Identifying Data 2024/25
Subject (*) Installations of Renewable Energies Code 770G02033
Study programme
Grao en Enxeñaría Eléctrica
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Third Obligatory 6
Language
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Enxeñaría Industrial
Coordinador
Santome Couto, Emilio
E-mail
emilio.santome@udc.es
Lecturers
Santome Couto, Emilio
E-mail
emilio.santome@udc.es
Web
General description Cuantificación dos diferentes recursos enerxéticos de natureza renovable, análise dos principios de conversión enerxética, estudo dos dispositivos e instalacións de transformación da enerxía renovable.


Competencies / Study results
Code Study programme competences / results
A1 Capacidade para a redacción, firma, desenvolvemento e dirección de proxectos no ámbito da enxeñaría industrial, e en concreto da especialidade de electricidade.
A4 Capacidade de xestión da información, manexo e aplicación das especificacións técnicas e da lexislación necesarias no exercicio da profesión.
A5 Capacidade para analizar e valorar o impacto social e medioambiental das solucións técnicas actuando con ética, responsabilidade profesional e compromiso social, e buscando sempre a calidade e mellora continua.
A32 Capacidade para o deseño de centrais eléctricas.
A33 Coñecemento aplicado sobre enerxías renovables.
B1 Capacidade de resolver problemas con iniciativa, toma de decisións, creatividade e razoamento crítico.
B2 Capacidade de comunicar e transmitir coñecementos, habilidades e destrezas no campo da enxeñaría industrial.
B4 Capacidade de traballar e aprender de forma autónoma e con iniciativa.
B5 Capacidade para empregar as técnicas, habilidades e ferramentas da enxeñaría necesarias para a práctica desta.
B9 CB2 - Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences / results
Coñece os diversos sistemas de enerxía que poden ser empregados para obter enerxía eléctrica Comprende os procesos de xeración eléctrica a partires de fontes de enerxía renovables. Coñece, sabe seleccionar e dimensionalr o conxunto de elementos que conforman o sistema de xeración eléctrica das instalacións de enerxía renovable. Coñece, sabe seleccionar y dimensionar os diversos sistemas auxiliares que forman parte das instalacións de enerxía renovable. Sabe avaliar o recurso eólico e solar. Coñece os principios de transformación da enerxía eólica e solar a enerxía eléctrica. Es quen de comprender os principios de transformación de outras fontes de enerxía de orixe renovable. Coñece, sabe seleccionar y dimensionar os sistemas Eléctricos que conforman os parques de xeración renovable. Coñece os principios de funcionamento dos sistemas de almacenaxe asociados a xeración renovable. Distingue entre las diversas tecnoloxías correspondentes a sistemas illados o conectados a rede. Ten capacidade para distinguir as restricións de deseño e conexión a rede das fontes de orixe renovable. Ten coñecemento da existencia de regulamentación específica asociada as enerxías renovables. Todo isto redactado na memoria do título concretase nos seguintes puntos. A1
A4
A5
A33
B1
B2
B4
B5
B9
C3
.-É quen de avaliar o potencial renovable (fase previa no análise de viabilidade para futuras implantacións de plantas transformadoras de enerxías renovables) B1
B9
C3
.- Proxecta instalacións fotovoltaicas para entornar a produción de enerxía eléctrica na rede, ase como para ser a fonte de enerxía eléctrica en sistemas illados. A1
A4
A5
A33
B2
B4
.- Proxectar instalacións para obtención de auga quente sanitaria mediante colectores de placa plana. A4
A33
B2
B4
B5
.- Proxectar a nivel de estudo previo unha central minihidráulica. A32
A33
.- Saber e entender o comportamento aerodinámico das pas do aeroxerador, coñecer e familiarizarse coas partes constitutivas dun parque eólico. A33

Contents
Topic Sub-topic
Os bloques ou temas seguintes desenvolven os contidos establecidos na Memoria da Titulación Aproveitamento da enerxía de orixe solar. Instalacións solares térmicas. Instalacións de produción. Compoñentes
Aproveitamento da enerxía de orixe solar. Instalacións fotovoltaicas. Instalacións de produción
Aproveitamento da enerxía de orixe eólico. Instalacións eólicas de produción de enerxía eléctrica.
Instalacións de produción eléctrica con outras fontes renovables. Almacenamento de electricidade.
Instalacións de enerxía solar térmica - Aproveitamento da enerxía solar. Radiación solar.
- Instalacións solares térmicas. Fundamentos, instalacións e compoñentes.
- Normativa de aplicación
Instalacións de enerxía solar fotovoltaica - O efecto fotovoltaico. Células fotovoltaicas.
- Instalacións solares térmicas. Fundamentos, instalacións e compoñentes.
- Normativa de aplicación
Instalacións de enerxía eólica - O recurso eólico. Potencial eólico.
- Instalacións eólicas. Fundamentos, instalacións e compoñentes.
- Normativa de aplicación
Instalacións minihidráulicas - Potencial hidroeléctrico
- Instalacións eólicas. Fundamentos, instalacións e compoñentes.
- Normativa de aplicación
Outras instalacións de enerxías renovables - Instalacións de enerxía de biomasa
- Instalacións de enerxía xeotérmica
- Instalacións de enerxía mariña
Almacenamento de enerxía - Formas de almacenamento de enerxía

Planning
Methodologies / tests Competencies / Results Teaching hours (in-person & virtual) Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A5 A32 A33 B1 B2 B4 B5 22 33 55
Problem solving A1 A4 A33 20 39 59
Objective test A33 B9 4 12 16
Laboratory practice B5 C3 9 9 18
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Actividade presencial na aula, onde se realizará unha exposición dos contidos teóricos da materia, utilizando no seu caso os medios audiovisuais axeitados. O obxectivo é transmitir coñecementos ao alumnado, orientando sobre os conceptos a desenvolver durante o seu tempo de traballo autónomo.
Problem solving O profesor explicará sistematicamente os métodos e recursos necesarios para resolver problemas típicos. O alumnado resolverá os problemas propostos polo profesor.
Objective test Proba de avaliación onde o alumno deberá demostrar o seu grao de aprendizaxe de forma obxectiva. Constará dun número de entre 6 e 12 preguntas, nas que se alternarán problemas e cuestións teóricas.
Laboratory practice As prácticas de laboratorio serán expositivas e interactivas. Consistirán en aplicacións prácticas dos coñecementos desenvolvidos nas clases maxistrais, que serán realizadas polo alumnado segundo as indicacións do profesor.

Personalized attention
Methodologies
Problem solving
Laboratory practice
Description


Durante todo período de clases, o profesor conta cunhas horas de titoría nas que se resuelven cuestións dos alumnos de forma personalizada.


Assessment
Methodologies Competencies / Results Description Qualification
Objective test A33 B9 Estará formado por un total de entre 6 e 12 preguntas. Parte das preguntas versarán sobre cuestións teóricas, e outra parte sobre resolución de problemas.

Nesta proba deberá obterse unha cualificación mínima de 4 puntos sobre 10 puntos, para que na puntuación final se teñan en conta as puntuacións obtidas nas probas de "Prácticas de laboratorio" e "Resolución de problemas".
60
Problem solving A1 A4 A33 Resolución de exercicios propostos e participación activa na aula.

A resolución de problemas supón o 20% da nota final da materia, pero só se considerará como suma á nota obtida na "Proba Obxectiva" cando esta sexa igual ou superior a 4 puntos sobre 10 puntos.
20
Laboratory practice B5 C3 As prácticas de laboratorio son obrigatorias e deben ser superadas para aprobar a materia.

As prácticas de laboratorio representan o 10% da nota final da materia, pero só se considerarán como complemento á nota.
20
 
Assessment comments

Todas as actividades que contribúan á cualificación final do alumno puntuaranse sobre 10 puntos.

Para aprobar a materia é necesario ter aprobados "Prácticas de laboratorio" e "Resolución de problemas".

Os criterios de avaliación serán os mesmos para a 1a e a 2a oportunidade, e ambas as probas serán similares.

A realización fraudulenta de probas ou actividades de avaliación, unha vez acreditada, implicará directamente unha cualificación de suspenso na convocatoria na que se cometa: o alumno será cualificada con “sustento” (no numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico , se a comisión da infracción se produce na primeira ocasión ou na segunda. Para iso modificarase a súa cualificación no informe de primeira oportunidade, se é o caso.

Todos os aspectos normativos relacionados con “dispensa académica”, “dedicación ao estudo”, “permanencia” e “fraude académica” rexeranse pola normativa vixente da UDC.


Sources of information
Basic CENSOLAR (1994). Instalaciones de energía solar. Sevilla. Progensa
Salvador Cucó Pardillos (2017). Manual de energía eólica desarrollo de proyectos e instalaciones. Universitat politécnica de Valéncia
Celso Penche (1998). Manual de pequeña hidráulica. Celso Penche U.P.M. (DG XVII)
Pilar Pereda Suquet (2006). Proyecto y Calculo de Instalaciones Solares Térmicas. ea! edicionesde arquitectura
Eduardo Lorenzo (2006). Radiación solar y dispositivos fotovoltaicos (vol-II). Progensa
John Twidell, Tony Weir (1996). Renewable Energy Resources . Cambridge. University Press
J. L. Rodríguez, J. C. Burgos, S Arnalte (2003). Sistemas eólicos de producción de energía eléctrica . Madrid. Rueda

Complementary Colmenar Santos / Calero Pérez / Carta González / Castro Gil (2009). Centrales de energía renovables. Pearson educación
Mario A. Rosato (1991 ). Diseño de máquinas eólicas de pequeña potencia. PROGENSA
ASIT (2010). Guía ASIT de la energía solar Térmica. Asociación de la industría solar térmica
Eduardo Lorenzo (2014). Ingeniería fotovoltaica (vol-III) . Progensa
Burton Sharpen Jenkins Bossanyi (2001). Wind energy Handbook . Wiley


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Electric Machines I/770G02021
Electric Machines II/770G02026
High-voltage electrical installations/770G02027
Electric Energy Transport/770G02036
Industrial Mantenience/770G02041
Fundamentos de Electricidade/770G02013
Mecánica de Fluídos/770G02016

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

<p> Deberá ter asimilado os coñecementos impartidos nas seguintes materias:Cálculo Infinitesimal /730G04001, FísicaI/730G04003, Física II/730G04009, Alxebra Lineal/730G04006, Ecuacións Diferenciais/730G04011, Fundamentos de Electricidade /770G02013 </p>



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.