Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Capacidade para comprender e aplicar os principios de coñecementos básicos da química xeral, química orgánica e inorgánica e as súas aplicacións na enxeñaría. |
|
B2 B3 B6 B7
|
C5
|
Manexar as leis básicas que regulan as reaccións: termodinámica cinética y equilibrio. |
A4
|
B2 B5 B6
|
|
Resolver exercicios e problemas de forma completa e razoada. |
|
B5 B6 B7
|
|
Aplicar de forma adecuada os conceptos teóricos no laboratorio mediante o uso correcto e seguro. |
|
B1 B3 B7
|
C2 C4
|
Usar unha linguaxe rigurosa na química. Presentar e interpretar datos e resultados |
|
B4 B7
|
C1 C2 C4 C5
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Os temas seguintes desenvolven os contidos establecidos na ficha da Memoria de Verificación, que son: |
I.- Estrutura da materia. Enerxía e cinética das reaccións químicas
II.- Equilibrio químico: tipos e aplicacións
III.- Aplicacións da electroquímica. Principios de análise instrumental
IV.- Bases da química industrial. Balances de materia
V.- Química orgánica e inorgánica aplicadas á enxeñaría |
Tema 1.- Conceptos básicos de Química Xeral:
|
Principios fundamentais de Química. Átomo: modelo mecanocuántico. Táboa periódica e propiedades periódicas. Ligazón química: tipos de ligazón.
|
Tema 2.- Termoquímica:
|
Introducción: primeiro principio da termodinámica. Calores de reacción, entalpía. Termoquímica: ley de Hess. Calorimetría. Segundo principio da termodinámica: entropía. Terceiro principio da termodinámica: espontaneidade da reacción.
|
Tema 3.- Cinética Química:
|
Velocidade de reacción. Ecuación de velocidade. Determinación de velocidades. Orde de reacción. Teorías das colisiones e do estado de transición. Enerxía de activación. Mecanismos de reacción. Catálisis: catalizadores.
|
Tema 4.- Equilibrio Químico en fase gasosa:
|
Natureza do equilibrio químico. Constante de equilibrio: aplicacións. Equilibrios heteroxéneos. Factores que afectan o equilibrio: principio de le Chatelier. Relación entre constantes de equilibrio. Efecto da temperatura sobre a constante de equilibrio.
|
Tema 5.- Equilibrio acedo-base:
.
|
Definicións acedo-base. Disociación da agua. Concepto de pH: determinación. Disociación de acedos e bases. Propiedades acedo-base das sales. Reaccións acedo-base. Disolucións amortiguadoras. Valoracións acedo-base: indicadores. |
Tema 6.- Equilibrios de oxidación-redución (redox):
|
Métodos de axuste de ecuacións redox. Fundamentos electroquímicos: pilas galvánicas. Enerxía libre e voltaxe da pila. Ecuación de Nernst. Volumetrías redox.
|
Tema 7.- Aplicacións da electroquímica:
|
Pilas comerciais primarias e acumuladores. Pilas de combustible. Celdas electrolíticas. Aplicacións industriais da electrolisis: electrodeposición. Corrosión metálica.
|
Tema 8.- Principios de Análise instrumental:
|
Química analítica: concepto e división. Clasificación dos métodos de análise cuantitativa. Métodos instrumentais de análise: clasificación. Parámetros de validación dun método analítico. Avaliación de resultados.
|
Tema 9.- Principios de Química Orgánica:
|
Grupos funcionais. Series homólogas. Isomería. Determinación de estruturas moleculares.
|
Tema 10.- Hidrocarburos saturados, insaturados e aromáticos:
|
Clasificación. Hidrocarburos saturados: nomenclatura, fontes, sínteses e propiedades. Alquenos e alquinos: estrutura, nomenclatura, síntese e propiedades. Compostos aromáticos: estrutura, nomenclatura, obtención e propiedades. Benceno.
|
Tema 11.- Outros compostos orgánicos:
|
Compostos de grupos funcionais con ligazón sinxela: haloxenuros de alquilo, alcois, fenoles, éteres e aminas. Compostos de grupos funcionais con ligazóns múltiples: compostos carbonilo, acedos carboxílicos e os seus derivados.
|
Tema 12.- Bases da Química Industrial. Balances de materia:
|
Introducción aos balances de materia. Procesos sin reacción química
|
Tema 13.- Química Orgánica aplicada á enxeñaría:
|
Petróleo. Gas natural. Biomasa. Polímeros naturais e sintéticos.
|
Tema 14.- Química Inorgánica aplicada á enxeñaría: |
Metalurxia. Semicondutores. Síntese industrial dun composto inorgánico (industria do cloruro de sodio).
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Prácticas de laboratorio |
A4 B3 C2 C5 |
5 |
10 |
15 |
Proba mixta |
A4 B1 B2 B5 |
4 |
6 |
10 |
Sesión maxistral |
A4 C4 |
30 |
39 |
69 |
Solución de problemas |
A4 B2 B4 B5 |
18 |
18 |
36 |
Traballos tutelados |
A4 B6 B7 C1 |
2 |
16 |
18 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Prácticas de laboratorio |
Lectura comprensiva da práctica. Realizar o traballo experimental. Expor e resolver os cálculos numéricos asociados así como as cuestións que se expoñan. Examinar e valorar os resultados. Redactar e presentar o informe final das prácticas. |
Proba mixta |
Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe do estudante. |
Sesión maxistral |
Ten unha función expositiva complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de trasmitir coñecementos e facilitar o aprendizaxe. O/a alumno/a asimila toma apuntamentos, expón dúbidas e cuestións.
|
Solución de problemas |
Presentación e resolución de boletíns de exercicios. O estudante, de forma individual ou en grupo, expón dúbidas e /ou cuestións, participando de forma activa na aula. |
Traballos tutelados |
Trátase da realización de estudos dirixidos que, cada grupo, debe expor na aula e entregar ao profesor para a súa corrección.
|
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Prácticas de laboratorio |
Traballos tutelados |
Solución de problemas |
|
Descrición |
Na atención personalizada tratarase de emendar posibles deficiencias na formación química previa do estudante e de resolver dúbidas e cuestións puntuais que, normalmente, impídenlle o seguimento xeral da materia.
Realizarase un seguimento do traballo do estudante no laboratorio, tomarase en consideración as súas suxestións e prestaráselle axuda para aclarar as dúbidas.
Nas sesións de solución de problemas en grupo mediano prestaráselles axuda para aclarar conceptos e resolver posibles dúbidas.
Na elaboración dos traballos tutelados facilitaráselles a asistencia que precisen para a súa preparación e exposición.
O/a estudante con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia será atendido en régimen de horas de tutorías (previa cita).
Os alumnos que soliciten e lles sexa concedida dispensa académica, poderán quedar exentos da asistencia ao 80 % das clases presenciais (sesións maxistrais e de solución de problemas). Realizarán obrigatoriamente as prácticas de laboratorio e participarán nas sesións de formación do grupo de traballo, preparación e presentación/exposición do traballo tutelado, o que implica a asistencia ao 20 % das clases presenciais.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Prácticas de laboratorio |
A4 B3 C2 C5 |
Realización, participación activa nas prácticas, entrega do informe. Capacidade para traballar de forma colaborativa.
|
10 |
Traballos tutelados |
A4 B6 B7 C1 |
Realización e exposición na aula de dúas actividades dirixidas, unha na parte de Química Inorgánica e outra na parte de Química Orgánica. |
10 |
Solución de problemas |
A4 B2 B4 B5 |
Resolución de boletines de exercicios, cuestionarios e capacidad para explicarlos en el aula |
10 |
Proba mixta |
A4 B1 B2 B5 |
A metade do cuatrimestre realizarase un examen parcial eliminatorio da materia impartida hasta ese momento (teoría y problemas). O final do cuatrimestre realizarase un 2º examen parcial eliminatorio do resto da materia que non entrara no primer examen parcial (teoría y problemas). Os/as alumnos/as que non aprobaran o /os examen/es parcial/es poderán examinarse no examen global de xaneiro de primeira oportunidade (teoría y problemas). |
70 |
|
Observacións avaliación |
Os estudantes para ser evaluados terán que haber realizado como mínimo o 75% das clases prácticas de laboratorio. A avaliación da materia terá dous partes independentes, Química Orgánica (QO) (do tema 9 ao tema 14) e Química Inorgánica (QI) (do tema 1 ao tema 8), cada parte terá unha puntuación máxima de 5 puntos, a puntuación da materia será a suma de cualificación de QO e cualificación de QI, para aprobar a materia será necesario aprobar cada parte (2,5puntos). Gardarase o aprobado de cada parte en convocatorias sucesivas.
Na parte de QO para sumar a puntuación das actividades de QO é necesario alcanzar un mínimo de 1,25 puntos no exame de QO. Na parte de QI para sumar a puntuación das actividades de QI é necesario alcanzar un mínimo de 1,25 puntos no exame de QI.
Para a evaluación da segunda oportunidade podense realizar as mesmas actividades de evaluación continua que durante o curso, excepto as prácticas de laboratorio e en su lugar poderanse realizar cuestionarios vía Moodle y/o exámenes. O estudante con reconocimiento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia será evaluado mediante a calificación obtida no examen final (80%) e a realización de traballos tutorizados (20%). Convocatoria adiantada (decembro): avaliarase igual que o resto das convocatorias (enero e xullo)
Implicacións do plaxio: a realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación implicará directamente a cualificación de suspenso "0" na materia na correspondente convocatoria, invalidando así calquera cualificación obtida en todas as actividades de avaliación de cara a convocatoria extraordinaria.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
BERMEJO, F.; PAZ, M.; BERMEJO, A.; PAZ, A. (1996). 1000 Problemas Resueltos de Química General y sus Fundamentos Teóricos. Madrid Paraninfo, S. A.
RECLAITIS, G. V. (1991). Balances de materia y energía. México. McGraw-Hill/Interamericana
QUIÑOÁ, E.; RIGUERA, R. (2004). Cuestiones y Ejercicios de Química Orgánica. Madrid. McGraw-Hill/Interamericana de España, S. A. U.
VIAN, A. (1999). Introducción a la Química Industrial. Barcelona. Reverté, S. A.
SKOOG, D. A.; HOLLER, F. J.; NIEMAN, T. A. (2000). Principios de Análisis Instrumental. Madrid. McGraw-Hill/Interamericana de España, S. A. U.
CHANG, R.; GOLDSBY, K. A. (2017). Química. México McGraw-Hill/Interamericana Editores, S. A. de C. V.
PETRUCCI, R. H.; HERRING, F. G.; MADURA, J. D.; BISSONNETTE, C. (2011). Química General. Principios y Aplicaciones Modernas . Madrid. Pearson Educación, S. A.
LINSTROMBERG, W. W. (1979). Química Orgánica. Barcelona. Reverté, S.A.
PRIMO, E. (1994). Química Orgánica Básica y Aplicada. Barcelona. Reverté, S.A
PETER, K.; VOLLHARDT, C.; SCHORE, N. E. (2000). Química Orgánica. Estructura y función. Barcelona. Omega. |
|
Bibliografía complementaria
|
(). .
SKOOG, D. A.; WEST, D. M.; HOLLER, F. J., CROUCH, S. R. (2005). Fundamentos de Química Analítica. Madrid. Thomson
SOLOMON, T. W. G. (1999). Fundamentos de Química Orgánica. México. Limusa Noriega
LÓPEZ, J. A. (2000). Problemas de Química General. Cuestiones y Ejercicios. Madrid. Pearson Educación-Prentice Hall
BERMEJO, F.; BERMEJO, P.; BERMEJO, A. (1991). Química Analítica General, Cuantitativa e Instrumental. Madrid. Paraninfo, S. A.
COTTON, F. A.; WILKINSON, G. (1991). Química Inorgánica Básica. México. Limusa
VEGA, J. C. (2000). Química Orgánica para estudiantes de Ingeniería. México. Alfaomega.
WILLIS, C. J. (1993). Resolución de Problemas de Química General. Barcelona. Reverté, S. A. |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
CÁLCULO/730G03001 | EXPRESION GRAFICA/730G03002 | FÍSICA I/730G03003 | INFORMÁTICA/730G03004 | ÁLXEBRA/730G03006 |
|
Materias que continúan o temario |
CIENCIA DOS MATERIAIS/730G03007 | TERMODINÁMICA/730G03014 | ENXEÑARÍA MEDIOAMBIENTAL/730G03017 | ENXEÑARÍA DE MATERIAIS/730G03030 |
|
Observacións |
Dado que se trata dunha materia que se imparte no primeiro
cuadrimestre de primeiro curso da carreira, é imprescindible que o estudante manexe
con soltura conceptos e coñecementos básicos de Matemáticas, Física e Química
do bacharelato. Previamente a cursar a materia considérase de gran importancia
coñecer a nomenclatura química (é dicir, nomear e formular os elementos
químicos, compostos inorgánicos e orgánicos máis comúns). Recoméndase,
especialmente aos estudantes que non cursasen a materia de Química en
Bacharelato, a asistencia ao curso "0" que se imparte no mes de
setembro. Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sostida e cumprir co
obxectivo da acción número 5: "Docencia e investigación saudable e
sostible ambiental e social" do "Plan de Acción Green Campus
Ferrol": 1.- A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta
materia: 1.1. Solicitarase en formato virtual e/o soporte informático. 1.2.
Realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de
imprimilos. 1.3. En caso de realizarse en papel: - Non se empregarán plásticos.
- Realizaranse impresións a dobre cara. - Empregarase papel reciclado. - Evitarase
a impresión de borradores. 2.- Débese facer un uso sostible dos recursos e a
prevención de impactos negativos sobre o medio natural. Tentarase transmitir aos estudantes a importancia dos
principios éticos relacionados cos valores da sustentabilidade para que estes
aplíquenos no só na aula senón nos comportamentos persoais e profesionais. Debe incorporarse a perspectiva de xénero nesta materia polo
que os traballos entregados polos estudantes e o material preparado debe usar
unha linguaxe non sexista.
Facilitarase a plena integración dos estudantes que
por razón física, psíquica o sociocultural, experimenten dificultades a un
acceso adecuado, igualitario e proveitoso para a vida universitaria. |
|