Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Patoloxía da audición. voz e deglución Código 652G04015
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Bioloxía
Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Fisioterapia, Medicina e Ciencias Biomédicas
Pedagoxía e Didáctica
Psicoloxía
Coordinación
Vázquez Barro, Juan Carlos
Correo electrónico
juan.carlos.vazquez.barro@udc.es
Profesorado
Vázquez Barro, Juan Carlos
Correo electrónico
juan.carlos.vazquez.barro@udc.es
Web
Descrición xeral Análise e estudo das principais alteracións otorrinolaringolóxicas desde o punto de vista etiopatoxénico, diagnóstico e terapéutico.
Análise e interpretación dos métodos diagnósticos otorrinolaringolóxicos con aplicación na actividade logopédica.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Capacidade para comunicar o coñecemento adquirido a unha audiencia B7
B10
B11
B14
B17
Coñecer e integrar os fundamentos metodolóxicos para a investigación en Logopedia. A1
A4
Coñecer e integrar os fundamentos biolóxicos da Logopedia: a Anatomía e Fisioloxía A4
A5
A6
A8
A9
A11
A14
A16
A19
A21
A24
A25
A28
A32
B7
B8
B10
B11
B12
B17
B18
B19
B24
C3
C6
C7
C8
Coñecer a clasificación, a terminoloxía e a descrición dos trastornos da comunicación, a linguaxe, a fala, a voz e a audición e as funcións orais non verbais A1
A2
A4
A5
A7
Redactar un informe de avaliación logopédica. A1
A4
A5
A6
A8
A9
A11
A14
A16
A19
A21
A24
A25
A28
A32
B7
B8
B10
B11
B12
B17
B18
B19
B24
C3
C6
C7
C8
Capacidade para indagar e producir coñecemento nun determinado campo. A1
A4
A5
A6
A8
A9
A11
A14
A16
A19
A21
A24
A25
A28
A32
B7
B8
B10
B11
B12
B17
B18
B19
B24
C3
C6
C7
C8
Capacidade para comunicar o coñecemento adquirido a unha audiencia B7
B10
B11
B14
B17
Capacidade para indagar e producir coñecemento nun determinado campo. B1
B2
B7
B9
B10
Capacidade para comunicar o coñecemento adquirido a unha audiencia B11
B14
B17
B18
C1
C2
C3
Coñecer e integrar os fundamentos metodolóxicos para a investigación en Logopedia. A2
A4
A5
A6
A8
A9
Coñecer e integrar os fundamentos biolóxicos da Logopedia: a Anatomía e Fisioloxía A1
A3
A4
A5
Coñecer as funcións da Intervención logopédica: prevención, educación, reeducación, rehabilitación e tratamento. A13
A14
A15
A17
A18
A20
A22
A23
Redactar un informe de avaliación logopédica. A11
A21
A22
Conocer las características diferenciales de la intervención logopédica en los ámbitos familiar, escolar, clínico-sanitario y asistencial. . A10
A17
A29
A30
Coñecer a clasificación, a terminoloxía e a descrición dos trastornos da comunicación, a linguaxe, a fala, a voz e a audición e as funcións orais non verbais A5
A6
A7
A10
Saber deseñar e elaborar informes logopédicos. A20
A21
A22
B7
C1
C2
C3
C4
C5
Coñecer as funcións da Intervención logopédica: prevención, educación, reeducación, rehabilitación e tratamento. A4
A5
A6
A7
A8
A10
A13
A16
A17
Adquirir un coñecemento práctico en intervención logopédica (formación práctica en ámbitos escolares, clínico-sanitarios e asistenciais). Utilizar tecnoloxías da información e da comunicación. A7
A8
A13
A16
A17
B1
B2
B10
B17
B18
B19
C4
C5
C8
Conocer las características diferenciales de la intervención logopédica en los ámbitos familiar, escolar, clínico-sanitario y asistencial. . A24
A25
A28
A29
A30
Acceso, selección e xestión das fontes de información relevantes para a práctica profesional. A32
B13
C3
C4
Saber deseñar e elaborar informes logopédicos. A21
A22
B7
B12
Capacidade de análise e síntese. B7
Adquirir un coñecemento práctico en intervención logopédica (formación práctica en ámbitos escolares, clínico-sanitarios e asistenciais). Utilizar tecnoloxías da información e da comunicación. A28
A29
A30
A31
Capacidade de observar e de escoitar de forma activa. B8
B12
B19
C2
Acceso, selección e xestión das fontes de información relevantes para a práctica profesional. A32
B1
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. B19
C4
C7
Capacidade de análise e síntese. B4
B6
B7
B8
Capacidade para motivarse e procurar a calidade na actuación profesional. B10
B11
Capacidade de observar e de escoitar de forma activa. B8
B14
Comunicarse de maneira efectiva nun contorno de traballo. B11
B12
B17
B23
B24
C1
C2
C4
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. B11
B17
B18
C4
C6
C7
Saber expresarse en público. B17
B19
C1
C2
C4
C5
C8
Capacidade para motivarse e procurar a calidade na actuación profesional. B10
B11
Ser creativo no exercicio da profesión B18
B20
B23
B24
Comunicarse de maneira efectiva nun contorno de traballo. B12
B17
B19
B23
B24
Ter compromiso ético.. B19
Saber expresarse en público. B17
C1
C2
Traballar en equipo e, de ser o caso, de forma interdisciplinar B23
B24
C1
C2
Ser creativo no exercicio da profesión B18
B21
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. A32
B13
C3
Ter compromiso ético.. B19
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse C5
C6
C7
Traballar en equipo e, de ser o caso, de forma interdisciplinar B23
B24
C1
C2
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. C6
C7
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. B13
C3
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade C8
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse C6
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. C7
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade C8

Contidos
Temas Subtemas
Bloque1

Tema 1.- Introducción.
Tema 2.- Anatomía e Fisioloxía da Audición
Tema 3.- Sordomudez. Detección precoz da xordeira no neno
Tema 4.- Implante Coclear
Tema 5.- Ototoxicidade
Tema 6.- Presbiacusia.
Tema 7.- Trauma sonoro agudo e crónico.

Bloque 2

Tema 8.- Anatomía e Fisioloxía da larinxe
Tema 9.- Evaluación dos trastornos davoz. Examen da voz
Tema 10.- Sistemática da exploración da voz. Fisioloxía da fonación. Programas de voz.
Tema 11.- Disfonías Infantís
Tema 12.- Disfonías Funcionais. Presbifonía. Pautas da hixene vocal.
Tema 13.- Patoloxía larinxea benigna. Pseudotumores.
Tema 14.- Fonociruxía. Disfonía Espasmódica.
Tema 165- Cáncer de larinxe
Tema 16.- Problemática global do larinxectomizado total

Bloque 3
Tema 17.- Deglución. Disfaxia. Patoloxía da Deglución
Bloque 1.

Tema 1.-
Reflexión sobre o desenrolo da asignatura.
Importancia na logopedia dos trastornos auditivos, da voz e da deglución
Tema 2.-
Descripción da anatomía do ouvido externo,medio e interno.
Fisioloxía do ouvido externo, medio e interno.
Tema 3.-
Convepto e etioloxía da xordeira e sordomudez
Concepto e causas da xordeira severa.
Programas de detección precoz da xordeira en Galicia y España.
Tema 4.-
Concepto de implantes auditivos. Clase de implantes-
Indicaciós e Rehabilitación do implantado coclear.-
Tema 5
Distintos medicamentos que producen hipoacusia severa que requiran intervención logopédica.
Prevención e tratamento da ototoxicidade-
Tema 6,.
Hipoacusia do anciano e relación coa logopeda.
Programas de prevención e rehabilitación da presbiacusia
Tema 7
Patoloxía polo ruido, afectación auditiva, Concepto e etioloxía.
Diagnóstico da patoloxía auditiva provocada polo ruido.
Prevención e tratamento da patoloxía provocada polo ruido..

Bloque 2

Tema 8.-
Estudo dos distintos músculos intrinsecos e extrínsecos da larinxe, a súa función e a sua rehabilitación.
Producción vocal, Fisioloxía da producción vocal
Tema 9.-
Distintos parámetros da disfonia.
Valoración subjetiva y objetiva da calidade vocal.
Conceptos de armónicos e forantes. Concepto de resonancia.
Fonetograma. Espectrogramas. Conceptos de Jitter, Shimmer e relación armónico ruido.
Tema 10.-
Programas informatizados de voz.
Parámetros vocales en programas de voz.
Aspectos positivos e negativos dos programas informatizados de calidade vocal.
Tema 11.-
Alteraciós máis frecuentes da voz no neno.
Tratamento das disfonía infnatís.
Programas de intervención logopédica nas disfonía infantís.
Tema 12.-
Concepto de Disfonia funcional.
Clasdificación das disfonía funcionáis.
Diagnóstico das disfonía funcionáis.
Fundamentos de rehabilitación vocal na disfonía funcional.
Tema 13.-
Concepto e diagnóstico de nódulos, pólipos, quistes, edema de Reinke e granuloams voais.
Tratamento da patoloxía benigna larínxea.
Rehabilitación vocal na patología benigna
Tema 14.-
Concepto de fonociruxía.
Indicación da fonociruxía.
Programas de intervención logopédica pre e postfonociruxía.
Concepto e tratamento da disfnía espasmódica..-
Tema 15.-
Lesións larinxeas precancerosas.
Etioloxía e diagnóstico do cancro de larinxe.
Estadiaxe do cancro de larinxe e tratamento.
Rehabilitación logopédica tras o tratamento do cancro de larinxe.
Tema 16.-
Adistencia global ao larinxectomizado.
Rebhabilitación logopédica do larinxectomizado. Programas de deglución e fonación no larinxectomizado..

BLoque 3

Tema 17.-
Anatomía oral, farínxea, larínxea e esofágica relacionada coa deglución.
Concepto de disfaxia e tipos de disfaxia.
Etioloxía e valoración clínica da disfaxia
Fibroscopia e videofluoroscopia na avaliación da disfaxia
Fundamentos da rehabilitación da disfaxia. Programas de intervención logopéddica no tratamento da disfaxia






Anatomía, fisioloxía e patoloxía da audición Introducción á patoloxía da audición.
Anatomía e fisioloxía da audición.
Xordeira. Causas, diagnóstico e intervención logopédica.
Programas de cribado da xordeira neonatal.
Ototoxicidade, presbiacusia e xordeira polo ruido
Anatomía e fiosioloxía da deglución. Disfaxia. Conceptos anatómocos e fisiolóxicos da degoución.
Etioloxía da disfaxia.
Probas diagnosticas na disfaxia.
Ontervención logopédica e tratamento da disfaxia.
Anatomía, fisioloxía e patoloxía da voz Anatomía e fisioloxía da larinxe.
Valoración subxectiva e obxectiva da calidade vocal-
Sistemática da exploración vocal.
Disfonías por lesións benignas, Intervención logopédica.
Cancro de larinxe. Causas, diagnóstico e tratamento.
Rehabilitación logopédica integral do larinxectomizado.
Difonías fuincionáis e disfonía espasmódica

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais A4 A5 A13 A15 B4 B6 B11 B13 C5 C6 2 0 2
Sesión maxistral A22 A21 A20 A19 A18 A17 A16 A13 A11 A10 A9 A8 A7 A6 A3 A2 A1 A23 A24 A28 A29 A30 A32 B1 B2 B10 B17 B19 B20 C1 C2 C8 20 30 50
Proba de resposta múltiple A1 A2 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A13 A14 A16 A17 A18 A24 A25 B2 B8 B13 B21 C1 2 20 22
Obradoiro A1 A8 A16 A17 A25 A28 A29 A31 B8 B9 B12 B14 B18 B19 B20 B23 C3 C4 C7 2 22 24
Estudo de casos A5 A6 A7 A8 A9 A13 A14 A17 A20 A21 A22 A24 A25 A32 B1 B2 B6 B7 B8 B9 B10 B14 B17 B19 B24 C1 C2 5 36 41
 
Atención personalizada 11 0 11
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Se presentan os obxectivos, as competencias da materia e a avaliación dos aprendizaxes
Sesión maxistral sesións en que o profesor presenta os contidos fundamentais dos problemas e informe de traballo / discutir as súas principais fontes documentais
Proba de resposta múltiple Unha proba tipo test con catro posibles respostas das cales só unha é verdadeora
Obradoiro Realizaranse traballos temáticos conducidos por un grupo de estudantes previamente acordados, que se discutirá en clase diante do profesor e o resto dos seus compañeiros.
Estudo de casos Presentaranse casos clínicos con preguntas sobre eles e catro respostas posibles, das cales só unha é verdadeira

Atención personalizada
Metodoloxías
Actividades iniciais
Estudo de casos
Obradoiro
Descrición
Cada alumno terá que facer unha titoría obrigatoria na que presentará dúbidas sobre o estudo dos temas, comentando o estado dos traballos e lecturas establecidas e as dificultades de orde xeral que pode ter. Este titoría é obrigatoria, ao marxe das titorizaz que p propio estudante estabeza ao largo do curso.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Proba de resposta múltiple A1 A2 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A13 A14 A16 A17 A18 A24 A25 B2 B8 B13 B21 C1 Unha proba de múltiple elección con catro respostas posibles, das cales só unha é verdadeira 70
Estudo de casos A5 A6 A7 A8 A9 A13 A14 A17 A20 A21 A22 A24 A25 A32 B1 B2 B6 B7 B8 B9 B10 B14 B17 B19 B24 C1 C2



Unha proba de casos clínicos tipo test con preguntas con catro respostas posibles, das cales só unha é verdadeira
20
Obradoiro A1 A8 A16 A17 A25 A28 A29 A31 B8 B9 B12 B14 B18 B19 B20 B23 C3 C4 C7 Elaboración e presentación pública dun documento de calquera dos temas abordados no Obradoiro 10
 
Observacións avaliación
<p> O exame será tipo test e consistirá en 100 preguntas con 4 respostas (só unha é válida). 10 preguntas serán casos clínicos.

Para aprobar o exame o alumno deberá ter polo menos 50 preguntas respondidas correctamente, tendo en conta que tres respostas erróneas anulan unha resposta correcta.
</p><p>Os alumnos con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia deberán realizar tamén a proba anteriormente explicitada.</p><p>Respecto a comisión de faltas verificadas no proceso de avaliación, o&nbsp;&nbsp;<em>estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto&nbsp;se&nbsp;a comisión da falta se produce&nbsp;na primeira oportunidade como na segunda.&nbsp;Para isto, procederase&nbsp;a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade,&nbsp;se fose necesario.&nbsp;</em></p>

Fontes de información
Bibliografía básica

l La voz normal
Jackson Menaldi y col. (editorial médica panamericana)
1ª edición (1992).

l Otorrinolaringología: cirugía de cabeza y cuello
Lee (editorial Mcgraw-Hill)
edición (09-abr-02).

l Los problemas de la audición y del oído
Dervaux, Jean-Loup (editorial de Vecchi, s.a.u.)
1ª ed., 1ª imp. (06/2002).

l Audiología práctica.
Sebastián y col. (editorial médica panamericana)
1ª edición (1999).

l Disfagia. evaluación y reeducación de los trastornos de la deglución + cd
Didier Bleeckx (editorial Mcgraw-Hill)
1ª edición (05-enero-04).

l Tu voz, tu sonido
García, Lidia (ed. Diaz de Santos)
1ª edición (2003).

l La audición. guía de la Clínica Mayo
ed. mad (oct de 2005).

l Diagnostico y tratamiento de las Enfermedades de la Voz.

Garcia Tapia R. ed Garsi. Madrid 1992.

l Otologia. Prof Gil-Carcedo. Lab Menarini. 1995

l Programa Galego para Detección da Xordeira en Periodo Neonatal. Documentos técnicos de Saude Pública.

Dr. Parente P. ed Aroprint. 2002.

l La voz patológica

Jackson Menaldi. Ed Panamericana 2002

l Evaluation and treatment of swallowing disorders

Logeman JA. Ed Pro-ed 1998.

l LENGUAJE

l http://www.oaid.uab.es/nnc/html/entidades/web/home/home.html

l VOZ

l http://www.foniatriaonline.com

l http://mick.murraystate.edu

l http://www.voice-center.com

l http://www.gbmc.org/voice

l LOGOPEDIA

l http://www.asalfa.org.ar

l http://www.aidex.es

l http://www.ilogopedia.com

l http://www.speechmag.com

l http://www.asha.org/default.htm

l http://logopedia.net

l http://www.espaciologopedico.com

l DISFAGIA

l http://www.novartisconsumerhealth.es

l http://www.dysphagiaonline.com/es/index.jsp. language=es

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Anatomía dos órganos da audición e a linguaxe/652G04001
Fisioloxía dos órganos da audición e a linguaxe/652G04006

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Audioloxía clínica/652G04018

Materias que continúan o temario
Metodoloxía da investigación/652G04009
Fundamentos de intervención logopédica/652G04005
Fisioterapia do aparato bucofonador/652G04039
A voz profesional/652G04040
Habilidades de comunicación terapéutica/652G04043
Practicum II/652G04045
Traballo de fin de Grao/652G04046

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías