Competencias / Resultados do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecemento das materias primas empregadas na industria química e os seus procesos de extracción. |
AM3 AM5 AM6 AM9
|
BM2 BM5 BM8
|
CM4
|
Toma de conciencia da necesidade de control ambiental de procesos e produtos químicos. |
AM2 AM3 AM4 AM5 AM6
|
BM1
|
|
Coñecemento das materias primas empregadas na industria química e os seus procesos de extracción. |
AM6
|
BM7 BM10
|
|
Coñecemento de procesos industriais de produtos químicos orgánicos. |
AM2 AM3 AM4
|
BM5
|
|
Coñecemento dos principios epostulados da química sostible, os seus principais métodos e aplicacions en procesos industriais. |
|
BM7 BM9 BM11 BM12
|
CM1 CM3
|
Coñecemento dos métodos sintéticos industriais que empregan procesos catalizados por metais de transición. |
AM2 AM3
|
BM1 BM5
|
CM3
|
Coñecemento de tecnoloxías emerxentes en procesos de sínteses que minimizan tempos de reacción, emprego de disolventes orgánicos en reaccións e procesos de separación e purificación, uso de reactivos inmobilizados e reaccións en fluxo continuo.
|
AM2 AM3
|
BM5 BM7
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Tema 1. Principios e conceptos da química sostible |
1. Introducción.
2. Definición de química sostible.
3. Química sostible e desenvolvemento.
4. Os 12 principios da química sostible.
5. Economía atómica. Definición e exemplos.
6. Toxicidade. Medida da toxicidade.
7. Residuos na industria química. Técnicas de minimización de residuos. Tratamento de residuos.
8. Diseño eficaz de reactivos para a sua fácil degradación.
9. Eficacia medioambiental. |
Tema 2. Química Industrial: Principais materias primas e procesos |
1. A industria química e sustentabilidad. Un pouco de Historia.
2. Medio ambiente, enerxía e agotamiento de recursos.
3. Algunhas Industrias importantes.
4. Outras cuestións relacionadas coa sustentabilidad da industria química. |
Tema 3. Catálisis como unha ferramenta para a sustentabilidade de procesos químicos |
1. Introdución. Catálisis e química sustentable.
2. Catálisis homoxénea e heteroxénea. Catalizadores soportados.
3. Procesos catalíticos de relevancia industrial.
3.1. Catálisis aceda e básica.
3.2. Hidroxenación catalítica.
3.3. Oxidaciones.
3.4. Formación de ligazóns C-C.
4. Fotocatálisis.
5. Organocatálisis.
6. Biocatálisis.
|
Tema 4. Reaccións en medios non convencionais
|
1. Química verde
2. Líquidos iónicos
3. Reaccións en auga
4. Reaccións en ausencia de disolvente |
Tema 5. Tecnoloxías innovadoras en sínteses |
1. Síntese Química asistida por Microondas.
2. Reactores de fluxo.
3. Tecnoloxías High throughput screening.
4. Técnicas de deseño de experimentos (DOE). |
Tema 6. Aplicacións da química sustentable en procesos industriais. |
Aplicacións da química sustentable en procesos industriais. "Case studies". |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A5 A2 B1 B2 B5 |
17 |
27 |
44 |
Seminario |
A4 A3 A6 B8 B11 C3 C4 |
4 |
6 |
10 |
Proba mixta |
A2 A3 A5 |
3 |
0 |
3 |
Presentación oral |
B7 B9 B10 C1 |
3 |
5 |
8 |
Traballos tutelados |
A9 B1 B5 B10 B11 B12 C4 C3 |
0 |
8 |
8 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Clases presenciais teóricas. Clases expositivas (utilización de pizarra, ordenador, cañón), complementadas coas ferramientas propias da docencia virtual. |
Seminario |
Seminarios realizados co profesorado propio do Máster, ou con profesionales invitados da empresa, a administración ou de outras universidades. Sesións interactivas relacionadas coas distintas materias con debates e intercambio de opinións cos alumnos.
Resolución de exercicios prácticos, cuestións tipo test, probas obxetivas, etc... |
Proba mixta |
Realización das diferentes probas para a verificación da obtención tanto de coñecementos teóricos como prácticos e a adquisición de habilidades e actitudes |
Presentación oral |
Exposición oral de traballos, informes, etc., incluindo debate con profesores e alumn@s, en especial dos trabajos tutelados realizados.
|
Traballos tutelados |
Tutorías individuais ou en grupo reducido.
Utilización de programas informáticos especializados e internet. Soporte docente on-line (Campus Virtual).
Estudo persoal baseado nas diferentes fontes de información.
|
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Presentación oral |
Traballos tutelados |
Sesión maxistral |
Seminario |
|
Descrición |
A atención personalizada xoga un papel fundamental no seguimento e apoyo do/a alumn@ tanto para o seguimiento da asignatura como na orientación durante a preparación dos casos que se proporan para o seu estudo nas sesions de seminario.
Aqueles estudiantes que se acollan ao réxime de “reconoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia” según a normativa da UDC dispondrán dunha atención específica que se concreta nos seguintes aspectos:
-O alumnado dispondrá a petición propia e en horarios a convir, de axuda tutorial para a preparación dos contidos da clase maxistral previa á clase de seminario.
-De igual forma, e cuando asi o solicite, este alumnado recibirá axuda tutorial complementaria para a orientación e resolución de dúbidas.
O/a alumn@ nesta situación debe falar co Profesorado Responsable na primeira semana do curso para sustituir o réxime presencial por outras actividades calificables.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba mixta |
A2 A3 A5 |
Proba mixta na que o/a alumn@ debe de pór de manifesto os coñecementos e competencias adquiridos ao longo do curso.
|
65 |
Presentación oral |
B7 B9 B10 C1 |
Valorarase a capacidade de síntese, a capacidade para presentar e transmitir oralmente os aspectos máis importantes dos traballos realizados, con sentido crítico e usando de maneira adecuada a terminoloxía científica. |
10 |
Traballos tutelados |
A9 B1 B5 B10 B11 B12 C4 C3 |
Durante os seminarios poderanse expoñer estudos de casos concretos relacionados coa sustentabilidade dos procesos industriais, valorásese a presentación, unha procura e selección adecuada da información, o uso de fontes adecuadas, etc
|
5 |
Sesión maxistral |
A5 A2 B1 B2 B5 |
Avaliarase a asistencia e a participación activa na clase.
|
5 |
Seminario |
A4 A3 A6 B8 B11 C3 C4 |
Nos seminarios traballaranse aspectos prácticos relacionados cos temas teóricos e orientarase ao alumno para a realización dos traballos tutelados, estudo de casos, valorarase a iniciativa e a participación activa, espírito crítico e capacidade de debater co profesor e os/as compañeir@s os temas propostos.
Tamén se realizarán algunhas pequenas probas obxetivas. |
15 |
|
Observacións avaliación |
A asistencia a clases é obrigatoria. Os/as alumn@s repetidores terán o mesmo réxime de asistencia que os que cursan a materia por primeira vez.
A asistencia a un 80% das actividades presenciais é un requisito para aprobar a materia.
A avaliación da materia faráse mediante un exame final (65%) e a avaliación da asistencia, participación, resolución de problemas/casos prácticos, exposicións orais e avaliación continua do alumno en clase (35%) segundo especifícase no seguinte apartado.
Os alumnos que non superen a materia poderán realizar un exame extraordinario, e a avaliación realizarase seguindo os mesmos criterios que na primeira oportunidade.
Os/as alumn@s en réxime de estudos a tempo parcial por traballo ou por motivos xustificados terán que falar co profesor na primera semana de curso para sustituir o réxime presencial por outro tipo de actividades calificables. Estas actividades se indicaran nun plan individual de traballo que se entregará ao alumno.
Recomendacións para á avaliación: O/a alumn@ debe repasar os conceptos teóricos introducidos nos distintos temas utilizando o manual de referencia e os resumos. É fundamental traballar a materia de forma constante, mantendo o estudo da mesma " a o día". Aqueles alumn@s que atopen dificultades importantes á hora de traballar as actividades propostas deben de acudir nas horas de tutoría do profesor, co obxectivo de que este poida analizar o problema e axudar a resolver as dicir dificultades.
O/a profesor@ analizará con aqueles alumn@s que non superen con éxito o proceso de avaliación na convocatoria ordinaria, e así o desexen, as dificultades atopadas na aprendizaxe dos contidos da materia. Tamén lles proporcionará material adicional (cuestións, exercicios, exames, etc.) para reforzar a aprendizaxe da materia. No caso de cirscunstancias excepcionais, obxetivables e adecuadamente xustificadas, o Profesorado Responsible podría eximir total ou parcialmente a algún membro do alumnado de concurrir ao proceso de evaluación continuada. O alumnado que se atope nesta cirscunstancia deberá superar un examen específico que non deixe dudas sobre a consecución das competencias propias da materia.
A realización fraudulenta de algún exercicio ou proba do/a alumn@ para a evaluación da materia estará suxeta a responsabilidades disciplinarias, conforme se recolle nas Normas de Evaluación, Revisión e Reclamación das Cualificacións de Grao e Mestrado Universitario (Artigo 11) e no Estatuto do Estudiantado da UDC (Artigo 35, punto 3): "Calificación de suspenso na convocatoria en que se cometa a falta: o/a estudiante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, se procederá a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade se fose necesario"
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
• Anastas, P. T.; Warner, J. C. Green Chemistry: Theory and Practice. Oxford University Press: Oxford (UK), 2000.
• Mestres, R. Química Sostenible. Síntesis: Madrid.
• Lancaster, M. Green chemistry an introductory text. Royal Society of Chemistry: Cambridge (UK), 2010.
• J.R. Craig, D. J. Vaughan, B. J. Skinner " Recursos de la Tierra y el medio ambiente, 4ª Ed., PEARSON Educación Madrid 2012
|
Bibliografía complementaria
|
|
• Green Chemistry challenging perspectives. Tundo, P.; Anastas, P.; Eds. Oxford University Press: Oxford (UK), 2000.
• Baird, C. Química ambiental, 2 ed. Reverté: Barcelona. 2014
• Rifkin, J. La tercera revolución industrial: cómo el poder lateral está transformando la energía, la economía y el mundo. Paidós: Barcelona, 2011.
• Sheldon, R. A.; Arends, I.; Henefeld, U. Green chemistry and catalysis. Wiley VCH: Weinheim, 2007.
• Sheldon, R. A., E Factors, green chemistry and catalysis: an odyssey. Chem. Commun. 2008, 3352-3365.
• Cabildo, M. P.; Cornago, P. Procesos de Bajo Impacto Ambiental. Química Verde. UNED: Madrid, 2006.
• Plechkova, N. V.; Seddon, K. R. Applications of Ionic Liquids in the Chemical Industry. Chem. Soc. Rev. 2008, 37, 123-150.
• Wasserscheid, P.; Welton, T. Ionic liquids in Synthesis. Wiley-VCH: Weinheim, Germany, 2002.
• Earle, M. J.; Seddon, K. R. Ionic Liquids: Green Solvents for the Future. Pure Appl. Chem. 2000, 72, 1391-1398.
• Microwaves in Organic Synthesis. André Loupy, Ed. First Ed, Wiley-VCH: 2002. ISBN: 3-527-30514-9.
• Fitzpatrick, D.E.; Battilocchio, C.; Ley, S.V. Enabling technologies for the future of chemical synthesis. ACS Central Science 2016, 2, 131 (y las referencias que se citan).
• Paciello, R. Chem. Rev. 2006, 106, 2912; Reetz, M. Angew. Chem. Int. Ed. 2008, 47, 2556 (y las referencias citadas en ellos).
• Lendrem, D.; Owen, M.; Godbert S. DOE (Design of Experiments) in Development Chemistry:? Potential Obstacles. Org. Proc. Res. Dev. 2001, 5, 324 (y las referencias citadas en el).
• Sustainable Industrial Processes. Cavani, F.; Centi, G.; Perathoner, S.; Trifiró, F.; Eds. Wiley-VCH: Weinheim, 2009. ISBN: 978-3-527-31552-9.
- Craig, J.R., Vaughan, D.J., Skinner, B. J.: Recursos de la Tierra y el medio ambiente. Pearson Education: Madrid, 2012
• Páginas web de SUSCHEM y de la U.S. Environmental Protection Agency (EPA):
http://www.suschem.org
http://www.suschem.org/technologies
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
1) Programa Geen Campus Facultade de Ciencias para axudar a conseguir un entorno inmediato sostiible e cumplir cos seguites puntos da“Declaración Ambiental de Facultad de Ciencias (2020)”: -Punto 8: Fomentar a ambientalización curricular, incorporando a dimensión medioambiental ás actividades docentes e investigadoras. -Punto 6: os traballos documentais que se soliciten nesta materia: (a) Se solicitarán maioriatariamente en formato virtual e soporte informático. (b) De realizarse en papel: -Non se emplearán plásticos -Se realizarán impresións a doble cara -Se empleará papel reciclado -Se evitará a realización de borradores 2) De
acordo coa lexislación vixente e segundo se recolle nas distintas normativas de
aplicación para a docencia universitaria, nesta materia vixiarase polo
cumprimento da perspectiva de xénero. Así, no caso de detectar situacións de
discriminación por razón de xénero, se propondrán accións e medidas
para corrixilas e traballarase para identificar e modificar prexuicios e
actitudes sexistas na contorna para modificalos e fomentar valores de respeto e
igualdade. |
|