Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Filosofía Política Código 710G05030
Titulación
Grao en Relacións Internacionais
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Optativa 6
Idioma
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Tasset Carmona, Jose Luis
Correo electrónico
jose.tasset@udc.es
Profesorado
Tasset Carmona, Jose Luis
Correo electrónico
jose.tasset@udc.es
Web http://http://pdi.udc.es/es/File/Pdi/CG49E
Descrición xeral A FILOSOFÍA POLÍTICA é actualmente a área máis activa (e quizais a máis atractiva) da filosofía. Basicamente non pensa en que é a sociedade, como vivimos, senón en como debemos vivir en sociedade para acadar o maior nivel de benestar e felicidade das persoas.
Así, aínda que adopta un enfoque normativo (o que debería ser) e non é exclusivamente descritivo (o que é), a filosofía política está en constante interacción coa información real da economía, a socioloxía e a ciencia política.
Neste curso propoñemos breves leccións dedicadas aos principais conceptos (ou problemas) da filosofía política, así como aos principais modelos actuais xustificativos das solucións a estes problemas e conceptos que propón a filosofía política. Por último, facemos un breve repaso dos retos de futuro máis actuais neste campo do coñecemento.
Ademais das clases orais do profesor, que se apoian en material multimedia (presentacións, vídeos, fotografías, etc.), ofrécense numerosos textos de autores clásicos e contemporáneos sobre os distintos conceptos e modelos.
As películas de contido político, a través de sesións monográficos prácticas, terán un papel complementario pero moi importante para ilustrar as ideas, problemas e conflitos políticos que están no centro desta materia.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título
A2 CE2 - Comprender a estrutura, as competencias e o funcionamento das institucións e organizacións internacionais, así como as súas relacións con outros actores, estatais e non estatais.
A3 CE3 - Coñecer os conceptos, teorías e técnicas aplicadas á análise dos actores e relacións internacionais, tanto no ámbito universal como no rexional, cunha perspectiva tanto histórica como contemporánea.
A4 CE4 - Comprender os fundamentos teóricos xerais da economía e da estrutura económica internacional.
A7 CE7 - Analizar a realidade global nas súas diferentes dimensións, en particular a xeográfica, a política, a social, a económica e a xurídica.
A8 CE8 - Ser capaz de aplicar a metodoloxía científica aos retos sociais, políticos, económicos e xurídicos con elemento internacional.
A10 CE10 - Adquirir coñecemento das técnicas, métodos de traballo e análise das ciencias humanas, sociais e xurídicas.
B7 CG2 - Adquirir habilidade para traballar nun contexto internacional.
C2 CT2 - Defenderse nun idioma estranxeiro e expresarse correctamente de forma oral e escrita no mesmo.
C4 CT4 - Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía respectuosa coa cultura democrática, os dereitos humanos e a perspectiva de xénero, nos distintos ámbitos de coñecemento e na práctica profesional, co obxectivo de alcanzar unha sociedade máis xusta e igualitaria.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
O alumnado será capaz de mellorar as súas habilidades analíticas e mellorar a súa capacidade de razoar loxicamente sobre cuestións normativas no ámbito político. A3
A4
A7
A8
A10
B7
C2
C4
O alumnado será capaz de comprender, identificar, caracterizar e avaliar diferentes posicións e argumentos teóricos e construír os seus propios argumentos normativos. A4
A7
A10
B7
C2
C4
O alumnado será capaz de familiarizarse cos problemas e enfoques teóricos máis importantes que aborda a filosofía política contemporánea. A2
A3
A4
A7
A10
B7
C2
C4
O alumnado será capaz de comprender, presentar e criticar argumentos filosóficos básicos sobre os problemas tratados, axudándolles a relacionar estes argumentos con problemas e situacións reais. A3
A4
A7
A8
A10
B7
C2
C4

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1 Que é a filosofía política?
Tema 2 Conceptos básicos
2.1. Liberdade
2.2. Igualdade
2.3. Democracia
2.4. Obrigación política (e xustificación da desobediencia civil)
Tema 3 Modelos de xustificación ou argumentación en filosofía política
3.1. Utilitarismo: John Stuart Mill
3.2. A xustiza como equidade (John Rawls I) Liberalismo político (John Rawls II)
3.3. Críticas a Rawls. Libertarismo (Robert Nozick). Comunitarismo (Michael Sandel).
3.4. Outros enfoques: Multiculturalismo (AA.VV.). Feminismo (AA.VV.).
Tema 4 Novos debates
4.1. xustiza global
4.2. Xustiza interxeracional

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais A2 A3 A4 A7 A8 A10 B7 C2 C4 2 0 2
Sesión maxistral A4 A7 A10 C2 40 18 58
Lecturas A4 A7 A8 A10 C2 C4 5 10 15
Traballos tutelados A2 A3 A4 A7 A8 A10 B7 C2 C4 5 30 35
Obradoiro A7 A8 C2 C4 10 10 20
Análise de fontes documentais A2 A3 A4 A10 C2 C4 5 10 15
 
Atención personalizada 5 0 5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Cuestionarios e actividades previas de avaliación informal de coñecementos básicos de Filosofía Política, así como de Filosofía en xeral.
Sesión maxistral Desenvolvemento das unidades en clase presencial mediante o apoio de presentacións que se porán a disposición dos alumnos ao remate de cada unha das unidades. Todo o material exposto baséase no traballo de investigación do profesor responsable da materia.
Lecturas Revisar e comentar as exposicións das unidades temáticas facilitadas polo profesor, así como a bibliografía de secundaria obrigatoria e/ou recomendada.
Traballos tutelados Respostas progresivas e supervisadas aos exercicios de control incluídos ao final de cada unidade previamente facilitadas ao alumnado xunto coas presentacións complementarias das unidades.
Obradoiro Debate e realización dun breve exercicio escrito individual tras o visionado e comentario colectivo dunha película de contido filosófico-político.
Análise de fontes documentais Lectura, análise e comentario de textos orixinais dos autores e/ou modelos de pensamento político examinados co alumnado sobre o tema. No caso de textos que non foron escritos orixinalmente en inglés, na medida do posible, o alumnado tamén tentará traballar con versións orixinais dos textos para familiarizarse, polo menos, coa terminoloxía orixinal.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Lecturas
Actividades iniciais
Obradoiro
Análise de fontes documentais
Descrición
Este curso realizarase de forma presencial (se as circunstancias o permiten). Cada sesión incluirá unha presentación do profesor e debates tipo seminario nos que os estudantes participarán activamente. En ocasións realizaranse exercicios en pequeno grupo. A materia inclúe seminarios conxuntos de textos clásicos e contemporáneos con contido filosófico-político e obradoiros de cine político-filosófico. A avaliación continua e a supervisión persoal en polo menos 5 titorías por alumno durante o cuadrimestre fan que os exames tradicionais non teñan un lugar importante na materia.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Sesión maxistral A4 A7 A10 C2 Desenvolvemento das unidades na docencia presencial mediante o apoio de presentacións que se porán a disposición do alumnado ao remate de cada unidade. Espérase que o alumnado asista periodicamente (polo menos nun 60%) a estas sesións presenciais e/ou virtuais, salvo casos xustificados ou regulamentados. 25
Traballos tutelados A2 A3 A4 A7 A8 A10 B7 C2 C4 Respostas progresivas e monitorizadas aos exercicios de control ao final de cada unidade, facilitadas previamente ao alumnado xunto coas presentacións complementarias da unidade. 50
Obradoiro A7 A8 C2 C4 Debate e preparación dunha breve tarefa escrita individual tras a visualización e comentario conxunto dunha película de contido político-filosófico. 25
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica

As referencias máis axeitadas para este curso son Jean Hampton Political Philosophy (Boulder (Colorado): Westview Press, 1997), Will Kymlicka Contemporary Political Philosophy (Oxford [etc.]: University Press, 2a ed. 2002) e Adam Swift Political Philosophy (Cambridge, Reino Unido: Polity, 2014). Os dous primeiros son traballos introdutorios avanzados que inclúen análises en profundidade dalgunhas cuestións centrais no campo da filosofía política, pero tamén son axeitados para estudantes con pouca ou nula experiencia en filosofía política normativa. Porén, aos estudantes con pouca formación neste campo tamén lles pode resultar útil consultar algúns manuais deseñados para un nivel máis básico, como Political Philosophy: A very short introduction (Oxford University Press, 2003), de David Miller. Outra introdución xeral de carácter moi básico pero amplo e con cobertura xeral de case todos os problemas actuais da filosofía política é Parvin, P. e Chambers, C. (2012). Filosofía política: a complete introduction (Londres: Hodder & Stoughton, 2012).

Bibliografía complementaria
Outros traballos moi interesantes, aínda que de carácter máis global e especializado, son:
Goodin, R. E., & Pettit, P. (1993). A companion to contemporary political philosophy. Oxford: Blackwell.
Bird, C. (2010). An introduction to political philosophy. Cambridge: Cambridge University Press.
Wolff, J. (2006). An introduction to political philosophy. Oxford ; New York: Oxford University Press.
Smith, P. M. (2008). Moral and political philosophy: key issues, concepts and theories. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Estlund, D. M. (2012). The Oxford handbook of political philosophy. New York: Oxford University Press.
Knowles, D. (2004). Political philosophy. London: Routledge.
Christman, J. (2018). Social and political philosophy: a contemporary introduction. London: Routledge.
Christiano, T., Christman, J. P. (2009). Contemporary debates in political philosophy. Chichester, U.K.; Malden, MA: Wiley-Blackwell.

 Finalmente e dende unha perspectiva máis histórica:

Klosko, G. (2013). The Oxford handbook of the history of political philosophy. Oxford: Oxford University Press.

Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Ética e Deontoloxía Profesional na Cooperación para o Desenvolvemento/710G05037

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías