Competencias / Resultados do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Planificar programas, proxectos e servizos de intervención para a mellora dos membros da comunidade educativa, aplicables a diferentes contextos e grupo destinatario. |
A2 |
Ser capaz de asesorar centros, profesionais, familias e institucións co fin de axudar a resolver problemas educativos e promover a innovación |
A3 |
Capacidade para considerar as múltiples variables intrapersoais, interpersoais e contextuais que inciden no proceso de ensino-aprendizaxe e para avaliar e intervir na mellora dos recursos motivacionais. |
A4 |
Capacidade para coordinar, facilitar e impulsar a utilización de medios e recursos didácticos e multimedia favorecedores de atención á diversidade |
A5 |
Planificar a intervención educativa en diferentes contextos, identificando e interpretando as dificultades e trastornos que poidan xurdir no proceso de ensino-aprendizaxe. |
A6 |
Dominar o marco lexislativo que regula o funcionamento das diversas institucións e adoptar un marco teórico de referencia que ampare os criterios de selección dos diferentes instrumentos e estratexias de diagnóstico, intervención e avaliación. |
A8 |
Deseñar, implementar e avaliar prácticas educativas, programas e servizos que dean resposta ás necesidades das persoas, organizacións e colectivos específicos, promovendo a presenza, participación e éxito de todo o alumnado en contornos educativos e sociolaborais. |
A9 |
Desenvolver estratexias, técnicas e recursos para a prevención, detección e avaliación de necesidades específicas de atención educativa |
A11 |
Redactar, presentar, defender informes e outros documentos básicos que contribúan a unha óptima comunicación en contextos multidisciplinares |
A13 |
Ser capaz de deseñar, desenvolver e avaliar procesos de investigación educativa, utilizando os métodos máis apropiados á natureza do problema, á finalidade da investigación e os criterios científicos máis adecuados, con especial énfase nos procesos de investigación na aula |
A14 |
Coñecer as necesidades formativas básicas nos diferentes contextos escolares e sociolaborais, poñendo especial atención naquelas competencias que favorezan o traballo en contornos multiculturais |
A15 |
Coñecer e valorar as competencias que buscan o desenvolvemento do potencial individual, os procedementos que se utilizan para a súa concreción práctica, o contido e nivel de cualificación, así como a necesidade da educación ao longo da vida |
A16 |
Coñecer os principios básicos do comportamento, as súas alteracións, e colaborar no deseño de programas de promoción da saúde |
B1 |
Capacidade de creatividade e innovación |
B2 |
Aprender a aprender |
B3 |
Capacidade de resolución de problemas |
B4 |
Capacidade de aplicar coñecementos na práctica psicopedagóxica |
B5 |
Capacidade para expoñer as ideas elaboradas, de forma oral e escrita |
B6 |
Traballar de forma autónoma e con iniciativa |
B7 |
Traballar de forma colaborativa |
B8 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional |
B9 |
Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación. |
B10 |
Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos más amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo. |
B11 |
Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos. |
B12 |
Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades |
B13 |
Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Conocer los principios básicos del comportamiento saludable así como de la conducta anormal |
AP1 AP2 AP3 AP5 AP6 AP8 AP11 AP14 AP15 AP16
|
BM1 BM2 BM3 BM6 BM7 BM8 BM11
|
CM3 CM4
|
Conocer y discriminar entre la variedad de alteraciones del comportamiento |
AP1 AP2 AP3 AP4 AP6 AP8 AP11 AP13 AP15 AP16
|
BM1 BM2 BM3 BM4 BM6 BM7 BM8 BM12
|
CM3 CM4
|
Conocer el estado actual de la investigación en el ámbito de la psicopatología infanto-juvenil |
AP2 AP3 AP5 AP11 AP13 AP14 AP16
|
BM1 BM2 BM3 BM5 BM7 BM9 BM10 BM11 BM12
|
CM3 CM4
|
Ser capaz de detectar problemas susceptibles de intervención psicológica en el ámbito educativo |
AP1 AP4 AP5 AP8 AP9 AP11 AP14 AP15 AP16
|
BM1 BM2 BM3 BM4 BM5 BM7 BM8 BM10 BM11 BM13
|
CM3 CM4
|
Ser capaz de colaborar en el diseño de programas de promoción de la salud y prevención de la enfermedad |
AP5 AP6 AP9 AP11 AP15 AP16
|
BM1 BM2 BM3 BM4 BM7 BM8 BM10 BM11
|
CM3 CM4
|
Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación |
AP4 AP5 AP6 AP9 AP15 AP16
|
BM2 BM3 BM8 BM9 BM11
|
CM4
|
Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con sus área de estudio |
|
BM10 BM12 BM13
|
|
Capacidad de organización y planificación
|
AP5 AP16
|
BM1 BM2 BM4 BM5 BM6 BM10 BM11
|
|
Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional
|
AP4 AP5 AP9 AP15
|
BM3 BM8 BM10 BM12
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Panorama xeral dos trastornos infantís e da adolescencia |
Aspectos conceptuais
Clasificación da psicopatoloxía infantil |
Trastornos de ansiedade e do estado de ánimo |
Caracterización clínica dos trastornos de ansiedade na infancia
Técnicas de avaliación e tratamento dos trastornos de ansiedade
Descripción clínica e tratamento da depresión na infancia |
Trastornos por déficit de atención e comportamento perturbador |
Trastorno por déficit de atención con hiperactividade
Trastorno negativista desafiante
Trastorno disocial |
Trastornos da eliminación |
Enuresis
Encopresis |
Trastornos do sono |
Características básicas do sono
Clasificación dos trastornos do sono
Principais trastornos do sono na infancia: avaliación e tratamento |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Estudo de casos |
A2 A3 A1 A5 A8 A11 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B11 C3 C4 |
4 |
2 |
6 |
Proba obxectiva |
A6 A13 A15 A16 B3 B4 |
1 |
31 |
32 |
Sesión maxistral |
A4 A9 A14 A16 B8 B9 B10 B12 B13 |
17 |
17 |
34 |
|
Atención personalizada |
|
3 |
0 |
3 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Estudo de casos |
Levarase a cabo a presentación de casos prácticos que os alumnos deberán analizar e debatir na aula, aplicando os coñecementos adquiridos. |
Proba obxectiva |
A avaliación da materia realizarase mediante un exame tipo test. |
Sesión maxistral |
Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introducción de preguntas dirixidas aos estudantes. Ao longo destas sesións presentaranse os contidos básicos da materia |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Estudo de casos |
|
Descrición |
Resolveranse as dúbidas relacionadas cos casos analizados.
Titorías individuais ou en pequeno grupo para resolver dúbidas. Poden realizarse presencialmente, a través de Teams ou correo electrónico.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Estudo de casos |
A2 A3 A1 A5 A8 A11 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B11 C3 C4 |
Os alumnos deberán analizar e debatir na aula os caso presentados, aplicando os coñecementos adquiridos. |
15 |
Proba obxectiva |
A6 A13 A15 A16 B3 B4 |
Realizarase un exame tipo test para avaliar os coñecementos adquiridos |
85 |
|
Observacións avaliación |
Na aplicación da "Norma que regula o réxime de dedicación ao estudo e a permanencia e a progresión dos estudantes de grao e máster universitario na UDC" (aprobada en Consello de Goberno de 4 de maio de 2017), os alumnos aos que lle fora recoñecido a condición de estudantes a tempo parcial e a correspondente dispensa académica, quedarán eximidos da obligatoriedade de asistencia, puidendo así obter a cualificación máxima sen ter asistido á análise e discusión de casos prácticos. Na segunda Oportunidade o alumnado será avaliado da/s proba/s pendente/s ou non superadas, mantendo a porcentaxe establecida sobre a cualificación final. No caso de non ter superada a parte de estudo de casos, realizará unha proba de supostos prácticos (casos) con opcións de resposta de verdadeiro/falso. A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 1) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
American Association of Intellectual and Developmental Disabilities (2011). Discapacidad intelectual: definición, clasificación y sistemas de apoyo (undécima edición) . Alianza . Asociación Americana de Psiquiatría (2014). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales (DSM-5). Editorial Médica Panamericana.(Original publicado en 2013). Baron-Cohen, S. y Chaparro, S. (2010). Autismo y síndrome de Asperger. Alianza editorial. Buendía, JR. (2004). Psicopatología en niños y adolescentes. Pirámide. Caballo, V. y Simón, MA. (2014). Manual de psicología clínica infantil y del adolescente. Trastornos generales. Pirámide. Caballo, V. y Simón, MA. (2014). Manual de psicología clínica infantil y del adolescente. Trastornos específicos. Pirámide. Echeburúa,E. (2002). Trastornos de ansiedad en la infancia. Pirámide. García Pérez EM, Magaz A. (2003). Hiperactividad. Guía para profesores. Cruces-Baracaldo: COHS. González, R. (2005). Psicopatología del niño y del adolescente. Pirámide. Katty Hunter, K. (2000). Manual del Síndrome de Rett: en palabras que tú puedes comprender, por los que te comprenden. Valencia: Asociación Valenciana del Síndrome de Rett. OMS (1992, rev. 2008). Décima revisión de la clasificación internacional de las enfermedades. Trastornos mentales y del comportamiento. Ed. Méditor. Pedrosa, E. (2009). Criaturas de otro planeta: crónica de una lucha contra el síndrome de Rett. RBA Libros. Vázquez, F., Blanco, V. y Otero, P. (2022). Guía de intervención del estrés. Síntesis. Vázquez, F., Otero, P, Blanco, V. y Torres, A. (2015). Terapia de solución de problemas para la depresión: una breve guía práctica en grupo. Alianza Editorial. Vázquez, F., Otero, P. y Blanco, V. (2019). Guía de intervención de la depresión. Síntesis. Vázquez, F., Otero, P., Torres, A. y Arrojo, M. (2016). Deja atrás la depresión y alcanza la felicidad. Pirámide. |
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria, deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores/as de ambos sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas...). Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade. En caso de detectar situacións de discriminación por razón de xénero, proporanse accións e medidas para corrixilas. |
|