Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Túneles e obras subterráneas Código 632514030
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 4.5
Idioma
Galego
Modalidade docente Híbrida
Prerrequisitos
Departamento Enxeñaría Civil
Coordinación
Alcón Vidal, Vicente Álvaro
Correo electrónico
vicente.alcon@udc.es
Profesorado
Alcón Vidal, Vicente Álvaro
Samper Calvete, Francisco Javier
Correo electrónico
vicente.alcon@udc.es
j.samper@udc.es
Web http://ftp://ceres.udc.es/Asignaturas
Descrición xeral
Preséntanse os principais aspectos de: a historia dos túneles, o proxecto do túnel, os túneles en solos e rochas brandas, os túneles en rochas duras, os métodos de construción das cavernas, a hidroloxía nos túneles, a modelización numérica das obras subterráneas. e algúns exemplos recentes de obras subterráneas


Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Asimilar os conceptos fundamentais de túneles e obras subterráneas.
Asimilar os conceptos fundamentais de túneles e obras subterráneas.
Formación para o know how do proxecto do túnel
Formación para o know how do proxecto do túnel
Coñecer os métodos para avaliar os efectos das obras sobre o terreo e a hidroloxía do subsolo.
Coñecer os métodos para avaliar os efectos das obras sobre o terreo e a hidroloxía do subsolo.
Coñecer e seleccionar os métodos construtivos de túneles e obras subterráneas
Coñecer e seleccionar os métodos construtivos de túneles e obras subterráneas

Contidos
Temas Subtemas
Introdución e información xeral sobre escavacións e obras subterráneas
Usos das obras subterráneas


Historia e evolución tecnolóxica


Restricións funcionais do deseño



Caracterización xeolóxico-xeotécnica de túneles

Caracterización xeolóxico-xeotécnica de túneles Riscos xeolóxico-xeotécnicos


Recoñecemento xeolóxico-xeotécnico


Clasificacións xeomecánicas


Deseño e cálculo de túneles Criterios e factores de deseño
métodos de deseño
Modelos de comportamento mecánico
Modelos de comportamento hidroxeolóxico
Estudo do afundimento e auscultación xeotécnica


Métodos de execución Criterios de selección

Tradicional

NMAT

Tuneladoras

Outros
Outros traballos subterráneos Microtúneles
Pozos
Perforación direccional


Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral 20 10 30
Traballos tutelados 14 28 42
Estudo de casos 6 0 6
Saídas de campo 6.5 0 6.5
Solución de problemas 13 10 23
 
Atención personalizada 5 0 5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Os diferentes profesores da materia exporán os distintos temas da materia nunha sesión maxistral. Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas ao alumnado, co fin de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Traballos tutelados Nun terreo e para unha obra concreta, propoñer e desenvolver o proceso metodolóxico para proxectar o túnel
- Recoñecemento xeotécnico
- Estudo de alternativas
- Alternativa de deseño e cálculo elixida

TRABALLO EN GRUPO

Estudo de casos Análise e discusión das fases de deseño do túnel de referencia. Túneles do AVE.
Saídas de campo Utilizaranse obras subterráneas en curso para comprobar os métodos de execución así como os sistemas operativos organizativos. (Túneles de acceso ao porto exterior de Coruña e Ferrol.)
Solución de problemas gh

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Sesión maxistral
Solución de problemas
Descrición
Para o desenvolvemento dos traballos e a comprensión dos conceptos, desenvolverase unha atención personalizada en liña ou cos alumnos sen límite.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Traballos tutelados Realizar e presentar na aula o traballo titorizado. Responder, despois da exposición, as preguntas sobre ela do alumnado e profesorado da materia. 35
Estudo de casos Estudo e valoración da información
Análise retrospectiva
Estudo de alternativas en situación inicial
15
Sesión maxistral Asistencia e participación en clases e posibles conferencias.

25
Solución de problemas Consulta cos profesores da materia a resolución dos problemas propostos. 25
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica Jimenez Salas y otros (1980). Geotecnia y Cimientos III. Rueda
L I. González Vallejo ,.., Carlo Oteo, (). (). Ingeniería Geológica .. Pearsón
C. López Jimeno (). Ingeotúneles. Tomo I “y otros. Entorno gráfico
C. López Jimeno. (). Manual de túneles y obras subterráneas” tomos I y II. Entorno gráfico
E.Hoek, and E.T. Brown (). Underground Excavations in Rock.
(). www.aetos.es.
(). www.ita-aites.org.

Bibliografía complementaria M.Melis (). “Apuntes de introducción al Proyecto y Construcción de Túneles y Metros en suelos y rocas blandas o muy rotas.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Ampliación de enxeñería do terreo/632514013

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Mecánica de rochas/632514033
Cimentacións especiais/632514032

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías