Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Tecnoloxías da Información e a Comunicación I Código 771G01036
Titulación
Grao en Enxeñaría de Deseño Industrial e Desenvolvemento do Produto
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinación
Odriozola Chené, Javier Martín
Correo electrónico
javier.odriozola@udc.es
Profesorado
Odriozola Chené, Javier Martín
Correo electrónico
javier.odriozola@udc.es
Web http://www.eudi.udc.es
Descrición xeral OBXETIVOS PARTE TEÓRICA: Que os alumnos coñezan os usos habituales das TIC no campo de diseño de contenidos, tanto impresos como audiovisuais ou multimedia (periódicos, revistas, CD- ROM, Internet, televisión, vídeo, etc). Capacitar a os alumnos para a interpretación dos diferentes códigos e xéneros informativos, formativos, de entretenimiento e publicitarios, así como as súas diferentes aplicacións, arquitecturas e funcionalidades específicas. Proporcionar os criterios para a creación e dirección de proxectos, así como a remodelación e sistematización de rediseños relacionados con os medios de comunicación.

OBXETIVOS PARTE PRÁCTICA: Capacitación para diseño dun producto impreso con versión para a súa distribución dixital (folleto, revista, periódico, etc). Diseño dun proxecto multimedia corporativo, institucional, educativo ou comercial con contido audiovisual específico. Diseño completo dun sitio web para unha organización, institución ou departamento empresarial específico.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título
A1 Aplicar o coñecemento das diferentes áreas involucradas no Plano Formativo.
A2 Capacidade de comprensión da dimensión social e histórica do Deseño Industrial, vehículo para a creatividade e a búsqueda de solucións novas e efectivas.
A3 Necesidade dunha aprendizaxe permanente e continua (Life-long learning), e especialmente orientada cara os avances e os novos produtos do mercado.
A4 Traballar de forma efectiva como individuo e como membro de equipos diversos e multidisciplinares.
A5 Identificar, formular e resolver problemas de enxeñaría.
A6 Formación amplia que posibilite a comprensión do impacto das solucións de enxeñaría nos contextos económico, medioambiental, social e global.
A7 Capacidade para deseño, redacción e dirección de proxectos, en todas as súas diversidades e fases.
A8 Capacidade de usar as técnicas, habilidades e ferramentas modernas para a práctica da enxeñaría.
A9 Capacidade para efectuar decisións técnicas tendo en conta as súas repercusións ou costes económicos, de contratación, de organización ou xestión de proxectos.
A10 Comprensión das responsabilidades éticas e sociais derivadas da súa actividade profesional.
B1 Capacidade de comunicación oral e escrita de maneira efectiva con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B2 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo para cuestionar a realidade, buscar e propoñer solucións innovadoras a nivel formal, funcional e técnico.
B3 Aprender a aprender. Capacidade para comprender e detectar as dinámicas e os mecanismos que estruturan a aparición e a dinámica de novas tendencias.
B4 Traballar de forma colaborativa. Coñecer as dinámicas de grupo e o traballo en equipo.
B5 Resolver problemas de forma efectiva.
B6 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B7 Capacidade de liderado e para a toma de decisións.
B8 Traballar nun entorno internacional con respeto das diferencias culturais, lingüísticas, sociais e económicas.
B9 Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo.
B10 Capacidade de organización e planificación.
B11 Capacidade de análise e síntese.
B12 Comprensión das responsabilidades éticas e sociales derivadas da súa actividade profesional
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía respectuosa coa cultura democrática, os dereitos humanos e a perspectiva de xénero.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Adquirir habilidades para a vida e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables.
C7 Desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento sostible ambiental, económico, político e social.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
C9 Ter a capacidade de xestionar tempos e recursos: desenvolver plans, priorizar actividades, identificar as críticas, establecer prazos e cumprilos.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Coñecer os usos habituales das TIC no campo de diseño de contenidos, tanto impresos como audiovisuais o multimedia (periódicos, revistas, CD- ROM, Internet, televisión, vídeo, etc). Proporcionar os criterios para a creación e dirección de proxectos, así como a remodelación e sistematización de rediseños relacionados con os medios de comunicación. Capacitar aos alumnos para a interpretación de os diferentes códigos e xéneros informativos, formativos, de entretenimiento e publicitarios, así como as súas diferentes aplicacións, arquitecturas e funcionalidades específicas. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8
C9

Contidos
Temas Subtemas
1. Introdución.
1.1. Información, comunicación e deseño.
2. Códigos e soportes para a información. 2.1. Publicidade, educación e entretemento.
3. TIC aplicadas ao deseño de medios impresos. 3.1. Evolución histórica.
3.2. Tipografía, composición e retículas.
3.3. Deseño e conceptos básicos de periódicos e revistas.
3.4. Gráficos, tintas e papel.
3.5. Impresión offset.
4. TIC aplicadas ao deseño audiovisual. 4.1. Preproducción: storyboards e ilustración. Composición e escenografía.
4.2. Produción: edición de vídeo. Iluminación e son.
4.3. Posprodución: edición, efectos, gráficos. Medios técnicos.
5. TIC aplicadas ao deseño dixital. 5.1. Linguaxe multimedia.
5.2. Deseño e interactividade.
5.3. Redes sociais e novos medios.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A2 A3 A4 A5 A10 A6 A7 A8 A9 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 30 50 80
Prácticas a través de TIC A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C2 C3 C4 22 44 66
Proba de resposta múltiple A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C2 C3 C4 1 2 3
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introducción dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Prácticas a través de TIC Metodoloxía que permite ao alumnado aprender de forma efectiva, a través de actividades de carácter práctico (demostracións, simulacións, etc.) a teoría dun ámbito de coñecemento, mediante a utilización das tecnoloxías da información e as comunicacións. As TIC supón unha excelente soporte e canal para o tratamento da información e aplicación práctica de coñecementos, facilitando a aprendizaxe e o desenrolo de habilidades por parte do alumnado.
Proba de resposta múltiple Proba obxetiva que consiste en plantexar unha cuestión en forma de pregunta directa ou de afirmación incompleta, e varias opcións ou alternativas de resposta que proporcionan posibles solucións, das que só unha delas é válida.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Prácticas a través de TIC
Descrición
-As actividades e prácticas teñen como obxectivo atender as necesidades e dúbidas do alumnado relacionadas xa sexa coa parte teórica como coa parte práctica.
-As actividades iniciais serán realizadas nas horas de prácticas nos primeiros días de clase.
-A presentación oral realizaráse por grupos de traballo no derradeiro día de clase.
-A atención personalizada realizaráse tanto en tutorías presenciais ou vía Teams, como consultas puntuais a través do correo electrónico.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Prácticas a través de TIC A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C2 C3 C4 Exercicio Gráfico con nota ponderada mediante unha rúbrica de autoavaliación grupal do traballo realizado por cada integrante (20% da nota).

Exercicio Audiovisual con nota ponderada mediante unha rúbrica de autoavaliación grupal do traballo realizado por cada integrante (20% da nota).

Exercicio Multimedia con Exposición Oral con nota ponderada mediante unha rúbrica de autoavaliación grupal do traballo realizado por cada integrante (20% da nota).

Os traballos realizaranse en grupos
60
Proba de resposta múltiple A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C2 C3 C4 Examen tipo test ou de preguntas curtas (40% da nota)
Traballo personal do alumno
40
 
Observacións avaliación

AVALIACIÓN 1ª OPORTUNIDADE 

- A nota resultará da ponderación dos traballos prácticos (60%) e do exame final con formato tipo test e/o preguntas de desenvolvemento curto (40%). 

- Coa proposta de cada traballo e/o actividade a profesora explicará detalladamente o contido, as normas estéticas e formais, así como o tipo de soporte e data de entrega. 

- Para a computación do 60% das clases prácticas será obrigatorio acudir polo menos ao 70% das clases prácticas. 

- Para superar a materia o/a estudante deberá superar ambas as partes, teórica e práctica, e obter un mínimo de 5 puntos (o 50% da puntuación global) na suma total das avaliacións dos diversos traballos, prácticas e exame. En caso de non superar unha das partes, manterase a outra parte aprobada para a segunda oportunidade. 

- O exame teórico versará sobre os contidos desenvolvidos nas sesións maxistrais que foron extraídos das fontes de información básicas. 

- Estableceranse fórmulas alternativas para a avaliación dos alumnos a tempo parcial con dispensa académica con exención de asistencia. 

AVALIACIÓN 2ª OPORTUNIDADE 

- A nota resultará da ponderación dos traballos prácticos (60%) e do exame final con formato tipo test e/o preguntas de desenvolvemento curto (40%). 

- Coa proposta de cada traballo e/o actividade a profesora explicará detalladamente o contido, as normas estéticas e formais, así como o tipo de soporte e data de entrega. 

- Para superar a materia o/a estudante deberá superar ambas as partes, teórica e práctica, e obter un mínimo de 5 puntos (o 50% da puntuación global) na suma total das avaliacións dos diversos traballos, prácticas e exame. En caso de non superar unha das partes, non se manterá a outra parte aprobada para cursos posteriores. 

 - O exame teórico versará sobre os contidos desenvolvidos nas sesións maxistrais que foron extraídos das fontes de información básicas.
- Dentro das prácticas, no caso do Exercicio Multimedia, eliminarase a parte da presentación oral, computando o deseño multimedia o total da avaliación (20%). 

 - Nesta segunda oportunidade non se establecen fórmulas alternativas para o alumnado a tempo parcial ou con dispensa académica de exención de asistencia. 

OUTROS ASPECTOS 

Todos os aspectos relacionados con “dispensa académica”, “dedicación ao estudo”, “permanencia” e “fraude académica” rexeranse de acordo con a normativa académica vixente da UDC.”


Fontes de información
Bibliografía básica Bordwell, D., & Thompson, K. (1995). El arte cinematográfico: una introducción. Paidós Ibérica
Pérez-Montoro Gutiérrez, M. (2010). Arquitectura de la información en entornos web (1st ed.). Ediciones Trea
El-Mir, A. J., Lallana García, F., & Hernández González, R. (1995). Diseño, color y tecnología en prensa. Editorial Prensa Ibérica
Lockwood, R. (1992). El diseño de la noticia. Ediciones B
Norman, D. (2024). El diseño de las cosas cotidianas. Capitán Swing
Sellés, M. & Racionero, A. (2008). El documental = El lenguaje cinematogra?fico. . Editorial UOC
Bou Bauzá, G. (1997). El guion multimedia. Anaya
Orihuela, J.L. (2000). Introducción al diseño digital. Anaya Multimedia
Baines, P. & Haslam, A. (2005). Tipografía: función, forma y diseño. Gustavo Gili
Férnandez Casado, P.E. (2019). Usabilidad web?: teori?a y uso. . Ediciones de la U.
Nielsen, J. (2000). Usabilidad: diseño de sitios web. Prentice Hall.
Pring, R. (2000). w w w. Tipografìa: 300 diseños tipográficos para sitios web. Gustavo Gili

Bibliografía complementaria García, M. (1984). Diseño y remodelación de periódicos. Eunsa
Leslie, J. (2003). Nuevo diseño de revistas. Gustavo Gili
Lynch, P.J. & Horton, S. (2000). Principios de diseño básicos para la creación de sitios web. Gustavo Gili


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Expresión Gráfica/771G01015
Semiótica e Psicoloxía da Percepción/771G01031
Expresión Artística/771G01041

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Tecnoloxías da Información e a Comunicación II/771G01037

Observacións

Plan de Acción Green Campus Ferrol:

1.- A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia:

1.1. Solicitarase en formato virtual e/ou soporte informático

1.2. Realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos

1.3. De se realizar en papel:

- Non se empregarán plásticos.

- Realizaranse impresións a dobre cara.

- Empregarase papel reciclado (salvo o folleto publicitario).

- Evitarase a impresión de borradores.

2.- Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural

3.- Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais

4.- Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores de ambos os sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas...)

5.- Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade

6. Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas

7. Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías