis relevantes, actualizar convenientemente os contidos, aclarar dúbidas e complementar a información que os estudantes obteñen directamente das lecturas recomendadas. |
Discusión dirixida |
Técnica de dinámica de grupos a través da cal se levarán a cabo debates na aula nos que se discutirán e analizarán de forma libre, informal e espontánea determinados temas motivando o diálogo e a retroalimentación co alumnado así como a capacidade de comunicación oral e a reflexión crítica. |
Traballos tutelados |
Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente á aprendizaxe do “como facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe. Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente do estudantado e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor. |
Presentación oral |
Exposición oral a través da que o alumnado e profesorado interactúan dun modo ordenado, propoñendo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Presentación oral |
Traballos tutelados |
|
Descrición |
Titorías baseadas na atención personalizada que fomentan a reflexión sobre temas específicos e facilitan o seguimento e a supervisión do/a estudante. Para a súa correcta realización, contémplanse sesións de titoría presencial e / ou virtual coa profesora, que implican unha participación individual e / ou grupal obrigatoria dirixida a facilitar o encauzamento e a estrutura xeral que deben presentar os traballos.
Deste xeito, o/a alumno/a recibirá periodicamente información e retroalimentación sobre os resultados das actividades que compoñen o conxunto de avaliación continua. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Presentación oral |
A35 A36 B1 B2 B4 B5 B10 B12 B13 B14 B18 B20 B21 B24 B25 B26 B27 C1 C4 C6 C7 |
O alumnado ten no Moodle da asignatura todas as instrucións. |
20 |
Traballos tutelados |
A18 A22 A23 A30 A34 A35 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B10 B12 B13 B14 B18 B20 B21 B24 C1 C3 C4 C5 C6 C8 |
O alumnado ten no Moodle da asignatura todas as instrucións. |
80 |
|
Observacións avaliación |
MODALIDADE A: AVALIACIÓN CONTINUA A avaliación continua implica, con carácter obrigatorio e sen ningún tipo de excepción, o cumprimento dos seguintes requisitos:
1. A asistencia “activa e participativa” e a utilización de polo menos o 80% das clases tanto teóricas como interactivas. Neste sentido, a ausencia de máis do 20% das sesións suporá que o alumno non se aplique á parte de avaliación continua de cada materia.
2. A elaboración (entrega por escrito e/ou presentación en clase) dos traballos individuais e en equipo correspondentes ás probas obrigatorias, segundo a metodoloxía indicada polo profesor e nas datas previamente establecidas. A relación completa das actividades prácticas pódese consultar no Moodle da materia O alumnado debe demostrar que logrou os resultados de aprendizaxe esperados mediante actividades de avaliación continua. Para superar a materia deberá obterse como media ponderada nestas probas unha nota igual ou superior a 5. O resultado será equivalente ao 80% da nota final.
A ASISTENCIA E USO DAS CLASES (capacidade de traballo, esforzo, integración, participación activa, etc.) valerá ata un 20% da nota global.
O plaxio suporá o suspenso global inmediato da materia, cunha nota de 0, na convocatoria na que se detecte.
A non asistencia ao número mínimo de sesións sinaladas e a non realización das prácticas correspondentes implica a renuncia do alumno á titulación correspondente á avaliación continua.
MODALIDADE B: AVALIACIÓN FINAL O alumno, ben optando por non realizar as actividades propostas na modalidade de avaliación continua da materia ou ben por non superalas cunha nota igual ou superior a 5 puntos, será presentado directamente á avaliación final. Neste caso, obterá a cualificación final segundo a nota obtida exclusivamente na dita proba.
O alumnado que así o desexe tamén poderá renunciar á nota obtida durante o curso e presentarse ao exame final para substituír a cualificación da avaliación continua.
A avaliación final como proba única consiste na realización dunha proba escrita obxectiva, que se realizará na data previamente establecida pola Facultade para as dúas convocatorias de avaliación (xaneiro e xullo) cun valor do 80 % que estará baseado no realización dun exame sobre os temas que se desenvolveron na clase durante o cuadrimestre. Na citada proba preténdese que o alumnado faga maior fincapé na reflexión, o razoamento crítico e argumentado, así como na interpretación das respostas en escenarios e casos concretos, e non na memorización e copia de datos e/ou informacións localizadas na bibliografía. .
O 20% restante da nota final obterase mediante a realización de traballos obrigatorios previamente acordados en titorías individuais en función das directrices facilitadas polo profesor da materia para tal caso. Non se poderá superar a materia sen presentar o traballo obrigatorio. Aqueles alumnos que non superen a materia na 1a convocatoria de oportunidade poderán volver presentarse (ou presentarse por primeira vez) na 2a convocatoria de oportunidade e entregar, de non facelo así, o traballo correspondente, pero non poderán repetir. o traballo entre ambas as convocatorias. Só se o alumno tampouco supera a materia na 2a oportunidade, poderá repetir o traballo e presentalo na seguinte convocatoria á que se presente.
Para superar a materia será necesario obter unha media ponderada igual ou superior a 5 puntos nas 2 probas mencionadas anteriormente, tanto na 1a como na 2a convocatoria de oportunidade.
Para aqueles estudantes susceptibles de recoñecemento de dedicación a tempo parcial e de exención académica da axuda (segundo a "Norma que regula o réxime de dedicación ao estudo dos estudantes de grao na Universidade da Coruña"), as citadas bases de avaliación final serán tidas en conta, tanto na primeira como na segunda oportunidade.
Ademais, para este perfil de alumno é necesario que SE POÑEN EN CONTACTO CO PROFESORADO DA MATERIA DURANTE AS TRES PRIMEIRAS SEMANAS DO CUADRIMESTRE. Este requisito ten como finalidade planificar e acomodar o seguimento da materia de forma individualizada e en función das circunstancias de cada alumno.
AVISO EN RELACIÓN AO PLAXIO: Cualificación de suspenso na convocatoria
en que se cometa a falta: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota
numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a
comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para
isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira
oportunidade, se fose necesario.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
Os contenidos están estructurados nun total de cinco unidades temáticas,
cada unha das cales vai acompañada das preceptivas lecturas obrigatorias
necesarias para alcanzar os obxectivos propostos e que se porán a
disposición do alumnado na plataforma Moodle da asignatura. Seguidamente se señala alguna bibliografía de referencia. ARIÑO VILLARROYA, A. (1997).
Sociología de la cultura: la constitución simbólica de la sociedad. Barcelona:
Ariel. ARIÑO VILLARROYA, A. (2010).
Prácticas culturales en España: desde los años sesenta hasta la actualidad.
Barcelona: Ariel. ARIÑO VILLARROYA, A; LLOPIS
GOIG, R. (2017). Culturas en tránsito. Las prácticas culturales en España en el
comienzo del siglo XXI. Madrid: Sociedad General de Autores y Editores. BOUZADA FERNÁNDEZ, X. (2001). Cultura e desenvolvemento local. Actas
dos II encontros de cultura e concellos. Consello da Cultura Galega. Santiago
de Compostela. BOUZADA FERNÁNDEZ, X.M;
RODRÍGUEZ MORATÓ, A. (2007). Sociología
de la cultura y de las artes. En Sociología en España / coord. por Manuel
Pérez Yruela, 2007, ISBN 978-84-7476-435-2, págs. 439-454. BUSTAMANTE RAMÍREZ, E. (2017). Las industrias culturales y creativas.
Periférica: Revista para el análisis de la cultura y el territorio, Nº 18,
págs. 89-117. CORREDOR LANAS, P; BUSTAMANTE
RAMÍREZ, E. (2012). Las industrias
creativas en Europa: Un debate ambiguo. Telos: Cuadernos de comunicación e
innovación, Nº. 91, pp. 22-32 FERNÁNDEZ DE PAZ, E. (2006). De tesoro ilustrado a recurso turístico el
cambiante significado del patrimonio cultural, Pasos: Revista de Turismo y
Patrimonio Cultural, Vol. 4, Nº. 1, pp. 1-12 GARCÍA CANCLINI, N. (1999). Los usos sociales del Patrimonio Cultural.
En Patrimonio etnológico: nuevas perspectivas de estudio / coord. por
Encarnación Aguilar Criado, 1999, pp: 16-33 LINHEIRA, J; RIUS-ULLDEMOLINS, J; HERNÀNDEZ, G.M. (2018). Política cultural, modelo de ciudad y
grandes infraestructuras culturales: análisis comparativo de la Cidade da
Cultura de Santiago de Compostela y la Ciutat de les Arts i les Ciències de
València. Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas. 17:1,
153-178. LLULL, J. (2005). Evolución del concepto y de la significación
social del patrimonio cultural. Arte,
Individuo y Sociedad, 17, pp. 175-204. PRATS, L. (2004). El patrimonio como construcción social.
En Antropología y patrimonio. Barcelona, Ariel, pp. 19-38. PRATS, L. (2004). El patrimonio
como recurso turístico. En Antropología y patrimonio. Barcelona, Ariel, pp. 39-56. PUIG PICART, T. (1992):
Animación sociocultural, cultura y territorio. Editorial Popular, Madrid. RIUS ULLDEMOLINS, J.; ZARLENGA,
M. (2014) Industrias, distritos, instituciones y escenas: tipología de
clústeres culturales en Barcelona. Revista Española de Sociología , 21, pp. 47
- 68. RIUS-ULLDEMOLINS J; RUBIO, A.
(2016). Treinta años de políticas culturales en España. Participación cultural,
gobernanza territorial e industrias culturales. Universitat de València, Servei
de Publicacions. RIUS ULLDEMOLINS, J. (2016)
¿Por qué las galerías de arte se concentran en clústeres? Un análisis
sociológico de la estructura y dinámica urbana del mercado del arte. Revista
Española de Sociología, 25(2), pp. 205 – 225. RODRÍGUEZ MORATÓ, A. (2007). La
sociedad de la cultura. Barcelona: Ariel. RODRÍGUEZ MORATÓ, A. (2007).
Cambios culturales en la modernidad avanzada: de la cultura de masas a la
sociedad de la cultura. En Escritos sociológicos: en homenaje a Salvador Giner
/ coord. por Manuel Pérez Yruela, María Teresa González de la Fe, Teresa
Montagut Antolí, 2007, pp. 213-224. RODRÍGUEZ MORATÓ, A. (2012). El
análisis de la política cultural en perspectiva sociológica: claves
introductorias al estudio del caso español. RIPS: Revista de investigaciones políticas
y sociológicas, Vol. 11, Nº. 3, pp. 15-38. RODRIGUEZ MORATÓ, A; SANTANA,
A. (2017). La nueva sociología de las artes. Una perspectiva hispanohablante y
global. Barcelona: Gedisa. RUBIO AROSTEGUI, A; RIUS
ULLDEMOLINS, J. (2015). Cultura y políticas públicas después del diluvio. Las
ciencias sociales y la refundación de la política cultural. Política y sociedad
51(1), pp. 27 – 52. RUBIO AROSTEGUI, A; RIUS
ULLDEMOLINS, J. (2016). El diagnóstico de la crisis de la cultura en España:
del recorte público a la crisis sistémica. Arte, Individuo y Sociedad, 28(1),
pp. 41 – 57. RUBIO AROSTEGUI, A; RIUS
ULLDEMOLINS, J. (2019). Contribución al análisis sociológico de la creatividad
y la digitalización del campo cultural: creación, intermediación y crisis. Arbor,
195(791), pp. 1 - 18. RUBIO-AROSTEGUI, J. A.,
RIUS-ULLDEMOLINS, J. (2020) Las políticas culturales en el sur de Europa tras
la crisis global: su impacto en la participación cultural. Revista Española de
Sociología. Revista Española de Sociología , 29(1), pp. 33 - 48 . ISSN:
1578-2824 SANTANA, A. (2003). Turismo
cultural, culturas turísticas, Horizontes Antropológicos, nº 20, Porto Alegre,
pp. 31-57 VV.AA (2011). Reflexión estratéxica sobre a cultura galega.
Santiago de Compostela: Consello da Cultura Galega. VV.AA (2018). Diagnose da
cultura galega. Datos para unha estratexia cultural no século XXI. Santiago de
Compostela: Consello da Cultura Galega. Dispoñible en: http://consellodacultura.gal/publicacion.php?id=4315. VV.AA (2019). El estado de la
cultura en España 2019. Cultura local, democracia, desarrollo. Autoría:
Fundación Alternativas (Coordinador: Enrique Bustamante) |
Bibliografía complementaria
|
|
ARIÑO VILLARROYA, A. (2001). A
invención do patrimonio cultural e a sociedade do risco. Grial: revista galega
de cultura, Nº. 149, pp. 67-82. ARIÑO VILLARROYA, A. (2018).
Culturas abiertas: culturas críticas. Valencia, Tirant lo Blanch. BAUMAN, Z. (1996).
"Modernidad y ambivalencia" en Las consecuencias perversas de la
modernidad. Beriain, J. (comp.) Anthropos, Barcelona. BAUMANN, Z. (2013). La cultura
en el mundo de la modernidad líquida. México: Fondo de Cultura Económica. BECK, U. (1996). "Teoría de
la modernización reflexiva" en Las consecuencias perversas de la
modernidad. Beriain, J. (comp.) Anthropos, Barcelona. BOURDIEU, P. (2010). El sentido
social del gusto: elementos para una sociología de la cultura. Buenos Aires:
Siglo XXI. BUSTAMANTE RAMÍREZ, E. (2011).
Cultura Digital: la "nueva" cultura clásica. Telos: Cuadernos de
comunicación e innovación, ISSN 0213-084X, Nº. 88 (Ejemplar dedicado a: La
cultura digital), pp. 59-64 FRANCASTEL, P (1975).
Sociología del arte. Madrid Alianza Editorial. FRITH. S., STRAW, W Y STREET, J
(eds) (2006). La otra historia del rock. Aspectos claves del desarrollo de la
música popular: desde las nuevas tecnologías hasta la política y la
globalización. Barcelona Ma non troppo. FURIÓ, V (2000). Sociología del
arte. Madrid: Cátedra. GARCÍA CANCLINI, N, CRUCES, F Y
URTEAGA, M (2012). Jóvenes, culturas urbanas y redes digitales. Madrid: Ariel y
Fundación Telefónica. HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, F. (2002):
El patrimonio cultural: La memoria recuperada. Ediciones Trea, Gijón. HAUSER, A. (1967). Historia
social de la Literatura y el Arte. Madrid: Guadarrama (2 vols). LEIRA, J. (2000): "El
patrimonio y los bienes culturales. Un diálogo social". O patrimonio e a
cultura proxectual. Un diálogo necesario. Leira, J. y Méndez, R. (Coord.).
Deputación Provincial de Lugo, Lugo LIPOVETSKY, G.; SERROY, J. La
cultura-mundo. Respuesta a una sociedad desorientada. Barcelona: Anagrama,
2010. MIRÓ, M. (2000): "El
patrimonio en busca de su lugar en el mundo. Una reflexión sobre los modelos de
puesta en valor del patrimonio en España", en LEIRA, J. y MÉNDEZ, R.
(coords.). Patrimonio e a cultura proxectual. Un diálogo necesario. Deputación
Provincial de Lugo, Lugo. NOYA, J, DEL VAL, F, PÉREZ
COLMAN, M (coords) (2010): MUSYCA. Música, sociedad y creatividad artística.
Madrid: Biblioteca Nueva. NOYA, J. (2017). Sociología de
la música. Fundamentos teóricos, resultados empíricos y perspectivas críticas.
Madrid: Tecnos. RIUS ULLDEMOLINS, J; RUBIO, A.
(2015) Nuevos escenarios para la cultura: crisis del sistema cultural,
transición al digital y refundación de la política cultural. Política y
sociedad (Madrid), 51(1), pp. 9 – 26. ROCHE CÁRCEL, J.A (Ed) (2012).
La sociología como una de las bellas artes. La influencia de la literatura y de
las artes en el pensamiento sociológico. Barcelona: Anthropos. SÁNCHEZ TRIGUEROS, A (ed).
(1997). Sociología de la literatura. Madrid: Síntesis. VV.AA. (2016). Dossier.
“Sociología de la música”. Methaodos. Revista de Ciencias Sociales.Vol. 4. Núm
1. Mayo. Madrid. Universidad Rey Juan Carlos. VV.AA (1998). Monográfico.
“Sociología del arte”. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, nº 84.
Octubre-Diciembre. |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Metodoloxía, técnica e estratexias para o deseño e elaboración de proxectos e traballos de investigación/615G01406 | Acción colectiva e cooperación social/615G01416 | Risco, cultura e medio ambiente/615G01417 |
|
Materias que continúan o temario |
Métodos e técnicas de Investigación social/615G01105 | Socioloxía urbana e ordeamento do territorio/615G01306 | Socioloxía da comunicación e da opinión pública/615G01310 |
|
Observacións |
Recoméndase a asistencia continuada e regular á clase e o estudo diario da materia. A lectura da Guía Docente da materia é fundamental para coñecer as orientacións xerais e as actividades prácticas que se deben realizar. Así mesmo, recoméndase o uso frecuente do Moodle da materia, onde os alumnos serán informados das propostas do profesor (avisos, prácticas, exercicios, novas, etc.) e atoparán os materiais obrigatorios para a materia. Ademais, como regra xeral, hai que ter en conta as seguintes cuestións: 1.- A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia serán en papel cumprindo cos seguintes puntos: - Non se empregarán plásticos. - Realizaranse impresións a dobre cara. - Empregarase papel reciclado. - Evitarase a impresión de borradores. 2.- Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural 3.- Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais 4.- Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores de ambos os sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas...) 5.- Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade 6. Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas 7. Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria |
|