Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Economía Sectorial Europea Código 611G02039
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Cuarto Optativa 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Economía
Coordinación
Nieto Mengotti, Manuel Vicente
Correo electrónico
m.nieto1@udc.es
Profesorado
Nieto Mengotti, Manuel Vicente
Correo electrónico
m.nieto1@udc.es
Web
Descrición xeral Técnicas de consultoría para a análise de sectores industriais, o posicionamento competitivo e a formulación de estratexias empresariais en distintos ámbitos sectoriais, especialmente os afectados pola aparición de novas tecnoloxías (AI, Metaverse, IoT, Economías de Plataforma, etc.).
O curso culmina coa realización dunha práctica de aprendizaxe e servizo na que se analiza o posicionamento competitivo dunha empresa (en xeral no ámbito social) en colaboración coa propia empresa.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Saber analizar o grado de rivalidade competitiva dos sectores e a suas implicacións para a xestión da cadena de valor B1
B2
B3
Saber identificar e analizar las principais forzas competitivas dos diferentes sectores a partir de información económica relevante B4
B5
Saber traballar en equipo e colaborativamente B9
B10
C1
C4
Transmiti-os valores de esfuerzo e de traballo e fomenta-la iniciativa persoal C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
TEMA I: A ECONOMIA SECTORIAL E INDUSTRIAL Campos de aplicación da Economía Sectorial
Conceptos básicos
Evolución da Economía Sectorial, principais enfoques
TEMA 2: AS NOVAS TECNOLOXÍAS NO EIDO EMPRESARIAL Desenvolvemento de novas tecnoloxías no ámbito empresarial
Aplicacións da Intelixencia Artificial na empresa
Competencia industrial no Metaverso e novos escenarios.
Comportamento estratéxico e barreiras de entrada.
Concentración e poder de mercado
TEMA 3: PROCESO EVOLUTIVO NUN SECTOR.

Evolución das forzas competitivas ao longo do tempo.
Factores determinantes do proceso evolutivo dun sector
Identificación de liñas e factores chave do cambio.
Incidencia dos procesos de innovación tecnolóxica.
TEMA 4: DISCRIMINACION DE UNIDADES PRODUCTIVAS NUN SECTOR.

Tipos e factores de posicións particulares e grupos estratéxicos.
Factores chave do posicionamento das empresas nun sector.
diseño de liñas estratéxicas e avaliación de proxectos de investimento.
TEMA 5: POLITICA INDUSTRIAL E COMPETENCIA NA UNION EUROPEA.
Política da competencia na UE: Normas aplicables ás empresas.
Comportamentos anticompetitivos: Cárteles e abuso de posición dominante.
As restriccións verticais á competencia e os cotratos da distribución comercial.
TEMA 6: FOMENTO DA COMPETITIVIDADE E A EMPRESA NA UE
A polìtica industrial na UE: fomento da competitividade e da empresa
Politica I+D e fomento da I+D empresarial
Marco de incentivos e axudas e rexímenes especiais para as empresas en crisis.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Estudo de casos B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 40 40 80
Seminario C1 C4 C5 C6 C7 C8 10 20 30
Proba mixta B2 B1 C1 C4 C5 5 5 10
Aprendizaxe servizo B2 B3 B4 B9 C1 C6 C8 5 20 25
 
Atención personalizada 5 0 5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Estudo de casos Explicaránse casos practicos de análise sectorial extraídos de casos reales confeccionados por empresas consultoras de relevancia internacional (McKinsey, KPGM, etc) como complemento das clases maxistrais e das presentacions orais do profesor nas aulas. Realizarase un traballo de análise estructural dun sector.
Recomendacións:
1.- A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia:
1.1. Solicitarase en formato virtual e/ou soporte informático
1.2. Realizarase a través de TEAMS/Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos
Seminario Ralizaranse tutorías de grupo de 15 alumnos por grupo. Comunicarase con antelación o día e a hora de realización das tutorías. Destinaranse a resolución de dudas e a orientación dos estudiantes na realización de casos e traballos sectoriales.
Proba mixta Realizaránse de xeito continuo probas sobre o contido dos temas explicados e comentados cos estudiantes. Incluiran probas obxetivas e probas cortas de exposición, discusión o comentario.
Aprendizaxe servizo Proposta educativa que combina procesos de aprendizaxe e servizo á comunidade nun único proxecto ben articulado onde os participantes aprenden traballando as necesidades reais do contorno para melloralo. Baixo o paraugas da sustentabilidade e a Axenda 2030, o alumnado participará con diferentes entidades da cidade co fin de coñecer diferentes problemas socioeconómicos e unir o compromiso social coa aprendizaxe de coñecementos, habilidades, actitudes e valores.

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Aprendizaxe servizo
Descrición
Para as dudas sobre o desenvolvemento dos traballos dos estudiantes sobre a análise estructura dun sector.

Para o alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, acordaráse ao inicio do curso un calendario específico de titorías compatible coa sua dedicación.

Haberá tutorías de grupo a partires da 5ª semana do catrimeste

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Estudo de casos B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 Os alumnos deberán realizar durante o curso diferentes actividades individuais ou en grupo sobre os temas presentados en clase. 10
Proba mixta B2 B1 C1 C4 C5 Realizaránse unha ou varias probas sobre o contido dos temas explicados e comentados cos estudiantes. Incluiran probas obxetivas e probas cortas de exposición, discusión o comentario. 30
Aprendizaxe servizo B2 B3 B4 B9 C1 C6 C8 É a avaliación máis importante nesta materia xa que se entende que aquí todo o material tratado durante o curso se desenvolve empíricamente. O alumnado deberá elaborar e presentar un informe de consultoría sobre a competitividade da empresa elixida no sector, así como aspectos relacionados cos ODS, e formular propostas de mellora baseadas nas novas tecnoloxías. Para iso, realizarase unha visita previa á empresa/institución colaboradora da APS, normalmente escollida entre as entidades sen ánimo de lucro que prestan servizos sociais. 60
 
Observacións avaliación

A)   NORMATIVA DE AVALIACIÓN:

  1. Condicións de avaliación: Está prohibido acceder á aula do exame con calquera dispositivo que
    permita a comunicación co exterior e/ou almacenamento de información.
  2. Identificación
    do estudante
    : O estudante ha de acreditar a súa personalidade de acordo coa normativa vixente.
  3. A realización fraudulenta de probas o actividades de evaluación, unha vez comprobada, supondrá directamente a calificación de suspensión na convocatoria en que se cometa: o alumno será calificado con "suspensión" (calificación numérica 0) na correspondente convocatoria do curso académico, tanto se a infracción se comete na primeira oportunidad como na segunda. Para iso modificarase a sua calificación no informe de primeira oportunidade, no caso de ser necesario.

B)   TIPOS DE CUALIFICACIÓN

  1. Cualificación de non presentado: Corresponde ao alumno, cando só participe en actividades de avaliación
    que teñan unha ponderación inferior ao 20% sobre a cualificación final,
    con independencia da cualificación alcanzada.
  2. Estudantes con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia: Excepto para as datas aprobadas na Xunta de Facultade para a proba
    obxectiva final, para as restantes probas acordarase ao comezo do curso
    un calendario específico de datas compatible coa súa dedicación.

C)  OPORTUNIDADES DE EVALUACIÓN:

  1. Primeira oportunidade: aplicaranse os criterios de avaliación anteriormente indicados nesta sección.
  2. Segunda oportunidade: Os criterios de avaliación son os mesmos para todas as oportunidades de avaliación. Na segunda oportunidade só será posible repetir as actividades
    individuais, mentres que para as actividades en grupo manterase a
    cualificación obtida na primeira oportunidade. Así, na 2ª oportunidade o alumno terá a posibilidade de acadar o 100% da evaluación.
  3. Convocatoria adiantada: na convocatoria adiantada é posible recuperar os puntos da avaliación
    continua (solución de problemas, probas de resposta breve, intervencións
    durante as sesións maxistrais) mediante preguntas adicionais á proba
    obxectiva final.

Fontes de información
Bibliografía básica

Jules, C. (2022). Building Better Organizations: How to Fuel Growth and Lead in a Digital Era . Berrett-Koehler Publishers.

Bibliografía complementaria

https://www.mckinsey.com/featured-insights

https://www.accenture.com/gb-en/insights-index

https://kpmg.com/es/es/home/sectores.html

https://www.techtarget.com/searchenterpriseai/resources/AI-business-strategies


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Recoméndase seguir regularmente as instrucións e novas da plataforma MOODLE, xa que esta plataforma, xunto coas clases presenciais; Constitúe un sistema esencial de comunicación entre o equipo docente e o alumnado.

Ademais, fanse as seguintes observacións e recomendacións xerais:

1. A entrega dos traballos documentais realizados nesta materia:

a. Solicitarase en formato virtual e/ou soporte informático 

b. Farase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos

2. A importancia dos principios éticos relacionados cos valores de  sustentabilidade nos comportamentos persoais e profesionais.

3.  Traballarase na identificación e modificación de prexuízos e actitudes sexistas, e incidirase no entorno para modificalos e promover valores de respecto e igualdade.

4. Facilitarase a plena integración do alumnado que, por razóns físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimente dificultades para ter un acceso ideal, igualitario e beneficioso á vida universitaria.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías