Competencias / Resultados do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Percepción do carácter sistemático do ordeamento xurídico.
|
A2
|
|
|
Coñecer a función do dereito como sistema regulador das relacións sociais.
|
A3
|
|
|
Coñecemento dos principios e valores constitucionais.
|
|
B8
|
|
Capacidade para o manexo das fontes xurídicas (legais, xurisprudenciais e doctrinais).
|
A9
|
B8 B4
|
|
Capacidade de interpretar e analizar críticamente o ordeamento xurídico. |
A1 A3 A10
|
B8 B3
|
|
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. |
|
B6 B8
|
C7
|
Traballar de forma autónoma con iniciativa |
|
B9
|
C4 C6
|
Comprensión e utilización das nocións e conceptos básicos do dereito que son empregados, mais non estudados, nas diferentes áreas da ciencia do dereito. |
A1 A5 A6 A10
|
B8 B2 B5
|
C1
|
Coñecemento da estructura básica dos sistemas xurídicos contemporáneos |
A1 A3 A7
|
|
|
Utilización rigurosa dos conceptos no razoamento xurídico. |
A1 A2 A5 A8 A12
|
B7 B8
|
|
Coñecemento e comprensión da relación entre os rasgos estructurales e os fins axiolóxicos do Dereito. |
A1 A2 A3 A5 A7 A10
|
|
C4 C6
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Primeira parte. Elementos de análise xurídica: a estrutura da orde xurídica |
__________________________________________________ |
Tema 1. Breve aproximación fenomenolóxica ao mundo do Dereito. |
1. Un mundo de suxeitos en relación: seres humanos, e outros. 2. Un mundo de cousas. 3. Un mundo de feitos. 4. Un mundo de accións e controversias. 5. Un mundo de normas. 6. Un mundo de normas que gardan entre si unha certa orde. |
Tema 2. Introdución á teoría das normas |
1. A natureza das normas. 1.1. Algúns usos e funcións da linguaxe. 1.2. Linguaxe e pensamento: proposicións e enunciados. 1.3. A norma como proposición ou enunciado prescriptivo. 1.4. A teoría da norma como mandato: o imperativismo clásico. Crítica. 1.5. Alternativas ao imperativismo. 1.5.1. A teoría das normas de von Wright. Clases de normas. 1.5.2. A teoría das normas de Hart: a) as normas como razóns para a acción; b) normas primarias e normas secundarias: a teoría da norma xurídica conduce á teoría do sistema xurídico; c) algúns problemas. 1.6. Conclusións sobre a natureza da norma xurídica. 2. A estrutura da norma xurídica. 2.1. A solución tradicional: suposto de feito e consecuencia xurídica. 2.2. Algúns corolarios: a) a necesidade de distinguir entre normas completas e incompletas; b) Os tipos de normas xurídicas incompletas. 2.3. Crítica do modelo tradicional. 3. Fenomenoloxía das normas xurídicas: normas, disposicións e corpos xurídicos. 4. A validez ou existencia das normas xurídicas: a fronteira entre a teoría da norma e a teoría da orde ou do sistema xurídico. |
Tema 3. Nocións de teoría do ordenamento e dos sistemas xurídicos
|
1. Caracterización xeral: ordenamento, Estado e sistema. 2. A vocación sistemática do ordenamento xurídico. Os caracteres tradicionalmente atribuídos aos ordenamentos xurídicos: unidade, coherencia, plenitude e independencia. Problemas que xorden actualmente. Que é un sistema xurídico. 3. Outra forma de caracterizar os sistemas xurídicos: regras, principios e procedementos. 4. Normas primarias e normas secundarias. 5. O problema da pertenza das normas a un sistema (identidade dos sistemas xurídicos). O sistema xurídico como sistema dinámico. 6. A validez das normas. 7. A validez no Dereito actual. 8. A dimensión espacio-temporal da validez das normas: a vixencia. 8. Outras nocións: eficacia, aplicabilidade. |
Tema 4. Nocións de teoría das fontes do Dereito e introdución ao sistema español de fontes |
1. Significados da expresión "fontes do Dereito". 2. Fontes formais e fontes materiais. 3. As fontes formais: aproximación teórica. 3.1. A lei. 3.2. O costume. 3.3. A xurisprudencia. Xurisprudencia e precedente. 3.4. A doutrina. 4. A evolución histórica das fontes do Dereito. 5. O sistema de fontes do Dereito no Dereito español.
5.1. As "fontes das fontes": o título preliminar do Código civil e a Constitución de 1978. 6.2. A Constitución. As sentenzas do Tribunal Constitucional. 5.3. A lei no noso ordenamento xurídico. O principio de legalidade. Normas con rango de lei. Os tratados internacionais. 5.4. As normas regulamentarias. 5.5. O costume no noso ordenamento xurídico. 5.6. Os principios xerais do Dereito. Concepto e funcións no noso ordenamento xurídico. 5.7. A xurisprudencia e a creación xudicial do Dereito. 5.8. Outras fontes do Dereito: en particular, os instrumentos nos que se plasman os actos da autonomía da vontade. |
Tema 5. O suxeito de Dereito |
1. A orde xurídica, orde humana: a persoa. 2. O concepto xurídico de persoa e a súa evolución: as modificacións recentes 3. Elementos para unha crítica do concepto xurídico de persoa. 4. A extensión da personalidade xurídica: capacidade xurídica e capacidade de obrar. 5. Outros suxeitos de dereito: a persoa xurídica. ¿Os animais, os entes naturais? |
Tema 6. A relación xurídica |
1. Concepto. 2. Presupostos. 3. Elementos. 4. Relación xurídica e situación xurídica. 5. Situacións xurídicas activas e pasivas. |
Tema 7. O deber xurídico |
1. Aproximación a partir do uso lingüístico. "Ter o deber de" e "verse obrigado a". 2. Deber xurídico e deber moral. 3. Características do deber xurídico. 4. As garantías do deber xurídico. 5. Límites do deber xurídico. |
Tema 8. O dereito subxectivo |
1. Idea xeral. Aproximación desde o uso lingüístico e desde as clasificacións científicas máis estendidas. 2. Dereito subxectivo e deber xurídico. 3. Estrutura do dereito subxectivo. 3. Dimensión dinámica do dereito subxectivo. Condicións de exercicio, extensión e límites. 4. Recapitulación: os deberes xurídicos son concretos e determinados, os dereitos subxectivos formulados legalmente, porén, son construcións abstractas. 6. Outras situacións de poder xurídico: as potestades. |
Tema 9. Os feitos e as accións ante o Dereito |
1. Actos e feitos. 1.1. Feitos e feitos xurídicos. 1.2. Os actos xurídicos. 2. A violación da orde xurídica. 2.1. O acto ilícito. Ilícitos típicos e ilícitos atípicos. 2.2. A responsabilidade. 2.3. A sanción. Concepto e clases. |
Tema 10. Aproximación á aplicación ou determinación do Dereito. |
1. Os problemas da linguaxe das normas e a necesidade da interpretación. Noción e tipos. 2. Interpretación e aplicación. A aplicación do dereito e a resolución de controversias como actividade complexa: subsunción e decisión. 3. A xustificación das decisións xudiciais. A tarefa creativa dos xuíces. |
Segunda parte. Cara a unha comprensión global: o Dereito como práctica social |
__________________________________________________ |
Tema 11. O Dereito como instrumento para a vida social. |
1. A orde social. 2. A orde social non é unha orde espontánea: funcións do Dereito en relación coa orde social. 3. Dereito, Estado e poder. 3.1. A comunidade política como creadora e conservadora da orde xurídica. 3.2. O Dereito como factor de organización, lexitimación e conservación da comunidade política. |
Tema 12. O Dereito como conxunto de materiais vinculantes para a resolución de conflitos. |
1. O Dereito non é só o sistema de normas que se deriva ou extrae do sistema de fontes. 2. A técnica xurídica. 3. O elemento ideal: os valores. Valores xurídicos. 4. A interrelación entre o elemento ideal, a técnica e os preceptos. |
Tema 13. Fins do Dereito e valores xurídicos |
1. A xustiza. 1.1. Aproximación á noción de xustiza. Xustiza material e xustiza formal. 1.2. Principais proxeccións da xustiza. 2. A seguridade. 2.1. A seguridade como condición e esixencia da vida humana. 2.2. A seguridade xurídica, cualidade do Dereito que introduce certeza e orde. 2.3. Principais proxeccións e limitacións da seguridade xurídica. 3. Relacións entre xustiza e seguridade. |
Tema 14. As formas activas da vida xurídica. |
1. A produción de normas: en particular, a lexislación. 2. O tráfico xurídico. 3. A adxudicación. 3. Relación entre as actividades anteriores e o Dereito como conxunto de materiais vinculantes. |
Tema 15. En definitiva, que é o Dereito? O Dereito como práctica social. |
1. A unificación dos sentidos de "Dereito".
2. Proposta dunha definición descritiva do Dereito.
3. Carácteres do Dereito como práctica social: 3.1. Carácter institucional. 3.2. Normatividade. 3.3. Coactividade. 3.4. Pretensión de comprehensividade e pretensión de supremacía. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A1 A2 A3 A5 A6 A7 |
28 |
42 |
70 |
Lecturas |
A9 A10 B3 C1 C7 C8 |
0 |
10 |
10 |
Proba oral |
B6 B9 B4 B5 C1 C7 C8 |
0.5 |
19.5 |
20 |
Seminario |
A8 A9 A10 A12 B7 B8 B2 B3 B4 |
14 |
21 |
35 |
Análise de fontes documentais |
A3 A5 A6 A9 A10 B6 B3 C7 |
3 |
3 |
6 |
Estudo de casos |
A5 A8 A9 A10 A12 B6 B7 B8 B9 B2 B3 C4 C6 C7 |
0 |
5 |
5 |
|
Atención personalizada |
|
4 |
0 |
4 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Mediante elas, os profesores expoñerán e transmitirán oralmente os conceptos e nocións básicas. A singularidade da linguaxe xurídica esixe unha exposición que permita captar o seu uso correcto. |
Lecturas |
Como forma de estimular a autoaprendizaxe e o sentido crítico por parte dos estudantes, algúns dos contidos da materia non serán obxecto de lección maxistral, senón de lectura por parte dos estudantes, quen deberán elixir entre varios textos relacionados cos devanditos contidos, que serán determinados polos profesores. |
Proba oral |
Serán obxecto de avaliación mediante este tipo de proba os contidos das leccións maxistrais e as lecturas. |
Seminario |
Estas sesións versarán sobre o contido das lecturas, as análises documentais e os estudos de casos. O profesor limitarase normalmente a moderar as intervencións dos estudantes, e eventualmente realizará puntualizacións en puntos concretos que non estean suficientemente claros. |
Análise de fontes documentais |
O estudo dalgúns contidos da materia (teoría da norma, funcionamento práctico do sistema de fontes, introdución á aplicación do Dereito) fai aconsellable que os estudantes sexan capaces de identificar os devanditos contidos en normas e outros documentos concretos, así como de analizar textos xurisprudenciais. Estes documentos serán, así mesmo, material de traballo importante para outras actividades de aprendizaxe, como o estudo de casos. |
Estudo de casos |
Análise de situacións e supostos que reflicten o uso das nocións básicas e outros contidos da materia. Os estudantes iniciaranse aquí no exercicio das habilidades argumentativas e empregarán os seus coñecementos de forma aplicada. Esta actividade será completada con debates e exposicións en sesións de seminario. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Lecturas |
Análise de fontes documentais |
Estudo de casos |
|
Descrición |
A atención personalizada que se indica para as lecturas consistirá en sesións de titoría co profesor, onde os estudantes poderán expor as súas dúbidas e comentarios en relación cos textos lidos. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba oral |
B6 B9 B4 B5 C1 C7 C8 |
A proba oral terá carácter mixto, e empregarase para avaliar a aprendizaxe dos contidos das clases maxistrais e a capacidade de reflexión crítica alcanzada ao redor dos mesmos. Nas preguntas de contido mais obxectivo valorarase especialmente a comprensión dos contidos, a capacidade de identificación precisa das respostas ás preguntas e a capacidade de responder con precisión conceptual e lingüística, evitando divagacións e ambigüidades. Nas preguntas que esixan reflexión valorarase, xunto ao anterior, a capacidade de síntese, de identificación dos problemas e de reflexión persoal. A corrección na expresión será relevante na avaliación. |
70 |
Seminario |
A8 A9 A10 A12 B7 B8 B2 B3 B4 |
Os seminarios versarán sobre as fontes documentais, lecturas e casos, que se poderán descargar desde o Campus virtual. Como criterios de avaliación teranse en conta o grao de comprensión daqueles, a capacidade de análise, a consistencia das argumentacións e a calidade das exposicións. Valoraranse negativamente a falta de participación e a falta de rigor na preparación das exposicións e intervencións. A metodoloxía dos seminarios e a selección de materiais para os mesmos quedan suxeitas á discreción do profesor responsable de cada grupo reducido. |
30 |
|
Observacións avaliación |
Para aprobar a materia é preciso que a suma da cualificación obtida na avaliación continua dos seminarios e a cualificación da proba oral alcance os 5 puntos. Non se sumarán ambas as cualificacións se non se obtén polo menos unha puntuación de 1,2 puntos (sobre os 3 posibles) nos seminarios; e de 2,8 (sobre os 7 posibles, 4 sobre 10) na proba oral. Para os estudantes con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de asistencia que non poidan participar nas sesións de seminarios, a avaliación das competencias correspondentes aos mesmos (30% da cualificación final) se levará a cabo realizando un traballo que consistirá na presentación por escrito de 5 das práticas desenvolvidas nas sesións de seminarios ao longo do curso. A esta modalidade alternativa de avaliación poderán acollerse tamén aquelas persoas que, por causas xustificadas que deberán ser apreciadas polo profesor responsable das práticas de cada turno, non poidan asistir ás sesións de seminarios. Para iso, deberán comunicar a dito profesor ou profesora as circunstancias que xustifiquen a excepcionalidade dentro das dúas primeiras semanas lectivas do cuadrimestre. Se se trata de circunstancias sobrevindas, deberán comunicalas en canto ditas circunstancias se produzan. Os estudantes que se presenten á proba oral na segunda convocatoria ou oportunidade (xullo) conservarán as cualificacións dos seminarios, se obtivesen polo menos a puntuación de 1,2 puntos sobre 3. Os estudantes que non logren a puntuación de 1,2 na oportunidade de xaneiro na avaliación dos seminarios deberán acollerse á avaliación alternativa descrita máis arriba na convocatoria ou oportunidade de xullo. Para quen non obteñan a puntuación de 1,5 a renuncia á cualificación dos seminarios terá carácter voluntario. O plaxio nun traballo, a realización conxunta de traballos individuais, a copia nunha proba terán las consecuencias establecidas pola normativa xeral da Universidade. As persoas que non superen a materia pero aproben unha parte dela (seminarios ou teoría), conservarán a cualificación obtida na parte aprobada únicamente durante el curso académico seguinte.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
Alberto Montoro Ballesteros, Sistema de teoría fundamental del Derecho (I), Valencia, Tirant lo Blanch, 1999.
José Juan Moreso y Josep María Vilajosana, Introducción a la teoría del Derecho, Madrid, Marcial Pons, 2004.
Andrés Ollero, El Derecho en teoría, Cizur Menor, Thomson - Aranzadi, 2011.
Luis Prieto Sanchís, Apuntes de teoría del Derecho, Madrid, Trotta, 2016, 10ª edición.
Marcelino Rodríguez Molinero, Introducción a la ciencia del Derecho, Salamanca, Librería Cervantes, 2001.
Gregorio Robles, Sociología del Derecho, 2ª ed., Buenos Aires, Olejnik, 2018.
Francesco Viola y Giuseppe Zaccaria, Derecho e interpretación. Elementos de teoría hermenéutica del Derecho, Ana Cebeira, Aurelio de Prada y Aurelia Richart (trads.), Gregorio Robles Morchón (coord., prol. y revisión), Madrid, Dykinson, 2008.
|
Bibliografía complementaria
|
|
John Austin, “El significado del término ‘deber’”, en El objeto de la jurisprudencia, trad. de J. R. de Páramo Argüelles, Madrid, Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, 2002. F. Balaguer Callejón, Fuentes del Derecho, 2ª ed.; Madrid, Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, 2023.
Norberto Bobbio, Contribución a la teoría del Derecho. Madrid, Debate, 1991.
Manuel Calvo García, Teoría del Derecho, Madrid, Tecnos, 2010.
Lon L. Fuller, El caso de los exploradores de la caverna, trad. e introducción de G. R. Carrió, Buenos Aires, Lexis Nexis, 2008.
Ernesto Garzón Valdés y Francisco Javier Laporta (eds.), El Derecho y la justicia, Madrid, Trotta, 2ª ed., 2013.
Jürgen Habermas, Facticidad y validez, Madrid, Trotta, 2010.
H.L.A. Hart, El concepto de derecho, trad. G. R. Carrió, Buenos Aires, Abeledo-Perrot, 2011.
Wesley N. Hohfeld, Conceptos jurídicos fundamentales, Genaro Carrió (trad.), México, Fontamara, 2009.
Rafael Hernández Marín, Introducción a la teoría de la norma jurídica, Madrid, Marcial Pons, 2ª ed., 2002.
Hans Kelsen, Teoría pura del Derecho, 2ª ed., R. Vernengo (trad.), México, Porrúa, 2009.
Carlos S. Nino, Introducción al análisis del Derecho, Barcelona, Ariel, 2013.
Renato Rabbi-Baldi Cabanillas, Teoría del Derecho, Buenos Aires, Ábaco de Rodolfo Depalma, 2021, 6ª edición.
Gregorio Robles Morchón, Teoría del Derecho. Fundamentos de teoría comunicacional del Derecho. Vol. I, Madrid, Thomson-Civitas, 6ª ed., 2015. |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Fundamentos romanísticos da cultura xurídica occidental/612G01001 | Dereito Constitucional: Fontes e Dereitos/612G01003 |
|
Materias que continúan o temario |
Filosofía do Dereito/612G01026 | Teoría e práctica da argumentación xurídica/612G01041 |
|
Observacións |
O desenvolvemento desta materia descansará basicamente sobre o traballo e a aprendizaxe persoal dos estudantes. Para que isto sexa posible: a) é preciso asistir a todas as sesións de docencia expositiva e realizar as tarefas e lecturas previstas para o desenvolvemento do curso. b) O profesor de cada grupo indicará con suficiente antelación, xa sexa persoalmente nas clases, xa a través do Campus virtual, que materiais deberán ser lidos, analizados ou estudados con antelación ás sesións maxistrais e/ou de seminario en grupos reducidos. O desenvolvemento normal do curso depende de que os estudantes leven a cabo estas tarefas previas. c) Recoméndase ler e traballar os textos, casos e materiais indicados para cada tema do programa antes da sesión en que serán empregados. Nalgunhas ocasións, o profesor poderá facilitar materiais que serán empregados para traballar nas sesións de grupos reducidos sen que sexa necesario ningún traballo previo por parte dos estudantes. d) Nas explicacións das clases maxistrais o profesor dará por suposto que se leu previamente o material indicado para o tema correspondente, de modo que só incidirá naqueles aspectos do tema non cubertos polas lecturas, ou naqueles que xulgue máis importantes ou de especial dificultade, dando paso ás preguntas e opinións de quen asistan á sesión. Durante as sesións maxistrais é imprescindible tomar notas ou apuntamentos e participar activamente, interrompendo se é preciso a exposición do profesor, para solicitar aclaracións, expor puntos de vista ou formular cuestións. |
|