Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Organización e Xestión de Museos Código 710521011
Titulación
Mestrado Universitario en Estudos Avanzados en Museos, Arquivos e Bibliotecas
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Rodríguez Caramés, Santiago
Correo electrónico
s.rodriguez.carames@udc.es
Profesorado
Rodríguez Caramés, Santiago
Correo electrónico
s.rodriguez.carames@udc.es
Web
Descrición xeral A materia Organización e Xestión de Museos pretende achegar ao alumno ao coñecemento da organización e programación dos fondos e exposicións Museos. Atende tamén á proxección exterior a través da xestión pedagóxica, ao estudo e divulgación e á presenza de organismos e asociacións no ámbito dos museos e intercambio e dinamización social dos mesmos. Así mesmo, pretende mostrar novas vías e camiños que se abren paso no mundo da xestión do Patrimonio museable material e inmaterial.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título
A1 CE1 – Estar capacitado para investigar en temas de patrimonio cultural e bibliográfico documental
A2 CE2 – Coñecer e manexar as técnicas museográficas e historiográficas
A3 CE3 – Saber manexar e aplicar as novas tecnoloxías no eido do patrimonio cultural e bibliográfico documental
A4 CE4 – Saber manexar estratexias de márqueting cultural
A5 CE5 – Estar capacitado para a xestión en museos
A6 CE6 – Estar capacitado para a xestión en arquivos históricos e bibliotecas patrimoniais
A7 CE7 – Coñecer o marco xurídico e as institucións que regulan a protección e conservación do patrimonio cultural e bibliográfico-documental
A8 CE8 – Estar capacitado para a posta en valor e a difusión do patrimonio culturale bibliográfico documental
A9 CE9 – Ter capacidade como xestor cultural e patrimonial
A10 CE10 – Estar capacitado para deseñar, xestionar e organizar exposicións permanentes e temporais
A11 CE11 – Estar capacitado para a xestion no ámbito do turismo cultural e patrimonial
A13 CE13 – Estar capacitado para deseñar novos recuros para museos, arquivos e bibliotecas no ámbito da Sociedade do Coñecemento
A14 CE14 – Contribuír ao deseño e mellora de dontenedores e de proxectos culturais e patrimoniais
A15 CE15 – Ter capacidade para catalogar e organizar coleccións patrimoniais
B1 CB6 – Posuir e comprender os coñecementos que acheguen una base u oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas a miúdo nun contexto de investigación
B2 CB7 – Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos nunha base ou oportunidade de resolución de problemas en contornos novos ou poco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B3 CB8 – Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partires dunha información que sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexión sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos.
B4 CB9 – Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sin ambigüidades
B5 CB10 – Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun xeito que haberá de se en gran medida autodirixido ou autónomo
B6 CG1 – Expresarse correctamente, tanto de xeito oral como escrita nas linguas oficiais da comunidade autónoma
B8 CG3 – Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicación (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para o aprendizaxe ao longo da súa vida
B10 CG6 – Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información disponible para resolver os problemas cos que deben de enfrontarse
B12 CG8 – Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade
C1 CT1 – Capacidade de análise e síntese
C2 CT2 – Capacidade de resolución de problemas
C3 CT3 – Habilidades para localizar e analizar información de fontes diversas
C4 CT4 – Capacidade de crítica e autocrítica
C5 CT5 – Capacidade de innovar
C6 CT6 – Capacidade de organización e planificación
C9 CT10 – Incorporas as TIC no proceso de investigación e a xestión da información, no análise de datos e a difusión e comunicación de resultados
C10 CT11 – Ter capacidade para actualizar os coñecementos, metodoloxías e estratexias na práctica profesional

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Coñecemento do museo como unha institución multidisciplinar e con variados campos da xestión e a organización. AP5
AP6
AP9
AP10
AP11
BP2
BP4
BP8
CP1
CP2
CP3
CP9
Coñecemento das diferentes modalidades de funcionamento dos museos. AP5
AP10
AP11
BP1
BP6
BP12
CP1
CP2
CP5
CP6
CP10
Capacidade de aplicar na práctica os contidos teóricos relativos á xestión e a organización dos museos. AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AP7
AP8
AP9
AP10
AP11
AP13
AP14
AP15
BP1
BP2
BP3
BP4
BP5
BP6
BP8
BP10
BP12
CP1
CP2
CP3
CP4
CP5
CP6
CP9
CP10

Contidos
Temas Subtemas
1. Introdución

1.1. Propósitos xerais da xestión dos museos
1.2. Misión, mandato, propósitos e funcións dos museos
2. Estrutura da organización dos museos 2.1. Modelos de goberno e interdependencia institucional
2.2. Dirección e padroado
2.3. O persoal e os departamentos
2.4. Voluntariado e asociacionismo
3. Dimensións da xestión dos museos 3.1. Función executiva
3.2. Da colección permanente á exposición temporal
3.3. Xestión das actividades: exposicións, educación e didáctica
3.4. O márketing e a atención ao público
3.5. Instalacións e a arquitectura do museo
3.6. Xestión económica e control orzamentario

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A5 A6 A9 A10 A13 A14 A15 B2 B3 B4 B5 C1 C6 C9 8 0 8
Saídas de campo A4 B2 B3 B5 B9 B10 C5 C6 C10 2 4 6
Presentación oral A3 A7 B1 B4 B5 B6 B8 C1 C9 C10 4 16 20
Traballos tutelados A15 A14 A13 A11 A10 A9 A8 A7 A6 A5 A4 A3 A2 A1 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B10 B12 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C8 C9 C10 4 32 36
 
Atención personalizada 5 0 5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición dos contidos da materia, aberta sempre á discusión co alumnado.
Saídas de campo Realización dunha visita guiada a unha institución museística da cidade e posterior reflexión individual do alumnado.
Presentación oral Presentación na clase dos primeiros resultados do traballo tutelado.
Traballos tutelados Realización dun traballo escrito final do curso en que se apliquen os contidos da materia con base a un caso práctico.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Traballos tutelados
Descrición
A atención personalizada levará a cabo a través de titorías previamente concertadas co profesor da materia.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Saídas de campo A4 B2 B3 B5 B9 B10 C5 C6 C10 O alumnado entregará unha pequena recensión sobre a visita realizada. 20
Presentación oral A3 A7 B1 B4 B5 B6 B8 C1 C9 C10 Teranse en conta a fluidez, claridade na presentación audiovisual dos contidos e ao axuste ao tempo (15 minutos) 30
Traballos tutelados A15 A14 A13 A11 A10 A9 A8 A7 A6 A5 A4 A3 A2 A1 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B10 B12 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C8 C9 C10 Valoraranse a correspondencia cos contidos da materia, a calidade da redacción, a creatividade da proposta e o axuste á extensión marcada en cada apartado. 50
 
Observacións avaliación

Aqueles/as alumnos /as que teñan algún tipo de excepcionalidade para vir a clase legalmente concedida, que falen co/a pofesor/a á comezos de curso para establecer as titorías e os sistemas de avaliación correspondentes.

Avaliarase toda proba realizada individualmente ou en grupo tanto na aula como fóra.

Cada parte da avaliación deberá superar 50% da nota para poder facer o cómputo final

As probas non realizadas puntúan como cero.

A calificación de "no presentado" corresponde ao alumnado que non participase en ningunha proba da avaliación.

Avaliación extraordinaria: nesta avaliación, o traballo tutelado computará 100%.

Implicacións da fraude académica na realización das probas ou actividades de avaliación: a realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa a falta e respecto da materia en que se cometese: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario.

Atención á diversidade: a materia poderá ser adaptada ao estudantado que precise da adopción de medidas encamiñadas ao apoio á diversidade (física, visual, auditiva, cognitiva, de aprendizaxe ou relacionada coa saúde mental). De ser o caso, deberán contactar, nos prazos oficiais estipulados de maneira previa a cada cuatrimestre académico, cos servizos dispoñíbeis na UDC, coa Unidade de Atención á Diversidade (https://www.udc.es/cufie/ADI/apoioalumnado/).


Fontes de información
Bibliografía básica MOORE, Kevin (1998). La Gestión del Museo. Xixón: Trea
LORD, Barry e LORD, Gail Dexter (1998). Manual de gestión de museos. Barcelona: Ariel
ALONSO FERNÁNDEZ, Luis (1993). Museología: introducción a la teoría y práctica del museo. Madrid: Itsmo

Bibliografía complementaria ICOM (1990). Code de déontologie professionnnelle. París: ICOM
GARCÍA BLANCO, Ángela (1994). Didáctica del Museo. El descubrimiento de los objetos. Madrid: Ediciones de la Torre
HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, Francisca (1998). El museo como espacio de comunicación. Xixón: Trea
SCHUBERT, Karsten (2008). El Museo, historia de una idea: de la Revolución Francesa a hoy. Granada: Turpiana
LEÓN, Aurora (1978). El Museo. Teoría, praxis y utopía. Madrid, Cátedra
AMBROSE, Timothy e Crispin PAINE (2019). El museo: manual internacional. Madrid: Akal
KOTLER, Neil e KOTLER, Philip (2001). Estrategias y marketing de museos. Barcelona: Ariel
CABALLERO ZOREDA, Luis (1982). Funciones, organización y servicios de un museo. Madrid: MAN
GARCÍA BLANCO, Ángela (1999). La exposición, un medio de comunicación. Madrid: Akal
BOLAÑOS, María (ed.) (2002). La memoria del mundo. Cien años de museología,1900-2000. Xixón: Trea
RIVIÈRE, Georges Henri (1993). La Museología: curso de museología, textos y testimonios. Madrid: Akal
HOOPER-GREENHILL, Eilean (1998). Los museos y sus visitantes. Xixón: Trea
ROSERA CAICEDO, Elena (coord.) (2008). Los servicios de información y documentación en el marco de la cultura y el arte contemporáneo. Xixón: Trea
HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, Francisca (1994). Manual de museología. Madrid: Síntesis
RICO, Juan Carlos (2006). Manual práctico de Museología y técnicas expositivas. Madrid: Sílex
MARINÉ ISIDRO, María (2001). Museos en el estado de las autonomías. Madrid: Fundación BBVA
MONTANER, Josep Maria (1995). Museos para el nuevo siglo. Barcelona: Gustavo Gili
RICO, Juan Carlos (1994). Museos, arquitectura, arte: Los espacios expositivos. Madrid: Sílex
MONTANER, Josep Maria (1990). Nuevos museos: espacios para el arte y la cultura. Barcelona: Gustavo Gili
BELCHER, Michael (1994). Organización y diseño de exposiciones, su relación con el museo. Xixón: Trea
HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, Francisca (2006). Planteamientos teóricos de la museología. Xixón: Trea
LORENTE, Jesús Pedro (2022). Reflexiones sobre museología crítica, dentro y fuera de los museos. Xixón: Trea


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Museografía/710521010
Patrimonio Cultural e Museoloxía/710521002
Historia dos Museos e do Coleccionismo/710521008

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Políticas Culturales e Lexislación/710521012
Marketing Cultural e da Información/710521013

Materias que continúan o temario

Observacións
  • Asistencia a clase: É importante a asistencia a clase, xa que moitas das probas avaliábeis se desenvolverán no seu transcurso. 
  • Perspectiva de xénero: Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores/as de ambos os sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas...). Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade. Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas.


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías