Competencias / Resultados do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Aplicar habilidades para utilizar, baixo condicións de seguridade, técnicas experimentais en laboratorios físicos, químicos e biolóxicos, ao mismo tempo que se vai collendo destreza para desenvolver outras habilidades máis complexas. |
A4 A6 A8
|
B2 B3 B7 B10 B12
|
C6 C7
|
Interpretar e presentar datos experimentais a través dun portafolio persoal. |
A7
|
B2 B5 B7 B9 B12
|
C9
|
Demostrar coñecementos e habilidades experimentais suficientes para utilizar de maneira correcta e segura os produtos, o material e o instrumental máis habitual en laboratorios físicos, químicos e biolóxicos, sendo consciente de sus características máis importantes, incluindo o perigo e os posibles riscos. |
A2 A4 A8
|
B2 B4 B5 B8 B12
|
C6 C8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Módulo 1. Técnicas Básicas nun laboratorio de física. |
- Cálculo de incertezas experimentais directas e indirectas.
- Expresión correcta das magnitudes físicas experimentais.
- Análisis e Representación gráfica dos resultados experimentais.
- Presentación de resultados ciéntificos.
Todas estas competencias serán desenvolvidas no estudo de diferentes experiencias físicas como as seguintes:
- Medida da densidade con picnómetros ou principio de Arquímedes.
- Medida da viscosidade con viscosímetro de Ostwald.
- Medida da tensión superficial dun líquido.
- Medida da conductividade iónica en electrolitos en función da concentración.
- Calibrado de termómetros
- Determinación do equivalente eléctrico do calor mediante calorimetría.
- Medida do índice de refracción de materiais.
- Medida da constante gravitatoria co péndulo físico.
- Verificación das leis dos gases ideais.
- Asociación de resistencias e leis de Kirchhoff.
- Medida da vida media dun radio isótopo
- Interferencia óptica
- Estudio de oscilacións.
|
Módulo 2. Técnicas Básicas nun laboratorio de química. |
- Seguridade no laboratorio de Química. Clasificación, envasado e etiquetado de produtos químicos. Fichas de seguridade. Calidade dos reactivos. Xestión de residuos no laboratorio. Utilización de equipos de protección.
- Material xeral nun laboratorio químico. Material gravimétrico e volumétrico.
- Rexistro e comunicación do traballo de laboratorio. O caderno de laboratorio.
- Preparación de disolucións e repaso das unidades de concentración.
- Valoración ácido-base
- Separación de líquidos. Destilación.
- Separación de sólidos. Filtración.
- Calorimetría. Determinación de calores de reacción en calorímetro.
|
Modulo 3. Introducción al laboratorio biolóxico. |
- Normas básicas de traballo seguro no laboratorio biolóxico.
- Uso correcto de material de laboratorio biolóxico.
- Preparación de disolucións tampón biolóxicas.
- Dilucións seriadas e rectas patrón.
- Preparación de medios de cultivo.
- Cultivo de microorganismos.
- Funcionamiento e manexo básico de lupas binoculares e microscopios.
- Uso de pH-metro e espectrofotómetro.
- Extracción de macromoléculas.
- Búsqueda de información bibliográfica, citas e referencias. Bases de datos e recursos informáticos de interese en bioloxía. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
C6 C7 C8 |
1 |
0 |
1 |
Prácticas de laboratorio |
A4 A6 A8 B2 B4 B5 B8 |
60 |
48 |
108 |
Proba obxectiva |
A2 B3 B10 B12 C9 |
2 |
18 |
20 |
Portafolios do alumno |
A7 B7 B9 |
0 |
18 |
18 |
|
Atención personalizada |
|
3 |
0 |
3 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
Presentaranse os distintos módulos da materia, incluindo os obxetivos da mesma, a forma na que se desenvolverá, así como o calendario e demáis información de interese. |
Prácticas de laboratorio |
Sesións nos laboratorios respectivos, onde se manexará material específico para as distintas prácticas, que cubren un amplo abano de técnicas básicas Físicas, Químicas e Biolóxicas. O alumnado disporá en Moodle do guión da práctica concreta que se realizará nesa sesión, onde se lle indicarán os obxectivos da mesma, o material dispoñible e as recomendacións de saúde e seguridade pertinentes. |
Proba obxectiva |
Constará dun exame de preguntas cortas ou tipo test e se realizará nas datas fixadas no calendario de exames aprobado pola Facultade. |
Portafolios do alumno |
Refírese á coñecida como libreta ou caderno de laboratorio. O/A alumno/a debe recoller de forma precisa o obxectivo, o desenvolvemento da práctica e as observacións realizadas, así coma a representación e análise dos datos obtidos se así fose solicitado. O caderno entregarase ao profesorado de cada módulo para a súa avaliación e cualificación. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Prácticas de laboratorio |
Portafolios do alumno |
|
Descrición |
As titorías do profesorado, que poderán ser virtuais, serán un recurso imprescindible para que o alumnado poida consultar todas as dúbidas que se lle presenten, o cal redundará na calidade do seu caderno de laboratorio. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Portafolios do alumno |
A7 B7 B9 |
O caderno de laboratorio é o elemento principal na avaliación da materia, tendo en conta o seu carácter eminentemente práctico. O caderno recolle tanto o traballo realizado polo/a alumno/a no laboratorio, coma a súa capacidade de transmitir as súas observacións, analizar os resultados e obter conclusións baseadas nos datos.
O prazo de entrega do caderno de cada módulo, para a súa avaliación polo profesorado correspondente, será unha semana despois de rematar as prácticas do módulo. |
70 |
Proba obxectiva |
A2 B3 B10 B12 C9 |
A proba obxectiva consistirá nun exame tipo test ou de preguntas cortas, de cada un dos módulos. A finalidade desta proba é comprobar a asimilación dos coñecementos adquiridos no laboratorio.
A proba terá lugar na data marcada no calendario de exames oficiais da Facultade. |
30 |
|
Observacións avaliación |
A asistencia ás sesións de
prácticas programadas é obrigatoria. Máis dunha falta sen xustificar implicará
a non superación da materia. Os alumnos que cheguen máis de 10 minutos tarde a unha sesión sen xustificación contarán como non presentados para esa práctica. As faltas deberán xustificarse sempre e, no caso de ser xustificadas recuperarse noutro grupo sempre que sexa posible. A cualificación global será
a media das cualificacións de cada un dos 3 módulos. Para superar a materia é
preciso acadar un mínimo de 5/10 en todos e cada un dos módulos.
De non aprobar algún/s dos
módulos, o/a alumno/a terá que recurrir á segunda oportunidade, na que se
manterá a cualificación dos módulos aprobados. O alumnado que vaia á segunda
oportunidade terá que corrixir o/s caderno/s de laboratorio correspondente/s, e
entregalos para unha nova avaliación nun prazo de 30 días a partir da
publicación das notas definitivas da primeira oportunidade. A cualificación
desta revisión xunto coa cualificación do exame de xullo será a nota da 2ª
oportunidade, manténdose as porcentaxes de 70% caderno e 30% exame igual que na
primeira oportunidade. Se un alumno quere gardar a nota do caderno ou do exame da primeira oportunidade e só recuperar a outra parte na segunda oportunidade podería presentarse só a unha das partes e gardar a nota obtiva na primeira oportunidade da outra parte. A guía docente que se aplicará aos estudantes que soliciten a convocatoria adiantada de decembro será a do curso en vigor e seguirá o mesmo procedemento de mellora dos cadernos e repetición dos exames de cada parte que a segunda oportunidade.
Todos os aspectos relacionados con “dispensa académica”, “dedicación ao estudo”, “permanencia” e “fraude académica” rexeranse de acordo coa normativa académica vixente da UDC
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Karp, G. (2011). Biología Celular y Molecular. Conceptos y experimentos. . McGraw-Hill Interamericana Eds.
Cerdán Villanueva, M. E., Freire Picos, M. A., González Siso, M. I. & Rodríguez Torres, A. M. (1997). Biología Molecular. Avances y Técnicas generales. . A Coruña. Universidade da Coruña
Tortora, A, G.J., Funke, B. R. & Case, C.L (2017). Introducción a la Microbiología . McGraw-Hill Interamericana Eds. 12 ed.
Insausti, M.J., Redondo, P., Charro E. (1999). Manual de Experimentación Básica en Química. Valladolid, Universidad de Valladolid
Torrecilla, M.I. (1994). Prácticas de Física General.. Zaragoza. Prensas Universitarias de Zaragoza.
Ortega Girón, M.R. (1980). Prácticas de laboratorio de física general.. Barcelona
Petrucci, R. H.; Harwood, W. S.; Herring, F. G (2003). Química General. . Madrid, 8ªEd, Pearson Educación |
|
Bibliografía complementaria
|
H. Kennet (2014). Cambridge IGCSE physics. Laboratory practical book.. Hodder Educational. Londres.
Singer (2001). Experiments in Applied Microbiology. . Academic Pres.
Ninfa, A. J. (2010). Fundamental laboratory approaches for biochemistry and biotechnology.. Hoboken: John Wiley and Sons
Varios (2007). Manual de Seguranza e Saúde no Laboratorio. . Universidade da Coruña
J.D. Wilson (2015). Physics laboratory experiments.. Boston, MA : Cengage Learning.
Loyola-Vargas, V.M. y Vázquez-Flota F. (2006). Plant cell culture protocols. . Humana Press. 2nd Edition.
A. Amengual Colom (2003). Prácticas virtuales de física básica.. Palma de Mallorca. Universitat de les Illes Balears. |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Bioloxía Celular/610G04003 | Química: Enlace e Estrutura/610G04005 | Mecánica e Ondas/610G04002 |
|
Materias que continúan o temario |
Técnicas de Caracterización de Nanomateriais 1/610G04025 | Cinética e Catálise/610G04026 | Termodinámica: Equilibrio e Fases/610G04018 | Bioquímica Estrutural/610G04019 | Bioquímica Molecular e Metabólica/610G04023 | Electricidade e Magnetismo/610G04007 | Química dos Elementos/610G04011 | Química: Equilibrio e Cambio/610G04008 |
|
Observacións |
Programa Green Campus Facultade de Ciencias Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir co punto 6 da "Declaración Ambiental da Facultade de Ciencias (2020)", os traballos documentais que se realicen nesta materia: a. Solicitaranse maioritariamente en formato virtual e soporte informático. b. De realizarse en papel: - Non se empregarán plásticos. - Realizaranse impresións a dobre cara. - Empregarase papel reciclado. - Evitarase a realización de borradores. Perspectiva de xénero: tal e como se recolle nas competencias transversais do título (C4), fomentarase o desenvolvemento dunha cidadanía crítica, aberta e respectuosa coa diversidade na nosa sociedade, salientando a igualdade de dereitos do alumnado sen discriminación por cuestión de xénero ou condición sexual. |
|