Identifying Data 2024/25
Subject (*) Semiotics and Psychology of Perception Code 771G01031
Study programme
Grao en Enxeñaría de Deseño Industrial e Desenvolvemento do Produto
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Fourth Optional 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinador
Comesaña Comesaña, Patricia
E-mail
p.comesanac@udc.es
Lecturers
Comesaña Comesaña, Patricia
E-mail
p.comesanac@udc.es
Web http://http://www.eudi.udc.es
General description Aplicación da semiótica e da psicoloxía da percepción aos procesos do diseño industrial.

Competencies / Study results
Code Study programme competences / results
A1 Aplicar o coñecemento das diferentes áreas involucradas no Plano Formativo.
A2 Capacidade de comprensión da dimensión social e histórica do Deseño Industrial, vehículo para a creatividade e a búsqueda de solucións novas e efectivas.
A3 Necesidade dunha aprendizaxe permanente e continua (Life-long learning), e especialmente orientada cara os avances e os novos produtos do mercado.
A4 Traballar de forma efectiva como individuo e como membro de equipos diversos e multidisciplinares.
A5 Identificar, formular e resolver problemas de enxeñaría.
A6 Formación amplia que posibilite a comprensión do impacto das solucións de enxeñaría nos contextos económico, medioambiental, social e global.
A7 Capacidade para deseño, redacción e dirección de proxectos, en todas as súas diversidades e fases.
A8 Capacidade de usar as técnicas, habilidades e ferramentas modernas para a práctica da enxeñaría.
A9 Capacidade para efectuar decisións técnicas tendo en conta as súas repercusións ou costes económicos, de contratación, de organización ou xestión de proxectos.
A10 Comprensión das responsabilidades éticas e sociais derivadas da súa actividade profesional.
B1 Capacidade de comunicación oral e escrita de maneira efectiva con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B2 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo para cuestionar a realidade, buscar e propoñer solucións innovadoras a nivel formal, funcional e técnico.
B3 Aprender a aprender. Capacidade para comprender e detectar as dinámicas e os mecanismos que estruturan a aparición e a dinámica de novas tendencias.
B4 Traballar de forma colaborativa. Coñecer as dinámicas de grupo e o traballo en equipo.
B5 Resolver problemas de forma efectiva.
B6 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B7 Capacidade de liderado e para a toma de decisións.
B8 Traballar nun entorno internacional con respeto das diferencias culturais, lingüísticas, sociais e económicas.
B9 Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo.
B10 Capacidade de organización e planificación.
B11 Capacidade de análise e síntese.
B12 Comprensión das responsabilidades éticas e sociales derivadas da súa actividade profesional
C1 Adequate oral and written expression in the official languages
C2 Mastering oral and written expression in a foreign language.
C3 Using ICT in working contexts and lifelong learning.
C4 Acting as a respectful citizen according to democratic cultures and human rights and with a gender perspective
C5 Understanding the importance of entrepreneurial culture and the useful means for enterprising people
C6 Acquiring skills for healthy lifestyles, and healthy habits and routines.
C7 Developing the ability to work in interdisciplinary or transdisciplinary teams in order to offer proposals that can contribute to a sustainable environmental, economic, political and social development.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences / results
Coñecementos da análise semiótica e emprego da terminoloxía básica A2
A6
B2
B3
B9
B11
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
Capacitamento no manexo das ferramentas da análise dun obxecto A1
A5
A7
A8
B3
B4
B5
B6
B7
B8
C3
Coñecemento e emprego da terminoloxía básica da psicoloxía da percepción A3
A4
A9
A10
B1
B2
B10
B12
C7

Contents
Topic Sub-topic
I. APROXIMACIÓN Á SEMIÓTICA · Conceptos introdutorios.
. Do signo ao texto
. Do texto ao discurso
· Signo lingüístico vs. singo visual.
· Semiótica simbólica, icónica e indicial.
II. SEMIÓTICA ICÓNICA. ANÁLISE DE IMAXES VISUAIS. · A imaxe. Definición. Natureza e orixe.
· Poética e deseño: semiótica das mensaxes visuais.
· O signo icónico: referente, significante e tipo.
· O problema da iconicidade.
· O signo plástico: textura, forma e color.
. Innovación e deseño
. O sistema dos obxectos e a economía política do signo
III. INTRODUCIÓN A PSICOLOXÍA DA PERCEPCIÓN. · Conceptos introdutorios.
. Psicofísica básica
. A percepción visual: sensación e percepción.
· As experiencias perceptivas.
· Teorías clásicas da percepción humana.
. Teoría e medida da discrimininación psicofísica
· Cuantificación da magnitude perceptiva e da información do estímulo
. A atención e as emocións dende os obxectos.


IV. CONDICIONANTES DA PERCEPCIÓN HUMANA. · Estabilidade da experiencia perceptiva
. Paradigmas perceptivos.
· Luz e imaxes.
· Percepción da cor.
· Percepción da forma e textura.
· Percepción do espazo, do movemento e no visual.
· Influencias cognitivas na percepción.
· Novidade e complexidade: determinantes da preferencia e do sentimento.
· Desenvolvemento perceptivo.

Planning
Methodologies / tests Competencies / Results Teaching hours (in-person & virtual) Student’s personal work hours Total hours
Laboratory practice A4 A7 A8 A9 B1 B4 15 21 36
Guest lecture / keynote speech A1 A2 A3 A5 A10 A6 B2 B3 C5 C6 C7 12 25 37
Supervised projects A2 A4 A6 11 31 42
Mixed objective/subjective test B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 C1 C2 C3 C4 1 31 32
 
Personalized attention 3 0 3
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Laboratory practice No laboratorio levaranse a cabo exercicios individuais e/ou en grupo, que se entregarán ao remate da clase ou (de non ser o caso) na forma estimada pola profesora.
Estes exercicios poñerán en práctica algúns dos aspectos tratados nas sesións maxistrais e aulas teóricas.
Guest lecture / keynote speech Explicación oral dos contidos teóricos do temario apoiada e complementada co uso de medios audiovisuais.
En ocasións utilizaranse preguntas para desenvolver unha discusión dirixida en torno a un tema concreto.


Supervised projects Ao longo da materia o alumnado desenvolverá un traballo proposto polo profesor.
(Presencial e traballo autónomo do alumnado). Partindo dun formato seminario dun tema concreto, realizarase unha aproximación á realidade estudada a través da aprendizaxe activa do alumno e búsqueda de información.
Mixed objective/subjective test Test e pregunta curtas.

Personalized attention
Methodologies
Laboratory practice
Mixed objective/subjective test
Supervised projects
Description
O desenvolvemento das actividades prácticas, ao igual que durante o traballo tutelado, estará permanentemente tutorizado polo profesor.
Ademáis da resolución de dúbidas o profesor interverá no proceso de execución dos exercicios prácticos e/ou traballo para incorporar novas perspectivas que poidan mellorar o proceso.

Assessment
Methodologies Competencies / Results Description Qualification
Laboratory practice A4 A7 A8 A9 B1 B4 No laboratorio levaranse a cabo pequenos exercicios individuais e en grupo, que se entregarán ao remate da clase ou (de non ser o caso) na forma estimada polo profesor.
40
Mixed objective/subjective test B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 C1 C2 C3 C4 Test e pregunta curtas.
30
Supervised projects A2 A4 A6 Ao longo da materia o alumnado desenvolverá un traballo proposto polo profesor.
(Presencial e traballo autónomo do alumnado). Partindo dun formato seminario dun tema concreto, realizarase unha aproximación á realidade estudada a través da aprendizaxe activa do alumno e búsqueda de información.
30
 
Assessment comments

Para aprobar a materia é necesario ter aprobada a parte das prácticas de laboratorio e o traballo proposto, así como a proba mixta. 

Os alumnos deberán entregar os traballos prácticos segundo os criterios estipulados pola docente. 

 A avaliación da convocatoria extraordinaria será igual á ordinaria. A docente poderá adaptar algunha ferramenta de avaliación por causas xustificadas. 

Cada traballo ou exercicio práctico non entregado en tempo e forma estipulado supón a súa anulación. 

Ortografías: as posibles faltas de ortografía nos traballos ou prácticas supoñen unha penalización na cualificación. 

Os estudantes con dispensa académica deben contactar co profesor ao comezo do curso, vía Moodle ou correo electrónico, para acordar un itinerario personalizado para compensar as ausencias das clases maxistrais e as horas de traballo na aula. 

Todos os aspectos relacionados con “dispensa académica”, “dedicación ao estudo”, “permanencia” e “fraude académica” rexeranse de acordo con a normativa académica vixente da UDC.


Sources of information
Basic Fraenza, F. y Perié, A. (2015). El diseño. Del sentido a la acción. Editorial brujas
Braudrillard, J. (1997). El sistema de los objetos. Siglo XXI
Dember, W. (1990). Psicología de la percepción. Alianza Psicología
Norman, D. (1998). Psicología de los objetos cotidianos. Hondarribia
Cobley, P. y Jansz, L. (2004). Semiótica para principiantes. Era Naciente

Luna, M. D, Tudela, P., Percepción visual. Madrid: Trotta, 2006.

Arnheim, R., Arte y percepción visual. Madrid: Alianza, 2002.

Lillo, J., Psicología de la percepción. Madrid: Debate, 1993.

Dember, W., Psicología de la percepción. Madrid: Alianza, 1990.

Sebeok,  T., Signos, una introducción a la semiótica. Barcelona: Paidós, 1996.

Sudjic, D., Il Linguaggio delle cose. Edizione Laterza, 2009.

Deni, M. y Proni, G., La semiotica e il progetto. Milán. FrancoAngeli, 2008.

Polidoro, P., Che cos'è la semiotica visiva. Roma, Carocci, 2008

Costa, J., Diseñar para los ojos. Barcelona, Costa Punto Com, 2008.

 

 

Complementary Marín, J.M. (2016). Breviario de diseño industrial. Función, estética y gusto. Cátedra
Rodríguez, R. y Mora, K. (2002). Frankenstein y el cirujano plástico. Una guía multimedia de semiótica de la publicidad. Alicante: Universidad de Alicante
Barthes, R. (1990). La aventura semiológica. Paidós
Bajar Eco, U. (1999). La estructura ausente. Lumen


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Marketing/771G01032
History of Art and Design/771G01038
Aesthetics/771G01040

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
Marketing/771G01032
History of Art and Design/771G01038

Other comments

1.- A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia:

1.1. Solicitarase en formato virtual e/ou soporte informático

1.2. Realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos

1.3. De se realizar en papel:

- Non se empregarán plásticos.

- Realizaranse impresións a dobre cara.

- Empregarase papel reciclado.

- Evitarase a impresión de borradores.

2.- Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural

3.- Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais

4.- Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores de ambos os sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas...)

5.- Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade

6. Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas

7. Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.