Identifying Data 2024/25
Subject (*) Procesos Psicolóxicos Básicos e Dificultades no Desenvolvemento e Adquisición da Lecto-Escritura Code 652466110
Study programme
Mestrado Universitario en Intervención Logopédica na Infancia e na Adolescencia
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Optional 3
Language
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Psicoloxía
Coordinador
E-mail
Lecturers
E-mail
Web
General description

Competencies / Study results
Code Study programme competences / results

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences / results

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 1. PROCESOS PSICOLÓXICOS BÁSICOS EN LECTURA - PROCESOS PERCEPTIVOS
- PROCESOS LÉXICOS
- PROCESOS SINTÁCTICOS
- PROCESOS SEMÁNTICOS
TEMA 2. EL APRENDIZAJE DE LA LECTURA - METODOS DE LECTURA
- PROGRAMAS INSTRUCCIONALES
- RECOMENDACIONES DIDÁCTICAS
TEMA 3. DIFICULTADES DE APRENDIZAJE EN LECTURA .RETRASO LECTOR
- DISLEXIA
TEMA 4. LA COMPRENSIÓN DE LOS TEXTOS - ESTRATEGIAS DE COMPRENSIÓN
- PROGRAMAS INSTRUCCIONALES
TEMA 5. MEMORIA Y LECTURA -M.O.
-M.L.P.

Planning
Methodologies / tests Competencies / Results Teaching hours (in-person & virtual) Student’s personal work hours Total hours
Case study 5 25 30
Student portfolio 1 7 8
ICT practicals 4 6 10
Objective test 2 10 12
Guest lecture / keynote speech 8 2 10
 
Personalized attention 5 0 5
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Case study DIAGNOSTICO E INTERVENCIÓN EN DIFICULTADES DE LA LECTURA
Student portfolio APLICACIÓN PRÁCTICA DE LOS CONTENIDOS TEÓRICOS
ICT practicals PROGRAMAS EVALUACIÓN E INTERVECIÓN
Objective test PRUEBA OBJETIVA DE LOS CONTENIDOS
Guest lecture / keynote speech EXPLICACIÓN DE CONTENIDOS

Personalized attention
Methodologies
Case study
Student portfolio
ICT practicals
Description
ORIENTAR EN EL DESARROLLO DE LAS PRÁCTICAS, DIAGNÓSTICO, MANEJO DE HERRAMIENTAS....

Assessment
Methodologies Competencies / Results Description Qualification
Guest lecture / keynote speech ASISTENCIA A CLASE 15
Objective test PRUBA TIPO TEST DE LOS CONTENIDOS 60
Case study DIAGNÓSTICO E INTERVENCIÓN 10
Student portfolio SE HA DE ENTREGAR UN DOSSIER DE PRÁCTICAS 10
ICT practicals CONOCIMIENTO Y MANEJO BASICO 5
 
Assessment comments

Sources of information
Basic VIEIRO, P.; MEILÁN, E. Y GÓMEZ, I (1999). ENTRENAMIENTO Y EVALUACIÓN DE LOS PROCESOS DE LECTO-ESCRITURA. TÓRCULO
VIEIRO, P.; PERALBO, M. Y GARCÍA, J.A. (1997). PROCESOS DE ADQUISICIÓN Y PRODUCCIÓN DE LA LECTO-ESCRITURA. VISOR
VIEIRO, P. Y GÓMEZ, I. (2004). PSICOLOGÍA DE LA LECTURA . PEARSON

Complementary GARCÍA MADRUGA, J.A. YCOLS (1999). COMPRENSIÓN LECTORA Y MEMORIA OPERATIVA. PAIDÓS
SÁNCHEZ, E. (1998). COMPRENSIÓN Y REDACCIÓN DE TEXTOS. EDEBÉ
GARCÍA MADRUGA, J.A. (2006). LECTURA Y CONOCIMIENTO. PAIDÓS


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.