Competencies / Study results |
Code
|
Study programme competences / results
|
A1 |
Explicar la relación entre el funcionamiento ocupacional, la salud y el bienestar. |
A3 |
Sintetizar y aplicar el conocimiento relevante de ciencias biológicas, médicas, humanas, psicológicas, sociales, tecnológicas y ocupacionales, junto con las teorías de ocupación y participación. |
A4 |
Analizar las complejidades de aplicar teorías formales y evidencia de investigación en relación con la ocupación en el contexto de una sociedad en cambio. |
A5 |
Constatar e influir en el debate racional y su razonado en relación a la ocupación humana y la terapia ocupacional. |
A6 |
Trabajar en la sociedad con individuos y grupos para fomentar la promoción de la salud, la prevención, la rehabilitación y el tratamiento. |
A7 |
Escoger, modificar y aplicar teorías apropiadas, modelos y métodos de la práctica para encontrar la ocupación según las necesidades de salud de individuos/poblaciones. |
A8 |
Uso profesional y ético del razonamiento efectivo en todas las partes del proceso de terapia ocupacional. |
A9 |
Utilizar el potencial terapéutico de la ocupación a través del uso de la actividad y el análisis y síntesis ocupacional. |
A10 |
Adaptar y aplicar el proceso de terapia ocupacional en estrecha colaboración de individuos/población. |
A12 |
Colaborar con comunidades para promover la salud y el bienestar de sus miembros mediante la participación en la ocupación. |
A13 |
Buscar activamente, evaluar críticamente y aplicar los rangos de información y de evidencia para asegurar que la práctica es actualizada y relevante al cliente. |
A15 |
Trabajar según los principios de la práctica centrada en el cliente. |
A16 |
Construir una relación terapéutica como base del proceso de la terapia ocupacional. |
A17 |
Establecer sociedades de colaboración, consultar y aconsejar a clientes, trabajadores sociales, miembros de equipo y otros en la práctica de la ocupación y la participación. |
A20 |
Preparar, mantener y revisar la documentación de los procesos de terapia ocupacional. |
A21 |
Cumplir con la política y procedimientos locales/regionales/ nacionales/europeos, normas profesionales y regulaciones del empleo. |
A22 |
Demostrar continuamente el proceso de aprendizaje y cambios en la TO. |
A23 |
Practicar de manera ética, respetando a los clientes, teniendo en cuenta los códigos profesionales de conducta para terapeutas ocupacionales. |
A24 |
Demostrar seguridad, autoconocimiento, autocrítica y conocimientos de sus propias limitaciones como terapeuta ocupacional. |
A29 |
Desarrollar el conocimiento de ocupación y de la práctica de la terapia ocupacional. |
A31 |
Determinar y priorizar los servicios de terapia ocupacional. |
A32 |
Entender y aplicar los principios de dirección en los servicios de terapia ocupacional, incluyendo coste-efectividad, la administración de recursos y equipamiento, y estableciendo los protocolos de terapia ocupacional. |
A33 |
Constatar en un proceso continuo de evaluación y mejora de la calidad de los servicios de terapia ocupacional, implicando a los clientes cuando sea apropiado y comunicar los resultados relevantes a los demás miembros. |
A34 |
Considerar los avances en salud, cuidado social, sociedad y legislación a nivel internacional, nacional y local que afecten a los servicios de terapia ocupacional. |
A35 |
|
B1 |
Aprender a aprender. |
B2 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo. |
B4 |
Trabajar de forma autónoma con iniciativa. |
B5 |
Trabajar de forma colaborativa. |
B6 |
Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional. |
B7 |
Comunicarse de manera efectiva en un entorno de trabajo. |
B8 |
Capacidad de análisis y de síntesis. |
B9 |
Capacidad de aplicar los conocimientos a la práctica. |
B11 |
Capacidad para trabajar en un equipo interdisciplinar. |
B12 |
Conocimientos generales básicos sobre el área de estudio. |
B13 |
Resolución de problemas. |
B14 |
Habilidades interpersonales. |
B15 |
Capacidad para comunicarse con personas no expertas en la materia. |
B16 |
Habilidad para trabajar de manera autónoma. |
B17 |
Compromiso ético. |
B18 |
Planificación y gestión del tiempo. |
B19 |
Comunicación oral y escrita en la lengua materna. |
B21 |
Habilidades básicas de manejo de ordenadores. |
B22 |
Habilidades de investigación. |
B23 |
Capacidad de aprender. |
B24 |
Habilidades de gestión de la información (habilidad para buscar y analizar información proveniente de diversas fuentes). |
B25 |
Capacidad de crítica y autocrítica. |
B26 |
Capacidad para adaptarse a nuevas situaciones. |
B27 |
Capacidad para generar nuevas ideas. |
B28 |
Toma de decisiones. |
B29 |
Trabajo en equipo. |
B30 |
Liderazgo. |
B31 |
Apreciación de la diversidad y de la multiculturalidad. |
B32 |
Habilidad para trabajar en un contexto internacional. |
B33 |
Conocimientos de culturas y costumbres de otras culturas. |
B34 |
Diseño y gestión de proyectos. |
B35 |
Iniciativa y espíritu emprendedor. |
B36 |
Preocupación por la calidad. |
B37 |
Motivación. |
C4 |
Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común. |
C5 |
Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras. |
C6 |
Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse. |
C7 |
Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida. |
C8 |
Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
Develop a system of values that keep the professional philosophy. |
A1 A3 A12 A13 A15 A16 A17 A20 A23 A29 A31
|
B2 B3 B5 B7 B9 B11 B13 B15 B18 B19 B23 B24 B25 B26 B27 B28 B29 B31 B33 B35 B36 B37
|
C4 C6 C7 C8
|
Develop a theoretical base and a base of knowledge tied to the profession. |
A1 A3 A12 A13 A15 A16 A17 A20 A23 A29 A31
|
B1 B2 B3 B5 B6 B7 B9 B12 B13 B15 B18 B19 B23 B24 B25 B26 B27 B28 B29 B31 B32 B33 B35 B36 B37
|
C4 C6 C7 C8
|
Develop skills practise and apply the knowledges of general and specific subjects of current interest and projection of future to effects to tie them to the profession. |
A1 A3 A6 A12 A13 A16 A17 A20 A23 A34
|
B2 B3 B4 B5 B6 B7 B9 B11 B13 B14 B15 B16 B18 B19 B23 B24 B25 B26 B27 B28 B29 B30 B31 B32 B33 B35 B36 B37
|
C4 C6 C7 C8
|
Capacity to educate, facilitate, support and encourage the occupational operation, the welfare and the confort of the populations, communities, groups and individuals whose lives are affected or have risk to be it, by the limitation in the operation, suffering and illness. |
A1 A5 A6 A9 A10 A15
|
|
|
Know yser able to accept the responsibility of his own learning and professional development continued, using the evaluation like half to reflect and improve his performance and update the quality of the services loaned. |
A21 A33 A34 A35
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B17 B18 B21 B22 B23 B24 B25 B26 B27 B28 B34 B35 B36 B37
|
C4 C5 C7
|
Capacity to show and keep that the professional performance adjusts to standards of quality and that the practice is based in the evidence. |
A21 A33 A34 A35
|
B36
|
C4 C5 C6 C7 C8
|
Capacity to allow that the patient/users and his carers express his worries and interests and that can answer properly to his needs. |
A4 A6 A7 A8 A22 A24
|
|
|
Capacity to work and communicate in collaboration and of effective form with all the personnel to prioritise and manage the time eficientemente while they reach the standards of quality. |
A31 A32 A33 A34 A35
|
|
C4 C5 C6 C7 C8
|
Capacity to carry out evaluations of quality of the management of all the labour fields of the professional of Occupational Therapy. |
A31 A32 A33 A34 A35
|
B36
|
C5 C6 C7 C8
|
Capacity to use the resources sociosanitarios and economic eficientemente. |
A31 A32 A33 A34 A35
|
B7 B11 B24 B29 B34 B36
|
C4 C5 C6 C7 C8
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
Subject 1.- Healthy university surroundings and Sustainable for the welfare and the quality of life of the citizens. Sustentabilidad versus Sustainability. |
Health, Promotion of Health, Literacy of Health, Sustentabilidad versus Sustainability, Human Rights, Network Iberoamericana of Healthy Universities, Spanish Network of Healthy Universities, and others.
Quality.
Diversity. |
Subject 2.- Habits, routines and healthy lifestyles. |
Healthy feeding.
Physical exercise, physical Activity and Sport.
Psychological welfare.
Socials Determinants of health.
|
Subject 3.- Glimpsed and Curriculum Vitae.
|
Curriculum Vitae.
Personal interview.
|
Subject 4.- Verbal communication and no verbal of the people in the daily routines and in the half professional. |
Elements of the Communication.
Communication no verbal.
Communication in the half professional.
|
Subject 5.- Multiculturalidad: Equality, diversity, culture. |
Equality: Concept.
Equality versus inequality.
History of the inequality.
Multiculturalidad: Diversity and Inclusion.
|
Subject 6.- Political of equality.
|
Equality of gender.
Violence of gender.
Health and gender.
Disability.
|
Subject 7.- Political, Religion and Human Rights. |
Ideological thought.
Influence of the politics and religions in the cotidianeidad.
Human rights.
|
Subject 8.- Sexuality: approximation from Occupational Therapy. |
Dimensions of the sexuality.
Analysis from Occupational Therapy.
Special "situations": considerations.
|
Subject 9.- The water like therapeutic surroundings. |
The water like therapeutic surroundings. Concepts, historical evolution and current situation.
Types of centres and uses.
Therapeutic value the water.
Characteristics of the aquatic surroundings and the activities in the water: physical factors, psychic, sensorio-affective, social and occupational.
The aquatic surroundings in the childish age. The water like element facilitador of the development. Utilisation of the half aquatic in the early attention.
Uses of the water and the aquatic activity in the adulthood and vejez.
Uses in diverse conditions of health and therapeutic indications.
Aquatic surroundings and work in team.
|
Subject 10 et seq.- Acquisition of other competitions related with contents of actuality and future projection, of exclusive interest for students of Occupational Therapy, that preferably have not been given in the career and to criterion of the/ of the professor/is of the asignatura and that they can substituir to the presented in this program to criterion of each professor. |
Variables in function of the actuality |
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Introductory activities |
B12 |
1 |
0 |
1 |
Guest lecture / keynote speech |
A1 A3 A6 A9 A29 B32 C6 |
42 |
0 |
42 |
Supervised projects |
A35 A33 A32 A31 A24 A23 A22 A21 A20 A17 A16 A15 A13 A12 A10 A9 A8 A7 A6 A5 A4 A3 A1 B37 B36 B35 B34 B30 B29 B28 B27 B26 B25 B24 B23 B22 B21 B19 B18 B17 B16 B15 B14 B13 B12 B11 B9 B8 B7 B6 B5 B4 B3 B2 B1 |
1 |
80 |
81 |
Aprendizaxe servizo |
A1 A6 A12 A23 B5 B6 B7 B17 C4 |
0 |
20 |
20 |
Events academic / information |
A34 A29 B33 B31 C4 C5 C6 C7 C8 |
3 |
0 |
3 |
|
Personalized attention |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Introductory activities |
Activities that carry out before initiating any process of education-learning to end to know the competitions, interests and/or motivations that possesses the alumnado for the attainment of the aims that want to reach , linked to a formative program. With her it pretends obtain notable information that allow to articulate the teaching to favour effective and significant learnings, that split of the previous knowledges of the alumnado.
It allows to purchase competitions of start and adaptation referred to this asignatura.
|
Guest lecture / keynote speech |
Oral exhibition complemented with the use of audiovisual means and the introduction of some questions headed to the students, with the purpose to transmit knowledges and facilitate the learning.
The masterclass is also known eat ”Conference”, “Method expositivo” Or “Lesson magistral”. This last modality is used to reserve to a special type of lesson given by a professor in special occasions, with a content that supposes an original preparation and based in the almost exclusive use of the word like road of transmission of the information to the audience.
It allows to purchase the specific competitions reviewed in this asignatura.
|
Supervised projects |
Methodology designed to promote the autonomous learning of the students, under the tutela of the professor and in stages varied (academic and professionals). It is referred prioritariamente to the learning of "How do the things". It constitutes an option based in the assumption by the students of the responsibility by his own learning. |
Aprendizaxe servizo |
Actividade que integra o servizo á comunidade coa aprendizaxe de contido e a adquisición de competencias a partir da práctica reflexiva. A principal diferencia co voluntariado reside en que os proxectos de ApS dan resposta sempre a resultados de aprendizaxe asociados a unha materia do currículo académico co obxectivo de conseguir determinadas competencias propias da titulación en que se enmarca esa materia.
Permite adquirir as competencias específicas apuntadas nesta materia. |
Events academic / information |
Activities realised by the alumnado that involve the assistance and/or participation in scientific events and/or informative (congresses, days, symposiums, courses, seminars, conferences, exhibitions, etc.) with the aim to deepen in the knowledge of subjects of study related with the matter. These activities provide to the alumnado knowledges and current experiences that incorporate the last novelties referents to a determinate field of study.
They allow to purchase the specific competitions reviewed in this asignatura.
|
Personalized attention |
Methodologies
|
Supervised projects |
|
Description |
The attention customized and tituorías will establish with the professor/it of the subject, in one time felicitous stop the teaching/students. |
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Guest lecture / keynote speech |
A1 A3 A6 A9 A29 B32 C6 |
Asistencia obrigatoria ao 80% das clases. |
50 |
Supervised projects |
A35 A33 A32 A31 A24 A23 A22 A21 A20 A17 A16 A15 A13 A12 A10 A9 A8 A7 A6 A5 A4 A3 A1 B37 B36 B35 B34 B30 B29 B28 B27 B26 B25 B24 B23 B22 B21 B19 B18 B17 B16 B15 B14 B13 B12 B11 B9 B8 B7 B6 B5 B4 B3 B2 B1 |
Traballo centrado nunha temática proposta polo equipo docente ou polo alumnado. Inclúe tanto a entrega do documento escrito como a súa exposición.
De carácter obrigatorio. |
40 |
Aprendizaxe servizo |
A1 A6 A12 A23 B5 B6 B7 B17 C4 |
Metodoloxía que combina o servizo á comunidade coa aprendizaxe, en que o alumnado se forma traballando en necesidades reais da súa contorna.
Consiste na proposta dunha temática que permita realizar unha aprendizaxe que mellore as necesidades da contorna.
De carácter voluntario. |
10 |
|
Assessment comments |
ECOLOGICAL OBSERVATIONS:
To help to achieve some sustainable surroundings and fulfil the strategic aim of the Plan Green Campus FCS, the documentary works that realise in this asignatura:
To.- Mostly it will request in virtual format and computer support.
b.- To realise in paper:
- They will not use plastic.
- They will realise impressions to double expensive.
- It will employ paper recycled.
- It will avoid the realisation of drafts.
EVALUATION OF THE MATTER
The appearances and criteria that will have in consideration when evaluating the activities that will do surroundings to said methodology are the assistance, participation and individual commitment and grupal, with coherence of the contents tackled and acquisition of competitions referred for this asignatura.
In concrete: - Assistance, minimum of 80%. Fulfilling this percentage obtains a five. - Work in word and ppt, with presentation, evaluation of five remaining points (compulsory).
The system of qualifications will express by means of numerical qualification in accordance with the established in the art. 5 of the Royal decree 1125/2003 of 5 September (BOE 18 September), by which establishes the European system of credits and the system of qualifications in the university degrees of official character and validity in all the national territory. System of qualifications: 0-4.9=Suspense 5-6.9=Approved 7-8.9=Remarkable 9-10=Excellent 9-10 Matrícula of Honour (Graciable).
|
Sources of information |
Basic
|
Jesús María Aranaz Andrés, Julián Vitaller Burillo (2002). La calidad, un objetivo de la asistencia, una necesidad de la gestión sanitaria. Valencia: Escuela Valenciana de Estudios para la Salud
J.M. Rumbo Prieto, Luis Arantón Areosa, Nuria García Gonzalo (2005). "TOBE" o no "TOBE", actitudes para la práctica de la terapia ocupacional basada en la evidencia (TOBE). Revista TOG, 2: 1-28
Carlos Álvarez Nebreda (1994). Administración sanitaria y sistemas de salud. Madrid: Síntesis
J.A. Muir Gray (1997). Atención sanitaria basada en la evidencia. Madrid: Churchill Livingstone
Sergio Santos del Riego (2005). Calidad y convergencia europea en terapia ocupacional. A Coruña: Editorial Internacional de Terapia Ocupacional, Universidade da Coruña
Organización Mundial de la Salud (2006). Defining sexual health. Ginebra: OMS
Martha Alicia Alles (2015). Dirección estratégica de recursos humanos. Vol. 1. Gestión por competencias (3ª ed.). Buenos Aires: Granica
H.V. Vuori (1988). El control de calidad en los sistemas sanitarios. Conceptos y metodología. Barcelona: Masson
William H. Cormier, Sherilyn Cormier (2004). Estrategias de entrevistas para terapeutas: Habilidades básicas e intervenciones cognitivo-conductuales (3ª ed.). Bilbao: Desclée de Brouwer
Francisco Gil Rodríguez, José María León Rubio (1998). Habilidades sociales: Teoría, investigación e intervención. Madrid: Síntesis
A. Cuesta Gómez, J.A. Moreno Ruiz, Ricard Gutiérrez Martí (1986). La calidad de la asistencia hospitalaria. Barcelona: Doyma
Dulce María Romero Ayuso, José Matías Triviño Juárez (2018). La investigación cuantitativa y la práctica basada en la evidencia en terapia ocupacional. Madrid: Síntesis
Xavier Badia, Jordi Alonso (2007). La medida de la salud: Guía de escalas de medición en español. Barcelona: Edittec
Isidro Sánchez Blanco (2006). Manual SERMEF de rehabilitación y medicina física. Buenos Aires: Médica Panamericana
Joel A. Delisa, Bruce M. Gans (2005). Physical medicine and rehabilitation principles and practice (4ª ed.). Nueva York: Lippincott-Raven
José Luis Miranda Mayordomo (2004). Rehabilitación médica. Madrid: Aula Médica
Noemi Parra, Moisés Oliva (2016). Sexualidades diversas. Manual para atención de la diversidad sexual en las personas con discapacidad intelectual o del desarrollo. FEAPS Canarias
Anna Freixas Farré (2018). Sin reglas. Erótica y libertad femenina en la madurez. Madrid: Capitán Swing Libros
Anna Freixas Farré (2013). Tan frescas. Las nuevas mujeres mayores en el siglo XXI. Barcelona: Paidós
Javier Güeita Rodríguez, María Alonso Fraile (2015). Terapia acuática: Abordajes desde la fisioterapia y terapia ocupacional. Madrid: Elsevier
Ana Isabel Souto Gómez, Teresa Facal Fondo, Miguel Ángel Talavera Valverde, Luis Manuel Rodríguez Ot (2019). Terapia ocupacional y promoción de la salud. Madrid: Síntesis |
|
Complementary
|
(). . |
Incorporaranse outras citas bibliográficas en cada novo curso, segundo temas de actualidade e vixencia, con proxección futura e de interese para a disciplina de terapia ocupacional. |
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
|
Subjects that continue the syllabus |
|
Other comments |
1.- To help to achieve a sustainable immediate outline and fulfil with the objective strategic of the "Plan of Sostenibilidade Means-environmental Green Campus FCS", the documentary works that realize in this subject: a.- In the his majority will request in virtual format and bear informático. b.- To realize in paper: No they will employ plastic. - They Will realize impressions to double expensive. - It Will employ paper recycled. - It Will avoid the impression of drafts. 2.- The responsible professor reserves the possibility to realize any change in the evaluation or other aspects that will be notified to the students with the sufficient advance. |
|