Competencias / Resultados do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Coñecer os campos da educación social e recoñecer novos ámbitos emerxentes. |
A5 |
Identificar e analizar os factores contextuais que afectan os procesos de intervención socioeducativa. |
A6 |
Seleccionar diferentes métodos e técnicas para a planificación e avaliación de programas e servizos. |
A8 |
Detectar factores de vulnerabilidade, de exclusión e de discriminación social que dificulten a inclusión social, escolar e laboral de persoas e colectivos |
A9 |
Deseñar e desenvolver proxectos, programas e servizos nos diferentes campos de intervención profesional promovendo a participación e o desenvolvemento comunitario. |
A17 |
Formar axentes de intervención socioeducativa e comunitaria. |
A18 |
Dirixir e coordinar planos e proxectos socioeducativos. |
B1 |
Elaborar, analizar, sintetizar, valorar e transmitir criticamente a información. |
B2 |
Redactar e presentar informes técnicos, memorias, regulamentos ou calquera outro documento básico que contribúa a regular a acción socioeducativa. |
B3 |
Xerar a cultura profesional colaborativa, fomentando o traballo en rede e integrándose en grupos interdisciplinares con iniciativa e responsabilidade. |
B4 |
Deseñar e impulsar espazos socioeducativos en contextos de diversidade atendendo á igualdade de xénero, á equidade e respecto aos dereitos humanos, favorecendo o empoderamento das persoas e colectivos ubicados en situacións de desvantaxe social. |
B6 |
Adquirir e dominar habilidades comunicativas que permitan transmitir información, ideas e propostas a diversas audiencias. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Dotar de coñecementos especificamente en Psicoloxía Social Aplicada aos Problemas Sociais, Comunitarios e Humanos. |
A1 A5 A6 A8 A9 A17 A18
|
B1 B3 B4 B6
|
C4 C6 C8
|
Avaliar programas, proxectos, servizos e políticas dirixidos ao desenvolvemento persoal, profesional e institucional. |
A9
|
B1 B2
|
C8
|
Organizar e apoiar programas de axuda a persoas ou colectivos excluídos ou en risco de exclusión. |
A5 A6 A8 A18
|
B2
|
C8
|
Coñecer e comprender os supostos básicos da Psicoloxía Social
|
A1 A5
|
|
C8
|
Distinguir a forma de concibir a realidade e a metodoloxía da Psicoloxía Social |
A5
|
B1 B2
|
C6
|
Diagnosticar as diferentes dimensións, áreas e ámbitos de intervención psicopedagóxica. |
A5 A6
|
B1
|
C6
|
Deseñar e levar a cabo proxectos de investigación aplicados aos diferentes campos e aspectos da intervención educativa. |
A9
|
B1 B2
|
C8
|
Desenvolver estratexias de busca e material de avaliación psicosocial |
|
B1 B3
|
|
Capacidade de análise e síntese. |
A5 A8
|
B1
|
C4
|
Planificar accións, programas e servizos de intervención para a mellora das persoas, dos grupos e das organizacións. |
A9 A18
|
B1 B2 B6
|
C6 C8
|
Adquirir a capacidade creativa e criterios prácticos que permitan aplicar principios de intervención para solucionar problemas concretos, incorporando os coñecementos teóricos e os criterios éticos da disciplina |
A6 A9 A18
|
B1 B4
|
|
Habilidades para localizar e analizar información de fontes diversas. |
|
B1 B3
|
C8
|
Capacidade de adaptación a situacións novas. |
A18
|
|
C4 C6 C8
|
Capacidade de resolución de problemas.
|
A5 A18
|
B1
|
C6
|
Capacidade de aplicar coñecementos na práctica. |
A6 A9
|
B4
|
C4
|
Diagnosticar as diferentes dimensións, áreas e ámbitos de intervención psicopedagóxica. |
A5 A8
|
B1
|
C6
|
Capacidade de organización e planificación. |
|
B1 B2
|
C6
|
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
A1 A6
|
|
C4 C6 C8
|
Sensibilización cara os problemas sociais e comunitarios desde a Psicoloxía Social |
A8
|
|
C6 C8
|
Deseñar e levar a cabo proxectos de investigación aplicados aos diferentes campos e aspectos da intervención educativa. |
A1 A9 A17 A18
|
B4
|
|
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
|
|
C4
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
I. INTRODUCCION |
1 Evolución histórica da Psicoloxía Comunitaria
2 Definicións actuais da Psicoloxía Comunitaria
3 Diferenzas con outros campos
4 O modelo ecolóxico
5 O modelo de acción social
6 Estratexia metodolóxica en Psicoloxía Comunitaria
7 Avaliación das necesidades
|
II- REDES SOCIAIS E APOIO SOCIAL
|
1 As redes sociais, perspectiva histórica
2 As estruturas sociais
3 Sociedades orgánicas e mecánicas
4 Definición de rede social
5 Características das redes sociais
6 O apoio social
|
III - EMPOWERMENT |
1 Definición de empowerment
2 Niveis de atribución de poder
3 Características das contornas que proporcionan empowerment
4 Estudo da atribución de poder nas organizacións
5 A investigación sobre o empowerment |
IV - PROBLEMAS DE SOCIALIZACIÓN EN NENOS E ADOLESCENTES |
1 Fontes de socialización
2 Factores de risco
3 Exclusión social
4 Malos tratos a menores
5 Violencia escolar
6 O menor maltratador
6.1 Demografía dos malos tratos aos pais
7 Delincuencia xuvenil
e modelos de resposta
8 Mozos Psicopáticos
9 Estilos educativos paternos
10 Violencia e Medios de Comunicación
|
V - VIOLENCIA DOMÉSTICA |
1 A violencia doméstica e o acoso
2 Datos estatísticos
3 Predición da violencia doméstica
4 O ciclo da violencia doméstica
5 Tratamento de agresores |
VI- DELINCUENCIA SEXUAL |
1 Concepto
2 Perfil do delicuente
3 Consecuencias
4 Tratamento |
VII - CONDUCTAS DE ADICCIÓN |
1 Definición
2 Adicción a substancias
3 Outras adiccións
4 Factores de risco
5 Variables psicolóxicas relacionadas coa adicción
6 Intervención comunitaria con adictos
7 Tratamento e prevención das recaídas
8 Adicción e enfermidade mental |
VIII - ENFERMiDADE MENTAL |
1 A enfermidade mental dentro da comunidade
2 Intervención sobre trastornos mentais no seo da comunidade
3 Factores predisponentes
4 Enfermidade mental e apoio social
5 Factores protectores para a enfermidade mental |
X - OS MOVIMENTOS SOCIAIS |
1 Movemento social e comunidade
2 Organización social
3 Empowerment e movementos sociais
4 Os novos movementos sociais
5 Tipos de acción social
6 Exemplos de movementos sociais |
IX - MARXINACIÓN, EXCLUSIÓN SOCIAL E DELINCUENCIA |
1 A exclusión social na sociedade actual
2 Novas formas de exclusión social
3 A pobreza na sociedade occidental
4 O illamento social
5 Factores económicos
6 Tipos de delincuencia
7 Intervención sobre a delincuencia na comunidade |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Traballos tutelados |
A1 A5 A6 A8 A9 A17 A18 B1 B2 B3 B4 B6 C4 C6 C8 |
4 |
48 |
52 |
Presentación oral |
B1 B6 |
8 |
16 |
24 |
Simulación |
A5 A17 B3 B6 C4 |
8 |
0 |
8 |
Proba de resposta breve |
A1 |
1 |
41 |
42 |
Sesión maxistral |
A1 A5 |
21 |
0 |
21 |
|
Atención personalizada |
|
3 |
0 |
3 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Traballos tutelados |
O 20% da avaliación da materia farase a través dun traballo tutelado que consta de dous partes.
A primeira versará sobre o estudo sobre un problema social desde o punto de vista da psicoloxía comunitaria (valorarase que sexa local).
A segunda consistirá no desenvolvemento hipotético dun plan de intervención comunitaria.
Este formato pode substituírse por un traballo en grupo que consiste na participación nunha investigación, con recollida, análise, e redacción dun informe sobre os datos.
|
Presentación oral |
Ademais do informe por escrito, os traballos tutelados deberanse expoñer en clase de forma oral, podéndose utilizar os apoios técnicos dispoñibles.
Esta exposición supoñerá o 20% da nota da materia.
|
Simulación |
Prácticas durante as sesións interactivas sobre os procedementos propios da disciplina. Utilizando os contidos expostos nas sesións maxistrais, os alumnos elaborarán propostas sobre os casos expostos polo profesor. |
Proba de resposta breve |
No caso de que o alumno requira exame, o exame constará de catro supostos ou experimentos de Psicoloxía Comunitaria, e entre 3 e 4 preguntas para cada un deles. As preguntas estarán relacionadas, entre outros aspectos, con identificar os procesos psicosociais que reflicten estes supostos, indicar as implicacións destes procesos, indicar outros procesos relacionados ou propoñer exemplos prácticos. Deberanse elixir e desenvolver dous dos devanditos supostos.
|
Sesión maxistral |
Existirán clases presenciais que teñen un triplo obxectivo: por unha banda, o de sensibilizar e concienciar sobre os problemas sociais e acerca da importancia de posuír unha visión psicosocial comunitaria aplicada dos mesmos, por outro o de mostrar experiencias que se non se visionan é imposible que o alumno chegue a valorar a súa significación e importancia dentro da materia, e por último ofrecer resumos de contidos importantes dos temas que integran o programa. Comprenderán a exposición de exemplos e vivencias mediante medios audiovisuais e actividades de sensibilización e concienciación.
|
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Traballos tutelados |
|
Descrición |
Para o desenvolvemento do traballo tutelado e proxectos os alumnos deben acudir ás titorías especificamente creadas para tal fin e recibirá atención e guía do profesor nos seguintes aspectos:
- Polo menos unha sesión para a elección do tema para desenvolver posteriormente e a orientación bibliográfica.
- Polo menos unha sesión para presentar un esquema de desenvolvemento do traballo.
Os traballos tutelados poden realizarse de maneira individual por norma xeral e os proxectos en grupo, que non poderá exceder de 4 persoas. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Presentación oral |
B1 B6 |
Ademais do informe por escrito, os traballos tutelados deberanse expoñer en clase de forma oral, podéndose utilizar os apoios técnicos dispoñibles.
Esta exposición supoñerá o 20% da nota da materia. |
20 |
Sesión maxistral |
A1 A5 |
Existirán clases presenciais que teñen un triplo obxectivo: por unha banda, o de sensibilizar e concienciar sobre os problemas sociais e acerca da importancia de posuír unha visión psicosocial comunitaria aplicada dos mesmos, por outro o de mostrar experiencias que se non se visionan é imposible que o alumno chegue a valorar a súa significación e importancia dentro da materia, e por último ofrecer resumos de contidos importantes dos temas que integran o programa. Comprenderán a exposición de exemplos e vivencias mediante medios audiovisuais e actividades de sensibilización e concienciación.
|
5 |
Proba de resposta breve |
A1 |
Se o alumno supera o resto das partes da materia, non será necesario que se presente ao exame. Neste caso, o 100% a avaliación da materia ser fará a través das outras metodoloxías, que aumentarán a súa ponderación na avaliación proporcionalmente.
O exame constará de catro preguntas sobre as presentacións do curso. Deberanse elixir e desenvolver dous das devanditas preguntas no espazo de unha páxina para cada una delas.
|
50 |
Simulación |
A5 A17 B3 B6 C4 |
Prácticas durante as sesións interactivas sobre os procedementos propios da disciplina. Utilizando os contidos expostos nas sesións maxistrais, os alumnos elaborarán propostas sobre os casos expostos polo profesor.
|
5 |
Traballos tutelados |
A1 A5 A6 A8 A9 A17 A18 B1 B2 B3 B4 B6 C4 C6 C8 |
O 20% dá avaliación da materia farase a través dun traballo tutelado que consta de dous partes.
A primeira versará sobre o estudo sobre un problema social desde o punto de vista da psicoloxía comunitaria (valorarase que sexa local).
A segunda consistirá no desenvolvemento hipotético dun plan de intervención comunitaria.
Este formato pode substituírse por un traballo en grupo que consiste na participación nunha investigación, con recollida, análise, e redacción dun informe sobre os datos.
|
20 |
|
Observacións avaliación |
Non haberá diferenzas con respecto á evaluación do alumnado matriculado a tempo parcial ou con dispensa académica. Para aprobar a asignatura, é necesario superar polo menos o 40% da calificación máxima nas metodoloxías de traballos tutelados, presentación oral e proba de resposta breve. Tódolos aspectos relacionados coa “dispensa académica”, “dedicación ao estudo, “permanencia” e “fraude académico” rexiránse de acordo coa normativa académica vixente da UDC
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
JAVALOY, F. (2001). Comportamiento Colectivo y Movimientos Sociales. Madrid: McGraw Hill
MAYA JARIEGO, I., GARCÍA RAMÍREZM m. SANTOLAYA SORIANO, F.J. (2007). Estrategias de intervención psicosocial : casos prácticos. Madrid: Pirámide
MUSITU, G. et al (1994). Intervención Comunitaria. Valencia : Set i Set Edic
MUSITU, G. ; BERJANO, E. ; GRACIA, E. & BUENO, J.R. (1993). Intervención Psicosocial. Programas y Experiencias. Madrid : Editorial Popular
MUSITU, G, (2004). Introducción a la Psicología Comunitaria. Barcelona: UOC
SANCHEZ VIDAL, A. (2007). Manual de Psicología Comunitaria: un enfoque integrado. Madrid: Pirámide
COSTA, M. & LÓPEZ, E. (1991). Manual para el Educador Social. Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales
SANCHEZ, A. (1996). Psicología Comunitaria. Barcelona: Ediciones de la Universidad de Barcelona
FERNANDEZ SEDANO, I., MORALES, J.F., MOLERO, F. (2011). Psicología de la intervención comunitaria . Bilbao: Descleé de Brouwer
CLEMENTE, M. (1996). Psicología Social Aplicada. Madrid: Pirámide |
|
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
Recoméndase que os alumnos leven a materia ao día, tanto no que se refire ás clases expositivas como ás interactivas (prácticas). Convén a asistencia ás aulas, a realización de todas as actividades que se planifiquen nestas e a participación nos actos tanto académicos como non académicos, organizados polo docente que imparte a materia como pola propia Facultade de Ciencias da Educación, sen prexuízo da asistencia a actos organizados por outras institucións. En aras a contribuír cun medio ambiente responsable, desde esta materia pretendese contribuír, non utilizando máis que o papel imprescindible, no caso de los exámenes e algúns traballos de importancia, todo o demais realizarase por medios telemáticos. Los alumnos adquirirán habilidades para la vida y hábitos, rutinas y estilos de vida saludables. A materia impartirase baixo un ángulo de xénero, para que o alumno estea sensibilizado coa igualdade "-Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores/as de ambos sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas...) -Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade. -Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas."
|
|