Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Etica da Globalización e Dereitos Humanos Código 710G05007
Titulación
Grao en Relacións Internacionais
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Dereito Privado
Humanidades
Coordinación
Seoane Rodriguez, Jose Antonio
Correo electrónico
jose.antonio.seoane@udc.es
Profesorado
Crego Blanco, Jorge
Seoane Rodriguez, Jose Antonio
Correo electrónico
jorge.crego@udc.es
jose.antonio.seoane@udc.es
Web
Descrición xeral A experiencia moral e a pregunta polo bo, o xusto, o debido ou a felicidade son consubstanciais á realidade humana desde os seus inicios. O intento de responder a estas preguntas para comprender a dimensión moral da persoa e dar razón ou xustificar o fenómeno moral corresponde a unha rama da Filosofía que se denomina Ética. A Ética é un tipo de saber práctico e normativo que orienta as decisións e accións dos seres humanos para conducir a súa vida de forma boa e xusta. Con todo, o significado do ben, a xustiza e o deber non é unívoco e recibiu distintas respostas ao longo da historia por parte de distintos sistemas morais.
Así sucede nas nosas sociedades plurais, onde a globalización intensificou as relacións e interaccións máis aló das fronteiras nacionais e ten orixinado debates éticos sobre os beneficios e custos deste proceso; a súa influencia na liberdade, a igualdade ou a xustiza; as súas consecuencias no medio ambiente, as condicións laborais, as formas tradicionais de vida ou as xeracións futuras; ou o equilibrio entre universalismo e particularismo.
Neste contexto, a Ética debe facilitar a cooperación e o diálogo entre as diferentes tradicións e concepcións éticas para definir unha medida ou criterio universalmente válido compatible con estas tradicións; é dicir, un marco ético común do xusto e o debido. Quizá a proposta de criterio ético universal que máis apoio recibiu é precisamente a dos dereitos humanos.
A idea dos dereitos humanos foise desenvolvendo ao longo dos séculos, desde as primeiras manifestacións teóricas no estoicismo clásico e o pensamento moderno ata o seu plasmación na Declaración Universal dos Dereitos Humanos, coa que se consolida a institucionalización dos dereitos humanos no ámbito internacional.
Para un achegamento introdutorio aos dereitos humanos resulta fundamental afrontar as seguintes cuestións: cal é a orixe e desenvolvemento da idea dos dereitos humanos?; a que se refire o termo “dereitos humanos” e como se distingue doutros conceptos análogos?; como se clasifican os dereitos humanos?; que características esenciais definen aos dereitos humanos?; que institucións internacionais relaciónanse cos dereitos humanos? As respostas a estas preguntas ofrecerán unha descrición xeral da idea dos dereitos humanos que servirán para situar as conexións entre dereitos humanos e globalización.
Un dos caracteres xeralmente asociados aos dereitos humanos é o seu carácter universal. Este carácter é tamén distintivo da globalización, entendida como proceso de afianzamento dunha condición social na que avanza a interconexión global e se desdibujan as fronteiras e límites. As influencias recíprocas entre globalización e dereitos humanos aséntanse por tanto nesta pretensión de extensión global de ambas ideas. Algúns dos principais debates contemporáneos relativos aos dereitos humanos están intimamente relacionados coa globalización. Entre eles cabe sinalar o problema da responsabilidade dos estados por violacións de dereitos máis aló dos seus territorios, a responsabilidade de entidades multinacionais, o rol das ONG internacionais na promoción de certos dereitos humanos, a consideración da axenda de dereitos humanos como unha proposta etnocéntrica, a necesidade de protexer o medioambiente desde unha perspectiva global e as dificultades para asegurar a devandita protección, etc.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título
A3 CE3 - Coñecer os conceptos, teorías e técnicas aplicadas á análise dos actores e relacións internacionais, tanto no ámbito universal como no rexional, cunha perspectiva tanto histórica como contemporánea.
A7 CE7 - Analizar a realidade global nas súas diferentes dimensións, en particular a xeográfica, a política, a social, a económica e a xurídica.
A10 CE10 - Adquirir coñecemento das técnicas, métodos de traballo e análise das ciencias humanas, sociais e xurídicas.
A11 CE11 - Analizar a realidade política, social e económica no marco da cooperación internacional ao desenvolvemento.
B2 CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
B7 CG2 - Adquirir habilidade para traballar nun contexto internacional.
C4 CT4 - Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía respectuosa coa cultura democrática, os dereitos humanos e a perspectiva de xénero, nos distintos ámbitos de coñecemento e na práctica profesional, co obxectivo de alcanzar unha sociedade máis xusta e igualitaria.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Coñecer as principais respostas éticas, xurídicas e políticas á globalización A3
A7
A11
Comprender a importancia da ética na vida e as relacións humanas A7
A11
C4
Comprender o significado e as características dos dereitos humanos A3
A7
A11
C4
Identificar y analizar os problemas de xustiza global A7
A10
A11
B2
B7
C4
Desenvolver habilidades argumentativas para analizar criticamente as respostas éticas, xurídicas e políticas A7
A10
B2
B7
C4
Comprender o marco teórico xeral da filosofía moral e política a través dos seus conceptos fundamentais A3
A7
A11
C4
Analizar ética, política e xuridicamente os valores subxacentes a algúns problemas sociais, principalmente os relativos á igualdade e a xustiza, desde a perspectiva dun mundo globalizado A7
A10
A11
B2
B7
C4
Comprometerse coa construción e desenvolvemento dunha cidadanía democrática C4

Contidos
Temas Subtemas
I. Ética da globalización 1. Ética.
2. Globalización.
3. A ética da globalización.
II. Globalización e dereitos humanos 1. O concepto de dereitos humanos no ámbito global.
2. Os elementos dos dereitos humanos no ámbito global.
3. A xustificación dos dereitos humanos no ámbito global.
III. Seminarios 1. Ética e xustiza globais.
2. Cuestións globais de dereitos humanos.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Obradoiro A7 A10 A11 B7 B2 C4 12 12 24
Proba obxectiva A3 A7 A11 1 24 25
Estudo de casos A7 A10 A11 B2 C4 24 24 48
Sesión maxistral A3 A7 A11 B7 16 16 32
Análise de fontes documentais A3 A7 A10 A11 1 16 17
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Obradoiro Traballo colaborativo orientado á selección, comprensión e aplicación crítica dos coñecementos a cuestións e casos concretos, así como ao desenvolvmeneto de habilidades argumentativas
Proba obxectiva Actividade que pretende evaluar o coñecemento e a comprensión dos conceptos e cuestións principais tratados no curso
Estudo de casos Análise e participación individual na deliberación conxunta dun tema, amosando coñecemento, comprensión e capacidade de avaliación crítica.
Sesión maxistral Explicación e avaliación dos princiapis conceptos, elementos e cuestións relacionados co curso, identificando as relacións entre os diferentes contidos
Análise de fontes documentais Lectura detallada e avaliación dos principais documentos bibliográficos e normativos tratados nas sesións maxistrais ou empergados nos obradoiros

Atención personalizada
Metodoloxías
Análise de fontes documentais
Obradoiro
Estudo de casos
Proba obxectiva
Sesión maxistral
Descrición
Obradoiro + Análise de fontes documentais: os obradoiros presenciais requiren análise de documentos como traballo previo do alumnado. O profesorado ofrece atención personalizada para a aclaración de calquera dúbida tras a lectura dos documentos propostos e para a preparación do obradoiro.
Sesión maxistral + Proba obxectiva: a proba obxectiva avalía a comprensión do contido das sesións maxistrais. O profesorado ofrece atención personalizada para a aclaración de calquera concepto, idea ou teoría explicada durante a sesión maxistral. Isto axudará na preparación da proba obxectiva.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Obradoiro A7 A10 A11 B7 B2 C4 Presentación (descrición e avaliación crítica) colectiva dun tema estudado en profundidade 20
Estudo de casos A7 A10 A11 B2 C4 Participación oral individual na deliberación conxunta dun tema, amosando coñecemento, comprensión e capacidade de avaliación crítica. 40
Proba obxectiva A3 A7 A11 Avaliación do coñecemento e comprensión dos contidos impartidos nas sesións maxistrais e na análise documental 40
 
Observacións avaliación

.Como aprobar o curso

Para aprobar a materia os alumnos deberán acadar 5 puntos. Non se require ningún mínimo nin para os obradoiros nin para a proba obxectiva.

Plaxio ou fraude académico

O comportamento fraudulento do alumnado nas actividades de avaliación, e en particular o plaxio, dará lugar a unha cualificación de 0 (suspenso) na oportunidade correspondente.

Criterios de avaliación da 2a oportunidade

Na segunda oportunidade, a proba obxectiva (50%) terá a mesma estrutura que na primeira oportunidade. O obradoiro (50%) avaliarase mediante a entrega de dous traballo, un por cada tema do curso, e unha breve discusión oral cos profesores de todos os obradoiros propostos para o curso, previsto antes da data da proba obxectiva.

Dedicación a tempo parcial e exención de asistencia a clase

Todos os aspectos relacionados con “dispensa académica”, “dedicación ao estudo”, “permanencia” e “fraude académica” rexeranse de acordo coa normativa académica vixente da UDC.

Equivalencia na Universidade de Vigo

Ao se tratar dunha titulación interuniversitaria do SUG impartida conxuntamente coa Universidade de Vigo, descríbense as diferentes denominacións das metodoloxías e probas da avaliación na dita Universidade:

Traballo dirixido (ensaio): 20%

Proba(s) periódica(s): 40%

Traballo dirixido (casos): 40%


Fontes de información
Bibliografía básica Brysk, A (ed) (2002). Globalization and human rights. Berkeley, London: University of California Press
Steger, MB (2020). Globalization. A very short introduction. Oxford: Oxford University Press
Griffin, J (2008). On human rights. Oxford: Oxford University Press
Singer, P (2016). One world now: the ethics of globalization. New Haven: Yale University Press
LaFollette H; Persson, I (ed.) (2013). The Blackwell guide to ethical theory. Malden, MA-Oxford: Wiley Blackwell
Sullivan, WM; Kymlicka, W (ed.) (2007). The globalization of ethics: religious and secular perspectives. New York: Cambridge University Press
Beitz, CR (2009). The idea of human rights. Oxford: Oxford University Press
Cruft ,R; Liao, SM; Renzo, M (2015). The Philosophical Foundations of Human Rights. An Overview. . Oxford: Oxford University Press
Pogge, T (2010). What is global justice (in "Politics as usual"). Cambridge: Polity Press
Fraser, N (2009). Who counts? Dilemmas of justice in a Postwestphalian world. Antipode 41 S1

Bibliografía complementaria Sinnot-Armstrong, W. (2022). Consequentialism. The Stanford Encyclopedia of Philosophy
Nickel, J (2021). Human Rights. The Stanford Encyclopedia of Philosophy
Fagan, A. (). Human Rights. The Internet Encyclopedia of Philosophy
Joseph, S; McBeth, A (ed.) (2010). Research handbook on international human rights law. Cheltenham: Edward Elgar
Ishay, MR (2008). The history of human rights. Berkeley: University of California Press
Rawls, J. (1999). The law of peoples. Cambridge, Mass.: Harvard University Press
Hurtshouse, R.; Pettigrove, G. (2022). Virtue ethics. The Stanford Encyclopedia of Philosophy


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías