Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Patrimonio Cultural e Museoloxía Código 710521002
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Lezcano González, Mª Elvira
Correo electrónico
m.lezcano@udc.es
Profesorado
Lezcano González, Mª Elvira
Correo electrónico
m.lezcano@udc.es
Web
Descrición xeral Materia que permite coñecer a evolución do concepto de patrimonio cultural e dos museos ao longo do tempo. A través de clases teórico-prácticas entenderanse os museos como exemplos completos da xestión do patrimonio e estudaranse diversos modelos a partir de experiencias de primeira man.


Competencias do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Coñecer os diferentes bens de interese cultural de Galicia e o seu réxime xurídico. AP1
AP2
AP3
AP8
AP10
Analizar a produción de bens culturais e o concepto de patrimonio tanto do pasado como do presente BP1
BP2
BP4
BP5
BP6
BP7
BP8
BP12
Entender os procesos de xestión de patrimonio AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AP8
AP10
BP1
BP2
BP4
BP6
BP8
BP12
CP1
CP2
CP3
CP4
CP5
CP9
CP10
Estudar os museos e a súa evolución e comprender o seu funcionamento como centros de investigación, de conservación e difusión dos bens culturais CP1
CP2
CP3
CP9

Contidos
Temas Subtemas
1- Bens culturais.
2- Patrimonio. Xeralidades.
3- Xestión do patrimonio.
4- Museos. Historia, evolución, contexto actual
5- Funcións do museo.
6- Continente e contido dos museos.
7- Patrimonio cultural e turismo
1. Definición. Categorías. Declaración de BIC
2. Definición. Tipos de patrimonio.
3. O ámbito profesional dos museos
4. Definición, orixe, clases e categorías de museos

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Análise de fontes documentais A1 A2 A3 B5 B6 B7 B8 C1 C2 C3 C9 5 25 30
Estudo de casos A8 A10 B1 B2 B4 B5 B6 B7 B12 C1 C2 8 32 40
Aprendizaxe colaborativa A4 A5 B8 B12 C1 C2 C4 C5 C10 2 8 10
Investigación (Proxecto de investigación) A4 B1 B3 B10 C8 6 54 60
Discusión dirixida A1 A2 A8 A10 B1 B2 B4 C1 C2 C3 2 6 8
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Análise de fontes documentais Ler, analizar e comentar fuentes documentales, planes directores e informes de rehabilitación de monumentos, así como exemplos de boas prácticas na xestión do patrimonio e museos.
Estudo de casos Traballo de campo relacionado coa xestión de museos
Aprendizaxe colaborativa Dinámicas de grupo que se levarán a cabo nas horas de clase
Investigación (Proxecto de investigación) Estudo concreto de casos prácticos ou propostas que demostren las habilidades adquiridad, valorando a capacidade de razoamento
Discusión dirixida Participación nun debate ou foro que se proporá na clase sobre a temática da materia

Atención personalizada
Metodoloxías
Análise de fontes documentais
Estudo de casos
Descrición
Atención personalizada en tutoría sobre as fontes documentais e bibliográficas e preparación de propostas e proyectos.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Discusión dirixida A1 A2 A8 A10 B1 B2 B4 C1 C2 C3 Discusión e debate sobre conservación de bens culturais a partir de varios casos concretos 25
Aprendizaxe colaborativa A4 A5 B8 B12 C1 C2 C4 C5 C10 Traballo en grupo sobre un caso concreto 20
Análise de fontes documentais A1 A2 A3 B5 B6 B7 B8 C1 C2 C3 C9 Analizar textos fundamentais sobre patrimonio e museos 25
Estudo de casos A8 A10 B1 B2 B4 B5 B6 B7 B12 C1 C2 Estudiar in situ casos prácticos de xestión de museos 30
 
Observacións avaliación

Aqueles/as alumnos /as que teñan algún tipo de excepcionalidade para vir a clase legalmente concedida, que falen co/a pofesor/a á comezos de curso para establecer as titorías e os sistemas de avaliación correspondentes.

Os criterios de avaliación son os mesmos para cada unha das oportunidades de avaliación.


Avaliarase toda proba realizada individualmente ou en grupo tanto  na aula e fora.

Cada parte da avaliación deberá superar o 50% da nota para poder facer o cómputo final


As probas non realizadas puntúan como cero.


A calificación de "no presentado" corresponde ao alumnado que non  participase en ningunha proba da avaliación.

Implicacións da fraude académica na realización das probas ou actividades de avaliación: a realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa a falta e respecto da materia en que se cometese: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario.

Atención á diversidade: a materia poderá ser adaptada ao estudantado que precise da adopción de medidas encamiñadas ao apoio á diversidade (física, visual, auditiva, cognitiva, de aprendizaxe ou relacionada coa saúde mental). De ser o caso, deberán contactar, nos prazos oficiais estipulados de maneira previa a cada cuatrimestre académico, cos servizos disponíbeis na UDC, coa Unidade de Atención á Diversidade (https://www.udc.es/cufie/ADI/apoioalumnado/).


Fontes de información
Bibliografía básica Paine, Cripin y A,brose, Timothy (2019). El museo. Manual Internacional. Akal
González, Matilde; Lezcano, María Elvira y Serantes, Araceli (2014). Interpretación do patrimonio artístico. Guía para profesionáis do turismo. CEIDA
Querol Fernández, María Ángeles (2010). Manual de Gestión del Patrimonio Cultural. Akal

Bolaños, María(Ed.): La memoria del mundo. Cien años de museología,1900-2000 . Gijón, Ed. Trea, 2002

Fontenla San Juan, C.: Restauración e Historia del Arte en Galicia. CSIC, Santiago, 1997.

González Varas, I.: Conservación de bienes culturales.Teoría, historia, principios y normas. Arte-Cátedra, Madrid, 1999.

Macarrón, A.: Historia de la conservación y la restauración. Tecnos, Madrid, 1995.

Macarrón Miguel, A; González Mozo, A.: La conservación y restauración en el siglo XX. Madrid, 1998.

Monterroso Montero, J. M.: Protección y conservación del patrimonio. Principios teóricos. Tórculo edicións. Santiago, 2001.

Riviere, Georges Henri: La Museología. Curso de Museología. Textos ytestimonios . Madrid, Ed. Akal, reimpresión, 2009.


VV.AA: Criterios para la elaboración del plan museológico. Madrid, Ministerio de Cultura, 2005
Bibliografía complementaria

Será recomendada máis bibliografía no transcurso da materia.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Historia dos Museos e do Coleccionismo/710521008

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Museografía/710521010

Materias que continúan o temario

Observacións

É importante a asistencia a clase, xa que moitas das pruebas avaliables desenvolveranse no seu transcurso. 

  • Perspectiva de Xénero: Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores/as de ambos sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas...). Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade. Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas.


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías