Competencias / Resultados do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
• Coñecer o proceso de implementación dun sistema de xestión, o seu mantemento e mellora, xa sexa de Calidade, Medio Ambiente, Seguridade e Saúde ocupacional ou unha combinación destes. |
AM5 AM6
|
BM8 BM10 BM12
|
CM4 CM5
|
• Coñecer o proceso de auditoría de sistemas de xestión, e os seus principios e prácticas, de acordo á norma ISO 19011. |
AM6
|
BM8 BM12
|
CM4 CM5
|
• Asimilar os conceptos fundamentais dos sistemas de xestión e comprender os obxectivos e requisitos das Normas de referencia. |
AM9
|
BM5 BM6
|
CM1
|
• Formar técnicos na implantación e mantemento de sistemas de xestión na empresa/industria química, xa sexan de Calidade, Medio Ambiente, Seguridade e Saúde ocupacional ou unha combinación de estes. |
AM5 AM6
|
BM4 BM8 BM9 BM11 BM12
|
CM1 CM2 CM3
|
• Formar auditores/as potenciais nos principios e prácticas de auditorías de sistemas de xestión, de acordo á norma ISO 19011. |
AM5 AM6
|
BM4 BM8 BM9 BM11 BM12
|
CM1 CM2 CM3
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Tema 1. Introdución. Aspectos e conceptos xerais. |
• Organización e estratexia empresarial
• Sistemas de xestión
• Acreditación e certificación |
Tema 2. Xestión de calidade: ISO 9001 |
• Calidade: concepto e evolución
• Modelo EFQM de Excelencia
• Custos da Calidade e da Non-Calidade
• Ferramentas da calidade
• Norma ISO 9001
|
Tema 3. Xestión ambiental: ISO 14001 e EMAS |
• Medio ambiente e sustentabilidade
• Sistemas de xestión ambiental: ISO 14001 e EMAS
• Ecoetiqueta
|
Tema 4. Xestión de prevención de riscos laborais: OSHAS 18001 |
• Introdución: Evolución e marco actual
• Obrigas
• Elementos chave dun sistema de xestión PRL
• Plan de prevención
• Riscos específicos
• Ferramentas
• Norma OHSAS 18001 |
Tema 5. Auditorías dos sistemas de xestión |
• Conceptos xerais e tipos de auditorías
• Etapas dunha auditoría
• Técnicas de auditoría
|
Tema 6. Integración de sistemas de xestión: Calidade, Medio Ambiente e Prevención. |
• Concepto e fundamentos
• Vantaxes e inconvenientes
• Diferencias e analoxías entre los sistemas
• Evidencias para un sistema integrado
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
B10 C4 C5 |
12 |
30 |
42 |
Seminario |
A5 A6 A9 B4 B5 B6 B8 B9 B10 B11 B12 C1 C2 C3 C4 C5 |
7 |
10 |
17 |
Traballos tutelados |
A5 A6 A9 B4 B5 B6 B8 B9 B10 B11 B12 C1 C2 C3 C4 C5 |
2 |
12 |
14 |
Proba obxectiva |
A5 A6 A9 B4 B6 B8 B9 B10 B11 B12 C3 C4 C5 |
1 |
1 |
2 |
|
Atención personalizada |
|
0 |
0 |
0 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Clases presenciais teóricas. Clases expositivas (utilización de pizarra, ordenador, canón), complementadas coas ferramentas propias da docencia virtual. |
Seminario |
Sesións interactivas relacionadas cos distintos contidos da materia con debates e intercambio de opinións co alumnado. Resolución de problemas e casos prácticos. |
Traballos tutelados |
Realización de traballos e informes escritos e Exposición oral (traballos, informes, problemas e casos prácticos) |
Proba obxectiva |
Exame de tipo mixto, con preguntas abertas e preguntas tipo test con resposta única ou múltiple, que versará sobre os contidos traballados nas e sesións maxistrais, seminarios e solución de problemas. Sen material de consulta. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Seminario |
Sesión maxistral |
Traballos tutelados |
|
Descrición |
Haberá atención personalizada tanto nas actividades presenciais indicadas e titorías presenciais como por correo-e e Teams, sobre calquera aspecto da materia e do traballo do/a alumno/a. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Seminario |
A5 A6 A9 B4 B5 B6 B8 B9 B10 B11 B12 C1 C2 C3 C4 C5 |
Resolución de problemas e casos prácticos, incluída a realización e exposición oral de traballos e e casos prácticos, e de informes por escrito |
20 |
Proba obxectiva |
A5 A6 A9 B4 B6 B8 B9 B10 B11 B12 C3 C4 C5 |
Cuantificación en función da porcentaxe de respostas correctas. |
60 |
Traballos tutelados |
A5 A6 A9 B4 B5 B6 B8 B9 B10 B11 B12 C1 C2 C3 C4 C5 |
Resolución de problemas e casos prácticos. |
20 |
|
Observacións avaliación |
Efectuarase un
seguimento continuo da aprendizaxe, mediante a realización de diferentes
actividades, traballos ou resolución de problemas. Esta avaliación continua
será a base para unha primeira puntuación que se corresponderá co 20 % da nota
final. O traballo das titorías en grupo será tamén avaliada, e a nota computará
como o 20 % da nota final. Ó finalizar as clases realizarase un exame con cuestiones
teórico-prácticas, que corresponderá ao 60 % da nota final. Será preciso un 30%
de nota mínima EN CADA PARTE para superar a materia. A asistencia ás
titorías de grupo é obrigatoria para superar a materia. As calificacións dos
traballos, actividades e titorías se comunicarán ó alumno antes do exame. O
sistema de avaliación será o mesmo para dúas oportunidades de exame. Non se
conservará ningunha nota entre convocatorias. Para obter a cualificación de
non presentado, o/a estudante non poderá ter participado en máis dun 20 % das
actividades avaliables programadas. En traballos tutelados e na proba obxectiva exixirase unha puntuación mínima do 30% para facer media. A realización fraudulenta das probas ou actividades de
avaliación implicará directamente a cualificación de suspenso '0' na
materia na convocatoria correspondente, invalidando así calquera cualificación
obtida en todas as actividades de avaliación de cara a convocatoria
extraordinaria.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
Básica (manuais de referencia). Cristina Abril Sánchez, Antonio Enríquez Palomino e José Manuel Sánchez Rivero: Guía para la integración de sistemas de gestión
: calidad, medio ambiente y seguridad y salud en el trabajo FC Editorial e Laborprex
auditores, 2010. Andrés Pastor Fernández, Manuel Otero Mateo, José María Portela Núñez, José Luis Viguera Cebrián, David Repeto García:
Sistemas integrados de gestión, Servicio de Publicacións da Universidade de
Cádiz, 2013. Signatura: 331-1017 (Ubicación: Económicas). César Camisón, Sonia Cruz e Tomás González: Gestión de la calidad: conceptos, enfoques, modelos y sistemas, Pearson
Educación, 2006. ISBN (electrónico) 84-8322-256-6. Texto dispoñible via biblioteca UDC. Normas UNE
dispoñibles online na Base de Datos AENORmás (via biblioteca UDC) |
Bibliografía complementaria
|
|
José María Alonso, Pedro Provedo: Gestión de la calidad 3ª ed, Santillana, 2005. Eladio Romero González, Evaluación y gestión medioambiental para planes, programas y proyectos de ingeniería. Universidad de Sevilla, 2015. Enrique Claver Cortés et al.: Gestión de la calidad y gestión medioambiental: fundamentos, herramientas, normas ISO y relaciones. 3ª ed. Pirámide, 2011. José Ignacio García Ninet et al.: Manual de prevención de riesgos laborales : seguridad, higiene y salud en el trabajo. 3ª ed. Atelier, 2012. Faustino Menéndez Díez: Higiene industrial : manual para la formación del especialista. 3ª ed. Lex Nova, 2004. Comisión Europea: Comunicación COM(2015) 614 final (2.12.2015): Cerrar el círculo: un plan de acción de la UE para la economía circular. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/ALL/?uri=CELEX:52015DC0614 European Environment Agency, EEA Report No 9/2014: Waste prevention in Europe - the status in 2013. https://www.eea.europa.eu/publications/waste-prevention-in-europe-2014. Ihobe: Estudios de Minimización de Residuos Peligrosos. Guía de apoyo. Herramienta Excel: https://www.ihobe.eus/publicaciones Ihobe: De la iso 14001 al emas. http://www.ihobe.net/Documentos/Eventos/Taller%20de%20la%20ISO%2014001%20AL%20EMAS%20(11_11_2009).pdf Lea-Artibai Ikastetxea: Evaluación de riesgos. UNIDAD DIDÁCTICA 01. Año 2009. Deposito-legal: BI-209-09. https://www.osalan.euskadi.eus/contenidos/informacion/fp_gaztetxoko/es_def/materiala/fp/d1_evaluacion_riesgos/ebaluacion_riesgos.pdf Asepeyo. Prevención de riesgos laborales en la Industria Química. 1ª edición, 2017: https://prevencion.asepeyo.es/wp-content/uploads/R1E17081-Gu%C3%ADa-Prevenci%C3%B3n-de-riesgos-en-la-industria-qu%C3%ADmica_Asepeyo.pdf Documentos Green Campus UDC: https://www.udc.es/gl/sociedade/medio_ambiente/GreenCampus/ |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
No caso de docencia telemática, será preciso dispoñer dun ordenador con
micrófono e cámara para a realización das actividades telemáticas que se
programen ó longo do curso.
Programa Green Campus
Facultade de Ciencias Para axudar a
conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir co punto 6 da
"Declaración Ambiental da Facultade de Ciencias (2020)", os traballos
documentais que se realicen nesta materia: a. Solicitaranse
maioritariamente en formato virtual e soporte informático. b. De realizarse en
papel: - Non se empregarán
plásticos. - Realizaranse
impresións a dobre cara. - Empregarase papel
reciclado. - Evitarase a
realización de borradores.
Perspectiva de xénero: Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a
docencia universitaria incorpórase a perspectiva de xénero nesta materia, polo
que deberás usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de
autores/as de diversos xéneros, propiciarase a intervención en clase de alumnos
e alumnas.... Ademais, traballarase para identificar e modificar prexuízos e
actitudes sexistas e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores
de respecto e igualdade. Prestárase atención á detectar situacións de
discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para
corrixilas. |
|