Competencias / Resultados do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Adquirir coñecementos básicos relacionados coas máquinas moleculares |
A5
|
B1 B8
|
C8
|
Manexar as principais fontes bibliográficas no campo das máquinas moleculares |
|
B4 B8
|
C2 C3 C9
|
Desenvolver a capacidade para expor e resolver problemas básicos relacionados coas máquinas moleculares e as súas aplicacións |
A4 A5 A7
|
B4 B5 B7 B10
|
C2 C3 C7 C9
|
Coñecer diversas técnicas para a síntese, caracterización e aplicación de máquinas moleculares |
A4 A5 A7
|
B7 B8
|
C2
|
Interpretar datos procedentes de observacións experimentais |
A7
|
B1 B4 B7 B8
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Tema 1. Máquinas biomoleculares para o manexo de información. Polimerasas e ribosomas |
As DNA e RNA polimerasas e factores necesarios para a correcta síntese. Recambio de mensaxeiros. Riboswitches e LncRNAs, emprego de pinzas moleculares en estudos de transcrición.
Síntese de proteínas. Tradución canónica e non canónica e modulación da tradución. |
Tema 2. Máquinas biomoleculares para o transporte, movemento, transducción de sinais e optimización enerxética |
Transporte e movemento: proteínas transportadoras a través de microtúbulos e microfilamentos.
Obtención de enerxía: as ATPasas. Axuste de cadeas de transporte de electróns á síntese de ATP.
Transducción de sinais e sensores moleculares. |
Tema 3. Conceptos básicos e ferramentas en máquinas moleculares sintéticas. |
*Conceptos básicos:
- Motores moleculares.
- Propulsores.
- Interruptores.
- Transportadores.
- Pinzas moleculares.
- Sensores.
- Comportas lóxicas.
*Ferramentas:
- Interaccións intermoleculares.
- Química combinatoria dinámica.
- Sistemas supramoleculares con resposta a estímulo. |
Tema 4. Máquinas biomoleculares artificiais |
Sistemas biomoleculares híbridos.
Máquinas moleculares híbridas unidas a membrana.
Máquinas moleculares sintéticas basadas en ADN. |
Tema 5. Máquinas moleculares sintéticas para o control do movemento |
Nanocoches.
Catenanos.
Rotaxanos.
Motores moleculares rotatorios.
Robots moleculares. |
Tema 6. Máquinas moleculares sintéticas con actividade catalítica |
Catalizadores conmutables.
Enzimas artificiais.
Ribosomas artificiais. |
Tema 7. Máquinas moleculares sintéticas para a conversión, transporte e almacenaxe de enerxía |
Dispositivos fotosintéticos artificiais.
Nanotransportadores de enerxía.
Nanoacumuladores enerxéticos. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A5 B1 |
16 |
0 |
16 |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
A5 B1 |
3 |
0 |
3 |
Seminario |
A5 A7 B1 B4 B5 B7 B8 B10 C2 C3 C7 C8 C9 |
4 |
20 |
24 |
Prácticas de laboratorio |
A4 A5 A7 B1 B4 B5 B7 B8 B10 C2 C3 C7 C8 C9 |
10 |
10 |
20 |
Proba mixta |
B1 B4 B7 B8 C2 |
2 |
44 |
46 |
|
Atención personalizada |
|
3.5 |
0 |
3.5 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Clases presenciais teóricas. Clases expositivas (utilización de pizarra, ordenador, canón) complementadas coas ferramentas propias da docencia virtual |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
Asistencia a conferencias científicas e/ou divulgativas |
Seminario |
Sesións interactivas relacionadas coa materia, na que se establezan debates e intercambio de opinións cos alumnos |
Prácticas de laboratorio |
Realización de experimentos no laboratorio e elaboración dunha memoria de prácticas na que se describen os resultados e se analizan os datos obtidos |
Proba mixta |
Realización das diferentes probas para a verificación da obtención de coñecementos (tanto teóricos coma prácticos) e da adquisición de habilidades e actitudes |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Seminario |
Prácticas de laboratorio |
Proba mixta |
|
Descrición |
A metodoloxía de ensino proposta está baseada no traballo do estudante, quen se convirte no principal responsable do seu proceso educativo. Para que este obteña o mellor rendemento do seu esforzo, e co fin de guiar ao estudante neste proceso e determinar ata que punto o estudante está a alcanzar os obxectivos propostos en cada unidade temática, realizaranse sesións de solución de problemas e casos prácticos. Estes permitirán orientar ao alumnado e conseguir que este acade as competencias asociadas á materia. Asemade, reforzarase esta orientación a través de entrevistas individuais que se celebrarán nas horas de titoría do profesor e/ou nos horarios máis convenientes para o alumnado. Obviamente, e a parte destas titorías propostas polo profesor, o alumnado poderá acudir a titorías a petición propia cantas veces desexe e nos horarios que lle resulten máis convenientes.
Cabe resaltar que durante as sesións maxistrais fomentarase a participación en roldas de debate relacionadas cos contidos tratados en cada unidade.
As horas de atención personalizada servirán para a aclaración dos conceptos fundamentais da materia, así como para a resolución de cuestións individuais expostas nos seminarios, nas sesións maxistrais e nas prácticas.
Aquel alumnado que se acolla ao réxime de “recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia” segundo a normativa académica vixente da UDC, disporá de atención específica que se concretará nos seguintes aspectos:
- Este alumnado disporá, a petición propia e en horario a convir, de axuda titorial para a preparación dos contidos que se traballarán nas clases prácticas de laboratorio, así como dos seminarios.
- Igualmente, e cando así o solicite, este alumnado recibirá axuda titorial complementaria para orientación e resolución de dúbidas. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Seminario |
A5 A7 B1 B4 B5 B7 B8 B10 C2 C3 C7 C8 C9 |
Actividade formativa de carácter eminentemente práctico deseñada co obxectivo de incidir naqueles aspectos da materia de máis difícil comprensión. Esta actividade será avaliada mediante a participación activa do alumnado |
30 |
Prácticas de laboratorio |
A4 A5 A7 B1 B4 B5 B7 B8 B10 C2 C3 C7 C8 C9 |
Durante a realización das prácticas de laboratorio, levarase a cabo unha avaliación contínua do traballo do alumnado, o grao de comprensión das prácticas, a actitude e a racionalización dos experimentos. Igualmente, avaliaranse tanto o contido, como o formato do Caderno de Laboratorio |
40 |
Proba mixta |
B1 B4 B7 B8 C2 |
A proba mixta realizarase no calendario acordado pola Xunta de Facultade de cada centro. O seu obxectivo é o de obter unha avaliación do nivel de coñecementos e competencias acadados polo alumno, así como o de avaliar a capacidade deste para relacionalos e para obter unha visión de conxunto da materia |
30 |
|
Observacións avaliación |
- Para superar a materia será preciso acadar, sumadas as cualificacións
de todas as actividades de evaluación continuada (Seminarios e Prácticas de laboratorio), un mínimo de 5 puntos (sobre 10) e obter un mínimo de 5 puntos (sobre 10) na
cualificación da Proba mixta. No caso de que o alumnado non conseguise a
puntuación mínima nalgunha delas, se a suma do conxunto de todas as
actividades avaliables é superior ou igual a 5 puntos, a materia
figurará como suspensa (4,5 sobre 10 puntos). - No caso de non superar a materia na primeira oportunidade: 1) A cualificación dos Seminarios e das Prácticas de Laboratorio conservaranse na segunda oportunidade de xullo, sempre que sumen un mínimo de 5 puntos (sobre 10). 2) A cualificación da Proba mixta da
segunda oportunidade de xullo substituirá a obtida na proba mixta da
primeira oportunidade, sendo de novo necesario acadar un mínimo de 5
puntos (sobre 10) na puntuación da Proba mixta para poder superar a
materia. - Para obter a cualificación de non presentado, o
alumnado non poderá ter participado en máis dun 25% das Prácticas de
laboratorio e dos Seminarios, nin realizar a Proba mixta. - De
acordo coa normativa académica, o alumnado que sexa avaliado na "segunda
oportunidade", só poderá optar a matrícula de honra se o número máximo
destas para o curso non se cubriu na súa totalidade na "primeira
oportunidade". - Para aquel
alumnado que se acolla ao "recoñecemento de dedicación a tempo parcial ou dispensa académica de exención de asistencia"
tratarase de adaptar os horarios á súa dispoñibilidade na medida do
posible. A cualificación final para este alumnado, tanto para a primeira
como para a segunda oportunidade, seguirá o esquema de avaliación
anteriormente descrito. - No caso de circunstancias moi
excepcionais, obxectivables e adecuadamente xustificadas, o Profesor
Responsable podería eximir total ou parcialmente a algún membro do
alumnado de concorrer ao proceso de avaliación continuada. O alumnado
que se atopara nesta circunstancia deberá superar un exame específico
que non deixe lugar a dúbidas sobre a consecución das competencias
propias da materia. Consideracións xerais: Todos os aspectos relacionados
con "dispensa académica", "dedicación ao estudo", "permanencia" e
"fraude académica" rexeranse de acordo coa normativa académica vixente da UDC. Convocatoria
adiantada de decembro: A ponderación na avaliación das diferentes actividades
docentes do alumnado que participe na convocatoria adiantada de decembro será
adaptada ás novas porcentaxes de avaliación recollidas na presente guía, no
caso de que estas difiran entre si en ámbolos dous cursos académicos.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Erbas-Cakmak, Sundus; Leigh, David A.; McTernan, Charlie T.; Nussbaumer, Alina L. (2015). Artificial Molecular Machines. American Chemical Society
Steven, Alasdair; Baumeister, Wolfgang; Johnson, Louise N.; Perham, Richard N. (2016). Molecular Biology of Assemblies and Machines. Garland Science
Lodish, Harvey; Berk, Arnold; Kaiser, Chris A.; Krieger, Monty; Bretscher, Anthony (2021). Molecular Cell Biology. W H Freeman & Co
Balzani, Vincenzo; Credi, Alberto; Venturi, Marguerita (2008). Molecular Devices and Machines: Concepts and Perspectives for the Nanoworld. Wiley-VCH
Credi, Alberto; Balzani, Vincenzo (2020). Molecular Machines. 1088press |
Artículos científicos seleccionados e relacionados co temario da asignatura. |
Bibliografía complementaria
|
Credi, Alberto; Silvi, Serena; Venturi, Margherita (2014). Molecular Machines and Motors - Recent Advances and Perspectives. Springer
Zocchi, Giovanni (2018). Molecular Machines: A Materials Science Approach. Princeton University Press |
Artículos científicos seleccionados e relacionados co temario da asignatura. |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Química Supramolecular/610G04027 | Bioquímica Estrutural/610G04019 | Bioquímica Molecular e Metabólica/610G04023 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
Consideracións xerais: Todos os aspectos relacionados
con "dispensa académica", "dedicación ao estudo", "permanencia" e
"fraude académica" rexeranse de acordo coa normativa académica vixente da UDC. Perspectiva de xénero: - Segundo se recolle nas
distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria,
deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase
linguaxe non sexista, utlizarase bibliografía de autores/as de ambos
sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas,...). - Traballarase
para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas e
influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e
igualdade. - Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas.
Programa Green Campus Facultade de Ciencias Para axudar a
conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir co punto 6 da "Declaración Ambiental da Facultade de Ciencias (2020)", os traballos
documentais que se realicen nesta materia: a.- Solicitaranse maioritariamente en formato virtual e soporte informático. b.- De realizarse en papel: - Non se empregarán plásticos. - Realizaranse impresións a dobre cara. - Empregarase papel reciclado. - Evitarase a realización de borradores. |
|