Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Servizos de Apoio á Investigación Código 710G04014
Titulación
Grao en Xestión Dixital de Información e Documentación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Alfaya Lamas, Elena
Correo electrónico
elena.alfaya@udc.es
Profesorado
Alfaya Lamas, Elena
Correo electrónico
elena.alfaya@udc.es
Web
Descrición xeral As novas realidades socio-políticas e tecnolóxicas fan da investigación científica un piar fundamental no desenvolvemento cultural e económico dos países. Por iso, a idea principal é que o alumnado coñeza e saiba:

- Distinguir as diferentes etapas da actividade científica.
Para aprobar la materia, es preciso obtener una nota media de 5 sobre 10 que se calculará atendiendo a los porcentajes señalados para cada metodología en el apartado de evaluación. Será imprescindible obtener un mínimo de 4 sobre 10 en la prueba mixta (examen) y en el PORTAFOLIOS (que debe incluir las actividades iniciales, las prácticas a través del las TIC y la solución de problemas), de lo contrario la nota global de la materia no será superior a 4,5. No se evaluarán PORTAFOLIOS entregados fuera de plazo o no acordados con la profesora previamente. Si el portafolios no se entrega en los plazos establecidos se calificará con un 0. Este será también el caso de las metodologías que no cumplan con las instrucciones prescritas para su elaboración o que fueran copiados o plagiados. La calificación será de no presentado (N. P.), cuando no se entregue el portafolios y no se asista al examen.

SEGUNDA OPORTUNIDAD:

Podrán presentarse a la segunda oportunidad ÚNICAMENTE aquellos/as estudiantes que no superen la materia en la primera oportunidad. Se respetarán las mismas condiciones y porcentajes de la primera oportunidad. Se guardarán las notas relacionadas con las diferentes metodologías mencionadas en el apartado de evaluación que resultaran aprobadas, por lo que los alumnos podrán recuperarán solo la parte/partes que tengan suspensas. Será obligatorio comunicar a la profesora como se abordará a la evaluación en esta segunda oportunidad. Cuando sea preciso, será obligatorio tener consensuados los temas de los trabajos tutelados como mínimo un mes antes de la fecha fijada para lo examen por la Facultad de Humanidades. Para presentarse al examen (prueba mixta) será requisito imprescindible haber presentado previamente el PORTAFOLIOS en el plazo que se señale.

ALUMNOS CON DEDICACIÓN A tiempo parcial O DISPENSA ACADÉMICA DE ASISTENCIAS A Las AULAS LEGALMENTE RECONOCIDA:

Tendrán que acordar una tutoría en las dos primeras semanas de clase con el fin de establecer un plan de trabajo idóneo y de entregas para la la primera oportunidad. Si los alumnos no solicitan esa primera tutoría en las dos primeras semanas de clase, se entenderá que optan por presentar los trabajos en las mismas fechas con el resto del alumnado. En la segunda oportunidad, las fechas de entrega límite serán las mismas que para el resto del alumnado. El resto de las condiciones serán las mismas que para los otros alumnos.

Todos los aspectos relacionados con “dispensa académica”, “dedicación ao estudo”, “permanencia” e “fraude académica” se regirán de acuerdo con la normativa académica vixente da UDC.”

- Coñecer o funcionamento das políticas científicas e os sistemas de I+D+i, sobre todo do ámbito estatal e galego.

- Identificar os trazos dos diversos servizos de apoio á investigación.

- Planificar e organizar servizos de apoio á investigación.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título
A1 CE1 - Coñecer e comprender os principios teóricos e metodolóxicos da xestión e documentación da información para aplicalos na súa actividade profesional
A3 CE3 - Coñecer a realidade e os condicionantes sociais que inflúen na xestión da información
A4 CE4 - Dominar os fundamentos do comportamento dos individuos na busca, recuperación e uso da información, tomando como punto de referencia os aspectos de motivación, contorna e contexto
A11 CE11 - Ter os coñecementos de xestión das entidades e empresas que permitan asumir tarefas de dirección e liderazgo, así como coñecer os elementos relativos ao mundo das empresas do sector da información
A12 CE12 - Desenvolver servizos de apoio á comunicación científica en todas as súas fases desde a creación ata a divulgación de resultados científicos tanto no sector público como no privado
A13 CE13 - Coñecer e dominar as técnicas e normativas para a creación e autenticación, reunión, selección, organización, representación, preservación, recuperación, acceso, difusión, intercambio e avaliación de recursos e servizos de información
B2 CB2 - Aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade para resolver problemas en ambientes novos ou descoñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B3 CB3 - Ser capaz de integrar coñecementos e afrontar a complexidade de facer xuízos a partir de información que, estando incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre responsabilidades sociais e éticas relacionadas coa aplicación dos seus coñecementos e xuízos
B4 CB4 - Saber comunicar as súas conclusións -e os coñecementos e os motivos finais que os sustentan- a públicos especializados e non especializados dun xeito claro e sen ambigüidades
B5 CB5 - Posuír as habilidades de aprendizaxe que lles permitan seguir estudando dun xeito que sexa en gran parte autodirixido ou autónomo
B6 CG1 - Capacidade de cooperación, traballo en equipo e aprendizaxe colaborativa
B7 CG2 - Capacidade de reflexión e razoamento crítico
B8 CG3 - Capacidade de planificación, organización e xestión de recursos, información e operacións
B9 CG4 - Capacidade de análise, diagnóstico e toma de decisións
B11 CG6 - Capacidade para comprender a importancia, valor e función da xestión dixital da información e documentación na actual sociedade das TIC
C3 CT3 - Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía que respecta a cultura democrática, os dereitos humanos e a perspectiva de xénero
C6 CT6 - Desenvolver a capacidade para traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento ambiental, económico, político e social sostible
C7 CT7 - Valorar a importancia da investigación, a innovación eo desenvolvemento tecnolóxico no progreso socioeconómico e cultural da sociedade

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Distinguir as diferentes etapas da actividade científica. A1
A3
A4
B2
B3
B11
C3
Coñecer o funcionamento da política científica e os sistemas de I+D+i, especialmente no Estado español e Galiza. A1
A11
A12
A13
B2
B3
B11
C3
C6
C7
Identificar os trazos dos diversos servizos de apoio á investigación. A1
A3
A4
A11
A13
B2
B4
B5
B9
B11
C3
Planificar e organizar servizos de apoio á investigación. A1
A3
A4
B6
B7
B8
B11
C3
C6

Contidos
Temas Subtemas
1. A investigación e as suas etapas
1.1. Definición de investigación e conceptos relacionados
1.2. As fases da investigación:
1.2.1 Fase conceptual
1.2.2 Fase metodológica
1.2.3 Fase empírico-analítica
1.2.4 Fase de presentación de resultados
2. A política científica e os sistemas de I+D+i
2.1. Observatorios de Ciencia e Tecnoloxía
2.2. Axencias de I+D+i
3. Servizos de apoio á investigación
3.1. Servicios de apoyo a la investigación en España
3.2. Servicios de apoyo a la investigación no mundo
4. O apoio á investigación e as novas profesións 4.1 Formación de personal investigador
4.2 Empleo e desarrollo profesional
4.3 Cursos de alta especialización

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais B7 B9 4 10 14
Proba obxectiva A4 A11 A12 A13 B2 B3 B4 B5 2 20 22
Prácticas a través de TIC C6 C7 9 20 29
Solución de problemas B9 B11 7 28 35
Sesión maxistral A1 A3 B6 B7 B8 B9 B11 C3 20 20 40
 
Atención personalizada 10 0 10
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Actividades prácticas iniciales de introducción a la materia. Se presentarán en un PORTAFOLIOS final para su evaluación.
Proba obxectiva Examen teórico y práctico. Prueba final.
Prácticas a través de TIC Actividades prácticas sobre cada tema, a través de las TIC, que se realizarán en clase guiados por la profesora. Se presentarán en un PORTAFOLIOS.
Solución de problemas Actividades prácticas que se presentarán en un PORTAFOLIOS.
Sesión maxistral Tanto a parte teórica como a práctica serán explicadas en clase.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Proba obxectiva
Prácticas a través de TIC
Solución de problemas
Actividades iniciais
Descrición
Haberá atención personalizada para todas as metodoloxías descritas: prácticas, clases teóricas e traballo tutelado. En ocasións está atención será no gabinete, en clase, via e-mail e via moodle.

Nota para estudantes con "dispensa académica de exención de asistencia":
De maneira específica, as medidas de adicación para el “Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia” son as que seguen:

-Os/as alumnos/as deben poñerse de acordo co profesor para fixar varias tutorías coa fin de seguir a materia con efectividade.
-Deben asistir a clase o mínimo de horas fixadas no regulamento.
-Deben realizar un examen teórico e práctico así como entregar as lecturas e o traballo.
-As datas de entregas oficiales fixadas para os/as alumnos/as que asisten a clase non aplican para estos/as alumnos/as quienes entregarán todo o que teñan que entregar como muy tarde 20 días antes do examen oficial definitivo.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Proba obxectiva A4 A11 A12 A13 B2 B3 B4 B5 Examen teórico y práctico. Prueba final. 50
Prácticas a través de TIC C6 C7 Actividades prácticas sobre cada tema, a través de las TIC, que se realizarán en clase guiados por la profesora. Se presentarán en un PORTAFOLIOS. 20
Solución de problemas B9 B11 Actividades prácticas que se presentarán en un PORTAFOLIOS. 15
Actividades iniciais B7 B9 Actividades prácticas iniciales de introducción a la materia. Se presentarán en un PORTAFOLIOS final para su evaluación. 15
 
Observacións avaliación

É requisito imprescindíbel para aprobar presentar as lecturas, prácticas de clase (portafolios do alumno) e o traballo tanto oralmente como de forma escrita. 

Para aprobar o estudante debe conseguir un mínimo de 5/10 no traballo e tamén nas lecturas e prácticas. Si este non é o caso o alumno está suspenso. Ademais, na proba mixta o discendente ten que aprobar o exame para superar a materia.

Non hai diferencia na evaluación entre a primeira e a segunda oportunidade.

Nota para estudantes con "dispensa académica de exención de asistencia":

De maneira específica, as medidas de adicación para o “Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia” son as que seguen: 

-Os/as alumnos/as deben poñerse de acordo co profesor para fixar varias tutorías coa fin de seguir a materia con efectividade. 

-Deben asistir a clase o mínimo de horas fixadas no regulamento. 

-Deben realizar tanto o examen como as prácticas, as lecturas e o traballo. 

-As datas de entregas oficiales fixadas para os/as alumnos/as que asisten a clase non aplican para estos/as alumnos/as quienes entregarán todo o que teñan que entregar como muy tarde 20 días antes do examen oficial. 

a. Para a primeira oportunidade os criterios e as actividades de evaluación para este alumnado son: prácticas, teoría, lecturas e traballo de fin de curso. O peso que tendrán na avaliación é o arriba indicado.

b. Para a segunda oportunidade os criterios e as actividades de evaluación para este alumando son os mesmos que en a.

Plaxio: 

A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación implicará directamente a cualificación de suspenso '0' na materia na convocatoria correspondente, invalidando así calquera cualificación obtida en todas as actividades de avaliación de cara á convocatoria extraordinaria.


Fontes de información
Bibliografía básica

- Codina-Vila M. Íñigo R. (2015). De la investigación al investigador. Adaptando servicios en la Biblioteca Rector Gabriel Ferraté [From research to researchers. Adapting services at the Rector Gabriel Ferraté Library]. El Profesional de la Información, 24(5), 648. 10.3145/epi.2015.sep.13

- Freixa i Pedrals E. (1986). Arrels per a una universitat [Roots for a university]. Universitat Politècnica de Catalunya.

Gómez, R., López, M., Mestre, M., Prats, J., & Rovira, A. (2004). Towards the integral management of library collections at the Technical University of Catalonia (UPC). IATUL Proceedings, 4. Retrieved from http://hdl.handle.net/2117/1688

- González-Solar, L. (2016). La biblioteca universitaria orientada a la investigación?: propuesta de un modelo de servicio centrado en el usuario desde la perspectiva del marketing[Research-oriented university library: proposal for a user-centred service model from a marketing perspective] [Doctoral dissertation, Universidade da Coruña]. http://hdl.handle.net/2183/17112

- Guédon, J.-C. (2001) In Oldenburg’s long shadow: librarians, research scientists, publishers, and the control of scientific publishing. Creating the Digital Future: Association of Research Libraries 138th Annual Meeting. Retrieved from http://eprints.rclis.org/6375/

- Hernández Armenteros J. Pérez García J. A. (Eds.). (2016). La Universidad española en cifras 2014/2015 [The Spanish University in figures 2014/2015]. CRUE Universidades Españolas. Retrieved from http://www.crue.org/Documentos%20compartidos/Publicaciones/Universidad%20Espa%C3%B1ola%20en%20cifras/UEC_14-15.pdf

- Martínez D. López-Vivancos M. Sunyer-Lázaro S. Vives-Gràcia J. (2007). La planificación como estrategia en las bibliotecas de la UPC[Strategic planning and the Technical University of Catalonia (UPC) libraries]. El Profesional de la Información, 16(4), 344–353. 10.3145/epi.2007.jul.08

- Participación española en Horizonte 2020: resultados provisionales (2014-2018). (2019). [Spanish participation in Horizon 2020: provisional results (2014-2018)]. Madrid: Gobierno de España. Centro para el Desarrollo Tecnológico Industrial. Retrieved from http://eshorizonte2020.cdti.es/recursos/doc/Programas/Cooperacion_internacional/HORIZONTE%202020/22646_295295201913129.pdf

- Plan estatal de investigación científica y técnica y de innovación: 2017-2020. (2017). [National plan for scientific and technical research and innovation: 2017-2020]. Madrid: Gobierno de España. Retrieved from https://www.ciencia.gob.es/stfls/MICINN/Prensa/FICHEROS/2018/PlanEstatalIDI.pdf

- Pocull, R., Codina-Vila, M., Iñigo, R., Matheu, S., Clavero, J., & Pérez, A. (2019). recerTIC UPC: a new approach to bibliometric analysis for a research university. In ISSI 2019 17th International Conference on Scientometrics & Informetrics (pp. 2588-2589). Roma: Edizioni Efesto. Retrieved from http://hdl.handle.net/2117/169078

- Ribeiro, A., Costa, L., & Seixas, P. (2020). Serviços de Apoio à Investigação nas Bibliotecas U.Porto [Research Support Services at U.Porto Libraries] [online survey]. Retrieved from https://feup.libwizard.com/id/977f1a46701c0a339789bd54861e426b

- Rovira, A. (2007). Les biblioteques universitàries i el suport a la recerca [Academic libraries and research support services]. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, (18). Retrieved from: http://bid.ub.edu/18rovir1.htm
Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías