Competencias / Resultados do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer e racionalizar o comportamento químico dos elementos e dos seus principais compostos derivados, así como as súas propiedades individuais e posibilidades de combinación, de acordo con modelos e teorías axeitadas, relacionándoo coa súa situación na táboa periódica. |
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A12 A14 A16 A21
|
B1 B3 B4
|
C1
|
Coñecer o material e as técnicas habituais no laboratorio de síntese de Química Inorgánica e desenvolver a destreza axeitada para a súa utilización. |
A17 A18 A20 A21 A22 A23 A26
|
B1 B2 B3 B4
|
C1
|
Relacionar de xeito crítico os coñecementos teóricos adquiridos cos feitos experimentais observados. |
A14 A20
|
B1 B3 B4
|
C1
|
Coñecer os medios bibliográficos empregados na Química Inorgánica. |
A16
|
B1 B3 B4
|
C1
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Tema 1. Metais: Xeralidades. |
1.1. Características xerais dos metais.
1.2. Estrutura e enlace.
1.3. Propiedades físicas e químicas. Química en disolución acuosa. Acuocatións: Formación e comportamento ácido. Diagramas de Pourbaix.
1.4. Métodos xerais de obtención. Diagramas de Ellingham. |
Tema 2. Química da Coordinación. |
2.1. Consideracións xerais: Definición e terminoloxía.
2.2. Tipos de ligandos.
2.3. O enlace nos complexos.
2.4. Números e poliedros de coordinación.
2.5. Isomería na Química da coordinación.
2.6. Topoloxía de ligandos. |
Tema 3. O grupo 14 (C, Si, Ge, Sn, Pb). |
3.1. Estrutura electrónica dos átomos e formas de actuación.
3.2. Estado elemental: Estructura e enlace, propiedades físicas e químicas. Química en disolución acuosa.
3.3. Estado natural, obtención e principais aplicacións.
3.4. Principais compostos. |
Tema 4. O grupo 13 (B, Al, Ga, In, Tl). |
4.1. Estrutura electrónica dos átomos e formas de actuación.
4.2. Estado elemental: Estructura e enlace, propiedades físicas e químicas. Química en disolución acuosa.
4.3. Estado natural, obtención e principais aplicacións.
4.4. Principais compostos.
|
Tema 5. Grupos 1, 2 e 3. |
5.1. Estrutura electrónica dos átomos e formas de actuación. A relación diagonal entre Li e Mg, e entre Be e Al.
5.2. Estado elemental: Estrutura e enlace, propiedades físicas e químicas. Química en disolución acuosa.
5.3. Estado natural, obtención e principais aplicacións.
5.4. Principais compostos. |
Tema 6. Metais de Transición: 1ª Serie. |
6.1. Elementos de Transición: Características xerais e clasificación.
6.2. Estrutura electrónica dos átomos da 1ª Serie e formas de actuación. Estados de oxidación mais habituais.
6.3. Estado elemental: Estrutura e enlace, propiedades físicas e químicas. Química en disolución acuosa.
6.4. Estado natural, obtención e principais aplicacións.
6.5. Principais compostos.
|
Tema 7. Metais de Transición: 2ª e 3ª Series. |
7.1. Estrutura electrónica dos átomos e formas de actuación. Estados de oxidación más habituais.
7.2. Estado elemental: Estrutura e enlace, propiedades físicas e químicas. Química en disolución acuosa.
7.3. Estado natural, obtención e principais aplicacións.
7.4. Principais compostos.
|
Tema 8. Elementos de transición interna. |
8.1. Lantánidos.
8.2. Actínidos.
8.3. Postactínidos. |
Tema 9. Química Inorgánica Experimental. |
Síntese de elementos e compostos inorgánicos |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
B1 |
2 |
0 |
2 |
Sesión maxistral |
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A12 A14 A21 B2 C1 |
22 |
44 |
66 |
Obradoiro |
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A12 A14 A16 A21 B2 B3 B4 C1 |
8 |
16 |
24 |
Prácticas de laboratorio |
A14 A16 A17 A18 A20 A21 A22 A23 A26 B1 B2 B3 B4 C1 |
21 |
20 |
41 |
Proba de resposta múltiple |
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A12 A14 A21 B2 B3 C1 |
0 |
0 |
0 |
Análise de fontes documentais |
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A12 A14 A21 B2 B3 C1 |
0 |
5 |
5 |
Proba mixta |
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A12 A14 A21 B2 B3 C1 |
4 |
8 |
12 |
|
Atención personalizada |
|
0 |
0 |
0 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
Actividade que se levará a cabo ao comezo do curso e onde se presentará a meteria comentando, entre outros aspectos, a metodoloxía de traballo e os criterios que se utilizarán na avaliación do alumno/a.
|
Sesión maxistral |
Actividade presencial na que se presentan os aspectos máis destacados do programa. Con todo, a pesar de ser clases expositivas, requirirase nelas a participación do alumnado. É desexable que o alumno, con anterioridade ao desenvolvemento de cada clase, teña lido na bibliografía aconsellada as partes relacionadas co tema a tratar. |
Obradoiro |
Clases nas que se realizarán diversas actividades nas que o alumno/a debe participar activamente.
- Nesta actividade resolveranse boletíns de preguntas e problemas, que previamente se entregaron aos alumnos/as e que, unha vez na clase, debaterán cos seus compañeiros/as as respostas ás distintas preguntas, establecendo un debate.
- Nos talleres tamén se levarán a cabo probas intermedias que combinan preguntas de tipo resposta múltiple, ordenación, resposta curta, para completar, etc., o que axudará ao alumno/a e ao profesor/a a comprobar que se comprenderon os temas tratados nas clases anteriores. .
- Antes de asistir ao obradoiro e para participar e ser avaliado nel, o alumno deberá entregar o boletín a través da plataforma en liña dispoñible para a materia. |
Prácticas de laboratorio |
As prácticas de laboratorio centraranse na síntese e illamento de substancias inorgánicas.
- Antes de iniciar as prácticas, o alumno/a deberá realizar un estudo inicial que inclúa aspectos preparatorios e teóricos asociados aos experimentos a realizar, aplicando os seus coñecementos e apoiándose en todo momento na revisión bibliográfica dos textos propostos. Os resultados e conclusións deste traballo autónomo deberán presentarse nunha entrevista persoal co profesor/a responsable antes de iniciar as prácticas reais no laboratorio, para determinar se o grao de coñecemento adquirido é suficiente para que poidan realizalos con seguridade e aproveitamento o traballo experimental.
- Durante o desenvolvemento dos experimentos, o alumno/a debe demostrar unha actitude responsable respecto ás normas de seguridade, así como as características rigorosas e eficientes do método científico.
- O alumno/a deberá redactar un caderno de laboratorio que constará de tres partes: resumo da preparación teórica previa (realizada durante o estudo inicial), descrición detallada da execución e desenvolvemento do experimento (diario de laboratorio) e un comentario final sobre os resultados obtidos e as conclusións que se poden extraer deles. |
Proba de resposta múltiple |
Ao finalizar os contidos de cada tema nas Sesións Maxistrais, empregando plataformas como Moodle, ferramentas de paquetes de Office 365 e / ou aplicacións dispoñibles en Internet, realizarase unha proba para avaliar a aprendizaxe dos devanditos contidos. Para iso, faranse preguntas en forma de pregunta directa ou de afirmación incompleta, e varias opcións ou alternativas de resposta que proporcionen posibles solucións, das que só unha delas é válida, vendo así o grao de asimilación do alumno/a dos temas impartidos. |
Análise de fontes documentais |
Metodoloxía que mediante o uso de documentos audiovisuais e / ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias actuais, fotografías, artigos, etc.) postos a disposición do estudante a través das plataformas en liña dispoñibles para a materia, axudará ao alumno/a a traballar contidos relevantes para a materia, con actividades deseñadas especificamente nas devanditas plataformas para a súa análise. |
Proba mixta |
Proba escrita que pode consistir nunha serie de preguntas curtas, preguntas para desenvolver, problemas numéricos e preguntas de opción múltiple relacionadas co programa da materia. |
Atención personalizada |
|
Descrición |
A atención personalizada ao alumno, entendida coma un apoio no proceso de ensino-aprendizaxe, realizarase no horario máis conveniente para o alumno e o profesor.
Aqueles alumnos que se acollan ao réxime de “recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia” segundo a normativa da UDC, disporán de atención específica que se concretará nos seguintes aspectos:
A petición do alumno proporcionaráselle axuda titorial cando así o solicite.
A petición do alumno e nun horario da súa conveniencia, proporáselle traballo específico en forma de boletíns de problemas representativos das competencias da materia. O alumno resolverá devanditos boletíns de forma individual e, de novo, acudirá a tutoría para resolución de dúbidas e corrección dos mesmos.
O alumno disporá, a petición propia e en horario a convir, de axuda titorial para a preparación dos traballos tutelados previos as prácticas de laboratorio antes da entrevista co profesor (ver metodoloxía de traballos tutelados).
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Prácticas de laboratorio |
A14 A16 A17 A18 A20 A21 A22 A23 A26 B1 B2 B3 B4 C1 |
O traballo no laboratorio avaliarase dende os puntos de vista de:
- organización e seguridade
- coñecemento do material, técnicas preparativas e o seu uso
- habilidade manual e,
- especialmente, a capacidade para comprender os procesos observados a partir da preparación previa.
Tamén se avaliará a elaboración do Caderno de Laboratorio, que constará de tres partes:
1-Resumo da preparación teórica previa (realizada durante os traballos tutelados).
2- Descrición detallada da execución e desenvolvemento dos experimentos (diario de laboratorio).
3- Comentario final sobre os resultados obtidos e as conclusións que se poidan extraer deles.
|
20 |
Proba mixta |
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A12 A14 A21 B2 B3 C1 |
A proba escrita levarase a cabo no horario aprobado na Xunta de Facultade. Constará dunha serie de cuestións e problemas relacionados co programa da materia, dacordo co indicado no apartado de Metodoloxía.
|
60 |
Obradoiro |
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A12 A14 A16 A21 B2 B3 B4 C1 |
Para ser avaliado/a no taller, como se indica na sección de Metodoloxía, o alumno/a deberá entregar o boletín a través da plataforma en liña dispoñible para a materia.
Durante o taller o profesor/a valorará tanto as respostas ás preguntas do boletín como a participación activa no debate cos outros compañeiros/as.
Tamén se avaliarán as probas intermedias de resposta múltiple ou de resposta curta, que se realizarán periódicamente nos talleres, de acordo co indicado na sección de Metodoloxía. |
10 |
Proba de resposta múltiple |
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A12 A14 A21 B2 B3 C1 |
Periódicamente realizaranse probas curtas de tipo test de resposta múltiple a través de plataformas online, de acordo co indicado no apartado de Metodoloxía. |
5 |
Análise de fontes documentais |
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A12 A14 A21 B2 B3 C1 |
Periódicamente, como se indica no apartado de metodoloxía, haberá actividades nas que en base a documentos audiovisuais e/ou bibliográficos, o alumno/a debe contestar, a través das plataformas online dispoñibles na asignatura, preguntas relacionadas cos contidos da materia. |
5 |
|
Observacións avaliación |
Os estudantes serán avaliados mediante o seguinte sistema de cualificación: - C1 :Cualificación da proba mixta: para superar o curso, o alumno/a deberá obter un mínimo do 50% da nota máxima neste apartado. - C2 :Cualificación das prácticas de laboratorio: para aprobar o curso, o alumno/a deberá obter un mínimo do 45% da nota máxima desta sección. - C3 :Cualificación dos talleres, probas de elección múltiple e análise de fontes documentais. - C4 :Cualificación da evolución global da progresión do alumno/a. O alumno/a aprobará o curso se obtén un mínimo de 5 puntos na seguinte suma: 0,6(C1) + 0,20 (C2) + 0,20 (C3) . A cualificación da evolución global da progresión do estudante (C4) faras eunha vez feitas as restantes cualificacións (C1, C2 e C3), e só para aqueles estudantes que superaron a materia, e poderán ser avaliadas cun máximo dun punto, que se pode engadir á nota final. No caso de que un alumno supere, na suma total de todas as cualificacións, os dez puntos, asignarase unha nota de10,0 puntos. No caso de que a nota do curso sexa inferior á suma de0,80 (C1) + 0,20 (C2), a nota substituirase polo valor desta suma. - Se a nota final supera os 5 puntos pero non alcanza o 50% da nota na sección C1 e o 45% da nota na sección C2, a nota que aparecerá na acta será de 4,5 (suspenso). - Se o alumno/a asiste ás prácticas de laboratorio, non poderá obter a nota de "Non presentado". - A cualificación obtida na "primeira oportunidade", se é positiva (igual ou superiora 5), é definitiva. - Obaremo de cualificación da "segunda oportunidade" será a mesma que a descrita para a "primeira oportunidade", coa excepción de que a nota mixta da segunda oportunidade substituirá á nota mixta da primeira oportunidade. Se o alumno/a non alcanza o 45% da nota máxima na sección de prácticas de laboratorio na primeirao portunidade, poderá realizar un traballo relacionado cunha nova práctica de laboratorio. Os estudantes avaliados na "segunda oportunidade" só poderán obter matrícula se o número máximo destes no curso, de acordo coa normativa académica, non se cubriu totalmente na "primeira oportunidade". -Aqueles estudantes que se acollan ao "recoñecemento da dedicación a tempo parcial e a exención académica da exención de asistencia" segundo a normativa da UDC, só estarán obrigados a asistirás clases prácticas de laboratorio. A nota final destes alumnos/as constará de dúas partes: a nota obtida nas prácticas de laboratorio, que contribuirá cun20% á nota final, e a nota da proba mixta, que contará para o 80% restante. Estas porcentaxes de cualificación aplicaranse a ambas as oportunidades. A cualificación de "non presentado" outorgarase a aqueles alumnos/as admitidos no mencionado réxime de exención a condición de que non se presenten á proba mixta. - Todos os aspectos relacionados
con “dispensa académica”, “dedicación ao
estudo”, “permanencia” e “fraude académica” rexeranse de
acordo coa normativa académica vixente da UDC.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
E.C. Housecroft y A.G. Sharpe (2006). Química Inorgánica. Madrid, Pearson 2ª Ed. (en inglés 4ª Ed 2012)
D.F. Shriver, P.W. Atkins, T.L. Overton, J.P. Rourke, H.T. Weller y F.A. Armstrong (2008). Química Inorgánica. México, McGraw-Hill 4ª Ed. (en inglés 6ª Ed. 2014) |
Bibliográfía de Prácticas:
G. Brauer. "Preparative
Inorganic Chemistry", vols. I y II. Academic Press, Nueva York (1963 y 1965). Versión en
castellano de la 2ª ed. alemana: "Química Inorgánica Preparativa",
Reverté, Barcelona (1958)
G.C.
Schlessinger. "Inorganic Laboratory Preparations". Chemical Pub. Co., Nueva York (1962).
Versión en castellano: "Preparaciones de Compuestos Inorgánicos en el
Laboratorio", Continental, México (1962)
Z. Szafran, R.M. Pike y M.
Singh. "Microscale Inorganic
Chemistry: A Comprensive Laboratory Experience". Wiley & Sons, Nueva
York (1991) |
Bibliografía complementaria
|
S.M. Owen y A.T. Brooken (1991). A Guide to Modern Inorganic Chemistry. Harlow. Longman
F.A. Cotton, G. Wilkinson, C.A. Murillo y M. Bochman (1999). Advanced Inorganic Chemistry. New York, Wiley&Sons 6th Ed. [en castellano: 4ª Ed., 1986]
J.D. Lee (1996). Concise Inorganic Chemistry. London, Chapman&Hall 6th Ed.
G.E. Rodgers (2002). Descriptive Inorganic Coordination and Solid State Chemistry . Melbourne, Thomson Learning 2ª Ed. [en castellano: 1ª Ed., 1995]
E. Gutiérrez Ríos (1984). Química Inorgánica . Barcelona, Reverté 2ª Ed.
G. Rayner-Canham y T. Overton (2000). Química Inorgánica Descriptiva. Mexico, Pearson, 2ª Ed. [en inglés: 6ª Ed., 20014]
N.N. Greenwood y A. Earnshaw (1997). The Chemistry of the Elements. Oxford, Butterworth Heinemann 2nd Ed. |
Bibliografía de teoría e prácticas de laboratorio enfocada cara á Química Inorgánica en xeral, a disposición pública na Biblioteca da Facultade de Ciencias. |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Química Xeral 1/610G01007 | Química Xeral 2/610G01008 | Química Xeral 3/610G01009 | Laboratorio de Química 1/610G01010 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Química Inorgánica 1/610G01021 |
|
Materias que continúan o temario |
Química Inorgánica 3/610G01023 | Química Inorgánica 4/610G01024 | Química Inorgánica Avanzada/610G01025 | Química Industrial/610G01039 |
|
Observacións |
Como complemento ás clases presenciais e ao material bibliográfico porase á disposición do alumno (mediante os medios establecidos en cada caso) a documentación relativa aos contidos das sesións maxistrais, boletíns de exercicios e problemas, documentos guía para as prácticas de laboratorio e/ou cuestionarios de diversa natureza. NOTA: Aconséllase a asistencia a todas as clases, así como a participación activa en todas as actividades. Programa Green Campus Facultade de Ciencias: Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir co punto 6 da "Declaración Ambiental da Facultade de Ciencias (2020)", os traballos documentais que se realicen nesta materia: a. Solicitaranse maioritariamente en formato virtual e soporte informático. b. De realizarse en papel: - Non se empregarán plásticos. - Realizaranse impresións a dobre cara. - Empregarase papel reciclado. |
|