Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Tecnoloxía de Apoio ao Discapacitado Código 651516005
Titulación
Mestrado Universitario en Discapacidade e Dependencia (plan 2015)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Enxeñaría Industrial
Fisioterapia, Medicina e Ciencias Biomédicas
Coordinación
Chouza Ínsua, Marcelo
Correo electrónico
marcelo.chouza@udc.es
Profesorado
Amado Vazquez, Maria Eugenia
Chouza Ínsua, Marcelo
Masdias y Bonome, Antonio
Correo electrónico
maria.eugenia.amado@udc.es
marcelo.chouza@udc.es
antonio.masdias@udc.es
Web
Descrición xeral Esta materia tiene por objetivo que los estudiantes comprendan e integren los diferentes recursos tecnológicos existentes a disposición de las personas con discapacidad, así como la importancia de la accesibilidad, el diseño universal y la eliminación de barreras.

Competencias do título
Código Competencias / Resultados do título
A5 CE5. Ser capaz de utilizar eficientemente os recursos tecnolóxicos na comprensión e investigación da discapacidade e a dependencia?
A6 CERF1. Coñecer e comprender os recursos tecnolóxicos de apoio ás persoas con discapacidade.
A7 CERF2. Ser capaz de deseñar e executar proxectos de investigación que analicen o impacto do uso de recursos tecnolóxicos por parte de persoas con discapacidade.
B1 CB6. Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
B2 CB7. Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en ámbitos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B7 CG2 Identificar, avaliar e resolver os problemas derivados da presenza de discapacidade e dependencia
B9 CG4 Ser capaz de intervir na problemática derivada da discapacidade e da dependencia
B10 CG5 Capacidade para integrar coñecementos científicos de carácter avanzado ligados ao ámbito da discapacidade e a dependencia
C1 CT1. Ser capaz de relacionarse de forma eficiente con e dentro do equipo multidisciplinar, intradisciplinar e transdisciplinar.
C2 CT2. Coñecer os recursos sociosanitarios e aprender a utilizalos para elaborar programas de intervención no ámbito da discapacidade e a dependencia
C3 CT3. Utilizar as ferramentas tecnolóxicas básicas necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida
C5 CT5. Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Coñecer os materiais e instrumentos empregados no manexo da discapacidade. AI6
BI1
BI10
CI2
CI5
Identificar e avaliar os problemas derivados da presenza de discapacidade e dependencia. AI7
BI2
BI7
CI2
Desenvolver a capacidade para xestionar recursos materiais e humanos orientados ao manexo do fenómeno da discapacidade e a dependencia. AI5
BI1
BI2
BI7
BI9
CI2
Relacionarse de forma eficiente con e dentro do equipo multidisciplinar. CI1
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e a comunicación (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. CI3
Valorala importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade, e específicamente no ámbito da discapacidade e dependencia. CI2
CI5
Analizalas posibilidades das novas tecnoloxías na mellora da calidade de vida das persoas con discapacidade. AI5
AI7
BI1
BI10
CI2

Contidos
Temas Subtemas
Introducción á biomecánica. Caracterización da cinemática e da dinámica do corpo humano.
Deseño e selección de ortese e prótese.
Requerimentos funcionais, estructurais e estéticos.
Valoración das configuracións e solucións típicas. Vantaxes e inconvintes.
Bioincompatibilidade
Interacción entre a prótese e o corpo humano.
Materiales biocompatibles.
Biosensores e anticorpos.
Novas tendencias.
Biomáquinas
Sensores e equipos de diagnóstico
Equipos de hemodiálise.
Respiradores e ventiladores.
Marcapasos.
Incubadoras.
Accesibilidade
Requerimentos e necesidades específicas das persoas discapacitadas.
Condicións de seguridade e hixiene.
Reglamentación sobre accesibilidade e deseño de entornos accesibles.
Tecnoloxías e ferramentas de apoio ao discapacitado

Elementos e equipos adaptados. Visión general.
Técnicas específicas de apoyo aos distintos tipos de discapacidades: motora, auditiva e visual.
Tecnoloxías e Instrumentación para diagnóstico, avaliación e seguemento das discapacidades.
Avaliación das configuracións e solucións típicas. Ventaxas e inconvintes. Sensores biométricos.
Edificios Inteligentes. Domótica. Diseño de edificios inteligentes.
Novas aplicacións das tecnoloxías da información.
Teleasistencia.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A6 A7 B1 B10 C1 C2 17 0 17
Prácticas a través de TIC A5 A7 B2 B7 B9 B10 C3 17 11 28
Traballos tutelados A7 B2 B10 C1 C2 C3 6 25 31
Recensión bilbiográfica A6 B1 B7 B10 C5 0 70 70
Proba mixta A6 B10 C2 2 0 2
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Prácticas a través de TIC Metodoloxía que permite ao alumnado aprender de forma efectiva, a través de actividades de carácter práctico (demostracións, simulacións, etc.) a teoría dun ámbito de coñecemento, mediante a utilización das tecnoloxías da información e as comunicacións.
Traballos tutelados Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais).
Recensión bilbiográfica Metodoloxía que supone un proceso de lectura crítica de un libro, de un artículo, de unha tesis o de unha comunicación a un congreso. Como tal proceso comprende: a lectura da obra, o análisis do seu contenido, a crítica e valoración da misma en relación a literatura existente sobre o tema
Proba mixta Proba que integra preguntas tipo de probas de ensaio e preguntas tipo de probas obxectivas.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Prácticas a través de TIC
Descrición
As sesións prácticas a través de TICs así como a elaboración dos traballos tutelados contará coa supervisión directa do profesor.
Os alumnos con reconocimiento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, recibirán atención telemática baixo demanda.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Traballos tutelados A7 B2 B10 C1 C2 C3 O estudante deberá elaborar e entregar en tempo e forma os traballos solicitados polo profesor, que poderán ser de elaboración individual ou grupal. 30
Proba mixta A6 B10 C2 Consiste na realización dunha proba que combinará diferentes modalidades de preguntas, dende preguntas abertas de resposta breve a preguntas de resposta múltiple. 40
Recensión bilbiográfica A6 B1 B7 B10 C5 O estudante deberá realizar a lectura da obra, o análisis do seu contenido e a crítica e valoración da mesma en relación a literatura existente sobre o tema 30
 
Observacións avaliación

Serán
evaluados igualmente os estudantes a tempo completo e a tempo parcial tanto en
1ª como en 2ª oportunidade.

A
realización fraudulenta das probas ou actividades de evaluación, implicará
directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se
cometa a falta e respecto da materia en que se cometese: o estudante
será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria
correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se
produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto,
procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira
oportunidade, se fose necesario.


Fontes de información
Bibliografía básica Creus A (2005). Domótica para instaladores. CEYSA
Huidobre J, Millán R (2008). Domótica. Edificios Inteligentes. Segovia
Instituto de Biomecánica de Valencia (2004). Guía de uso y prescripción de productos ortoprotésicos a medida. Valencia: IBV
Instituto de Biomecánica de Valencia (2003). Libro blanco I+D+I al servicio de las personas con discapacidad y las personas mayores. Valencia: IBV
Instituto de Biomecánica de Valencia (2005). Pregúntame sobre accesibilidad y ayudas técnicas.. Valencia: IBV

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións
Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir cos obxectivos estratéxicos do Plan Green Campus da Facultade de Fisioterapia, os traballos documentais que se realicen nesta materia poderanse solicitar tanto en formato papel como virtual ou soporte informático. De realizarse en papel, seguiranse na medida do posible as seguintes recomendacións xerais:
- Non se utilizarán plásticos. 
- Realizaranse impresións a dobre cara.
- Empregarase papel reciclado.
- Evitarase a realización de borradores.


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías