Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Xestión e Planificación de Bibliotecas Código 710G04017
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Optativa 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Híbrida
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Maseda Seco, Diego
Correo electrónico
d.maseda@udc.es
Profesorado
Maseda Seco, Diego
Correo electrónico
d.maseda@udc.es
Web http://https://pdi.udc.es/es/File/Pdi/PB79E
Descrición xeral A materia ten como obxectivo que o alumnado identifique e domine os principios, fundamentos e ferramentas para a xestión dos diverso tipos de bibliotecas.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Coñecer e comprender os principios teóricos e metodolóxicos para a planificación, organización e avaliación de bibliotecas A3
A7
A11
A17
A18
B1
B3
C4
Coñecer e optimizar os recursos económicos da biblioteca A1
A11
A13
A14
B2
B4
B5
B6
B7
B9
B10
B11
C1
C2
C3
C4
Contribuir ao desenvolvemento dos recursos humanos da biblioteca. A3
A11
B1
B6
B7
B9
C4
Adquirir os coñecementos e habilidades na planificación, formación e avaliación da colección e o espazo da biblioteca. A3
A7
A11
A13
B8
C5
C6
C7
C8
Coñecer e valorar a implicación das tecnoloxías na biblioteca. A3
A7
A12
A13
A14
A15
A16
A22
B6
B9
C2
C4

Contidos
Temas Subtemas
Unidad I. INTRODUCIÓN 1.1. O sistema español de bibliotecas.
1.2. Tipoloxías de bibliotecas: características, funcións, evolución.
Unidade II. A COLECCIÓN 2.1. A formación da colección física: desenvolvemento, tarefas e procesos técnicos, ordenación, difusión, conservación e avaliación.
2.2. A colección dixital.
Unidade III. AS PERSOAS USUARIAS 3.1. As usuarias e usuarios: estudos, tipoloxías, formación, comunicación.
3.2. A segmentación de públicos.
Unidade IV. OS SERVIZOS 4.1. Servizos presenciais: lectura en sala, préstamo, información e referencia.
4.2. Servizos dixitais: sitios web, plataformas de préstamo e redes sociais.
4.3. Proxectos colaborativos.
Unidade V. OS RECURSOS HUMANOS 5.1 Características, funcións e organización.
5.2. Formación, asociacionismo, deontoloxía profesional.
Unidade VI. XESTIÓN DOS RECURSOS 6.1 Planificación, organización, dirección, avaliación, marketing e xestión económica.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Investigación (Proxecto de investigación) A1 A3 A7 A11 A12 A13 A14 A15 A16 A17 A18 A22 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 0 50 50
Sesión maxistral A1 A3 A7 A11 A13 B1 B7 B9 C4 21 0 21
Prácticas a través de TIC A7 A11 B6 C2 9 0 9
Análise de fontes documentais A1 A3 A11 A13 B1 B6 B7 B9 C4 0 52 52
Saídas de campo A1 A3 A7 A11 A13 A14 A22 B1 B6 B7 B9 C2 C4 10 0 10
Actividades iniciais A1 2 0 2
 
Atención personalizada 6 0 6
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Investigación (Proxecto de investigación) Proceso de ensinanza orientado á aprendizaxe do alumnado mediante a realización de actividades de carácter práctico a través das que se propoñen situacións que requiren ao estudante identificar un problema obxecto de estudo, formulalo con precisión, desenvolver os procedementos pertinentes, interpretar os resultados e sacar as conclusións oportunas do traballo realizado.
Sesión maxistral Explícanse os contidos teóricos, as bases e fundamentos da materia.
Prácticas a través de TIC Realízanse prácticas en clases utilizando de computadores para o manexo de fontes de información, procura documental, etc.
Análise de fontes documentais Estúdanse e analizan os documentos para profundar os contidos aprendidos na sesión maxistral e para ter unha base para o desenvolvemento de todas as metodoloxías.
Saídas de campo Actividades desenvolvidas nun contexto externo ao contorno académico universitario. Visitas a bibliotecas.
Actividades iniciais Actividade que serve como introdución á disciplina. De carácter práctico.

Atención personalizada
Metodoloxías
Investigación (Proxecto de investigación)
Descrición
A atención personalizada é necesaria para aclarar dúbidas sobre contidos e o desenvolvemento do traballo.Poden ser utilizadas diversas vías: presencial, correo electrónico, telefónica Teams, Moodle.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Investigación (Proxecto de investigación) A1 A3 A7 A11 A12 A13 A14 A15 A16 A17 A18 A22 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Proceso de ensinanza orientado á aprendizaxe do alumnado mediante a realización de actividades de carácter práctico a través das que se propoñen situacións que requiren ao estudante identificar un problema obxecto de estudo, formulalo con precisión, desenvolver os procedementos pertinentes, interpretar os resultados e sacar as conclusións oportunas do traballo realizado. 100
 
Observacións avaliación

Os/as estudantes con matricula parcial, dispensa académica de exención de asistencia serán avaliados co mesmo sistema, deben poñerse en contacto co docente na primeira semana de clases do segundo cuadrimestre para organizar un plan de traballo. As orientacións das avaliacións das convocatorias ordinaria e extraordinaria publicaranse no Moodle.

Os traballos e actividades deben ser orixinais. Débese observar o sistema de citas e referencia. O plaxio será motivo de suspenso. 


Fontes de información
Bibliografía básica

Acces, delivery, performance: the future of libraries without walls: a festschrift to celebrate the work of Professor Peter Brophy / edited by Jillian R. Griffiths and Jenny Craven. Londres: ,Facet Publishing 2009.

Advances in library administration and organization / edited by Edward D. Garten, Delmus E. Williams.  Amsterdam : JAI, [2003]

Ambiente laboral : estrategias para el trabajo efectivo en bibliotecas / Jesús Lau, compilador.  Buenos Aires : Alfagrama Ediciones, 2007.

Bryson, Jo.  Effective Library and Information Centre Management.  Aldershot, England : Gower, 1999.

Business planning for digital libraries : international approaches / Me Collier (ed.).  Leuven : Universitaire Pers Leuven, [2010].

Espinosa, Ricky N.  Dirección de bibliotecas : de la teoría a la práctica real.  Ciudad Autónoma de Buenos Aires : Alfagrama, 2017.

Evans, G Edward, 1937-  Beyond the basics : the management guide for library and information professionals / G. Edward Evans and Patricia Layzell Ward.  New York : Neal-Schuman Publishers, 2003.

Gordon, Rachel Singer. The accidental library manager.  Medford (New Jersey) : Information Today, 2005.

Gregory, Vicki L., 1950-  Collection development and management for 21st century library collections : an introduction.  New York : Neal-Schuman Publishers, [2011].

Jarrige, Marie-Thérèse.  Administration et bibliothèques / par Marie-Thérèse Jarrige ; avec la collaboration de Jean Péchenart.  Paris : Editions du Cercle de la Librairie, 1990-1992.

Kennedy, John.  Collection management : a concise introduction.  Oxford : Chandos, 2006.

Litton, Gaston.  Administración de bibliotecas.  Buenos Aires : Bowker, 1973.

Lorenzo Jiménez, José.  Las bibliotecas por dentro.  Valladolid : Universidad de Valladolid, Secretariado de Publicaciones e Intercambio Editorial, 2003.

Martin, Murray S.  Collection development and finance a guide to strategic library- materials budgeting.  Chicago : American Library Association, 1995.

Matthews, Joseph R.  Adding value to libraries, archives, and museums : harnessing the force that drives your organization's future.  Santa Barbara : Libraries Unlimited, [2016].

Metz, Ruth F.  Coaching in the library : a management strategy for achieving excellence / Ruth F. Metz.  Chicago : American Library Association, 2001.

Pantry, Sheila.  Developing a successful service plan / Sheila Pantry OBE and Peter Griffiths.  London : Library Association Publishing, 2000.

Penfold, Sharon.  Change management for information services / Sharon Penfold.  London[etc.] : Bowker-Saur, cop.1999.

Pymm, Bob.  Administración de bibliotecas.  Bogotá : Rojas Eberhard, [2002]

Singer, Paula M.  Developing a compensation plan for your library / Paula M. Singer and Laura L. Francisco.  Chicago : American Library Association, 2009.

Smith, G. Stevenson. Accounting for libraries and other non profit organizations.  Chicago : American Library Association, 1999.

Solimine, Giovanni.  Gestión y planificación en bibliotecas / Giovanni Solimine, Giovanni di Domenico y Margarita Pérez Pulido.  Buenos Aires : Alfagrama, 2010.

Stueart, Robert D.  Gestión de bibliotecas y centros de información / Robert D. Stueart, Barbara B. Moran; revisado por, Colegio Oficial de bibliotecarios-Documentalistas de Catalunya.  [Lérida] : Pagès editors, 1998.

Swan, James.  Fundraising for libraries 25 proven ways to get more money for your library.  New York : Neal-Schuman, [2002]

Bibliografía complementaria

Recursos de información sobre os diferentes tipos de bibliotecas.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Planificación e Xestión dos Servizos de Información/710G04006

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Os/as estudiantes Erasmus ou de programas de mobilidade nacional ou internacional deberán poñerse en contacto coa docente na primeira semana de clases del segundo cuatrimestre.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías