Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Historia do Deseño Código 771G01039
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Proxectos Arquitectónicos, Urbanismo e Composición
Coordinación
García Requejo, Zaida
Correo electrónico
zaida.garcia@udc.es
Profesorado
García Requejo, Zaida
Correo electrónico
zaida.garcia@udc.es
Web
Descrición xeral Fundamental na formación da/o Enxeñeira/o en Deseño Industrial e Desenvolvemento de Produto é o coñecemento das orixes da súa disciplina. Partindo do entendemento da Historia do Deseño como un proceso continuo e non como un conxunto de respostas xa dadas, interesa por riba de todo o coñecemento dos plantexamentos que outros/as deseñadores/as tiveron no momento de abordar o proxeto. Este enténdese como un proceso inteletual de natureza reflexiva, no que as compoñentes racionais e intuitivas confluyen na resposta que da o/a deseñador/a ante un problema plantexado, e cuxa solución é o obxeto de deseño industrial, que se materializa en cada época cos seus propios condicionantes culturaias e as súas posibilidades técnicas.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Coñecer as orixes do deseño industrial como disciplina autónoma A1
A2
A6
A10
B1
B2
B3
B11
C1
C4
C6
C7
Coñecer o contexto social que demanda a creación de obxectos de uso con valor estético engadido. A1
A2
A6
A10
B1
B2
B3
B11
C1
C5
C6
Coñecer os principios artísticos de cada época e a súa influencia no deseño A1
A2
A6
A10
B1
B2
B3
B6
B11
C1
C4
C6
Capacidade para a análise e comprensión das calidades dun obxecto para partir do entendemento dos seus condicionantes de proxecto. A1
A2
A6
A10
B1
B2
B6
B11
C1
C4
C6
C7
Fomentar a crítica regurosa como medio de adquisición de coñecemento A1
A2
A6
A10
B1
B2
B3
B6
B11
B12
C1
C4
C5
C6
C8

Contidos
Temas Subtemas
1. INTRODUCION -
2. REVOLUCION INDUSTRIAL 2.1 A CIDADE INDUSTRIAL
2.2 O IDEARIO ILUSTRADO E A IRRUCIÓN DA MÁQUINA
2.3 A HISTORIA COMO REFERENCIA FORMAL. HISTORICISMOS E ECLECTICISMO
2.4 OS NOVOS MATERIAIS. DICOTOMIA EXPRESION - CONSTRUCION
2.5 O PROBLEMA DA FORMA DO OBXECTO INDUSTRIAL
3. ARTS & CRAFTS 3.1 ANTECEDENTES: A. W. N. PUGIN, JOHN RUSKIN E A COFRADIA PRERRAFAELITA
3.2 O PROBLEMA DA INDUSTRIA E DA ARTE: A RESPOSTA DE WILLIAM MORRIS E OS ARTS & CRAFTS
4. DISEÑO EN ESTADOS UNIDOS 4.1 ESPEFICIDADES DE ESTADOS UNIDOS
4.2 INFLUENCIA DO IDEARIO SHAKER
4.3 FANK LLOYD WRIGHT E A OBRA DE ARTE TOTAL
5. MODERNISMOS 5.1 O IDEARIO MODERNISTA
5.2 VICTOR HORTA
5.3 HENRY VAN DE VELDE
5.4 CHARLES RENNIE MACKINTOSH
5.5 OTTO WAGNER
5.6 JOSEPH MARIA OLBRICH. A MATILDENHOHE DE DARMSTADT
5.7 JOSEF HOFFMANN. LOS WIENER WERKSTÄTTE
6. ORIXES DA MODERNIDADE 6.1 O PENSAMINTO E A OBRA DE ADOLF LOOS
6.2 O COMPROMISO ENTRE ARTE E INDUSTRIA: DEUTSCHER WERKBUND
6.3 AS BASES DO DESEÑO MODERNO. PETER BEHRENS E A AEG
7. AVANGARDAS 7.1 CARACTERÍSTICAS (ARTE - DESEÑO)
7.2 DADAISMO
7.3 SURREALISMO
7.4 CUBISMO
7.5 FUTURISMO
7.6 SUPREMATISMO
7.7 CONSTRUCTIVISMO
7.8 NEOPLASTICISMO
8. BAUHAUS 8.1 ETAPAS
8.2 ORGANIZACION
8.3 SEDES E REALIZACIÓNS
9. ART DECO 9.1 FASES
9.2 CARACTERÍSTICAS
9.3 REALIZACIÓNS
10. MODERNIDADE 10.1 CONCETO
10.2 REALIZACIÓNS

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais A1 A2 A10 A6 1.5 0 1.5
Discusión dirixida B1 B2 B3 B11 B12 C1 C4 C5 C6 C7 15 9 24
Sesión maxistral B1 B2 B3 B11 B12 C1 C4 C5 C6 C7 21 42 63
Traballos tutelados B1 B2 B3 B6 B11 B12 C1 C4 C6 C7 C8 1 24 25
Saídas de campo A1 A2 B12 C5 C6 C8 3 0 3
Proba obxectiva A1 A2 B1 B2 B3 B6 B11 B12 C1 4.5 27 31.5
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Encuadramiento da asignatura no Plano de Estudos. Plantexamento do curso e obxetivos pretendidos.
Discusión dirixida Fomento da participación do alumnado na exposición e defensa das súas teses sobre o asunto tratado. Búsqueda de debate e polémica. Importancia da formulación de preguntas (inda que as veces queden sin respostar) como paso previo á obtención de respostas.
Sesión maxistral Exposición dun tema concreto de modo oral e apoyada na proxección de imaxes.
Traballos tutelados Práctica de elaboración personal de comentario e análise escrito e gráfico dun obxeto, con gallo de potenciar a crítica rigurosa como medio de reflexión e coñecemento. Nallgúns casos, a análise será comparativo entre dous obxetos do mesmo uso.
Saídas de campo Posibilidade de visitas a diferentes eventos/exposicións/conferencias relacionadas coa temática do curso
Proba obxectiva Proba escrita na que se busca o valor engadido que o aluno pode aportar a partir do seu coñecemento e capacidade de análise e reflexión.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Procurarase a aprendizaxe do alumno, entendendo que a orientación personalizada do profesorado haberá de buscar e provocar a consecución axeitada das diferentes accións ocorridas tanto na clase como fora desta para acadar, segundo os criterios indicados, os obxectivos da asignatura.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Traballos tutelados B1 B2 B3 B6 B11 B12 C1 C4 C6 C7 C8 Realización satisfactoria correspondente á axeitada progresión ó longo do curso das prácticas e traballos de curso. 30
Proba obxectiva A1 A2 B1 B2 B3 B6 B11 B12 C1 Varias cuestións teórico-prácticas consistentes en preguntas concretas a respostar na súa totalidade, que permitan verificar a asimilación dos contidos da materia. 70
 
Observacións avaliación

A avaliación da materia configúrase como unha suma ponderada dos traballos tutelados e das probas obxectivas. Cada unha das partes que conforman a calificación (traballos tutelados e proba obxectiva) son valorados de 0 a 10 puntos, sendo preciso acadar unha calificación mínima de 4 puntos en cada unha delas (includas cada unha das partes da proba obxectiva) para poder superar a materia. A asistencia e participación nas clases presenciais será necesaria para ser avaliado, cun mínimo admisible dun 80%. O traballo non presencial é valorado a través dos traballos tutelados segundo as porcentaxes descritas anteriormente.

Para poder presentarse a calquera das oportunidades o alumno terá que ter entregados os traballos individuais e grupais do curso en plazo, así como cumprida a asistencia mínima. Os traballos que sexan entregados fóra de prazo serán valorados ó 50%

Na segunda oportunidade repetirase únicamente a proba obxectiva, coas mismas condicións que na primeira oportunidade. A ela só se poderán presentar aqueles estudantes que ben no acadaron a suficiente puntuación para aprobar na proba obxectiva, ou ben non se presentaron á mesama na primeira oportunidade.

A aqueles/as estudantes que participen en programas de mobilidade saínte ou entrante se lles aplicarán as mesmas normas que ó resto do estudantado.

Os/as estudantes repetidores/as que nun curso anterior teñan cumprido o requisito de presencialidade quedan exentos de cumplilo nos cursos seguintes.

Os/as estudantes repetidores que nun curso anterior teñan as prácticas aprobadas quedan exentos de voltar a facelas nos cursos seguintes.

Avaliación en convocatoria adiantada: Para poder optar á avaliación en convocatoria adiantada deben cumprirse as condicións de avaliación xeral nun curso previo.

Estudantes con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia: Para estes casos, sempre que conten con recoñecemento oficial da dirección do centro, non se terá en conta a esixencia de asistencia mínima, manténdose o resto de esixencias xerais establecidas.

Plaxio. No relativo ao plaxio se atenderá ao indicado no Art. 14º das Normas de avaliación, revisión e reclamación das cualificacións dos estudos de grao e mestrado universitario da UDC.


Fontes de información
Bibliografía básica DROSTE, Magdalena (2002). Bauhaus. 1919 - 1933. Colonia. Taschen
BÜRDEK, Bernhard E. (1994). diseño. Historia, teoría y práctica del diseño industrial. Barcelona. Gustavo Gili
FAHR-BECKER, Gabriele (1996). El Modernismo. Colonia. Könemann
BAYLEY, Stephen (1992). Guía Conran del diseño. Madrid. Alianza Editorial
FUSCO, Renato de (2005). Historia del diseño. Barcelona. Santa cole Publicaciones S. L.
TORRENT, Rosalía / MARIN, Joan M. (2005). Historia del diseño industrial. Madrid. Ediciones Cátedra
RAMIREZ, Juan Antonio (2003). Las vanguardias históricas: del Cubismo al Surrealismo. Madrid. Alianza Editorial S.A.
SEMBACH, Klaus-Jürgen (2002). Modernismo. Colonia. Taschen

Bibliografía complementaria CALAVERA, Ana (2003). Arte ¿Diseño?. Barcelona. Gustavo Gili
TUSQUETS, Oscar (2000). Dios lo ve. Barcelona. Anagrama
FIELL, Charlotte & Peter (2006). El diseño industrial de la A a la Z. Coloni. Taschen
BARR, Alfred, H. (1989). La definición del arte moderno. MAdrid. Alianza Editorial S. A.
TUSQUETS, Oscar (1994). Más que discutible. Barcelona. Anagrama
FIELL, Charlotte & Peter (2002). Modern Chairs. Colonia. Taschen
TUSQUETS, Oscar (1998). Todo es comparable. Barcelona. Anagrama


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Historia da Arte e do Deseño/771011106
Deseño Básico/771G01021
Metodoloxía do Deseño/771G01022
Proxectos de Deseño I/771G01024
Expresión Artística/771G01041
Técnicas da Expresión Artística Aplicada/771G01042

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Enxeñería de Materiais/771G01004
Sistemas Mecánicos/771G01008
Deseño Asistido por Ordenador/771G01017
Proxectos de Deseño II/771G01025

Materias que continúan o temario
Deseño Industrial Actual/771G01028
Estética/771G01040

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías