Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Sistemas Intelixentes de Tempo Real Código 614544026
Titulación
Máster Universitario en Intelixencia Artificial
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento
Coordinación
Correo electrónico
Profesorado
,
Correo electrónico
Web http://http://https://moovi.uvigo.gal/
Descrición xeral El objetivo principal de esta asignatura es proporcionar a los alumnos los conocimientos mínimos necesarios para la resolución de problemas en el ámbito de los sistemas inteligentes en tiempo real, y la comprensión adecuada sobre el modo de enfocar la resolución de dichos problemas, pero prestando una especial atención al manejo del tiempo real.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título
A8 CE07 - capacidade para entender as implicacións do desenrolo dun sistema intelixente explicable e interpretable
A9 CE08 - capacidade para deseñar e desenvolver sistemas intelixentes seguros, en términos de integridade, confidencialidade e robustez
A10 CE09 - capacidade para ter un coñecemento profundo dos principios fundamentáis e modelos da computación cuántica e sabelos aplicar para interpretar, seleccioar, valorar, modelar, e crear novos conceptos, teorías, usos e desenrolos tecnolóxicos relacionados coa intelixencia artificial
A14 CE13 - coñecemento das ferramentas informáticas no campo do análisis dos datos e modelización estadística, e capacidade para seleccionar as máis axeitadas para a resolución de problemas
A15 CE14 - Comprensión e dominio das principáis técnicas de aprendizaxe automática, incluíndo as dedicadas ao tratamento de grandes volúmenes de datos. Compresión e dominio de fundamentos e técnicas básicas para a búsqueda e o filtrado de información en grandes coleccións de datos
A16 CE15 - coñecemento das ferramentas informáticas no campo da aprendizaxe automática, e capacidade para seleccionar a máis axeitad para a resolución dun problema
A20 CE19 - coñecemento de diferentes ámbitos de aplicación das tecnologías basadas en IA e a súa capacidade para ofrecer un valor engadido diferenciador
A21 CE20 - capacidade de combinar e adaptar diferentes técnicas, extrapolando coñecementos entre diferentes ámbitos de aplicación
A22 CE21 - coñecemento das técnicas que facilitan a organización e xestión de proxectos en IA en entornos reais, a xestión dos recursos e a planificación de tarefas dun xeito eficiente, tendo en conta conceptos de diseminación do coñecemento e ciencia aberta
A23 CE22 - coñecemento de técnicas que facilitan a seguridade dos datos, aplicacións e as comunicacións e as súas implicacións en diferentes ámbitos de aplicación da IA
A28 CE27 - Comprensión da importancia da cultura emprendedora e coñecemento dos medios ao alcance das persoas emprendedoras
A29 CE28 - coñecemento adecuado do concepto de empresa, a súa organización e xestión, e os distintos sectores empresariáis có obxectivo de facilitar solucións dende a intelixencia Artificial
A30 CE29 - Ser capaz de aplicar os coñecementos, capacidades e actitudes á realidade empresarial e profesional, planificando, xestionando e evaluando proxectos no ámbito da intelixencia artificial
A31 CE30 - Ser capaz de plantexar, modelar e resolver problemas que requiran a aplicación de métodos, técnicas e tecnoloxías de intelixencia artificial
B1 CG01 - Manter e extender os plantexamentos teóricos fundados para permitir a introducción e explotación de tecnoloxías novas e avanzadas no eido da Intelixencia Artificial
B2 CG02 - Abordar con éxito todas as etapas dun proxecto de Intelixencia Artificial
B5 CG05 - Traballar en equipo, especialmente de carácter multidisciplinar, e ser hábiles na xestión do tempo, persoas e toma de decisións
B6 CB01 - Poseer e comprender coñecementos que aporten unha base ou oportunidade de ser orixináis no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
B7 CB02 - Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e posúan capacidade de resolución de problemas en entornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacioados coa su área de estudo
B9 CB04 - Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun xeito claro e sen ambigu?idades
B10 CB05 - Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun xeito que terá que ser en gran medida autodirixido ou autónomo
C2 CT02 - Dominar a expresión e comprensión, de xeito oral e escrito, dun idioma extranxeiro
C4 CT04 - Desenvolverse para o exercicio dunha una cidadanía respetuosa coa cultura democrática, os dereitos humáns e la perspectiva de xénero
C5 CT05 - Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras
C6 CT06 - Adquirir habilidades para a vida e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Coñecer as características e funcións dun sistema de tempo real AM7
AM8
AM9
AM13
AM14
AM15
AM19
AM20
AM21
AM22
BM1
BM2
BM5
BM6
BM9
BM10
CM2
CM4
CM5
CM6
Capacidade para o deseño e a programación dun sistema de tempo real AM7
AM8
AM9
AM13
AM14
AM15
AM19
AM22
AM27
BM7
BM9
BM10
CM2
CM4
CM5
CM6
Coñecer as linguaxes de programación mais comúns para sistemas de tempo real, tanto síncronos como asíncronos. AM7
AM8
AM9
AM13
AM14
AM15
AM19
AM20
AM21
AM22
AM27
AM28
AM29
AM30
BM1
BM2
BM5
BM6
BM7
BM9
BM10
CM2
CM4
CM5
CM6
Coñecer a produción de compoñentes software fiables, con especial atención á tolerancia a fallas e a recuperación de erros AM7
AM8
AM9
AM13
AM14
AM15
AM19
AM20
AM21
AM22
AM27
AM28
AM29
AM30
BM1
BM2
BM5
BM6
BM7
BM9
BM10
CM2
CM4
CM5
CM6

Contidos
Temas Subtemas
Sistemas de tiempo real. Introducción.
Diseño de STR.
Sistemas Inteligentes en TR.
Determinismo y confiabilidad. Determinismo.
Fiabilidad.
Tolerancia a fallos.
Manejo de excepciones.
Paralelismo. Concurrencia.
Hipótesis síncrona y asíncrona.
Tiempo Real.
Planificación.
Distribución.
Planificación Estrategias.
Verificación del comportamiento.
Arquitecturas.
Lenguajes de implementación. Lenguajes de uso general.
Lenguajes basados en agentes.
Simulación.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Prácticas de laboratorio A8 A9 A10 A14 A15 A16 A20 A21 A22 A23 A28 A29 A31 A30 B1 B2 B5 B6 B7 B9 B10 C2 C4 C5 C6 8 24 32
Estudo de casos A8 A9 A10 A14 A15 A16 A20 A21 A22 A23 A28 A29 A31 A30 B1 B2 B5 B6 B7 B9 B10 C2 C4 C5 C6 1 1 2
Aprendizaxe colaborativa A8 A9 A10 A14 A15 A16 A20 A21 A22 A23 A28 A29 A31 A30 B1 B2 B5 B6 B7 B9 B10 C2 C4 C5 C6 0 16 16
Sesión maxistral A8 A9 A10 A14 A15 A16 A20 A21 A22 A23 A28 A29 A31 A30 B1 B2 B5 B6 B7 B9 B10 C2 C4 C5 C6 12 12 24
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Prácticas de laboratorio Presentación y supervisión por parte del profesor de problemas prácticos que complementen los contenidos teóricos vistos en las clases magistrales y en las presentaciones.

EVALUACIÓN CONTINUA
Carácter: Obligatorio
Asistencia: Non Obligatoria
EVALUACIÓN GLOBAL
Carácter: Obligatorio
Estudo de casos Se planteará al alumnado un escenario de trabajo, real o ficticio, que presenta una determinada problemática, para que este aplique los conocimientos adquiridos en la elaboración de una solución que será presentada mediante un vídeo de unos 10' de duración.

EVALUACIÓN CONTINUA
Carácter: Obligatorio
Asistencia: Non Obligatoria
EVALUACIÓN GLOBAL
Carácter: Obligatorio
Aprendizaxe colaborativa El profesor planteará al alumnado una serie de proyectos prácticos para su resolución utilizando los contenidos vistos tanto en teoría, como en el laboratorio. La solución estará compuesta por un código comentado y una memoria que describa adecuadamente la solución aportada.

EVALUACIÓN CONTINUA
Carácter: Obligatorio
Asistencia: Non Obligatoria
EVALUACIÓN GLOBAL
Carácter: Obligatorio
Sesión maxistral EVALUACIÓN CONTINUA
Carácter: Obligatorio
Asistencia: Non Obligatoria
EVALUACIÓN GLOBAL
Carácter: Obligatorio

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Aprendizaxe colaborativa
Descrición
El profesor asesorará al alumno en la manera en la que organizar los contenidos elegidos para su exposición al resto del alumnado. El profesor empleará como apoyo los medios telemáticos de los que se disponga.

El profesor asesorará al alumno en la manera en la que abordar el diseño y la organización de la solución propuesta por el alumno al proyecto asignado. El profesor empleará como apoyo los medios telemáticos de los que se disponga.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Sesión maxistral A8 A9 A10 A14 A15 A16 A20 A21 A22 A23 A28 A29 A31 A30 B1 B2 B5 B6 B7 B9 B10 C2 C4 C5 C6 Al final de cada tema se propondrán problemas/ejercicios que servirán para una evaluación mediante un seguimiento continuo de la asignatura.

Para liberar esta prueba de evaluación, el alumno deberá obtener 5 puntos o más en su nota final.

En el caso de optar por la evaluación global, en la fecha del examen los alumnos podrán contestar los ejercicios que se presenten.
30
Estudo de casos A8 A9 A10 A14 A15 A16 A20 A21 A22 A23 A28 A29 A31 A30 B1 B2 B5 B6 B7 B9 B10 C2 C4 C5 C6 Presentación de un vídeo y una memoria con una solución propia a un caso de estudio propuesto.

Esta prueba metodológica es obligatoria, tanto en evaluación continua como global.

Para liberar esta parte de la evaluación, el estudiante debe obtener 5 puntos o más en su nota.

Las entregas tardías y aquellas que se entreguen en un formato diferente al del pedido serán valoradas con 0.
30
Aprendizaxe colaborativa A8 A9 A10 A14 A15 A16 A20 A21 A22 A23 A28 A29 A31 A30 B1 B2 B5 B6 B7 B9 B10 C2 C4 C5 C6 Se evaluará la solución (código + memoria explicativa) a un proyecto práctico propuesto y asignado.

Esta prueba se evaluará con las aplicaciones proporcionadas para su realización en grupos de 2 personas.

Esta prueba metodológica es obligatoria, tanto en evaluación continua como global.

La entrega deberá realizarse en las fechas y en la forma indicadas. Las entregas tardías y aquellas que se entreguen en un formato diferente al solicitado serán valoradas con 0.

La entrega podrá requerir una defensa por parte de los integrantes del grupo en la fecha y forma que se indiquen.

Para liberar esta prueba de evaluación, el estudiante debe obtener 5 puntos o más en su calificación final.
40
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica Olivier Boissier, Rafael H. Bordini, Jomi Hubner, Alessandro Ricci (2020). Multi-Agent Oriented Programming: Programming Multi-Agent Systems Using JaCaMo. MIT Press
Manuel I. Capel Tuñón (2022). Programación Concurrente y en tiempo real: Fundamentos y aplicaciones. Garceta
Rafael H. Bordini, Jomi Fred Hübner, Michael Wooldridge (2007). Programming Multi-agent systems in Agent-Speak with Jason. Wiley
Alan Burns, Andy Wellings (2003). Sistemas de tiempo real y lenguajes de programación. Addison-Wesley

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Sistemas Multiaxente/614544005

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías