Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A6 |
Trabajar en la sociedad con individuos y grupos para fomentar la promoción de la salud, la prevención, la rehabilitación y el tratamiento. |
A8 |
Uso profesional y ético del razonamiento efectivo en todas las partes del proceso de terapia ocupacional. |
A10 |
Adaptar y aplicar el proceso de terapia ocupacional en estrecha colaboración de individuos/población. |
A11 |
Trabajar para facilitar entornos accesibles y adaptados y promover la justicia ocupacional. |
A12 |
Colaborar con comunidades para promover la salud y el bienestar de sus miembros mediante la participación en la ocupación. |
A17 |
Establecer sociedades de colaboración, consultar y aconsejar a clientes, trabajadores sociales, miembros de equipo y otros en la práctica de la ocupación y la participación. |
A19 |
Apreciar y respetar las diferencias individuales, creencias culturales, costumbres y su influencia sobre la ocupación y la participación. |
B3 |
Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo. |
B6 |
Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional. |
B7 |
Comunicarse de manera efectiva en un entorno de trabajo. |
B8 |
Capacidad de análisis y de síntesis. |
B9 |
Capacidad de aplicar los conocimientos a la práctica. |
B11 |
Capacidad para trabajar en un equipo interdisciplinar. |
B15 |
Capacidad para comunicarse con personas no expertas en la materia. |
B31 |
Apreciación de la diversidad y de la multiculturalidad. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
Integration of theoretical knowledge prior to practice related to accessibility, ergonomics and universal design. Approximation to the theoretical body that bases the intervention of Occupational Therapy on the environment: impact of the environment on human occupation. |
A8 A10 A11 A19
|
|
|
Acquisition of observation skills and analysis of the environment: identification of environmental conditions that act as facilitators or as obstacles in relation to the characteristics of the population and the demands of the activity (valuation of the person / environment / occupation balance). |
A8 A11
|
B3 B8 B9
|
|
Development of analytical and critical thinking applied to assessment and advice on accessibility: intervention planning (valuation, improvement / intervention plan, registration), design of facilitating environments for autonomy (individual and collective) and elaboration Of real and effective advice proposals. |
A6 A8 A11
|
B3 B8 B31
|
|
Enhancement of skills and technical rigor for recording information from the intervention: recognition of the importance of recording activities performed, acquisition of technical rigor in the language used in communication with other professionals and users, reporting Technical experts. |
A11
|
B7 B8 B15
|
C1
|
Development of a social perspective: to place the student in a type of intervention in the community environment, promoting collaboration with other social professionals, facilitating their intervention in the natural environment of the individual and ultimately, committing to promote occupational justice . |
A11 A12 A17
|
B6 B11 B15 B31
|
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
Temas transversais a todas as prácticas: |
1.- Principios teóricos básicos de avaliación e actuación profesional dende a terapia ocupacional sobre contornas/contextos. Unha mirada ocupacional a:
• Contornas domésticas
• Accesibilidade e deseño universal.
• Contorna/s social, histórico, cultural e institucional/ais
2.- Observación e análise de factores ambientais.
• Introdución aos factores ambientais.
• Conceptos de barreiras e facilitadores. Identificación e análise en diferentes contextos.
• Utilización dos conceptos contexto/ambiente dos modelos teóricos específicos de terapia ocupacional (por exemplo: Persoa-Medio-Ocupación, Modelo Canadense do Desempeño Ocupacional, Modelo Kawa, Modelo de Ocupación Humana) para a súa análise.
3.- Valoración de ambientes de participación nas ocupacións:
• Avaliación da accesibilidade das contornas.
• Observación coa finalidade de avaliar ambientes.
• Análise do medio dende unha perspectiva individual e dende unha perspectiva colectiva.
• Valoración de ambientes específicos en función das ocupacións que acollen e das persoas que as desenvolven.
• Recollida de información da avaliación.
4.- Deseño de contornas accesibles para a participación nas ocupacións
• Principios para desenvolver o asesoramento.
• Deseño de actuacións específicas para a acción no medio ambiente. Exemplos: adaptacións funcionais do medio, deseño de ambientes socialmente facilitadores, propostas dende a perspectiva da universalidade.
5.- Rexistro de información:
• Criterios de elaboración de rexistros das actividades realizadas.
• Comunicación con outros/as profesionais.
• Comunicación cos usuarios/as (persoa/grupo/comunidade). |
Proxectos rotatorios de prácticas: |
1.- Proxecto "Contorna doméstica dende terapia ocupacional"
• Concepto de adaptación funcional do fogar en terapia ocupacional: semellanzas e diferenzas coa accesibilidade universal.
• Intervención domiciliaria dende terapia ocupacional. Análise do tipo de vivenda e identificación das principais ocupacións realizadas en función de factores ambientais e persoais.
• Novos enfoques na adaptación do fogar: experiencias de uso de dispositivos tecnolóxicos.
• Observación, identificación e avaliación de necesidades e barreiras no ámbito doméstico para o desempeño laboral.
2.- Proxecto "Accesibilidade e deseño universal e terapia ocupacional"
• Conceptos teóricos básicos: concepto europeo de accesibilidade e deseño para todos/as.
Accesibilidade versus adaptación funcional. Aportacións da ergonomía ao deseño de ambientes.
• Normativa estatal e autonómica en materia de accesibilidade. Recursos bibliográficos para deseñar contornos accesibles.
• Práctica de observación e valoración de ambientes desde terapia ocupacional.
• Elaboración de propostas de contornas universais baseadas na ocupación; creación de espazos facilitadores que fomenten a participación, incorporación de criterios ergonómicos e compatibilidade con intervencións de adaptación funcional individualizadas.
• Rexistro de información: elaboración de informes de asesoramento en materia de accesibilidade.
3.- Proxecto "Contornas 'Invisibles' e terapia ocupacional".
• Conceptos teóricos básicos para comprender, identificar e traballar en/cos contextos sociais, históricos, culturais e institucionais e a súa relación coa terapia ocupacional.
• Utilización e aplicación dos conceptos teóricos básicos na práctica da terapia ocupacional traballando en/con contextos sociais, históricos, culturais e institucionais.
• Metodoloxías participativas de avaliación e traballo en ámbitos sociais, históricos, culturais e institucionais en terapia ocupacional: Photovoice, metaplan, narrated body mapping, narración dixital (proxecto WFOT Occupational Narratives).
• Habilidades comunicativas como contorno en terapia ocupacional: mediadores do desempeño ocupacional (continuación EPI) Avaliación e intervención.
• Observación e valoración de ambientes desde terapia ocupacional/ciencia da ocupación.
• Propostas de actuación.
*Os proxectos poden sufrir modificacións polas necesidades contextuais de cada proxecto. |
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Guest lecture / keynote speech |
A10 B3 |
10 |
10 |
20 |
Case study |
A6 A8 A10 A11 A12 A17 A19 B3 B6 B7 B8 B9 B11 B15 B31 C1 |
6 |
12 |
18 |
Field trip |
A6 A8 A10 A12 A17 A19 B3 B6 B7 B8 B9 B11 B15 B31 C1 |
35 |
0 |
35 |
Simulation |
A6 A8 A10 A11 A12 A17 A19 B3 B6 B7 B8 B9 B11 B15 B31 C1 |
25 |
0 |
25 |
Workbook |
A6 A8 A11 A12 A19 B3 B6 B8 B31 C1 |
1 |
9 |
10 |
|
Personalized attention |
|
4.5 |
0 |
4.5 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Guest lecture / keynote speech |
Oral presentation complemented by the use of audiovisual media and the introduction of some questions addressed to students, with the purpose of transmitting knowledge and facilitating learning.
The theoretical contents necessary to deal with the practical intervention will be worked on, as well as activities to develop students' logical thinking and to apply theoretical knowledge acquired.
It allows to acquire the generic competences assigned to this subject. |
Case study |
Metodoloxía onde a persoa se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto, a través dun proceso de discusión. A/o alumna/o sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo. |
Field trip |
Actividades desenvolvidas nun contexto externo á contorna académica relacionadas co ámbito de estudo da materia. Estas actividades céntranse no desenvolvemento de capacidades e competencias relacionadas coa observación directa e sistemática, a recollida, a anñalise de información e a detección de necesidades susceptibles de intervención.
Na materia realizaranse algunhas saídas de campo tuteladas polas/os docentes e outras realizadas polos alumnos de forma autónoma.
Permite adquirir as competencias específicas asignadas a esta materia. |
Simulation |
Consiste na representación dun fenómeno (de natureza física, técnica ou psicolóxica, ou social, entre outros) que permite unha análise máis sinxela, económica ou inocua que si se levara a cabo sobre o orixinal ou na realidade. Ponse á persoa ante unhas condicións hipotéticas nas cales se proba o seu comportamento os seus coñecementos, a súa capacidade de analizar alternativas e as súas consecuencias. Baséase, por tanto, na configuración de situacións similares ás que se producen nun contexto real, coa finalidade de utilizalas como experiencias de aprendizaxe ou como procedemento para a avaliación |
Workbook |
They are a set of texts and written documentation that have been selected as a source of deepening in the contents worked. The selected readings deal with contents applicable to the professional intervention object of this subject.
It allows to acquire the generic competences assigned to this subject. |
Personalized attention |
Methodologies
|
Guest lecture / keynote speech |
Case study |
Field trip |
Simulation |
|
Description |
Personalized attention will be planned in two different ways:
- Outputs / fieldwork: fieldwork can be done in two ways; Sallidas supervised with professors of the subject, or autonomous field works with supervision of the teachers.
- Tutorials: in small or medium groups, according to the distribution of students made for the elaboration of the tutored works.
The purpose of the field trips and the tutorials is to support the tutelage work that the students will develop, to solve the doubts that arise in the direct observation, to establish criteria for each phase of the supervised activity, and to evaluate the evolution in the logic of the student's thinking .
Therefore, they HAVE MANDATORY CHARACTER, and are necessary to overcome the matter. |
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Workbook |
A6 A8 A11 A12 A19 B3 B6 B8 B31 C1 |
Valorarase a integración dos conceptos teórico-prácticos abordados nas lecturas obligatorias, en relación coas competencias específicas da materia, na realización dos estudos de casos. |
10 |
Case study |
A6 A8 A10 A11 A12 A17 A19 B3 B6 B7 B8 B9 B11 B15 B31 C1 |
Valorarase, ademáis das competencias adquiridas, a capacidade de expresión escrita do alumnado (avaliando de forma negativa os erros gramaticais e ortográficos), a integración de conceptos e a capacidade de resolución de problemas |
30 |
Field trip |
A6 A8 A10 A12 A17 A19 B3 B6 B7 B8 B9 B11 B15 B31 C1 |
Valorarase: a puntualidade, a responsabilidade, a iniciativa, o interese, a actitude ante as normas, a relación co equipo, a integración e a aplicación de conceptos teórico-prácticos, as destrezas e os coñecementos adquiridos. A asistencia será obrigatoria.
Asemade, valorarase o traballo desenvolvido nas saídas de campo acompañada polas/os docentes así coma a que a/o estudante realizará de forma autónoma, tendo en conta a observación realizada das contornas, a detección dos condicionantes relevantes para o desempeño ocupacional, e a capacidade de modificar contornas reais para que faciliten a autonomía. A asistencia será obligatoria. |
35 |
Simulation |
A6 A8 A10 A11 A12 A17 A19 B3 B6 B7 B8 B9 B11 B15 B31 C1 |
Valorarase: a puntualidade, a responsabilidade, a iniciativa, o interese, a actitude ante as normas, a relación co equipo, a integración e a aplicación de conceptos teórico-prácticos, as destrezas e os coñecementos adquiridos. A asistencia será obrigatoria. |
25 |
|
Assessment comments |
The subject of Practical Stays II deals with practical contents such as the observation and initial assessment, the planning of the intervention on the environment, and the recording of the information of the whole process. These contents will be worked as a group and individually, in an autonomous and supervised manner. Therefore, the subject is distributed in an autonomous work schedule to be carried out by the student (individually or in pairs), and in a class attendance time with the teachers of the subject, in the theoretical contents will be addressed, the planned practice will be carried out, and the autonomous practice of the student will be supervised. The final evaluation will include both autonomous work in the field and presencial.Los aspects and criteria that will be taken into consideration when evaluating planned activities with the previously proposed methodology are the acquisition of theoretical knowledge related to the subject, the application of that knowledge to the supervised practice, and the development of logical and critical thinking applied to concrete situations. Therefore, there will be a continuous evaluation of the evolution observed in the student, and an evaluation of the final works required to pass the subject. The student must submit a total of three final works, each corresponding to the teaching part of each teacher. The date of delivery will be duly notified to the students in advance (preferably at the beginning of the semester): - - Development of an infographic related to the concepts included in the Environmental Factors of the CIF or the contexts and environments of the Framework.
- Making an accessibility report on specific aspects of the Oza Campus environment.
- Argumented and critical reflection on a field trip or practice of evaluation of the home environment (pending planning during the semester).
The delivery of these three works on the proposed date is mandatory for the passing of the subject.
FINAL GRADING OF THE STUDENT
Attendance to class attendance is mandatory; This is a criterion required to overcome the matter, not valuable. IT IS COMPULSORY TO ATTEND AT 85% OF THE SCHOOL HOURS, ALLOWING THE ABSENCE AT 15%.
The final grade of the subject, over 10 points, will be distributed as follows:
a) Exposure of an infographic of contextual factors and delivery of an individual task (reflection on barriers and facilitators) (Professor Mansilla Barreiro): 3 points
b) Accessibility report Campus de Oza (professor García Crespo): 3 points
c) Critical reflection of the field output / assessment of home environment (Professor De Rosende Celeiro): 3 points
d) Continuous evaluation of the student by the three professors (evaluate the initiative, interest, critical participation and evolution in the acquisition of competences of the subject): 1 point
To pass the subject, the student must have presented the three required documents, reached a final grade of 5 points and have met the attendance criteria. If the student does not reach that minimum qualification, has not submitted the three documents required on the proposed date, or has not met the minimum compulsory attendance criteria, they will be entitled to a final written test that will be held on the date set in the academic calendar. official approved in Faculty Board.
The rating system will be expressed by numerical rating in accordance with the provisions of art. 5 of Royal Decree 1125/2003 of September 5 (BOE September 18), which establishes the European credit system and the system of qualifications in university degrees of an official nature and valid throughout the national territory. Grading system: 0-4.9 = Suspense 5-6.9 = Approved 7-8.9 = Notable 9-10 = Outstanding 9-10 Honors (Graciable)
|
Sources of information |
Basic
|
|
Blanco, RM, Blanco
L, Luengo S, Pastor G, Rivero M, Rodríguez MR, Vicente MJ. 2003. Accesibilidad para
personas con ceguera y deficiencia visual. Edita: ONCE. Características de la
rotulación para personas con discapacidad visual. Edita: ONCE. Madrid. 2006
Concepto Europeo de Accesibilidad. Edita: Ministerio de Trabajo y Asuntos
Sociales. Instituto de Migraciones y Servicios Sociales. Centro Estatal de
Autonomía Personal y Ayudas Técnicas (CEAPAT). Madrid. Bridge C. Home modification: occupation
as the basis for an effective practice. En: Curtin M, Molineux M, Supyk-Mellson,
J (editores). Occupational therapy and physical dysfunction: enabling
occupation. Elsevier; 2010; p.
409-429. Clasificación
Internacional del Funcionamiento, de la Discapacidad y de la Salud (CIF). Conway M. Occupational therapy and
inclusive design: principles for practice. Oxford: Blackwell Publishing;
2008. De-Rosende-Celeiro
I, Torres G, Seoane-Bouzas M, Ávila A. Exploring the use of assistive products
to promote functional independence in self-care activities in the bathroom.
PLoS One, 2019, 14, e0215002. De Rosende I,
Santos S. Influencia de la Terapia Ocupacional en la realización de
adaptaciones en el hogar de las personas en situación de dependencia. TOG,
2013, 10(18). De-Rosende-Celeiro
I, Santos-del-Riego S, Muñiz J. Homebound status among middle-aged and older
adults with disabilities in ADLs and its associations with clinical,
functional, and environmental factors. Disabil Health J, 2017, 10(1), 145-151. Decreto
35/2000, do 28 de xaneiro, polo que se aproba o Regulamento de desenvolvemento
e execución da Lei de accesibilidade e eliminación de barreiras na Comunidade
Autónoma de Galicia. DOG
nº 41 (29 de febreiro de 2000) Dotte P. Método de
manutención manual de los enfermos: ergomotricidad en el ámbito sanitario,
generalidades y educación gestual específica. Tomo I. Barcelona: Masson; 2003. Dotte P. Método de
manutención manual de los enfermos: ergomotricidad en el ámbito sanitario,
aplicaciones clínicas. Tomo II. Barcelona: Springer-Verlag Ibérica; 1999. Dotte P. Método de
movilización de los pacientes: ergomotricidad en el ámbito asistencial.
Barcelona: Elsevier; 2010. Doval, M.a I., Martinez-Figueira,
M.aE., & Raposo, M. (2013). La voz de sus ojos: la participación de los
escolares mediante Fotovoz. Revista de Investigación en Educación, 11(3),
150–171. Gastaldo, D., Magalhaes,
L., & Carrasco, C. (2013). Mapas corporais narrados: un método para documentar
trajetórias de saúde, resiliência, adoecimiento e sofrimento. In A.
Branco-Fraga, Y. M. de Carvalho, & I. M. Gomes (Eds.), As práticas
corporais no campo da saúde (pp. 83–100). Sao Paulo: Editora Hucitec. Gastaldo, D.,
Magalhães, L., Carrasco, C., y Davy, C. (2018). Mapas corporales narrados como investigación.
Consideraciones metodológicas para contar las historias de trabajadores
indocumentados a través del mapeo corporal. (Trad. N. Rivas-Quarneti, S.
Sánchez-Pérez, V. Vinzón y S. Veiga-Seijo). Recuperado de
http://www.migrationhealth.ca/undocumented-workers-ontario/body-mapping
(original en inglés, 2012) Clare
Hocking (2021) Occupation in context: A reflection on environmental influences
on human doing, Journal of Occupational
Science, 28:2, 221-234, DOI: 10.1080/14427591.2019.1708434 Huot, S., Cao, A., Kim, J., Shajari,
M., & Zimonjic, T. (2018). The power of language: Exploring the
relationship between linguistic capital and occupation for immigrants to
Canada. Journal of Occupational Science, 0(0), 1–12.
https://doi.org/10.1080/14427591.2018.1534136 Huot, S., Rudman, D., Dodson, B.,
& Magalhães, L. (2013). Expanding Policy-Based Conceptualizations of
‘Successful Integration’: Negotiating Integration through Occupation following
International Migration. Journal of Occupational Science, 20(1), 6–22.
https://doi.org/10.1080/14427591.2012.717497 Lei 10/2014, do
3 de decembro, de accesibilidade. DOG nº 241 (17 de decembro de 2014). Organización Mundial de la
Salud (2001). Pizarro E.,
Estrella S., Figueroa F., Helmke F., Pontigo C.& Whiteford G. (2018)
Entendiendo la justicia ocupacional desde el concepto de territorio, una
propuesta para la ciencia de la ocupación, Journal of Occupational Science,
25:4, xvi-xxvi, DOI: 10.1080/14427591.2018.1487262 Rivas-Quarneti,
N., Magalhaes, L., & Fernández, M. (2017). Contribuciones del Metaplan en
Investigación Cualitativa Crítica en Ciencias de la Salud: un camino hacia la
acción dialógica. CIAIQ 2017, 2(0). Retrieved from
http://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2017/article/view/1262 Rigby P, Craciunoiu O. Assessing
environment: home, community and workplace. Access and safety. En: Vining M, Trombly
CA. Occupational therapy for physical dysfunction. Baltimore: Lippincott
Williams & Wilkins; 2014; p. 306-337. Stein F, Söderback I, Cutler S, Larson
B. Occupational therapy and ergonomics: applying ergonomic principles to
everyday occupation in the home and at work. Chichester: Whurr Publishers;
2006 Whiteford G.,
Jones K., Rahal C.& Suleman A. (2018) El Marco de Justicia Ocupacional
Participativa como herramienta de cambio: Descripción y contraste de tres
casos, Journal of Occupational Science, 25:4, l-lxii, DOI: 10.1080/14427591.2018.1504610 |
Complementary
|
|
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
Ergonomics, Accessibility, Universal Design and Functional Adaptation/653G01206 |
|
Subjects that continue the syllabus |
|
Other comments |
ECOLOGICAL OBSERVATIONS: To help achieve an immediate sustainable environment and meet strategic objective 9 of the Green Campus FCS Plan, the documentary works carried out in this area:
- Majority will be requested in virtual format and computer support.
- To be made on paper:
1. Plastics will not be used.
2. Double-sided prints will be made.
3. Recycled paper will be used.
4. Drafting will be avoided
|
|