Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Marketing Cultural e da Información Código 710521013
Titulación
Mestrado Universitario en Estudos Avanzados en Museos, Arquivos e Bibliotecas
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Pena Álvarez, María
Correo electrónico
m.pena1@udc.es
Profesorado
Pena Álvarez, María
Correo electrónico
m.pena1@udc.es
Web http://pdi.udc.es/gl/File/Pdi/PB79E /
Descrición xeral A materia ten como fin acercar ao estudiante á filosofía e as técnicas do marketing e a súa aplicación ao ámbito da xestión de entidades e empresas culturais, museos, fundacións, bibliotecas, arquivos, editoriais. Destácase o márketing como un sistema que permitirá articular estratexias de creación de produtos e servizos culturais en función das necesidades da sociedade.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título
A4 CE4 – Saber manexar estratexias de márqueting cultural
A5 CE5 – Estar capacitado para a xestión en museos
A6 CE6 – Estar capacitado para a xestión en arquivos históricos e bibliotecas patrimoniais
B1 CB6 – Posuir e comprender os coñecementos que acheguen una base u oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas a miúdo nun contexto de investigación
B2 CB7 – Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos nunha base ou oportunidade de resolución de problemas en contornos novos ou poco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B3 CB8 – Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partires dunha información que sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexión sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos.
C1 CT1 – Capacidade de análise e síntese
C2 CT2 – Capacidade de resolución de problemas
C3 CT3 – Habilidades para localizar e analizar información de fontes diversas
C5 CT5 – Capacidade de innovar
C6 CT6 – Capacidade de organización e planificación
C9 CT10 – Incorporas as TIC no proceso de investigación e a xestión da información, no análise de datos e a difusión e comunicación de resultados
C10 CT11 – Ter capacidade para actualizar os coñecementos, metodoloxías e estratexias na práctica profesional

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Coñecer os principios e fundamentos do marketing cultural e da información. AP4
AP5
AP6
BP1
BP2
BP3
Coñecer os aspectos que inciden na xestión estratéxica do marketing da cultura e do patrimonio. AP4
AP5
CP1
CP2
CP3
Coñecer e poder aplicar os métodos e ferramentas do marketing operativo na xestión do patrimonio e la cultura. AP4
CP1
CP2
CP3
CP5
CP6
CP9
CP10

Contidos
Temas Subtemas
Unidade didáctica I. Fundamentos e principios 1.1. Cultura: patrimonio cultural, bens mobles, inmobles e manifestacións inmateriais. As Artes.
1.2. Marketing como sistema de comunicación.
1.3. Marketing estratéxico e Marketing operativo.
1.4. Marketing cultural e da información.
1.5.Marketing turístico ou a utilización productiva do patrimonio cultural e natural.
Unidade didáctica II. Marketing estratéxico e operativo. 2.1. O consumidor.
2.2. Satisfacción do consumidor.
2.3. Segmentación e Posicionamiento.
Unidad didáctica III. Marketing dos servizos culturais e da información 3.1. Marketing de bibliotecas, arquivos e promoción do libro e a lectura.
3.2. Marketing e museos.
3.3. Marketing do patrimonio cultural inmaterial (Recreacións históricas)
Unidade didáctica IV. Documentos ou activos dunha organización que inclúan directrices e/ou accións. 4.1. Plan de Marketing e Plan de Comunicación
4.2. Briefing
Unidade didáctica V. A figura do Patrocinio como promoción. 5.1. A figura do Patrocinio
5.2. Tramitación dun patrocinio dun evento cultural na Administración pública.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A4 A5 A6 B1 B2 11 0 11
Estudo de casos A4 A5 A6 B3 C1 8 8 16
Análise de fontes documentais C1 C3 0 13 13
Traballos tutelados A4 C2 C3 C5 C6 C9 C10 2 25 27
 
Atención personalizada 8 0 8
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral apoiada no uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas ao alumnado co fin de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Estudo de casos O alumno enfróntase a unha realidade ou problema específico (caso) e deberá aportar unha solución viable.
Análise de fontes documentais Estudo de documentos de diversa natureza que sirvan de base para o desenvolvemento das actividades do curso.
Traballos tutelados Metodoloxía para favorecer a aprendizaxe autónoma do alumnado que ten como obxectivo fomentar a capacidade investigadora, o coñecemento da realidade profesional e a aplicación dos coñecementos teóricos. O traballo consistirá nun plan de comercialización dun servizo ou produto cultural ou dunha parte deste.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
A profesora atenderá as dúbidas presencia ou electrónicamente.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Traballos tutelados A4 C2 C3 C5 C6 C9 C10 O estudante presentará un plan de marketing dun servizo ou producto cultural ou, si así o decide a docente, centrarase nun aspecto concreto deste. 100
 
Observacións avaliación

Os traballos deben ser orixinais e se entregarán -en mano- o día do exame. A profesora establecerá un diálogo co estudiante sobre o
traballo.

Os estudantes con matrícula parcial ou cunha
exención académica de exención de asistencia serán avaliados co mesmo sistema.
No caso de estudiantes con diversidade funcional ou necesidades específicas de
apoio educativo, o sistema de avaliación adaptarase ás súas necesidades, de
acordo coas recomendacións da unidade competente da Universidade en materia de
atención á diversidade e coa normativa aplicable. Universidade da Coruña.

Os estudantes con matrícula parcial ou cunha
exención académica de exención de asistencia deberán poñerse en contacto a primeira semana coa docente para establecer unha liña de actuación.

Segunda oportunidade: os estudantes presentarán en man un traballo que se indicará previamente no Campus virtual. A entrega será o día do exame. A docente falará co estudiante sobre o seu traballo.


Fontes de información
Bibliografía básica Gómez-Tarragona, Daniel (2010). Marketing editorial : cómo satisfacer las necesidades de los lectores de libros. Madrid: Pirámide
Odih, Pamela (2007). Advertising in modern and postmodern times.. Los Angeles: Sage Publications
Abascal Rojas, Francisco (2004). Cómo se hace un plan estratégico : La teoría del marketing estratégico. Madrid: ESIC Editorial
Chias, Joseph (1996). El mercado son personas: El marketing en las empresas de servicios. Madrid: McGraw-Hill
Kotler,Philip; Kotler, Neil (2001). Estrategias y marketing de museos . Barcelona: Ariel
Armstrong, Gary; Kotler, Philip (2013). Fundamentos de marketing . México : Pearson Educación
Esteban Talaya, Agueda; Mondéjar Jiménez, Juan Antonio (2013). Fundamentos de Marketing. Madrid: Esic
Fisk, Raymond P., Stephen J. Grove y Joby John (2007). Interactive Services Marketing. Boston: Hougthon Mifflin
Ries, Al; Ries, Laura (2000). Las 22 leyes inmutables de la marca.. Madrid : McGraw-Hill,
Ries, Al y Trout, Jack (1993). Las 22 leyes inmutables del marketing.. Madrid : McGraw-Hill,
Aaker, David A; Myers, John G (1991). Management de la publicidad: perspectivas prácticas. Barcelona : Editorial Hispano Europea
Kotler, Philip; Kartajaya, Hermawan ; Setiawan, Iwan (2011). Marketing 3.0. Madrid: LID Editorial
Santesmases Mestre, Miguel (2012). Marketing : conceptos y estrategias.. Madrid: Pirámide
French, Ylva; Runyard, Sue (2011). Marketing and Public Relations for Museums, Galleries, Cultural and Heritage Attractions] . London: Routledge
Sáez, Eileen Elliott De (2013). Marketing concepts for libraries and information services. London : Facet Publishing
Fischer, Micky. (2002). Marketing cultural : legislação, planejamento e exemplos práticos . São Paolo: Global Editora
Colbert, François; Cuadrado, Manuel (2003). Marketing de las Artes y la Cultura. Barcelona:Ariel
Berry, Leornard L.; Parasuraman, A. (1993). Marketing de Servicios: la calidad como meta. Barcelona: Parragón
Camarero Izquierdo, María del Carmen; Garrido Samaniego, María José (2004). Marketing del patrimonio cultural. Madrid:Pirámides
Lambin, Jean-Jacques. (2003). Marketing estratégico. Madrid:Esic
Kolb, Bonita (2013). Marketing for Cultural Organizations: New Strategies for Attracting Audiences. London: Routledge
Chias, Josep (1995). Marketing público: por un gobierno y una administración al servicio del público.. Madrid : McGraw-Hill
Tarrés Rosell, Antoni (2006). Márquetin y archivos propuestas para una aplicación de márquetin en los archivos. . Gijón: TREA
Solana, Daniel (2012). Postpublicidad : reflexiones sobre una nueva cultura publicitaria en la era digital. Barcelona : Double You
Carr, Eugene; Paul, Michaelle (2012). Rompiendo la quinta pared . Madrid: Iberautor
Kotler, Philip y Lee, Nancy R. (2008). Social marketing: influencing behaviors for good, . Los Angeles: Sage Publications
Radtke, Janel M (1998). Strategic Communications for Nonprofit Organizations : Seven Steps to Creating a Successful Plan.. New York: Jhon Wiley
Potter, Ned. (2012). The library marketing toolkit. London : Facet Publishing

Bibliografía complementaria Gürel, Eda; Kavak, Bahtisen. (2010). A conceptual model for public relations in museums.. European Journal of Marketing , vol.44 (1/2)
Fernández Marcial, Viviana (2011). Biblioteca y mercado potencial ¿Nuevas formas de captar al usuario? . Revista de Gestión y Cultura,14
Periáñez Canadillas, Iñaki; Quintana Daza, Miguel A (2009). Caso práctico: La Planificación Estratégica del Museo Guggenheim Bilbao desde una perspectiva de Marketing. Cuadernos de gestión , vol 9(1)
Gilmore, Audrey; Rentschler, Ruth (2002). Changes in museum management: A custodial or marketing emphasis? . Journal of Management Development, vol. 21 (10)
Pérez-Bustamante Yábar, Diana; Vico Belmonte, Ana. (2009). Consideraciones para una aproximación a la metodología utilizada en la aplicación del márketing cultural: los museos. Administrando en entornos inciertos. Madrid: Escuela Superior d
Arnold, Mark J; Tapp, Shelley R (2003). Direct marketing in non-profit services: investigating the case of the arts industry. Journal of Services Marketing, vol 17(2)
Fernández Marcial, Viviana (2013). eMarketing for Libraries. Marketing Library and Information Services II: A Global Outlook Edited by: Dinesh K. Gupta, Christie
Camarero Izquierdo, Carmen ; Garrido Samaniego, María José. (2007). How alternative marketing strategies impact the performance of Spanish museums. Journal of Management Development,, vol. 26(9)
García, Yolanda (2009). La ciudad como espectáculo. Marketing territorial, internet y atracción turística en Santiago de Compostela. ¿Éxito o fracaso? . UOC Papers: revista sobre la sociedad del conocimiento, , Nº. 8. Disponible en: http://www.uoc.edu/u
Fernández Marcial, Viviana. (2008). La eficacia de la comunicación promocional en los servicios de información y documentación. Los servicios de información y documentación en el marco de la cultura y el arte contemporáneo. Elen
Cuadrado, Manuel (2009). La gestión de marketing en las artes. Un modelo para mejora de la oferta cultural de una ciudad. Turismo cultural en ciudades Patrimonio de la Humanidad , Juan Antonio Mondéjar Jiménez, Miguel Ange
Gómez de la Iglesia, Roberto. (2003). Marketing cultural, algo más que una herramienta. Encuentros con la memoria histórica: Antonio Limón Delgado(coord.),
Fernández Marcial, Viviana (2008). Marketing del libro: por qué funcionan los bestsellers. El libro en perspectiva : una aproximación interdisciplinaria : III Simposio de Estudos Humanísticos
Cuadrado, Manuel (2008). Màrqueting i cultura: un binomi per consolidar. Cultura, núm. 3 (juny)
Cuadrado García, Manuel (2010). Mercados culturales: doce estudios de Marketing. Barcelona:UOC
Álvarez Areces, Miguel Angel (2005). Patrimonio industrial y política cultural en el Marketing de ciudades y territorios. Abaco: Revista de cultura y ciencias sociales
Chen, Hsin-Liang (2007). Socio-technical perspective of museum practitioners' image-using behaviors. The Electronic Library, vol. 25(1)


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Patrimonio Bibliográfico Documental e Arquivística/710521003
Organización e Xestión de Arquivos Históricos e Bibliotecas Patrimoniais/710521022
Historia das Institucións e da Administración/710521028

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Seminarios. Xornadas e Conferencias sobre Patrimonio Cultural/710476014
Organización e Xestión de Museos/710521011

Materias que continúan o temario

Observacións

Os estudantes Erasmus ou os estudantes de programas de mobilidade bilateral deberán poñerse en contacto coa docente na primeira semana de clases do segundo cuadrimestre. Estes alumnos deberán ter en conta que a materia impártese en castelán e o traballo se presenta e defende en castelán.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías