Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Nanotecnoloxía en Farmacia Código 610G04043
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Cuarto Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Galego
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Bioloxía
Coordinación
Rey Rico, Ana
Correo electrónico
ana.rey.rico@udc.es
Profesorado
Barreiro Alonso, Aida Inés
Gómez Pérez, Jennifer
Iglesias Fente, Alba
Rey Rico, Ana
Vizoso Vázquez, Ángel José
Correo electrónico
aida.barreiro@udc.es
i.jennifer.gomez@udc.es
alba.iglesias.fente@udc.es
ana.rey.rico@udc.es
a.vizoso@udc.es
Web http://https://estudos.udc.es/es/subject/610G04V01/610G04043/2023
Descrición xeral Os contidos desta materia permitirán aos estudantes adquirir coñecementos no campo da Nanotecnoloxía farmacéutica a través do desenvolvemento de nanosistemas terapéuticos para a liberación e vectorización de fármacos de orixe química e biotecnolóxica. Para iso realizarase un estudo sistemático dos principais nanomateriais utilizados así como da tecnoloxía utilizada para a súa produción. Ademais abordaranse as principais vías de administración dos nanosistemas e as súas principais barreiras fisiolóxicas para a obtención dun efecto terapéutico.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Adquirir coñecementos e habilidades no campo da Nanotecnoloxía aplicada ao desenvolvemento de nanosistemas terapéuticos para a liberación e vectorización de fármacos. A1
A2
A3
A10
B3
B4
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
C1
C4
C7
C8
C9
Coñecer os principais biomateriales e tecnoloxías actuais utilizadas para o desenvolvemento de nanosistemas terapéuticos. A1
A5
A7
A10
B1
B2
B3
B5
B6
B7
B8
C1
C4
C7
C8
Comprender as principais barreiras fisiolóxicas para a liberación de nanosistemas e as principais estratexias para sortear as devanditas barreiras. A1
A2
A10
B1
B2
B3
B5
B6
B7
B8
C1
C4
C7
C8
Coñecer os principais nanosistemas terapéuticos utilizados para a liberación de xenes e proteínas. A1
A2
A3
A10
B1
B2
B3
B5
B6
B7
B8
C1
C4
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1: Nanotecnoloxía farmacéutica. Introdución á Biofarmacia e relación coa Tecnoloxía farmacéutica e Farmacocinética.
Tema 2: Aspectos básicos en Biofarmacia. -Formas farmacéuticas de liberación convencional e modificada.
-Perfil absorción, distribución e eliminación de fármacos (ADME).
-Vías de administración de nanosistemas terapéuticos.
Tema 3: Nanosistemas de transporte de fármacos: tipos, métodos de preparación e caracterización. -Lípidos, micelas, polímeros, partículas inorgánicas, materiais de carbono, etc.
-Métodos de preparación, funcionalización, caracterización e encapsulación de fármacos.
Tema 4: Mecanismos de internalización, tráfico intracelular e estratexias de escape endosomal de nanosistemas. -Tipos de endocitose de nanosistemas.
-Efecto da formación da coroa proteica en nanosistemas.
-Tráfico intracelular e barreiras para a liberación efectiva.
-Estratexias de escape endosomal.
Tema 5: Vectorización de nanosistemas: Estratexias pasivas e activas de orientación selectiva. -Estratexias de vectorización pasiva: Efecto de permeabilidade e retención incrementada (efecto EPR). Nanopartículas de circulación estendida.
-Estratexias de vectorización activa: Transporte mediado por interaccións ligando-receptor. Nanoplataformas sensibles a estímulos.
Tema 6 : Nanosistemas de transporte de proteínas e xenes. -Sistemas de expresión e purificación de proteínas na industria farmacéutica.
-Estratexias de formulación para cargos proteicos.
-Vectores de terapia xénica viral e non viral; Nanovacunas, terapia CAR-T.
Tema 7: Aspectos éticos e legais de nanosistemas. Principais consideracións de bioseguridade dos nanosistemas terapéuticos.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A2 A3 A10 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 B12 C1 C7 C8 C9 18 35.5 53.5
Seminario A1 A2 A3 A5 A7 A10 B1 B2 B3 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 C1 C4 C7 C8 C9 10 20 30
Proba obxectiva A1 A2 A3 A5 A7 A10 B1 B2 B3 B6 B7 B8 B9 B11 B12 C1 C7 C8 C9 2 2 4
Prácticas de laboratorio A1 A2 A3 A5 A7 A10 B6 B7 B8 B9 B10 B12 10 15 25
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Os temas da materia serán impartidos polos profesores coa axuda de medios audiovisuais. A documentación pertinente porase a disposición dos alumnos no Campus Virtual.
Seminario Realización e exposición dun traballo tutelado centrado no deseño dun nanosistema terapéutico e a súa aplicación no tratamento dunha patoloxía humana.
Proba obxectiva Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe e que pode combinar distintos tipos de pregunta incluíndo preguntas de resposta múltiple, de asociación, explicativas ou de resolución de problema.
Prácticas de laboratorio Realizaranse unha serie de actividades no laboratorio de prácticas relacionadas coa encapsulación de fármacos en diversos nanosistemas terapéuticos.

Atención personalizada
Metodoloxías
Seminario
Proba obxectiva
Prácticas de laboratorio
Descrición
Avaliarase a calidade do traballo e a súa presentación en clase.

Mediante unha proba obxectiva avaliaranse os coñecementos adquiridos durante as clases expositivas.

Avaliarase o informe e/ou tarefas que han de entregar os alumnos ao profesor/a.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Seminario A1 A2 A3 A5 A7 A10 B1 B2 B3 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 C1 C4 C7 C8 C9 Avaliarase a calidade do traballo e a súa presentación en clase. 20
Proba obxectiva A1 A2 A3 A5 A7 A10 B1 B2 B3 B6 B7 B8 B9 B11 B12 C1 C7 C8 C9 Mediante unha proba obxectiva avaliaranse os coñecementos adquiridos durante as clases expositivas. 60
Prácticas de laboratorio A1 A2 A3 A5 A7 A10 B6 B7 B8 B9 B10 B12 Avaliarase o informe e/ou tarefas que han de entregar os alumnos ao profesor/a. 20
 
Observacións avaliación

A asistencia ás prácticas é condición necesaria para a consideración de presentado e poder avaliar o exame final.

O exame final da primeira convocatoria (ao finalizar o 2º cuadrimestre) representará o 60% da cualificación final e o 40% restante constituirao a memoria de prácticas e a exposición do traballo tutelado (20% e 20%, respectivamente). Para aplicar as porcentaxes indicadas o alumno deberá obter no exame unha nota superior a 4 sobre 10.

Considerarase alumno presentado todo aquel que participase nas Prácticas e entregase o traballo avaliable.

Excepcionalmente, no caso de que o/a estudante, por razóns
xustificadas, non puidera realizar toda as probas de avaliación continua (estudantes con dedicación a tempo parcial, circunstancias específicas de
aprendizaxe e apoio á diversidade ou circunstancias sobrevidas), adoptaránse as
medidas o realizaranse as actividades axeitadas que non perxudiquen a súa
avaliación.

Na segunda convocatoria (Xullo) terase en conta tanto o resultado do exame coma a do traballo avaliable e das prácticas para a calificación final.

Na convocatoria extraordinaria (Decembro) terase en conta tanto o resultado do exame coma a do traballo avaliable e das prácticas para a calificación final.

A realización fraudulenta de probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, suporá directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa a falta e respecto da materia na que se cometeu: o alumno será cualificado con suspenso (cualificación numérica 0) na correspondente convocatoria do curso académico, tanto se a infracción cométese na primeira oportunidade como na segunda. Para iso, procederase a modificar a súa cualificación no acto de primeira oportunidade, se fose necesario.


Fontes de información
Bibliografía básica

-Nanotechnology in Drug Delivery. Editors : Melgardt M. Villiers, Pornanong Aramwit, Glen S. Kwon (2008). Publisher Springer. ISBN: 978-0-387-77668-2 DOI https://doi.org/10.1007/978-0-387-77667-5

- Nanobiotechnology in Diagnosis, Drug Delivery, and Treatment.Editors: Mahendra Rai, Mehdi Razzaghi-Abyaneh, Avinash P. Ingle (2021). John Wiley & Sons Ltd. India. ISBN:9781119671732|DOI:10.1002/9781119671732.

-Physiological Pharmaceutics Barriers to Drug Absorption .Neena Washington;,Clive Washington;Clive Wilson. CRC press. ISBN 9780429204593

Bibliografía complementaria

- Nanoparticulate Materials: Synthesis, Characterization, and Processing. Kathy Lu (2012). John Wiley & Sons, Inc. Estados Undos. ISBN:9781118408995 |DOI:10.1002/9781118408995

- Tratado General de Biofarmacia y Farmacocinética, Domenech, J., Martínez, J. Peraire, C.Vol. 1 1ª Edición ISBN 9788499589527

- The Handbook of Nanomedicine. Kewal J Jain. Humana Press ISBN: 978-1-60327-318-3


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Técnicas de Caracterización de Nanomateriais 2/610G04030
Técnicas de Caracterización de Nanomateriais 1/610G04025
Fundamentos de Biotecnoloxía/610G04029
Síntese e Preparación de Nanomateriais/610G04020
Bioloxía Celular/610G04003

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Recoméndase aos alumnos tomar apuntes/notas nas clases e realizar un seguimento da materia ao longo do curso.

Recomendacións Sustentabilidade Medio Ambiente, Persoa e Igualdade de Xénero:

Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir co obxectivo da acción número 5: Docencia e investigación saudable e sustentable ambiental e social do "Plan de Acción Green Campus"

1.- A entrega dos traballos tutelados que se realicen nesta materia realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos

2.- Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sustentibilidade nos comportamentos persoais e profesionais

3. Facilitarase a plena integración do alumnado que por razóns físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso idóneo, igualitario e proveitoso á vida universitaria

4. Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade. Así mesmo, se se identificasen situacións adversas por razón de xénero, tomaranse medidas para corrixilas.

5. Enténdese que o alumnado universitario debe ter asumidas as capacidades lingüísticas en relación coa expresión oral e escrita. Por tanto, será primordial e levará a cabo obrigatoriamente a corrección ortográfica (ortografía, acentuación e puntuación), gramatical e léxica nos traballos e exames realizados como condición imprescindible para superar a materia.

Nesta materia aplicaranse os criterios xerais da UDC, no seu compromiso da perspectiva de xénero.

Todos os aspectos relacionados con “dispensa académica”, “dedicación ao estudo”, “permanencia” e “fraude académica” rexeranse de acordo coa normativa académica vixente da UDC  (https://www.udc.es/es/normativa/academica/).



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías