Competencias / Resultados do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Coñecer as bases teóricas do traballo interdisciplinar e identificar os seus centros de interese en contextos escolares e non escolares. |
A2 |
Identificar e analizar criticamente propostas interdisciplinares no ámbito educativo. |
A3 |
Deseñar, xustificar, organizar e avaliar de forma sistemática propostas interdisciplinares en distintos contextos educativos |
A5 |
Adquirir unha formación metodolóxica para realizar investigacións educativas. |
A6 |
Establecer os descritores xerais que caracterizan unha investigación: seleccionar, elaborar, tratar e interpretar os datos, e presentar os resultados de acordo cos propósitos da investigación. |
A7 |
Capacidade de aplicar coñecementos teóricos relativos ás Didácticas Específicas, tanto á investigación como á innovación e a avaliación. |
A8 |
Ser capaz de defender e argumentar de forma oral e escrita o traballo de investigación e/ou innovación realizado, utilizando, de ser o caso, recursos audiovisuais de apoio. |
A9 |
Ensaiar e avaliar formulacións de ensino disciplinares ou interdisciplinares en contextos educativos reais, e promover propostas de mellora en relación cos resultados obtidos. |
A10 |
Coñecer os fundamentos teóricos que sustentan a investigación e innovación no ámbito das Didácticas Específicas |
A11 |
Coñecer, comprender e utilizar a linguaxe científica e aplicala correctamente nas distintas formas de expresión e comunicación |
A12 |
Identificar as principais liñas de investigación e innovación e a súa evolución nas Didácticas Específicas. |
A13 |
Analizar e valorar criticamente investigacións e proxectos de innovación en ámbitos disciplinares específicos. |
A14 |
Coñecer diferentes tipos de metodoloxía que se empregan na investigación educativa considerando a súa pertinencia para a resolución de problemas concretos |
A15 |
Identificar criterios de calidade e control, tanto na investigación como na práctica docente, fomentando o espírito crítico, reflexivo e innovador. |
A16 |
Deseñar, xustificar, organizar e avaliar propostas para a investigación e a innovación no ámbito das Didácticas Específicas. |
A17 |
Seleccionar, adaptar e aplicar materiais e recursos TIC e doutra índole, para mellorar o ensino e a aprendizaxe das diferentes ámbitos disciplinares. |
A18 |
Recoñecer a investigación e a innovación aplicada ás ciencias da educación como ferramenta continua de innovación e mellora educativa e social. |
B1 |
Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación |
B2 |
Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en ámbitos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo. |
B3 |
Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos. |
B4 |
Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades. |
B5 |
Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permita continuar estudando dun modo que terá que ser en boa medida autodirixido ou autónomo. |
B6 |
Capacidade de análise e síntese. |
B8 |
Traballar de forma autónoma e con iniciativa. |
B9 |
Traballar de forma colaborativa. |
B11 |
Capacidade de innovar (creatividade) dentro de contextos educativos escolares e non escolares. |
B12 |
Comportarse con ética e responsabilidade social e ambiental como docente e/ou investigador. |
B13 |
Ser capaz de comunicarse cos seus compañeiros, coa comunidade educativa e coa sociedade en xeral no ámbito das súas áreas de coñecemento. |
B14 |
Incorporar as TIC no proceso de investigación e a xestión da información, a análise de datos e a difusión e comunicación de resultados |
B15 |
Ter capacidade para actualizar os coñecementos, as metodoloxías e as estratexias na práctica docente. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da Comunidade Autónoma. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C5 |
Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnoloxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
-Adquirir capacidades no ámbito propio da investigación.
-Adquirir capacidades en favor da innovación na didáctica.
-Recoñecer o campo propio da Didáctica das Ciencias Sociais.
-Ligar investigación e innovación coa área da Didáctica das Ciencias Sociais. |
AP1 AP2 AP3 AP5 AP6 AP7 AP8 AP9 AP10 AP11 AP12 AP13 AP14 AP15 AP16 AP17 AP18
|
BP1 BP2 BP3 BP4 BP5 BP6 BP8 BP9 BP11 BP12 BP13 BP14 BP15
|
CP1 CP3 CP4 CP5 CP6 CP7 CP8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
-As Ciencias Sociais. |
¿Qué son? ¿Cómo evolucionaron históricamente? Epistemoloxía das Ciencias Sociais. As Ciencias Sociais no sistema educativo: O medio social e cultural, a Xeografía e a Historia. |
-Didáctica das Ciencias Sociais e investigación. |
¿Qué é investigar na Didáctica das Ciencias Sociais? ¿Para qué investigar? Liñas de investigación na Didáctica das Ciencias Sociais. Desenvolvemento dunha investigación. |
-Didáctica das Ciencias Sociais e innovación. |
¿Que é innovación na Didáctica das Ciencias Sociais? ¿Para qué innovar? Áreas de innovación no ensino das Ciencias Sociais. Propostas de innovación . |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Análise de fontes documentais |
A7 C6 |
0 |
5 |
5 |
Lecturas |
C1 C7 |
0 |
5 |
5 |
Recensión bilbiográfica |
B6 B8 B15 |
0 |
5 |
5 |
Aprendizaxe colaborativa |
A1 A2 A5 A6 A9 A11 A17 B9 C3 C4 |
1 |
9 |
10 |
Sesión maxistral |
A8 A10 A12 B3 |
15 |
5 |
20 |
Traballos tutelados |
A3 A13 A14 A15 A16 A18 B2 C8 |
0 |
19 |
19 |
Discusión dirixida |
B1 B4 B5 B11 B12 B13 B14 C5 |
5 |
5 |
10 |
|
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Análise de fontes documentais |
Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos. Pódese empregar como introdución xeral a un tema, como instrumento de aplicación do estudo de casos, para a explicación de procesos que non se poden observar directamente, para a presentación de situacións complexas ou como síntese de contidos de carácter teórico ou práctico. |
Lecturas |
Son un conxunto de textos e documentación escrita que se recolleron e editaron como fonte de profundización nos contidos traballados. |
Recensión bilbiográfica |
A recensión bibliográfica supón un proceso de lectura crítica dun libro, dun artigo, dunha tese ou dunha comunicación a un congreso. Como tal proceso comprende a lectura da obra, a análise do seu contido e unha crítica e valoración da mesma en relación á literatura existente sobre o tema. Unha recensión non supón un resumo da obra, nin unha mera análise do contido, pois o que lle outorga sentido e dimensión académica científica é a crítica que merece a xuízo do autor da recensión, en relación a outras obras coñecidas do mesmo ámbito ou en relación a súa propia experiencia. |
Aprendizaxe colaborativa |
Conxunto de procedementos de ensino-aprendizaxe guiados de forma presencial e/ou apoiados con tecnoloxías da información e as comunicacións, que se basean na organización da clase en pequenos grupos nos que o alumnado traballa conxuntamente na resolución de tarefas asignadas polo profesorado para optimizar a súa propia aprendizaxe e a dos outros membros do grupo. |
Sesión maxistral |
Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia. |
Traballos tutelados |
Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor. |
Discusión dirixida |
Técnica de dinámica de grupos na que os membros dun grupo discuten de forma libre, informal e espontánea sobre un tema, aínda que poden estar coordinados por un moderador. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Sesión maxistral |
Traballos tutelados |
|
Descrición |
Disponibilidade de comentar e aclarar dúbidas en horario de titoría (para alén da aula). |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Traballos tutelados |
A3 A13 A14 A15 A16 A18 B2 C8 |
Desenvolverase un traballo titorizado polo docente. |
100 |
|
Observacións avaliación |
O/a estudante será avaliado por un traballo tutelado que poderá ser realizado individualmente ou en grupo de dúas ou tres persoas. Para que o alumno/a sexa avaliado únicamente polo traballo tutelado deberá asistir a lo menos a o 80% das sesións presenciais Se o estudante non chega a unha asistencia do 80% das clases presenciais deberá ser avaliado ademais de polo traballo, por unha proba individual. Neste caso os dous ítemes da avaliación (traballo e proba individual) terán unha ponderación do 50% esixíndose en cada unha delas a nota igual ou superior a 5 sobre 10
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Carretero, M., Limón Luque, M., López manjón, A., Jacott, L. (1995). Construir y enseñar. Las Ciencias Sociales y la Historia. Buenos Aires: Aique
García Ruiz, C. R., Arroyo Doreste, A., Andreu Mediero, B. (2016). Deconstruir la alteridad desde la Didáctica de las Ciencias Sociales. Educar para una ciudadanía global. Las Palmas: AUPDCS
Kitson, A. (2015). Didáctica de la historia en Secundaria Obligatoria y Bachillerato . Madrid: Morata
Aranda Hernando, A. Mª (2016). Didáctica de las ciencias sociales en Educación Infantil. Madrid: Síntesis
Santisteban, A. y Pagés, J.(eds.) (2011). Didáctica del medio social y cultural en educación primaria. Madrid: Síntesis
Calaf Masachs, R. (2009). Didáctica del patrimonio: epistemología, metodología y estudio de casos.. Asturias: Trea
Sebastiá-Alcaraz, R. (2012). Investigación e innovación en didáctica de las ciencias sociales: historia. Alicante: Ramón Torres
Barton, K. C (2010). Investigación sobre las ideas de los estudiantes acerca de la Historia. Enseñanza de las Ciencias Sociales, 9, 97-114
Miralles Martínez, P., Molina Puche, S. y Ortuño Molina, J. (2011). La Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación, 29, 1, 149-173
Ávila Ruiz, R. Mª (coord.), Rivero Gracia, Mª P (coord.), Domínguez Sanz, Pedro L. (coord.) (2010). Metodología de investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. AUPDCS
Martínez Medina, R. y Tonda-Monllor, E. Mª (Coord.) (2014). Nuevas perspectivas conceptuales y metodológicas para la educación geográfica. Córdoba: Universidad de Córdoba
Hernández Carretero, A. Mª, García Ruiz, C. R., de la Montaña Conchina, J. L (2015). Una enseñanza de las ciencias sociales para el futuro: Recursos para trabajar la invisibilidad de personas, lugares y temáticas. Extremadura: AUPDCS
Santisteban, A. y Pagés, J.(Coord.) (2014). Una mirada al pasado y un proyecto de futuro: investigación e innovación en didáctica de las ciencias sociales. Barcelona: AUPDCS |
|
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Deseño de proxectos interdisciplinares/652513205 | Didáctica dos espazos culturais en contextos educativos/652513211 | A interdisciplinariedade en contexto/652513203 |
|
Materias que continúan o temario |
|
|