Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Sistemas de Xestión da Calidade e Ambiental Código 610500111
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Departamento profesorado máster
Química
Coordinación
Andrade Garda, Jose Manuel
Correo electrónico
jose.manuel.andrade@udc.es
Profesorado
Andrade Garda, Jose Manuel
Del Castillo Busto, Estela
Correo electrónico
jose.manuel.andrade@udc.es
estela.delcastillo@udc.es
Web
Descrición xeral A materia pretende proporcionar unha visión xeral acerca dun aspecto fundamental nas necesidades e requisitos que plantexan os empregadores no ámbito empresarial para contratar Titulados Superiores. Preséntanse conceptos básicos acerca dos sistemas de Xestión da Calidade e da Xestión Medio Ambiental que son de interese potencial para estudantes de diferentes titulacións. Estudaranse normativas internacionais que delimitan as actuacións mínimas a ter en conta ámbolous dous campos.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
O obxectivo da materia é presentar ao estudantado os conceptos básicos da xestión da calidade e da xestión ambiental. Ambos dende un punto de vista eminentemente industrial. Preténdese que o estudantado entenda, asimile e sexa capaz de manexar estas ideas básicas para visualizar os elementos mínimos que debe abranguer un sistema de xestión da calidade e/ou un sistema de xestión ambiental nunha empresa. AM23
AM29
AM30
AM31
AM32
AM42
AM43
AM44

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1: Introdución A Calidade e o medio ambiente como bases das estratexias empresariais.
Tema 2: Evolución histórica do concepto de calidade Dende a calidade implícita ate a calidade total
Tema 3: Modelos de xestión da calidade Modelos ISO 9000, ISO 17025, EFQM, Responsabilidade social corporativa.
Os puntos débiles dos sistemas da calidade.
Tema 4: Modelos de xestión ambiental O Pacto Verde Europeo. As economías verde e azul. Modelos de xestión ambiental: EMAS e ISO 14001
Tema 5: Xeralizando a Calidade Integración de sistemas:
medioambiente e seguridade e protección (Oshas 18000)

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Traballos tutelados A30 A31 A32 A43 1 21 22
Sesión maxistral A29 A30 A32 19 11.5 30.5
Estudo de casos A23 A42 A44 1 21 22
 
Atención personalizada 0.5 0 0.5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Traballos tutelados Cada estudante entregará, por escrito, polo menos: (i) un traballo consistente na análise dun aspecto das guías internacionais de calidade (alternativamente tamén se pode facer un estudo dun caso de éxito dunha empresa); (ii) un traballo analizando algún aspecto da ISO 17025; (iii) un traballo analizando a regulamentación EMAS; (iv) outros traballos que aborden casos prácticos, resumos de conferencia, reflexións persoais acerca dun tema, etc.
Sesión maxistral Descrición e estudo dos fundamentos dos Sistemas de Xestión da Calidade. Problemas habituais e vantaxes da súa aplicación.
Estudo de casos Tendo en conta a dispoñibilidade dos profesionais alleos á Universidade aos caes se ten solicitado a súa colaboración, poderán abordarse casos reais de implantación de sistemas de calidade na industria ou organismos públicos.

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Traballos tutelados
Sesión maxistral
Descrición
Nas sesións maxistrais poderanse discutir dúbidas que presente o estudantado. Esta é a opción preferida para as dinámicas de traballo. Non obstante, establecese a opción de consulta de dúbidas ou discusión da bibliografía fora do horario docente habitual (nas horas de titorías).

Os traballos tutelados terán un período previo de reflexión co profesor/a para o seu enfoque e centrado.


Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Estudo de casos A23 A42 A44 Asistencia e redacción dos resumos escritos de cada un dos casos de estudo. Calidade na redacción, extracción de ideas chave, extensión dos temas tratados 30
Traballos tutelados A30 A31 A32 A43 Boa redacción, explicacións relevantes e capacidade de síntese. Cantidade de referencias a seccións da norma oficial. 60
Sesión maxistral A29 A30 A32 Asistencia ás clases maxistrais e aos casos prácticos; asemade, actitude participativa. Aporte de ideas e implicación nas discusións. 10
 
Observacións avaliación

Tódolos aspectos relacionados con “dispensa académica”“adicación ao estudo”“permanencia” e “fraude académica” rexeranse de acordo coa normativa académica vixente da UDC.

A asistencia ás clases e Conferencias, xunto cunha actitude participativa e proactiva é sen distraccións alleas á docencia, é condición sine qua non para superar a materia.

Na calidade dos traballos valoraranse principalmente (mais non só): a redacción, a organización, a coherencia e amplitude das explicacións, a non copia verbatim, o bo uso das referencias bibliográficas e a presentación.


Fontes de información
Bibliografía básica MORENO RAMÍREZ, A e HIDALGO MORILLO, V (2015). Calidad y seguridad en el laboratorio. Síntesis
BADIA, A. (2002). Calidad, modelo ISO9001. Deusto
COMPAÑO BELTRAN, R. y RÍOS CASTRO, A. (2002). Garantía de la calidad en los laboratorios analíticos. Síntesis
Normas ISO (). ISO 9001, ISO 14001, ISO 17025.
FERNANDEZ GARITAONAINDIA, A (2000). Organización y gestión de empresas. UDC
Unión Europea (2017). Regulation EU 2018/2026 (EMAS); 2004/9 & 2004/10 (GLP).

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións
A asistencia á clase e a realización das actividades (nomeadamente, seminarios e traballos escritos) son condicións sine qua non para superar a materia. Perspectiva de Xénero: Buscarase desenvolver unha perspectiva cidadán crítica, aberta e respectuosa coa diversidade da Sociedade. Todo o alumnado terá os mesmos dereitos e trato.
En colaboración con Programa Green Campus, para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir co punto 6 da "Declaración Ambiental da Facultade de Ciencias", os traballos documentais que se realicen nesta materia (cando se entreguen impresos) non levarán cubertas plásticas e realizaranse impresións a dobre cara e sen abundancia de cor. Empregarase papel reciclado, cando sexa posible.
Os traballos serán entregados en tempo e forma. De se detectaren irregularidades nos mesmos (plaxio, uso de sistemas virtuais, etc.), suporán o suspenso na materia.

Todos os aspectos relacionados con “dispensa académica”, “adicación ao estudo”, “permanencia” e “fraude académica” rexeranse de acordo coa normativa académica vixente da UDC.


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías