Competencias / Resultados do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
CE1 – Estar capacitado para investigar en temas de patrimonio cultural e bibliográfico documental |
A2 |
CE2 – Coñecer e manexar as técnicas museográficas e historiográficas |
A3 |
CE3 – Saber manexar e aplicar as novas tecnoloxías no eido do patrimonio cultural e bibliográfico documental |
A4 |
CE4 – Saber manexar estratexias de márqueting cultural |
A5 |
CE5 – Estar capacitado para a xestión en museos |
A8 |
CE8 – Estar capacitado para a posta en valor e a difusión do patrimonio culturale bibliográfico documental |
A10 |
CE10 – Estar capacitado para deseñar, xestionar e organizar exposicións permanentes e temporais |
B1 |
CB6 – Posuir e comprender os coñecementos que acheguen una base u oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas a miúdo nun contexto de investigación |
B2 |
CB7 – Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos nunha base ou oportunidade de resolución de problemas en contornos novos ou poco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo |
B4 |
CB9 – Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sin ambigüidades |
B5 |
CB10 – Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun xeito que haberá de se en gran medida autodirixido ou autónomo |
B6 |
CG1 – Expresarse correctamente, tanto de xeito oral como escrita nas linguas oficiais da comunidade autónoma |
B7 |
CG2 – Dominar a expresión e a comprensión de xeito oral ou escrita dun idioma estranxeiro |
B8 |
CG3 – Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicación (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para o aprendizaxe ao longo da súa vida |
B12 |
CG8 – Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade |
C1 |
CT1 – Capacidade de análise e síntese |
C2 |
CT2 – Capacidade de resolución de problemas |
C3 |
CT3 – Habilidades para localizar e analizar información de fontes diversas |
C4 |
CT4 – Capacidade de crítica e autocrítica |
C5 |
CT5 – Capacidade de innovar |
C9 |
CT10 – Incorporas as TIC no proceso de investigación e a xestión da información, no análise de datos e a difusión e comunicación de resultados |
C10 |
CT11 – Ter capacidade para actualizar os coñecementos, metodoloxías e estratexias na práctica profesional |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer os diferentes bens de interese cultural de Galicia e o seu réxime xurídico. |
AP1 AP2 AP3 AP8 AP10
|
|
|
Analizar a produción de bens culturais e o concepto de patrimonio tanto do pasado como do presente |
|
BP1 BP2 BP4 BP5 BP6 BP7 BP8 BP12
|
|
Entender os procesos de xestión de patrimonio |
AP1 AP2 AP3 AP4 AP5 AP8 AP10
|
BP1 BP2 BP4 BP6 BP8 BP12
|
CP1 CP2 CP3 CP4 CP5 CP9 CP10
|
Estudar os museos e a súa evolución e comprender o seu funcionamento como centros de investigación, de conservación e difusión dos bens culturais |
|
|
CP1 CP2 CP3 CP9
|
Repasar o percorrido histórico da teoría do patrimonio e a museoloxía e a interrelación entrambos os dous. |
AP1
|
BP1 BP2 BP4 BP5 BP6 BP12
|
CP1 CP3 CP4
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
BLOQUE I. O PATRIMONIO CULTURAL
1. O concepto do Patrimonio Cultural |
1.1. Definición e xeneralidades do Patrimonio Cultural
1.2. Patrimonio Cultural ou Patrimonio Histórico?
1.3. Patrimonio Cultural versus Patrimonio Natural
1.4. Patrimonio Nacional e patrimonios nacionais
1.5. Patrimonio material e inmaterial |
2. A teoría do Patrimonio: unha breve historia
|
2.1. Da Antigüidade ao Renacemento
2.2. A Ilustración e as primeiras teorías da restauración: Francia e Italia
2.3. As dúas grandes figuras do XIX: Viollet-le-Duc e Ruskin
2.4. Aloïs Riegl e os valores do monumento
2.5. A Escola do Restauro italiana
2.6. A teoría do Patrimonio após a Segunda Guerra Mundial
2.7. Teorías actuais e xiros identitarios |
3. Lexislación do Patrimonio Cultural |
3.1. Institucións e Patrimonio
3.2. Marcos internacionais: UNESCO
3.3. A lexislación estatal: a Lei de Patrimonio Histórico Español (1985)
3.4. A lexislación galega: a Lei do Patrimonio Cultural de Galicia (1995 e 2016)
3.5. Máis aló das institucións: a dimensión social e popular |
4. Tipos de Patrimonio e as súas especificidades |
4.1. Patrimonio arquitectónico
4.2. Patrimonio arqueolóxico
4.3. Patrimonio etnolóxico
4.4. Patrimonio industrial científico e técnico
4.5. Patrimonio documental e bibliográfico |
5. Xestión, difusión e didáctica do Patrimonio Cultural |
5. Xestión, difusión e didáctica do Patrimonio Cultural |
6. Patrimonio e turismo
|
6. Patrimonio e turismo
|
BLOQUE II. MUSEOLOXÍA E PATRIMONIO CULTURAL
1. Museo, museografía e museoloxía: introdución conceptual
|
1. Museo, museografía e museoloxía: introdución conceptual |
2. Breve historia do museo e a ciencia museolóxica |
2.1. Da Antigüidade á Ilustración
2.2. O século XIX e os comezos da museoloxía contemporánea
2.3. Tendencias museolóxicas na primeira metade do século XX
2.4. Nova Museoloxía
2.5. Tendencias actuais, xénero e decolonialidade |
3. O museo como espazo do patrimonio: concienciación, investigación, protección e conservación |
3. O museo como espazo do patrimonio: concienciación, investigación, protección e conservación |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Investigación (Proxecto de investigación) |
A1 A2 A3 A8 B1 B2 B4 B5 B6 B7 B8 B12 C1 C2 C3 C4 C5 C9 C10 |
8 |
96 |
104 |
Saídas de campo |
A1 A2 A4 A5 B1 B2 B12 C10 |
4 |
8 |
12 |
Sesión maxistral |
A1 A2 A3 A5 A8 B1 B2 B4 B5 B12 C3 C10 |
16 |
0 |
16 |
Discusión dirixida |
A1 A2 A8 A10 B1 B2 B4 C1 C2 C3 |
4 |
12 |
16 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Investigación (Proxecto de investigación) |
Aplicación dos os coñecementos adquiridos na aula a través dunha pequena investigación sobre casos concretos. |
Saídas de campo |
Visita e posterior reflexión a unha institución museística e ao patrimonio da cidade de Ferrol como forma de achegamento ao patrimonio próximo. |
Sesión maxistral |
Exposición dos contidos da materia, aberta sempre á discusión co alumnado. |
Discusión dirixida |
Preparación e posta en común dunhas temáticas para debate conxunto na aula. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Investigación (Proxecto de investigación) |
Discusión dirixida |
Saídas de campo |
Sesión maxistral |
|
Descrición |
A atención personalizada levará a cabo a través de titorías previamente concertadas co profesor da materia. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Investigación (Proxecto de investigación) |
A1 A2 A3 A8 B1 B2 B4 B5 B6 B7 B8 B12 C1 C2 C3 C4 C5 C9 C10 |
Traballo individual principal do curso, consistente na análise de casos a través dos contidos e as metodoloxías académicas vistas na aula. |
60 |
Discusión dirixida |
A1 A2 A8 A10 B1 B2 B4 C1 C2 C3 |
Preparación e celebración dun debate conxunto por equipos e a asunción de diferentes roles na discusión. |
20 |
Saídas de campo |
A1 A2 A4 A5 B1 B2 B12 C10 |
Reflexión individual do alumnado sobre a saída de campo. |
20 |
|
Observacións avaliación |
Aqueles/as alumnos /as que teñan algún tipo de excepcionalidade para vir a clase legalmente concedida, que falen co/a pofesor/a á comezos de curso para establecer as titorías e os sistemas de avaliación correspondentes. Avaliarase toda proba realizada individualmente ou en grupo tanto na aula como fóra.
Cada parte da avaliación deberá superar 50% da nota para poder facer o cómputo final
As probas non realizadas puntúan como cero.
A calificación de "no presentado" corresponde ao alumnado que non participase en ningunha proba da avaliación. Avaliación extraordinaria: nesta avaliación, o traballo de investigación computará 100%. Implicacións da fraude académica na realización das probas ou actividades de avaliación: a realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa a falta e respecto da materia en que se cometese: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario. Atención á diversidade: a materia poderá ser adaptada ao estudantado que precise da adopción de medidas encamiñadas ao apoio á diversidade (física, visual, auditiva, cognitiva, de aprendizaxe ou relacionada coa saúde mental). De ser o caso, deberán contactar, nos prazos oficiais estipulados de maneira previa a cada cuatrimestre académico, cos servizos dispoñíbeis na UDC, coa Unidade de Atención á Diversidade (https://www.udc.es/cufie/ADI/apoioalumnado/).
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
GONZÁLEZ-VARAS IBÁÑEZ, Ignacio (2008). Conservación de bienes culturales: teoría, historia, principios y normas. Madrid: Cátedra
QUEROL, María Ángeles (2010). Manual de gestión del patrimonio cultural. Madrid: Akal
LORENTE, Jesús Pedro (2012). Manual de historia de la museologi?a. Xixón: Trea
ALONSO FERNÁNDEZ, Luis (1993). Museología: introducción a la teoría y práctica del museo. Madrid: Itsmo
GONZÁLEZ-VARAS IBÁÑEZ, Ignacio (2015). Patrimonio cultural. Conceptos, debates y problemas. Madrid: Cátedra
HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, Francisca (2006). Planteamientos teóricos de la museología. Xixón: Trea |
|
Bibliografía complementaria
|
CHOAY, François (2007). Alegoría del patrimonio. Barcelona: Gustavo Gili
GARCÍA MORALES, María Victoria; SOTO CABA, Victoria e Joaquín MARTÍNEZ PINO (2017). El estudio del patrimonio cultural. Madrid: UNED-Ramón Areces
SCHUBERT, Karsten (2008). El Museo, historia de una idea: de la Revolución Francesa a hoy. Granada: Turpiana
AMBROSE, Timothy e Crispin PAINE (2019). El museo: manual internacional. Madrid: Akal
LOWENTHAL, David ((1998) [1985]). El pasado es un país extraño. Madrid: Akal
MACARRÓN MIGUEL, Ana María (1995). Historia de la conservación y la restauración. Madrid: Tecnos
GONZÁLEZ, Matilde; LEZCANO, María Elvira e Araceli SERANTES (2014). Interpretación do patrimonio artístico. Guía para profesionais do turismo. A Coruña: CEIDA
TUGORES TRUYOL, Francesca e Rosa PLANAS FERRER (2006). Introducción al patrimonio cultural. Xixón: Trea
MACARRÓN MIGUEL, Ana María e Ana GONZÁLEZ MOZO (1998). La conservación y restauración en el siglo XX. Madrid: Tecnos
BOLAÑOS, María (ed.) (2002). La memoria del mundo. Cien años de museología,1900-2000. Xixón: Trea
RIVIÈRE, Georges Henri (1993). La Museología: curso de museología, textos y testimonios. Madrid: Akal
HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, Francisca (1994). Manual de museología. Madrid: Síntesis
MONTERROSO MONTERO, Juan Manuel (2001). Protección y conservación del patrimonio. Principios teóricos. Santiago de Compostela: Tórculo
LORENTE, Jesús Pedro (2022). Reflexiones sobre museología crítica, dentro y fuera de los museos. Xixón: Trea
FONTENLA SAN JUAN, Concha (1997). Restauración e Historia del Arte en Galicia. Santiago de Compostela: CSIC-IEGPS |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Patrimonio Bibliográfico Documental e Arquivística/710521003 |
|
Materias que continúan o temario |
Sistema Español de Museos, Arquivos e Bibliotecas/710521004 | Museografía/710521010 | Historia dos Museos e do Coleccionismo/710521008 | Organización e Xestión de Museos/710521011 |
|
Observacións |
- Asistencia a clase: É importante a asistencia a clase, xa que moitas das probas avaliábeis se desenvolverán no seu transcurso.
- Perspectiva de xénero: Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores/as de ambos os sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas...). Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade. Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas.
|
|