Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
1. Coñecer os dereitos políticos e sociais relacionados co habitar: dereito ao hábitat, dereito á vivenda e dereito á cidade. |
A28 A33 A34 A37 A51 A53 A55 A56
|
B6 B12
|
C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8
|
2. Recoñecer os procesos formais e non formais de construción do hábitat dende unha perspectiva complexa, que inclúe a análise do conflito de clases e de xénero, a consideración do impacto medioambiental, o entendemento das tensións existentes entre as diversas nacións e os seus sistemas políticos e entre os actores que interveñen no proceso de construción do hábitat. |
A28 A29 A33 A55 A56 A57 A64 A65 A67 A69
|
B1 B2 B3 B4 B5 B12
|
C1 C3 C4 C5 C6 C8
|
3. Identificar os procesos de participación para a construción social do hábitat e as tácticas arquitectónicas e urbanísticas asociadas a eles. |
A28 A33 A34 A35 A51 A52 A53 A55 A56 A57
|
B1 B2 B3 B4 B5 B12
|
C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8
|
4. Desenvolver capacidades técnicas para a implementación de tecnoloxías apropiadas e apropiables nos proxectos de hábitat básico. |
A12 A13 A14 A16 A17 A18 A19 A20 A21 A22 A23 A24 A27 A44 A70 A71 A72
|
B1 B2 B3 B4 B5 B10 B11 B12
|
C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8
|
5. Visibilizar os vínculos entre as diferentes ramas do saber que actúan sobre o hábitat básico: arquitectura, enxeñerías, economía, dereito, política, antropoloxía, ciencias sociais, educación, saúde, etc. |
A36 A40 A51 A53 A55 A57 A61 A63
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B12
|
C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. Presentación da materia |
Organización, obxectivos e avaliación.
O lugar da materia no Plan de Estudios e o dos seus contidos no exercicio das profesións do campo da arquitectura.
|
2. Presentación do curso |
Exposición do argumento do curso: dinámicas de traballo, obxectivos.
Proposta do primeiro “Caso de estudio” como ensaio metodolóxico. |
3. Conceptualización |
Conceptos de habitabilidade básica e hábitat básico.
A Habitabilidade Básica e o Hábitat Básico no mundo e na historia. Recoñecemento de casos exemplares. |
4. A Habitabilidade Básica como proceso |
Enfoques transversais na Habitabilidade Básica: xénero, dereitos humanos e medio ambiente.
Estratexias económicas da Habitabilidade Básica. |
5. Axentes |
a) As/os profesionais da arquitectura: utópicas, insurxentes e cómplices. O traballo pro bono.
b) Operadoras especializadas: as ONGD e as axencias globais.
c) As persoas: A participación cidadán; de persoas beneficiarias a auto xestoras.
|
6. Tácticas arquitectónicas |
a) Desde o deseño: crecemento, perfectibilidade, compartibilidade, versatilidade.
b) Desde a produción: DIY, auto construción asistida, squatter, réxime de cesión de uso, vivenda social...
|
7. Tecnoloxías |
a) Confort e estabilidade da edificación.
b) Saúde humana e sustentabilidade.
|
8. Hábitat Básico |
a) A cidade non formal: morfoloxía, estratexias de xestión, construción e uso.
b) Compromisos globais ante o Hábitat Básico: a Carta de Quito e os Cumios do Hábitat. A axenda 2030, os ODS.
c) O dereito á cidade: de Lefevbre a Harvey.
|
9. Habitabilidades singulares |
Emerxencia, cesión de uso, senfogarismo e okupación
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A27 A37 A40 A51 A57 A64 A65 A67 A69 B2 B3 B6 B11 C4 C6 C7 C8 |
15 |
0 |
15 |
Obradoiro |
A12 A13 A14 A16 A17 A18 A19 A20 A21 A22 A23 A24 A29 A34 A51 A52 A53 A55 A56 A57 A61 A63 A70 A71 A72 B3 B4 B5 B12 C1 C3 C4 |
41 |
82 |
123 |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
A40 A51 A55 A56 A57 B6 B12 C1 C4 C6 C7 |
5 |
0 |
5 |
Proba mixta |
A17 A18 A28 A29 A33 A35 A36 A40 A44 A51 A52 A53 A55 A56 A57 A63 A70 A71 A72 B1 B2 B3 B4 B6 B10 B12 C1 C3 C4 C5 |
4 |
0 |
4 |
|
Atención personalizada |
|
3 |
0 |
3 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Introdución dos conceptos teóricos fundamentais e das metodoloxías de análise e presentación dos casos de estudio teórico-prácticos. |
Obradoiro |
O alumnado aplicará os conceptos e metodoloxías aos casos de estudo propostos, co apoio e supervisión do profesorado.
Isto inclúe para cada estudante a presentación oral do traballo práctico desenvolto, a resposta ante probas de control do proceso de capacitación e a produción dun documento final explicativo da análise realizada de cadanseu caso de estudio ou proposta de intervención.
Na liña do ensaiado en cursos anteriores, trazaranse colaboracións con outras escolas e/ou entidades, se as circunstancias así o permiten. Este feito pode modificar o calendario docente pola realización de viaxes ou actividades fóra das aulas, que en todo caso serán acordadas co alumnado matriculado.
|
Eventos científicos e/ou divulgativos |
Asistencia a actividades organizadas polo centro, a UDC ou outros actores de coñecemento, que sexan recomendadas polo profesorado e que impliquen a asistencia e/ou participación en eventos científicos e/ou divulgativos (congresos, xornadas, simposios, cursos, seminarios, conferencias, exposicions e outro tipo de eventos) co obxetivo de profundizar no coñecemento de temas de estudio relacionados coa materia. |
Proba mixta |
Trátase dunha probra teórico-práctica na que o estudantado deberá obter unha calificación superior a cinco (5) sobre dez (10) puntos para superar a materia. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Proba mixta |
Obradoiro |
|
Descrición |
A avaliación é un proceso continuo no que a actividade que o estudantado desenvolve en cada unha das sesións do curso é observada é rexistrada.
Periódicamente -e, en todo caso, sempre que o estudantado así o requira- informaráselle da adecuación do nivel acadado polas súas actividades en relación cos obxectivos programáticos da materia.
En todo momento do curso, o profesorado brindará ao estudantado apoio complementario, de xeito individualizado, en horario coñecido.
A avaliación final será realizada polo profesorado sobre o traballo final elaborado polo alumnado, verificando a adquisición das capacidades persoais de análise, as destrezas para comunicar as súas ideas e a adquisición dos contidos teóricos e prácticos da materia.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba mixta |
A17 A18 A28 A29 A33 A35 A36 A40 A44 A51 A52 A53 A55 A56 A57 A63 A70 A71 A72 B1 B2 B3 B4 B6 B10 B12 C1 C3 C4 C5 |
É unha sesión na que o estudantado convocado demostrará a adquisición das capacidades e coñecementos propios da materia mediante unha proba teórico-práctica. |
34 |
Obradoiro |
A12 A13 A14 A16 A17 A18 A19 A20 A21 A22 A23 A24 A29 A34 A51 A52 A53 A55 A56 A57 A61 A63 A70 A71 A72 B3 B4 B5 B12 C1 C3 C4 |
O obxectivo da materia é capacitar ao estudantado na análise e traballo práctico en casos relacionados coa Habitabilidade Básica.
Todo isto é formalizado nun traballo teórico-práctico, orixinal e inédito, que haberá de realizarse ao longo do período docente, acompasándose aos coñecementos teóricos impartidos polo profesorado.
Resultará nun documento final, realizado con metodoloxía científica, que se manifestará coas estratexias comunicativas propias das profesionais da arquitectura.
A realización do traballo teórico-práctico inclúe a xestión da información necesaria para a súa execución e a súa exposición e defensa nas sesións de traballo do curso. |
66 |
|
Observacións avaliación |
Asistencia mínima. A asistencia é obrigatoria cando menos a un 80% das sesións que compoñen o curso. Sen este requisito, o alumnado non poderá aprobar por curso a materia. O alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, segundo establece a "NORMA QUE REGULA O RÉXIME DE DEDICACIÓN AO ESTUDO DOS ESTUDANTES DE GRAO NA UDC" (Arts. 2.3; 3.b e 4.5) (29/5/212), deberá asistir a un mínimo do 50% das sesións. No tocante ás actividades que xurdan, ao abeiro do traballo no obradoiro, e que supoñan algunha modificación do calendario ou horario lectivo, serán de carácter voluntario e sempre se ofrecerá unha alternativa dentro das horas estipuladas de asistencia obrigatoria. Matrícula tardía. As persoas matriculadas con posterioridade ao inicio do curso académico deberán asistir ás clases teóricas e prácticas dende a data da súa matrícula, tendo a posibilidade de recuperar as prácticas realizadas até a data. Avaliación. Parasuperar a materia, o alumnado disporá de dúas oportunidades: maio/xuño e xuño/xullo. Na primeiraoportunidade. o alumnado será avaliado polos resultados do seu traballo no obradoiro. Non entregar otraballo teórico-práctico no momento da primeira oportunidade de avaliación implicaunha cualificación de "Non Presentado". Quen non superase esta primeira oportunidade poderá presentarse a unha segunda, que consistiránunha proba mixta de tipo teórico-práctica no mes de xuño/xullo, segundo ocalendario oficial. Para poder presentarse a esta segunda oportunidade o alumnadodeberá entregar o traballo teórico-práctico, axeitadamente titorizado polo profesorado, no momento de realización da proba. | Medidas de dedicación para o alumnado a tempo parcial: non se contemplan, porque é unha materia na que o obradoiro é a metodoloxía fundamental. |
| Exención académica: non se contempla, por tratarse dunha materia na que o obradoiro é a metodoloxía fundamental. |
| A detección de plaxio, así como a realización fraudulenta de probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso "0" na materia na correspondente convocatoria, quedando así invalidada calquera cualificación obtida en todas as actividades de avaliación. a convocatoria extraordinaria. |
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
VV.AA. (2018). Aportaciones feministas a las arquitecturas y las ciudades para un cambio de paradigma. Número monográfico da revista Hábitat y Sociedad, n. 11. 2018. Universidad de Sevilla
Montaner, J.M. e Muxi, Z (2011). Arquitectura y política. Ensayos para mundos alternativos. Barcelona: Editorial Gustavo Gili
Morales Soler, Eva (2012). Casa Más o Menos. Blog en torno á vivenda e o hábitat entendidos como proceso
Harvey, D. (2013). Ciudades Rebeldes. Del derecho a la ciudad a la revolución urbana. Madrid: Akal
Lacol (2018). Construir en colectivo. Participación en arquitectura y urbanismo. Barcelona: Pol·len edicions
Lefevbre, H (1973). El derecho a la ciudad. Barcelona: Península
Colavidas Espinosa, F., Salas Serrano, J. e Oteiza San José, I. (2006). Hacia una manualística universal de habitabilidad básica . Madrid: Mairea Libros
Hall, P (1996). La Ciudad de la Difícil Equidad en: Las Ciudades del Mañana. Historia del Urbanismo en el Siglo XX. Barcelona: Ediciones del Serbal
Turner, J. e Fitcher, R (1976). Libertad para construir: el proceso habitacional controlado por el usuario. Madrid: Siglo XXI Ediciones
Naciones Unidas (s.d.). Programa das Nacións Unidas para os Asentamentos Humanos. Repositorio institucional de UN Habitat
Lizancos e Ergosfera (2012). Una investigación universitaria, análisis comparativo de las máquinas arquitectónicas de vivienda para contextos de crisis de habitabilidad. A Coruña: Universidade da Coruña
Col·lectiu Punt6 (2019). Urbanismo feminista. Barcelona: Virus editorial |
|
Bibliografía complementaria
|
Proyecto Esfera (2011). Carta Humanitaria y normas mínimas para la respuesta humanitaria. Proyecto Esfera
Montaner, Josep M. (2014). Del diagrama a las experiencias, hacia una arquitectura de la acción.. Barcelona: Editorial Gustavo Gili
Calo, E. (dir.), Rufer, H.C., Lizancos, P. (dir.), Lloyd, S. (dir.) (2018). Empty Coruña?: reimagining the city through agency, objects and processes: summer school. A Coruña: Universidade da Coruña
Lacol y La Ciutat Invisible (2018). Habitar en comunidad. La vivienda cooperativa en cesión de uso. Madrid: Catarata
Lizancos, P. (2017). La casa autogestionada: análisis de la estrategia del emigrado gallego para proveerse de hogar.. Revista Internacional de Estudios Migratorios, Vol. 7, Nº. 2, págs. 339-369. Universidad de Almería |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Paisaxe e Hábitat sostible/630G02056 |
|
Materias que continúan o temario |
Traballo Fin de Grao/630G02059 |
|
Observacións |
Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia |
|