Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Emprendemento Código 610500108
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Computación e Tecnoloxías da Información
Economía
Empresa
Coordinación
Iglesias Gomez, Guillermo
Correo electrónico
guillermo.iglesias@udc.es
Profesorado
Gago Cortés, María Carmen
Iglesias Gomez, Guillermo
Correo electrónico
m.gago@udc.es
guillermo.iglesias@udc.es
Web http://udconline.udc.gal
Descrición xeral A materia Emprendemento forma parte do plan de estudos do Máster Universitario en Ciencias, Tecnoloxías e Xestión Ambiental. Trátase dunha materia obrigatoria de 3 créditos, o que representa 75 horas de traballo do estudante. Os seus descritores son:.-Concepto e relevancia do emprendemento.-Ecosistema de apoio ao emprendemento: redes de interacción;tecnoloxía e industria 4.0; apoio institucional.-Empresas de orixe circular: circular start-ups (CSUs). Lean Start-Up. Modelos de negocio baseados en economía circular (circular business models- CBM).-Creación de valor compartido. O emprendemento social.-Plan de negocio circular. Modelo Canvas de tripla capa.-Cadro de mando integral para lograr obxectivos de sustentabilidade.-Autoemprego. Esta materia pretende que o alumnado adquira a capacidade de plantexarse a posta en marcha dunha actividade económica ou profesional. Por este motivo, os principais temas e núcleos de coñecemento que se abordarán están orientados ao estudo e análise dos conceptos fundamentais, á diagnose das oportunidades do entorno, á planificación e organización previa, á consecución dos obxectivos e á valoración de proxectos.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Asociar as implicacións económicas dos problemas ambientais, os instrumentos de política económica e os principais indicadores ambientales con criterios de sostibilidade, tanto no sector público como no da empresa privada, de xeito que se contribúa ao desenvolvemento económico, político e social AM29
Empregar os conceptos e metodoloxías necesarios para afrontar os retos da transición enerxética e do modelo liñal ao modelo circular da economía. AM40
Identificar oportunidades e retos que contribúan a un desenvolvemento sostible ambiental, económico, político e social en liña co recollido nos ODS AM41
Transferir o coñecemento obtido aplicando na práctica solucións novedosas e creativas, relacionadas coa protección do medio ambiente, e os retos emerxentes asociados, que contribúan a un desenvolvemento sostible ambiental, económico, político e social, adaptado ao entorno social e económico. AM42
Empregar ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión AM43
Transferir o coñecemento obtido aplicando na práctica solucións novedosas e creativas, relacionadas coa protección do medio ambiente, e os retos emerxentes asociados, que contribúan a un desenvolvemento sostible ambiental, económico, político e social, adaptado ao entorno social e económico. AM44
Expresar as ideas e argumentos de forma clara e con corrección, tanto de xeito oral como escrito, nas línguas oficiais da comunidade autónoma AM45
Valorar o emprendemento como elemento fundamental do impacto da universidade na sociedade e coñecer os recursos ao alcance de persoas emprendedoras. AM46

Contidos
Temas Subtemas
Os temas seguintes desenvolven os contidos establecidos na ficha da Memoria, que son: Concepto e relevancia do emprendemento
Ecosistema de apoio ao emprendemento: redes de interacción; tecnoloxía e industria 4.0; apoio institucional
Empresas de orixe circular: circular start-ups (CSUs). Lean Start-Up. Modelos de negocio baseados en economía circular (circular business models- CBM)
Creación de valor compartido. O emprendemento social
Plan de negocio circular. Modelo Canvas de tripla capa
Cadro de mando integral para lograr obxectivos de sustentabilidade
Autoemprego
Tema 1. Iniciativas de negocio e emprendemento. 1.1. Emprendemento e proxectos de negocio: relevancia e fases iniciais de desenvolvemento.
1.2. A financiación do proxecto e o apoio ao emprendemento.
Tema 2. Viabilidade da idea de negocio e consecución de obxectivos. 2.1. Procura de oportunidades e xeración de valor.
2.2. Valoración de proxectos e plan de negocio.
2.3. O cadro de mando integral.
Tema 3. O autoemprego. 3.1. O empresario individual.
3.2. Medidas de apoio ao autoemprego.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Proba obxectiva A29 A40 A41 A43 A45 A46 2 21 23
Sesión maxistral A29 A40 A41 A43 A46 10 0 10
Estudo de casos A29 A40 A41 A42 A43 A44 A45 A46 3 12 15
Traballos tutelados A29 A40 A41 A42 A43 A44 A45 A46 4 21 25
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba obxectiva Proba obxectiva sobre os contidos desenvolvidos na aula. Pode ser integramente tipo test, con varias opcións de resposta que se contestará polo alumnado de xeito individual.
Sesión maxistral Explicación por parte do profesorado dos contidos do programa teórico da materia, mediante exposición oral guiada co uso de presentacións e medios audiovisuais. A explicación se complementará coa introdución de preguntas dirixidas ao alumnado co obxectivo de facilitar a aprendizaxe.
Estudo de casos Análise de casos prácticos relacionados cos contidos da materia e de lecturas destinadas á comprensión da materia. Estos estudos incluirán un cuestionario que os alumnos deberán responder en clase ou a través de documentos escritos a entregar.
Traballos tutelados Realización dun traballo práctico por parte do grupo, co obxectivo de promover a aprendizaxe autónoma do alumnado baixo a tutela do profesorado.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
A) Alumnado a tempo completo:
A atención personalizada para o seguemento dos traballos prácticos realizados en grupo comprenderá unha serie de actividades presenciais de traballo co profesorado. Ao longo do curso se irá indicando o tipo de actividade e o momento da súa realización.

b) Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial:
A atención personalizada para o alumnado a tempo parcial farase do mesmo modo que para o alumnado a tempo completo, sendo obrigatorio para este tipo de alumnado formar parte dun grupo de traballo.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Proba obxectiva A29 A40 A41 A43 A45 A46 Test de resposta múltiple individual. 30
Traballos tutelados A29 A40 A41 A42 A43 A44 A45 A46 Desenvolvemento e defensa do caso ou traballo práctico en equipo. Valorarase:
- A capacidade de aplicar correctamente os coñecementos sobre creación e dirección de proxectos empresariais.
- A capacidade de reunir e interpretar datos relevantes.
- A capacidade de utilización de ferramentas metodolóxicas.
- A capacidade de expoñer a información de forma clara e ordenada.
- A capacidade de coordinar e aunar as distintas partes do traballo, demostrando o traballo en equipo.
40
Estudo de casos A29 A40 A41 A42 A43 A44 A45 A46 Análise de casos. Respostas a un cuestionario relacionado.
30
 
Observacións avaliación

A. NORMATIVA DE AVALIACIÓN:

Condicións de avaliación: está prohibido acceder á
aula do exame con calquera dispositivo que permita a comunicación co exterior
e/ou almacenamento de información. 

A realización fraudulenta das probas ou actividades de
avaliación implicará directamente a cualificación de suspenso '0’ na materia na
convocatoria correspondente, invalidando así calquera cualificación obtida en
todas as actividades de avaliación para a convocatoria extraordinaria.

Identificación do/da estudante: o/a estudante terá que
acreditar a súa personalidade de acordo coa normativa vixente.

B. TIPOS DE CUALIFICACIÓN:

Cualificación de non presentado: corresponde ao alumnado,
cando só participe en actividades de avaliación que teñan unha ponderación
inferior ao 20% sobre a cualificación final, con independencia da cualificación
alcanzada.

Estudantes con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e
dispensa académica de exención de asistencia: os/as estudantes con
recoñecemento de dedicación a tempo parcial, aínda que estean exentos de
asistencia, serán avaliados cos mesmos criterios que os alumnos a tempo
completo.

C. OPORTUNIDADES DE AVALIACIÓN:

Primeira oportunidade: aplicaranse os criterios de
avaliación indicados.

Segunda oportunidade: os criterios de avaliación son os
mesmos para todas as oportunidades de avaliación.

Convocatoria adiantada: na convocatoria adiantada séguense
os mesmos criterios que para a primeira e segunda oportunidade.

En calquera caso, todos os aspectos relacionados con “dispensa académica”,“dedicación ao estudo”, “permanencia” e “fraude académica” rexeranse de acordo coa normativa académica vixente da UDC.

D. OUTRAS OBSERVACIÓNS DE AVALIACIÓN:

a) Exame (proba de resposta múltiple):

30% da cualificación.

b) Estudo de casos

30% da cualificación

c) Traballos tutelados:

70% da cualificación.

A nota agregada (a+ b+c) deberá ser igual ou superior a 5
puntos sobre 10 para poder superar a materia. Os criterios de avaliación son os
mesmos para a primeira e a segunda oportunidade de cada convocatoria, así como
para a convocatoria adiantada. No caso de non superar a materia na primeira
oportunidade, pódese gardar a puntuación do traballo tutelado (parte  c) para a segunda oportunidade e para a
convocatoria adiantada, ou se pode facer un novo traballo de maneira
individual, que deberá presentarse tres días antes da data sinalada para o
exame oficial.


Fontes de información
Bibliografía básica Longenecker, J.G.; Petty, J. W.; Palich, L. E. y Hoy, F. (2012). Administración de pequeñas empresas. Lanzamiento y crecimiento de iniciativas de emprendimiento. Cengage Learning
Gil Estallo, M. A. y Giner de la Fuente, F. (2013). Cómo crear y hacer funcionar una empresa. ESIC
Ruano, L. A. y Velasco, R. (2018). Emprendimiento en el entorno digital. El lanzamiento de una startup. Alfaomega
Sanchis Palacio, Joan Ramon (2020). Emprendimiento sostenible : empredimiento desde la cocreación de valor y el bien común. Madrid : Pirámide
Hoyos Iruarrizaga, J. y Blanco Mendialdua, A. (2014). Financiación del proceso emprendedor. Pirámide
Osterwalder, A. y Pigneur, Y. (2011). Generación de modelos de negocio. Un manual para visionarios, revolucionarios y retadores. Deusto

Bibliografía complementaria Llorente Olier, J. I. (2013). Análisis de la viabilidad empresarial. Centro de Estudios Financieros (CEF)
Valbuena, E. y Pardinas, C. (2013). Aspectos legales del emprendimiento y la gestión empresarial. ESIC
Grant, R. M. (2004). Dirección estratégica. Conceptos, técnicas y aplicaciones. Thomson Civitas
Maqueda, J.; Olamendi, G. y Parra, F. (2003). Tu propia empresa: un reto personal. Manual útil para emprendedores. ESIC


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Recomendacións:

1.- A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia:

1.1. Solicitarase en formato virtual e/ou soporte informático.
1.2. Realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos.
1.3. De se realizar en papel:- Non se empregarán plásticos.- Realizaranse impresións a dobre cara.- Empregarase papel reciclado.- Evitarase a impresión de borradores.

2.- Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural.

3.- Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais.

4.- Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores de ambos os sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas...).

5.- Traballaráse para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade.

6. Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas.

7. Facilitarase a plena integración do alumnado que, por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria. 

8. Promoverase a compatibilidade da actividade académica e deportiva do alumno que teña o recoñecemento da condición de deportista de alto nivel (DANUDC) ou de deportista de nivel cualificado ou similar facilitándolles procesos como cambios de grupos docentes, horarios ou exames, para os efectos de permitir conciliar a súa aprendizaxe coas súas responsabilidades e actividades deportivas. 

9. Todo o material elaborado polo profesorado da materia está suxeito ao dereito da propiedade intelectual. Non se poderá utilizar, baixo ningún concepto, sen a autorización expresa dos seus autores.


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías