Competencias / Resultados do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Identificar as principais formas, estruturas, crecementos, óptica e sistemas cristalinos |
A3 A5 A7
|
B6 B7 B8
|
C3 C8
|
Describir e analizar a forma externa dos cristais, os seus modelos estructurais e as súas posibles transformacións |
A3 A5 A7
|
B6 B7 B8
|
C3 C8
|
Diferenciar os principais elementos de simetría e a súa nomenclatura |
A5
|
B4
|
C3
|
Recoñecer os fundamentos da difracción |
A3 A6 A8
|
|
C3 C7 C8
|
Resolver problemas básicos de cristalografía |
A3 A5 A7
|
B7 B8
|
C3
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Tema 1. Introdución. |
Introdución ao mundo dos cristais e da simetría. A súa relevancia no campo da nanociencia e a nanotecnoloxía. |
Tema 2. Teoría reticular. |
Redes cristalinas. Nudos, filas, planos reticulares e as súas notacións. Celdas elementais. Redes reciprocas. Espaciado reticular. Exercicios e problemas. |
Tema 3. Simetría dos cristais e das moléculas I: Simetría puntual e Simetría espacial. |
Concepto de simetría. Operadores de simetría puntual. Aplicacións da simetría puntual. Redes de Bravais. Introducción á simetría espacial. Traslacións. Planos de deslizamiento. Eixes helicoidais. Exercicios e exemplos prácticos. |
Tema 4. Simetría dos cristais e das moléculas II: Teoría de grupos. |
Fundamentos da teoría de grupos. Descripción, nomenclatura e representación dos Grupos Puntuais de Simetría (G.P.S.). Simetría molecular e Simetría cristalina. Proxección estereográfica. Resolución de problemas. |
Tema 5. Morfoloxía cristalina e propiedades dos cristais. |
Formas e hábitos. Mecanismos de crecemento cristalino. Propiedades físicas. Óptica cristalina. Propiedades ópticas e estructura dos minerais. Resolución de exercicios. |
Tema 6. Cristaloquímica. Introducción á difracción de raios-X. |
Conceptos básicos da interación radiación-materia. A ley de Bragg. Os difractogramas de raios-X de pó e a súa utilidade no estudo de sólidos cristalinos. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A3 A5 A7 B4 B7 B8 C8 |
28 |
42 |
70 |
Prácticas de laboratorio |
A5 A6 A7 A8 B6 B7 B8 C3 C7 |
12 |
12 |
24 |
Obradoiro |
A3 A5 B6 C3 C7 |
10 |
43 |
53 |
Proba obxectiva |
A3 A5 A7 B4 B7 B8 C8 |
2 |
0 |
2 |
|
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Na clase maxistral introduciranse os contidos dos correspondentes temas, destacando os seus aspectos máis importantes e deténdose particularmente naqueles conceptos fundamentais e/ou de máis difícil comprensión para o alumnado. Trátase de sesión interativas, nas que se pretende que o alumnado participe formulando preguntas e requerindo a clarificación de ideas ou conceptos. |
Prácticas de laboratorio |
Preparación e estudo de compostos cristalinos. Interpretación dos resultados obtidos usando programas informáticos. Utilización de modelos morfolóxicos e estructurais dos cristais. Introducción á caracterización mediante difracción de Raios-X. O alumnado elaborará un caderno de laboratorio no que describirá o traballo realizado no laboratorio e a análise dos resultados, así como as principais conclusións. |
Obradoiro |
Estas sesións estarán dedicadas á resolución de problemas e cuestións por parte do alumnado, coa orientación do profesorado. Estes problemas facilitaranse secuenciados no tempo de acordo cos contidos tratados nas sesións maxistrais. O traballo realizarase individualmente ou en grupos baixo a dirección do profesorado |
Proba obxectiva |
Probas que podrán liberar contidos. Se avaliarán os contidos da materia consistentes en preguntas de desenvolvemento e tamén de tipo test, así como exercicios de problemas que serán semellantes aos analizados ao longo do curso. O seu obxectivo é obter unha avaliación do nivel de coñecementos e competencias atinxidos polo alumnado, así como avaliar a capacidade do alumnado para relacionalos e para obter unha visión de conxunto da materia. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Prácticas de laboratorio |
Obradoiro |
Proba obxectiva |
Sesión maxistral |
|
Descrición |
A metodoloxía de ensino proposta está baseada no traballo do estudantado, quen se converte no principal responsable do seu proceso educativo. Para que obteña o mellor rendemento do seu esforzo, e co fin de guialo neste proceso, é de extrema importancia acadar unha interacción estreita e constante alumnado-profesorado. A través de tal interacción, e das diferentes actividades de avaliación, o profesorado poderá determinar ata que punto o alumnado está a acadar os obxectivos propostos en cada unidade temática e orientalo a este respecto. Esta orientación levarase a cabo a través de entrevistas individuais que se celebrarán nas horas de titoría do profesorado e/ou nos horarios máis convenientes para o alumnado.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Prácticas de laboratorio |
A5 A6 A7 A8 B6 B7 B8 C3 C7 |
Avaliaranse os seguintes aspectos do traballo no laboratorio:
- Organización do traballo e seguridade.
- Actitude, curiosidade científica e grao de implicación no traballo.
- Calidade na interpretación dos resultados.
- Calidade do informe final (caderno de laboratorio).
|
15 |
Obradoiro |
A3 A5 B6 C3 C7 |
Poderán cualificarse tanto as respostas do alumnado como a súa participación individual ou de grupo nas correspondentes actividades presenciais. Ocasionalmente, e a requirimento do profesor, o alumnado deberá entregar os boletíns de problemas que tamén poderán ser avaliados. |
20 |
Proba obxectiva |
A3 A5 A7 B4 B7 B8 C8 |
Probas avaliables dos contidos da materia. Posibilidade de eliminar materia cara os exames de primeira e segunda convocatoria. |
65 |
|
Observacións avaliación |
A avaliación da materia divídese
en: -Primeira proba obxectiva:
25% (Parte 1=Temas 1, 2) -Segunda proba obxectiva:
25% (Parte 2=Temas 3, 4, 5) -Terceira proba obxectiva: 15% (Parte 3=Tema 6) -Prácticas de
Laboratorio: 15% -Obradoiros e seminarios:
20% A avaliación non poderá ser positiva
se non se asistiu a todas as clases de laboratorio. A segunda e terceira proba realizaranse o mesmo día, pero serán probas independentes. Non se poderá eliminar materia sen ter máis dun 4,5 da proba obxectiva correspondente (Parte 1, Parte 2 e Parte 3). Non se fará media cunha nota inferior a 4,5 en cada unha das partes da materia (Parte 1, Parte 2 e Parte 3). As matrículas de honra outorgaranse
prioritariamente ao alumnado que supere a materia na Primeira oportunidade. Só
se outorgará na “segunda oportunidade” se o número máximo delas non se cubre na
primeira. O estudantado que non supere a
materia na Primeira Oportunidade será avaliado nos exames oficiais da Segunda
Oportunidade. Nesta convocatoria avaliarase do mesmo xeito (porcentaxes), cun
exame dos contidos teóricos e prácticos e entrega dos traballos de seminario. Para
obter a cualificación de NON PRESENTADO, o estudantado non poderá ter
participado en más dun 25% das actividades avaliables programadas. Na oportunidade extraordinaria de decembro aplicarase a guía docente do curso académico en vigor. Todos os aspectos relacionados con “dispensa académica”, “dedicación ao estudo”, “permanencia” e “fraude académica” rexeranse de acordo coa normativa académica vixente da UDC. Durante as sesións de titoría
trataranse aspectos asociados tanto aos contidos da materia como á revisión conxunta
dos traballos entregados.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Borchardt-Ott, Walter (2011). Crystallography : an introduction . Berlin, Springer
Bloss, F.D. (1994). Crystallography and crystal chemistry: an introduction. Washington, Mineralogical Society of America
Dept. de Cristalografía y Biol. Estruc. , CSIC (2020). Crystalografía.
Sands, Donald E. (1974). Introducción a la cristalografía. Barcelona, Reverté
Klein, C; Hurlbut, C.S. Jr. (1996-1997). Manual de mineralogía basado en la obra de J.D. Dana. Vol. 1.. Barcelona, Reverté
Kettle, Sidney F.A. (2007). Symmetry and structure readable group theory for chemists. Hoboken: John Wiley
Hargittai, István (1995). Symmetry through the eyes of a chemist. New York : Plenum Press
Hammond, C (2009). The Basics of crystallography and diffraction. Oxford University Press |
|
Bibliografía complementaria
|
Müller, Ulrich (2013). Relaciones de simetría entre estructuras cristalinas : aplicaciones de la teoría de grupos cristalográficos en cristaloquímica. Madrid
Giacovazzo, C (2011). Fundamentals of crystallography. Oxford ; New York : Oxford University Press
Amigo, J.M. et al. (1981). Cristalografía.. Madrid, Rueda.
Amorós, J.L. (1990). El Cristal : morfología, estructura y propiedades físicas. Madrid, Ed. Atlas
Nesse, W.D. (2009). Introduction to optical mineralogy. New York : Oxford University Press
DAVID J. WILLOCK (2009). Molecular Symmetry. Willey |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Química: Enlace e Estrutura/610G04005 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
Cristalografía Avanzada/610G04042 | Técnicas de Caracterización de Nanomateriais 2/610G04030 | Técnicas de Caracterización de Nanomateriais 1/610G04025 | Estado Sólido/610G04022 | Espectroscopía/610G04017 |
|
Observacións |
A materia require ter cursado con aproveitamento a materia "Enlace e Estrutura" (610G04005). Programa Green Campus Facultade de Ciencias Para axudar a conseguir unha contorna sustentable e cumprir co punto 6 da "Declaración Ambiental da Facultade de Ciencias (2020)", os traballos documentais que se realicen nesta materia: a) Solicitaranse maioritariamente en formato virtual e soporte informático. b) De realizarse en papel: - Non se empregarán plásticos. - Realizaranse impresións a dobre cara. - Empregarase papel reciclado - Evitaranse borradores Recoméndase a asistencia e participación nas clases teóricas. Requírese saber redactar, sintetizar e presentar ordeadamente un traballo, así como a aplicación a un nivel de usuario de ferramentas informáticas (uso de Internet, procesador de textos, presentacións, etc.). Incorporación da perspectiva de xénero - Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores/as de ambos sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas...) - Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade. - Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas. | |
|