Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Automatización e Monitorización Ambiental Código 610500113
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Departamento profesorado máster
Química
Coordinación
Moreda Piñeiro, Jorge
Correo electrónico
jorge.moreda@udc.es
Profesorado
Lopez Mahia, Purificacion
Moreda Piñeiro, Jorge
Querol Carceller, Xavier
Correo electrónico
purificacion.lopez.mahia@udc.es
jorge.moreda@udc.es
Web
Descrición xeral Os obxetivos desta asignatura centranse no estudio da automatización do laboratorio de analise e a súa aplicación a Química Analítica de Procesos e a Monitorización

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Adquirir conocimientos sobre monitorización ambiental e química de procesos, conecer as técnicas instrumentais e a automatización implicada na análise ambiental, e interpretar datos ambientais AM25
AM26
AM27
AM31
AM33
AM34
AM36
Realizar de forma autónoma un traballo de búsqueda de información relativa a datos ambientais AM23
AM24
AM31
AM33
AM42
AM43

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1: AUTOMATIZACIÓN NA ANALISE AMBIENTAL I. INTRODUCCIÓN Introducción a la automatización en Química Analítica. Operacions unitarias que pdense automatizar. Definicions. Automatización e instrumentación. Obxetivos. Automatización da xestión da información ambiental. Problemas derivados da automatización. Calidade e automatización.
2: AUTOMATIZACIÓN NA ANALISE AMBIENTAL II. MÉTODOS AUTOMÁTICOS Métodos automáticos: clasificación e principios de detección. Analizadores automáticos discontinuos. Clasificación. Valoradores automáticos. Analizadores robotizados. Analizadores automáticos en continuo. Clasificación. Técnicas de fluxo continuo no segmentado (FIA y SIA).
TEMA 3: AUTOMATIZACIÓN NA ANALISE AMBIENTAL III. SENSORES NANOSENSOERES Integración do procedimiento analítico. Concepto de sensor y nanosensor. Tipos de sensores y nanosensores.
TEMA 4: ANALIZADORES DE PROCESOS APLICADOS O ANALISE AMBIENTAL Analizadores de procesos. Obxetivo. Definición. Características. Instrumento de laboratorio vs. analizadores de procesos. Ventajas. Clasificación.- Componentes dos analizadores de procesos.-Sistemas de mostraxe. Principais características. Partes dun sistema de mostraxeeo. Analizadores de procesos: fotométricos, electroquímicos y cromatográficos.
TEMA 5: MONITORIZACIÓN AMBIENTAL I. INTRODUCCIÓN Introducción. Definicions. Monitorización de recursos hídricos. Tipos de monitorización. Monitorización discreta e continua. Instrumentación analítica.
TEMA 6: MONITORIZACIÓN AMBIENTAL II. MONITORIZACIÓN DE RECURSOS HÍDRICOS, MONITORIZACIÓN ATMOSFÉRICA E DE SUELOS Analizadores de auga: analizadores off-line e on-line, analizadores mono e multiparamétricos. Redes de control de calidade da auga. Monitorización atmosférica. Instrumentación analítica. Redes de control da calidade medioambiental do aire. Monitorización de suelos
VISITAS Visita o LMAG-Xunta de Galicia: centro de referencia en calidade do aire.
Visita al Laboratorio de Análisis Clínicos (Hospital Materno-Infantil de A Coruña).
Visita a la estación de inmisión perteneciente a UDC ubicada no IUMA.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Saídas de campo A23 A27 A34 A36 9 4.5 13.5
Proba mixta A25 2.5 0 2.5
Sesión maxistral A26 16 32 48
Traballos tutelados A23 A24 A31 A33 A42 A43 1 10 11
 
Atención personalizada 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Saídas de campo Dentro do temario práctico se incluirán 3 sesions de 3 horas de duración adicadas a visitas a laboratorios de medioambiente y estaciones de monitorización ambiental.
Proba mixta O traballo dos alumnos/as será evaluado a través dunha Proba Obxetiva de todos los contidos teóricos e prácticos da signatura. Ésta evaluación supondrá o 70 % da calificación final.
Sesión maxistral Consistirán na incorporación dos conceptos fundamentais sobre cada un dos temas. Emplearanse 16 Sesions Maxistrales de 50 min de duración sobre os contenidos mais importantes do programa. Para un total aproveitamento de éstas, recomiendase que el alumno/a haya leído previamente pola sua conta os aspectos fundamentais de ditos temas nos textos recomendados
Traballos tutelados Comprenderá a búsqueda de información en distintas fontes e a elaboración dun traballo sobre alguna red de monitorización atmosférica ou hídrica dalguna comunidad autónoma. Se incluye una Tutoría Obrigatoria de 50 min de duración na que o profesor/a orientará e revisará os traballos académicos dirixidos, resolverá dubidas, etc.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
O longo do curso, no horario que especifique cada profesor/a, orientarase e discutiranse todos los aspectos relacionados coa docencia que o alumno/a considere necesarios. Nos traballos tutelados é importante realizar un seguimiento personalizando para comentar os avances que se van realizando e proporcionar o alumno/a a orientación necesaria para desarrollar con aproveitamento dito traballo
Para o alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, os traballos tutelados realizaránse polo alumno/a fora do horario académico establecido; o profesor/a resolverá as dudas e revisará o traballo realizado en réxime de horas de titorías (previa cita) que establezca co alumno/a.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Proba mixta A25 O traballo do alumno/a será evaluado a través dunha Proba Obxetica de todos los contidos teóricos e prácticos da signatura. Ésta evaluación suporá o 70 % da calificación final. 50
Traballos tutelados A23 A24 A31 A33 A42 A43 O Traballo Tutelado dirixido tera que presentar obligatoriamente o longo do cuatrimestre e supondrá o 30% da calificación total. 50
 
Observacións avaliación

Para superar a asignatura planteanse dous requisitos básicos:
asistencia regular a las todas as actividades evaluables e alcanzar una
calificación mínima en cada unha das actividades evaluables. O/a estudante
obtendrá a calificación de Non Presentado cando habendo realizado menos do 25%
das actividades académicas programadas non se presente o examen final. Para ter
en conta as calificaciones nas distintas actividades evaluables é preciso
acadar unha calificación mínima de 5 puntos (sobre 10) para cada una delas. Por
tanto, de no alcanzarse dita puntuación mínima en alguna delas, no caso de que
a media sexa superior o igual a 5 (sobre 10) a asignatura será calificada
como suspensa (4.5). As calificacions dos traballos tutelados podrán
conservarse na convocatoria de xulio. Mientras que a calificación da proba
mixta de xullo sustituirá a obtida na proba mixta de junio. Por lo que se
refiere aos sucesivos cursos académicos, o proceso de enseñanza-aprendizaje,
incluída a evaluación, se refiere a un curso académico e, por lo tanto,
volvería a comenzar con un novo curso, incluídas todas as actividades e
procedimientos de evaluación que sexan programadas para dito curso.

Todos os aspectos relacionados con "dispensa académica", "dedicación ao estudio", "permanencia" e "fraude académica" rexeranse de acordo coa a normativa vixente la UDC.  

Para os/as estudantes que soliciten a convocatoria adiantada de
decembro, aplicaranse as consideracions indicadas na guía docente do curso
anterior.

O proceso de ensino-aprendizaxe, incluída a avaliación, refírese a
un curso académico completo e, por tanto, volverá comezar cun novo curso
académico, incluídas todas as actividades e procedementos de avaliación que se
programen para devandito curso.


Fontes de información
Bibliografía básica D. C. Harris (1992). ). Análisis Químico Cuantitativo. Grupo Editorial Iberoamericana.
R. Kellner, J. M. Mermet, M. Otto, M. Valcárcel, H. M. Widmer (1998). Analytical Chemistry. Wiley VCH.
P.B. Stockwell (1988). Automatic Chemical Analysis. Taylor and Francis.
W.J. Hurst (1995). Automation in the Laboratory. VCH Publisher .
M Valcárcel y M.S. Cárdenas (2020). Automatización y miniaturización en Química Analítica. Springer. Barcelona
F. R. Burden, I. McKelie, U. Förstner, A. Guenther (2000). Environmental Monitoring Handbook.. McGraw-Hill.
D. A. Skoog, F. J. Holler y T. A. Nieman (2000). Principios de Análisis Instrumental. McGraw-Hill.
D. Harvey (2002). Química Analítica Moderna. McGraw-Hill.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

-Saber redactar, sintetizar e presentar ordenadamente un traballo, así como a aplicación a un nivel de usuario de ferramentas informáticas (uso de internet, procesador de textos, presentaciones, etc.) -Saber manejar libros de texto. -Ter coñecementos básicos de inglés -Estudiar e revisar semanalmente a materia impartida, utilizando material bibliográfico para comprender e ahondar na información obtida na clase. -Aclarar co profesor/a as posibles dubidas. -Realizar a preparación dos seminarios. -Participar activamente na clase.

Programa Green Campus Facultade de Ciencias: Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir co punto 6 da "Declaración Ambiental da Facultade de Ciencias (2020)", os traballos documentais que se realicen nesta materia: a) Solicitaranse maioritariamente en formato virtual e soporte informático b) De realizarse en papel: non se empregarán plásticos, realizaranse impresións a dobre cara, empregarase papel reciclado, cando sexa posible, evitarase a impresión de borradores.

Incorporación da Perspectiva de Xénero: - Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores/as de ambos sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas...). - Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade. - Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías