Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A4 |
Coñecer o concepto anatómico e funcional da enfermidade e a clasificación das enfermidades. Describir a patoloxía dos diferentes órganos, aparatos e sistemas. Semioloxía médica. Dermatoloxía. Reumatoloxía. Traumatoloxía. Neuroloxía. Endocrinoloxía. Procesos vasculares patolóxicos. Patoloxías sistémicas con repercusión no pé. |
A11 |
Coñecer os fundamentos da biomecánica e a cinesioloxía. Teorías de apoio. A marcha humana. Alteracións estruturais do pé. Alteracións posturais do aparato locomotor con repercusión no pé e viceversa. Instrumentos de análise biomecánico. |
A23 |
Coñecer e aplicar os métodos físicos, eléctricos e manuais na terapéutica das distintas patoloxías do pé. Vendaxes funcionais. Terapia da dor e inflamación no pé. |
A39 |
Desenvolver as técnicas de exploración física. |
A45 |
Desenvolver a capacidade de establecer protocolos, executalos e avalialos. |
A48 |
Desenvolver as habilidades sociais para a comunicación e o trato co paciente e outros profesionais. |
A49 |
Establecer intercambio de información cos distintos profesionais e autoridades sanitarias implicadas na prevención, promoción e protección da saúde. |
A50 |
Prescribir, administrar e aplicar tratamentos farmacolóxicos, ortopodolóxicos, físicos e quirúrxicos. |
A54 |
Manter actualizados os coñecementos, habilidades e actitudes. |
A55 |
Garantir a calidade asistencial na práctica da podoloxía. |
A60 |
Integrar os coñecementos, habilidades, destrezas, valores e actitudes adquiridos durante o itinerario curricular do alumno. |
A62 |
Adquirir habilidades de traballo en equipo como unidade na que se estruturan de forma uni ou multidisciplinar e interdisciplinar os profesionais e demais persoal relacionados coa prevención, avaliación diagnóstica e tratamento podolóxico. |
B1 |
Aprender a aprender. |
B2 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. |
B4 |
Traballar de forma autónoma con iniciativa. |
B5 |
Traballar de forma colaborativa. |
B7 |
Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo. |
B12 |
Capacidade de xestión da información. |
B13 |
Traballo en equipo de carácter interdisciplinar. |
B19 |
Capacidade de aplicar os coñecementos na práctica. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Ser capaz de aplicalas técnicas de exploración clínica do aparato locomotor en decúbito, bipedestación estática e dinámica para o diagnóstico das afeccións podolóxicas |
A11
|
|
|
Ser capaz de aplicalo protocolo de exploración analítica do complexo articular nocello-pé, así como de identificar a súa posible relación cos segmentos corporais supraxacentes (xeonllo, coxofemoral, cinturón pélvico e raquis), integrando estos aspectos no tratamento das afeccións podolóxicas máis frecuentes. |
A4 A11 A39 A45 A49 A50 A54 A55 A60 A62
|
B1 B3 B4 B5 B7 B19
|
C1 C6
|
Ser capaz de identificalas técnicas empregadas na abordaxe fisioterápica das afeccións podolóxicas, sexan de natureza curativa ou paliativa. |
A11 A39 A48 A49 A50 A62
|
B1 B2 B3 B5 B7 B13
|
C6
|
Coñecer o funcionamento e indicacións dos medios físicos empregados no tratamento das afeccións podolóxicas, especialmente os derivados do uso do movemento como axente terapéutico. |
A23 A45 A50 A55 A60 A62
|
B2 B12 B19
|
C6
|
Ser capaz de aplicalos medios físicos no tratamento das afeccións podolóxicas máis frecuentes |
A23 A45 A50 A60
|
B2 B3 B19
|
C6
|
Coñecer os fundamentos terapéuticos do manexo do doente con dor |
A11 A23 A45 A50 A60
|
B3 B12
|
C6
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Bloque Temático I.
Valoración funcional do pé e membro inferior. |
Tema 0. Recordo anatómo-biomecánico do pé e as súas relacións cinéticas e cinemáticas co membro inferior.
Tema 1. Exploración funcional e neuro-ortopédica do membro inferior. Xeneralidades do proceso de valoración. Concepto de disfunción e adaptación biomécanica. O sistema nervioso como estrutura integradora. Heterometrías, cadeas disfuncionais ascendentes e descendentes. |
Bloque Temático II.
Reeducación funcional e Fisioterapia nos procesos inflamatorios e dexenerativos do pé. Modelo de tensión de tecidos e rexeneración de partes brandas. |
Tema 2. O sistema fascial como fonte de dor e disfunción. Mecanotransducción celular.
Tema 3. Sistema nervioso e neuromecánica. O sistema nervioso como fonte de dor e disfunción. Avaliación e principios de tratamento neurodinámicos.
Tema 4. Modelo de rexeneración de tecidos brandos baseado no estímulo mecánico controlado. Resposta inflamatoria, fases e implicacións clínicas. Escordadura de nocello, Implicacións locais e ascendentes. Inestabilidade crónica de nocello. Propiocepción e captores posturais.
Tema 5. Modelo de estrés de tecidos. Teoría rotacional e o sistema de windlass. Consideracións cinéticas e as súas implicacións clínicas. Relacións ascendentes e descendentes. |
Bloque Temático III.
Avaliación e intervención funcional nas principais afeccións podolóxicas. Dor, propiocepción e control motor.
|
Tema 6. Manifestacións de estrés tisular no sistema suro-aquileo-plantar. Tendinopatía aquilea. Implicacións locais e ascendentes.
Tema 7. Manifestacións de estrés tisular no sistema tibial: síndrome de estrés tibial medial, túnel tarsal e disfunción do tibial posterior. Implicacións locais e ascendentes.
Tema 8. Manifestacións de estrés tisular dos tecidos plantares. Implicacións locais e ascendentes.
Tema 9. Manifestacións de estrés tisular no antepé: metatarsalxias, sindrome de predislocación, fibrose perineural e disfuncións do primeiro radio. Implicacións locais e ascendentes. |
Bloque Práctico I.
Valoración funcional do pé. Exploración neuro-ortopédica do pé e membro inferior.
|
Práctica 1. Exploración da postura e dos captadores posturais.
Práctica 2. Exploración neurodinámica do membro inferior: test de provocación neural e avaliación dos potenciais puntos de conflito mecánico do sistema nervioso periférico no membro inferior.
Práctica 3. Avaliación estática e dinámica da pelvis. Test ortopédicos e funcionais.
Práctica 4. Exploración da estática e dinámica da articulación coxofemoral. Alteracións torsionales e capacidade rotacional. Exploración do xeonllo.
Práctica 5. Exploración da mobilidade articular analítica do complexo nocello-pé.
Práctica 6. Valoración dinámica: marcha e test funcionais de control motor. |
Bloque Práctico II.
Reeducación funcional e Fisioterapia nas principais afeccións podolóxicas. |
Práctica 7. Técnicas articulares do complexo nocello-pé.
Práctica 8. Estiramentos, técnicas miofasciais manuais e instrumentais.
Práctica 9. Estratexias para a mellora da propiocepción e control motor do membro inferior.
Práctica 10. Vendaxe funcional e propioceptiva. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Proba mixta |
A4 A11 A23 A39 A45 A48 A49 A50 A54 A55 A60 A62 B1 B2 B3 B4 B5 B7 B12 B13 B19 C1 C6 |
2 |
100 |
102 |
Proba práctica |
A4 A11 A23 A39 A45 A48 A49 A50 A54 A55 A60 A62 B1 B2 B3 B4 B5 B7 B12 B13 B19 C1 C6 |
1 |
44 |
45 |
|
Atención personalizada |
|
3 |
0 |
3 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Proba mixta |
Proba que integra preguntas tipo de probas de ensaio e preguntas tipo de probas obxectivas.
En canto a preguntas de ensaio, recolle preguntas abertas de desenvolvemento. Ademais, en canto preguntas obxectivas, pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación. |
Proba práctica |
Consiste nun exame práctico en laboratorio no que se solicita a demostración e posta en práctica de varios procedementos (proba de exploración e diagnóstico ou técnica de tratamento), coa finalidade de garantir a adecuada adquisición das competencias asociadas á materia. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Proba mixta |
Proba práctica |
|
Descrición |
Esta materia a extinguir so contempla atención personalizada para a asistencia e resolución de dúbidas relativas á mellor preparación da avaliación, tanto na proba práctica como na proba mixta.
A atención personalizada levarase a cabo a través de medios preferentemente telemáticos (plataforma microsoft Teams, Moodle e correo electrónico), nos horarios establecidos e/ou previa solicitude por parte do/a estudante. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba mixta |
A4 A11 A23 A39 A45 A48 A49 A50 A54 A55 A60 A62 B1 B2 B3 B4 B5 B7 B12 B13 B19 C1 C6 |
A proba mixta consistirá nunha combinación de preguntas tipo test de resposta única e unha ou varias preguntas curtas acerca da valoración e/ou resolución dun caso clínico plantexado durante o curso. |
50 |
Proba práctica |
A4 A11 A23 A39 A45 A48 A49 A50 A54 A55 A60 A62 B1 B2 B3 B4 B5 B7 B12 B13 B19 C1 C6 |
Consiste nun exame práctico en laboratorio no que se solicita a demostración e posta en práctica de varios procedementos (proba de exploración e diagnóstico ou técnica de tratamento), coa finalidade de garantir a adecuada adquisición das competencias asociadas á materia. |
50 |
|
Observacións avaliación |
Ao tratarse dunha materia en extinción, só existe dereito a avaliación polo que non se contemplan metodoloxías de avaliación diferentes para a segunda oportunidade, nin para aqueles estudantes con matrícula parcial, dispensa ou en segunda matrícula e posteriores. Para superar a materia será obrigatorio obter unha calificación superior a 5 puntos sobre 10, tanto na proba mixta coma na proba práctica. Os estudantes que acaden unha calificación igual ou superiora 9.0/10 podrán optar á mención de Matrícula de Honra, dacordo aos cupos establecidos no artigo 21 das "Normas de avaliación, revisión e reclamación das cualificacións dos estudos de grao e mestrado universitario" de la UDC. A matricula de honra será otorgada en todo caso á/ás calificación/s globais máis altas.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Neumann, Donald A. (2017). Kinesiology of the musculoskeletal system : foundations for rehabilitation. St. Louis : Elsevier
Arnold G. Nelson, Jouko Kokkonen (2014). Anatomía de los estiramientos. Madrid: Tutor
Kirby, K. A. (2012). Biomecánica del pie y la extremidad inferior. Payson: Precisión Intracast
Kisner, Carolyn (2010). Ejercicio terapéutico: fundamentos y técnicas. Buenos Aires: Médica Panamericana,
Bové, T (2011). El vendaje funcional. Barcelona: Elsevier
Mulligan, Brian R. (2010). Manual therapy : NAGS, SNAGS, MWMs etc.. Wellington: Plane View
François Ricard ; Pedro Vicente Munuera Martínez, Ángel Oliva Pascual Vaca y Cleofás Rodríguez Blanc (2012). Medicina osteopática: miembro inferior. Alcalá de Henares: Escuela de Osteopatía de Madrid,
Butler, David S. (2009). Movilización del sistema nervioso. Barcelona: Paidotribo
Zamorano Zárate, E. (2013). Movilización neuromeníngea : tratamiento de los trastornos mecanosensitivos del sistema nervioso. Madrid : Panamericana
Cleland, Joshua (2006). Netter, Exploración clínica en ortopedia : un enfoque para fisioterapeutas basado en la evidencia. Barcelona : Masson,
Jon Parsons, Nicholas Marcer (2007). Osteopatía: modelos de diagnóstico, tratamiento y práctica.. Madrid : Elsevier,
Rueda-Sánchez, M. (2004). Podología: los desequilibrios del pie.. Barcelona: Paidotribo
Myers, Thomas W. (2010). Vías anatómicas : meridianos miofasciales para terapeutas manuales y del movimiento. Barcelona : Elsevier Masson |
Astrom
M., y Arvidson T. Alignment And Joint Motion In The Normal Foot. Journal Of
Orthopaedic And Sports Physical Therapy 1995; 22 (5): 216-222
Bové,
T. El vendaje funcional. 5ª ed. Barcelona: Elsevier; 2011.
Castillo-Montes,
F. J. Título Bases y aplicaciones del vendaje neuromuscular. Jaén: Formación
Alcalá; 2012.
Dueñas-Moscardó,
L., Balasch-Bernat, M., y Espi-López, G. V. Técnicas y nuevas aplicaciones del
vendaje neuromuscular. Sevilla: Lettera; 2010.
Kendall,
F.; Kendal, E., y Geise, P. Kendall´s músculos, pruebas, funciones y dolor
postural. 4° Ed. Ed. Marbán. Madrid: 2000.
Kirby,
K. A. Biomecánica del pie y la extremidad inferior. Payson: Precisión
Intracast; 1997 (2012 imp.).
McPoil,
T. G., y Hunt, G. C. Evaluation and management of foot and ankle
disorders—present problems and future-directions. Journal of Orthopaedic &
Sports Physical Therapy 1995; 21:381-8.
Rueda-Sánchez,
M. Podología: los desequilibrios del pie. Barcelona: Paidotribo; 2004
Martínez
D. Cuidados del pie diabético. Madrid: Arán; 2001.
Root
M. L., Orien W. P., Weed J. H., Hugues, R. J. Exploración Biomecánica Del Pie.
Vol. I. Madrid: Ortocen; 1991.
Tixa S. Atlas de anatomía palpatoria de la extremidad
inferior. Barcelona: Masson; 1999 |
Bibliografía complementaria
|
|
Bonnel,
.F, Toullec, E., Mabit, C., Tourné, Y. y Sofcot. Chronic ankle instability:
biomechanics and pathomechanics of ligaments injury and associated lesions.
Orthop Traumatol Surg Res. 2010; 96(4):424-32.
Cleland,
J. A., Mintken, P. E., McDevitt, A., Bieniek, M. L., Carpenter, K. J., Kulp,
K., Whitman, J. M. Manual physical therapy and exercise versus supervised home
exercise in the management of patients with inversion ankle sprain: a
multicenter randomized clinical trial. J Orthop Sports Phys Ther., 2013;
43(7):443-55.
Golanó,
P., Vega, J., de Leeuw, P. A., Malagelada, F., Manzanares, M. C., Götzens, V.,
van Dijk, C. N. Anatomy of the ankle ligaments: a pictorial essay. Knee Surg
Sports Traumatol Arthrosc. 2010; 18(5):557-69.
Kirby
K. A. Subtalar joint axis location and rotational equilibrium theory of foot
function. J Am Podiatr Med Assoc. 2001; 91(9): 465-87.
Lemont,
H., Ammirati, K. M., y Usen N. Plantar fasciitis: a degenerative process
(fasciosis) without inflammation. J Am Podiatr Med Assoc. 2003; 93(3): 234-7.
Levy-Benasuly,
A. E., Cortés, J. M. Ortopodología y aparato locomotor ortopedia de pie y
tobillo. Barcelona: Masson; 2003.
Martos-Mora,
C., Gentil-Fernández, J., Conejero-Casares, J. A., y Ramos-Moreno, R. Metatarso
aducto congénito, clasificación clínica y actitud terapéutica. Rehabilitación
2012; 46(2): 127–134
Monagham
K, Delahunt E, Caulfield B. Ankle Function During Gait In Patients With Chronic
Ankle Instability Compared To Controls. Clin Biomech 2006; 21(2): 168-74.
Neumann
DA. Ankle and foot. In: Neumann DAKinesiology of the musculoskeletal system:
foundations for physical rehabilitation. 2nd ed. St. Louis (MO): Mosby; 2011.
pp. 477-521.
Nyska
M, Shabat S, Simkin A, Neeb M, Matan Y, Mann G. Dynamic Force Distribution
During Level Walking Under The Feet Of Patients With Cronic Ankle Instability.
Br J Sports Med 2003; 37(6): 495-7.
Ouzounian
T. Reumatoid Arthritis of the Foot and Ankle. En: Myerson MS. Foot and Ankle
Disorders. Vol. 2. Philadelphia: WB Saunders Company; 2000. p. 1189-1204.
Pascual-Gutiérrez,
R., Arnao-Rodríguez, M.C., Chinchilla-Villaescusa, P., López-Ros, P., y
García-Campos, J. Criterios de selección de tratamiento en el síndrome de
predislocación. Rehabilitación 2010; 44(4): 364-370.
Pearce
TJ, Buckley RE. Subtalar Joint Movement: Clinical and Computed Tomography Scan
Correlation. Foot & Ankle Internacional 1999; 20 (7): 428-432.
Radford,
J. E., Landorf, K. B., Buchbinder, R., y Cook, C. Effectiveness of low-Dye
taping for the short-term treatment of plantar heel pain: a randomised trial. BMC Musculoskeletal
Disorders 2006, 7:64
Rees
J.D., Wilson, A. M., Wolman, R. L. Current concepts in the management of tendon
disorders. Rheumatology (Oxford). 2006; 45(5): 508-21.
Thomas,
J. L., Christensen, J. C., y Kravitz, S. R., et al. The diagnosis and treatment
of heel pain: a clinical practice guideline-revision 2010. J Foot Ankle Surg
2010; 49(3 Suppl):S1-19.
Trojian
T. H., y Mckeag D. B. Single leg balance test to identify risk of ankle
sprains. Br J Sports Med 2006; 40(7): 610-3.
Yu G. V., Judge, M. S., Hudson, J. R., Seidelmann, F.
E. Predislocation syndrome. Progressive subluxation/dislocation of the lesser
metatarsophalangeal joint. J Am Podiatr Med Assoc. 2002; 92(4): 182-99. |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Anatomía específica do membro inferior [extinguida]/750G02002 | Biomecánica do membro inferior [extinguida]/750G02013 | Podoloxía Física [a extinquir]/750G02023 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Prácticum 3 [a extinguir]/750G02035 | Traballo de fin de grao [a extinguir]/750G02036 |
|
Materias que continúan o temario |
Traballo de fin de grao [a extinguir]/750G02036 |
|
Observacións |
Ao tratarse dunha materia que habitualmente cursan estudantes de cuarto curso, recoméndase que se curse simultáneamente coa materia Prácticum 3, de forma que poidan aplicar novos coñecementes ao contexto clínico-asistencial. Consideracións medioambientais: OBJECTIVOS DE DESENVOLVEMENTO SOSTIBLE: Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sostible e cumprir co obxectivo da acción número 5: “Docencia e investigación saudable e sostible ambiental e social” do "Plan de Acción Green Campus Ferrol": A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos, no caso de realizarse en papel: non se empregarán plásticos, realizaranse impresións a dobre cara, empregarase papel reciclado e evitarase a impresión de borradores. Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural tendo en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais. Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso idóneo, igualitario e proveitoso á vida universitaria. |
|