Competencias / Resultados do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecemento das estruturas xurídico-políticas de ámbito nacional e internacional |
A1 A7
|
B8 B11 B2 B3
|
C6 C7
|
Coñecer a función do Dereito como sistema regulador das relacións sociais.
|
A2 A5
|
|
|
Coñecemento dos principios e valores constitucionais. |
A5
|
|
|
Percepción do carácter sistemático do ordenamento xurídico. |
A3
|
|
|
Coñecementos básicos de argumentación xurídica. |
A8
|
|
|
Capacidade de interpretar e analizar críticamente o ordenamento xurídico. |
A10
|
|
|
Capacidade de comprender e de redactar documentos xurídicos |
A11
|
|
|
Capacidade para o manexo de fontes xurídicas (legais, xurisprudenciais e doutrinais). |
A9
|
|
|
Resolver problemas de forma efectiva, valorando a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
|
B7
|
|
Traballar de forma colaborativa |
|
B10
|
|
Capacidade para utilizar a rede informática (internet) na obtención de información e na comunicación de datos e, en xeral, capacidade para empregar as ferramentas básicas das TIC necesarias para o exercicio da súa profesión. |
|
B13
|
|
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
|
|
C4
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
|
|
TEMA 1: A DIVISIÓN DE PODERES NUN ESTADO DE DEREITO.
1) Formulación teórica e significado actual.
TEMA 2: A COROA.
1) A forma política do Estado: a monarquía parlamentaria.
2) A figura e posición do Rei como Xefe do Estado. Estatuto persoal: inviolabilidade e irresponsabilidade.
3) Importancia que outorga a Constitución española á institución monárquica. Lexitimación da monarquía.
4) A sucesión na Coroa. A figura do Príncipe herdeiro. A Rexencia.
5) As facultades e funcións do Rei.
6) O referendo dos actos do Rei.
TEMA 3: O PODER LEXISLATIVO. CORTES XERAIS I.
1) A orixe histórica do Parlamento e a súa organización: sistemas unicamerais e bicamerais.
2) O bicameralismo imperfecto. Sistemas electorais. A composición das Cámaras parlamentarias en España: Congreso dos Deputados e Senado.
TEMA 4: O PODER LEXISLATIVO. CORTES XERAIS II.
1) A organización interna do Parlamento.
2) O estatuto xurídico dos parlamentarios. 2a) O mandato parlamentario. 2b) Incompatibilidades. 2c) Prerrogativas dos parlamentarios: inviolabilidade, inmunidade e foro especial.
TEMA 5: O PODER LEXISLATIVO. CORTES XERAIS III.
1) Funcións do Parlamento: 1a) A función representativa: o Parlamento como órgano de representación política. 1b) A función financeira e orzamentaria. 1c) A función de impulso e dirección política. 1d) A función de control: as relacións entre o Parlamento e o Goberno: a) Preguntas, interpelacións e comparecencias. b) Comisións parlamentarias de investigación. c) A cuestión de confianza. d) A moción de censura. e) A disolución das Cámaras.
2) Os órganos auxiliares do Parlamento: Tribunal de Contas e Defensor do Pobo.
TEMA 6: O PODER EXECUTIVO. O GOBERNO E A ADMINISTRACIÓN.
1) Composición do Goberno.
2) A Presidencia do Goberno e o procedemento de investidura.
3) As funcións do Goberno.
4) O estatuto xurídico dos membros do Goberno.
5) O Goberno e a Administración Pública: principios organizativos e de funcionamento.
***TEMA 7: O PODER XUDICIAL I.
1) O significado constitucional da función xudicial.
2) Os principios organizativos e de funcionamento do Poder Xudicial.
3) A estrutura do Poder Xudicial e a posición constitucional do Tribunal Supremo.
4) O estatuto xurídico dos xuíces. 4a) A independencia e a inamovibilidade xudicial. 4b) Prohibicións e incompatibilidades.
***TEMA 8: O PODER XUDICIAL II.
1) O Consello Xeral do Poder Xudicial. 1a) Composición, estrutura e funcionamento. 1b) Funcións.
2) A participación dos cidadáns na Administración de Xustiza: O Tribunal do Xurado.
3) O Ministerio Fiscal como órgano independente.
TEMA 9: A XURISDICIÓN CONSTITUCIONAL. O TRIBUNAL CONSTITUCIONAL ESPAÑOL I.
1) A xurisdición constitucional. Antecedentes históricos.
2) O Tribunal Constitucional español: Natureza.
3) Composición e organización do Tribunal Constitucional español.
TEMA 10: O TRIBUNAL CONSTITUCIONAL II. FUNCIÓNS (art. 161 CE).
1) O control de constitucionalidade das normas. 1a) Os modelos ou sistemas de control de constitucionalidade (americano-difuso vs. europeo-concentrado). 1b) O recurso de inconstitucionalidade. 1c) A cuestión de inconstitucionalidade.
2) A garantía dos dereitos fundamentais e liberdades públicas (arts. 14-29 + 30.2 CE).
3) Os conflitos territoriais. 3a) Conflitos entre o Estado e as Comunidades Autónomas (positivos ou negativos). 3b) Conflitos das Comunidades autónomas entre si (positivos ou negativos). 3c) Conflitos en defensa da autonomía local.
4) Os conflitos entre órganos constitucionais do Estado.
5) O control preventivo dos tratados internacionais.
TEMA 11: A ORGANIZACIÓN TERRITORIAL DO ESTADO.
1) A indefinición do modelo de Estado: O Estado das Autonomías.
2) A autonomía de nacionalidades e rexións: O artigo 2 CE.
3) O proceso de formación das Comunidades Autónomas. O principio dispositivo como criterio constitucional para a distribución territorial do poder.
4) As Comunidades Autónomas: organización interna e competencias. A distribución de competencias entre o Estado e as Comunidades Autónomas.
5) Os entes territoriais.
6) Algunhas reflexións sobre as reformas estatutarias.
7) A autonomía local. |
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
A1 A2 A3 A5 A7 A8 A9 A10 A11 B7 B8 B10 B11 B13 B2 B3 C4 C6 C7 |
1 |
1 |
2 |
Sesión maxistral |
A1 A2 A3 A5 A7 A8 |
19 |
38 |
57 |
Seminario |
B7 B8 B10 |
11 |
22 |
33 |
Estudo de casos |
B7 B8 B10 B2 B3 |
10 |
10 |
20 |
Análise de fontes documentais |
A9 A10 A11 |
3 |
6 |
9 |
Discusión dirixida |
A11 B7 B2 B3 |
3 |
3 |
6 |
Lecturas |
A1 A2 A3 A5 A7 |
3 |
0 |
3 |
Proba obxectiva |
B2 B3 |
1 |
0 |
1 |
Proba oral |
B7 B8 B3 |
1 |
0 |
1 |
Traballos tutelados |
A9 A11 B7 B3 |
7 |
7 |
14 |
|
Atención personalizada |
|
4 |
0 |
4 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
O primeiro día de clase, cada un dos profesores responsables dos diferentes grupos procederá a explicar aos seus alumnos/ as a estrutura da guía docente personalizada, así como as materias concretas obxecto de estudo, a distribución aproximada do cronograma e as fontes documentais máis útiles para seguir o curso académico. |
Sesión maxistral |
As sesións maxistrais constituirán a base teórica que facilite os coñecementos esenciais ao alumno sobre a materia |
Seminario |
Os seminarios son sesións de traballo cun perfil teórico-práctico especializadas nun tema concreto. |
Estudo de casos |
Estudo de casos prácticos, análises de textos xurídicos ou de xurisprudencia que os docentes expoñan aos alumnos/ as. Esta actividade poderá ser presencial ou non presencial. |
Análise de fontes documentais |
Estudar ou comentar documentos xurídicos, documentos doctrinales ou xurisprudencia do Tribunal Constitucional, Tribunal Europeo de Dereitos Humanos, etc... |
Discusión dirixida |
Esta actividade será realizada de modo presencial e consistirá na posta en común de opinións sobre unha materia, ou ben, na resolución común de problemas actuais que estean directamente relacionados co obxecto de estudo |
Lecturas |
Lecturas en sesións presenciais ou non presenciais |
Proba obxectiva |
Exame final e, no seu caso, exame parcial (se así o establece o profesor encargado dese grupo).
Durante a primeira semana lectiva do cuadrimestre, o profesor responsable do grupo tamén poñerá de manifesto os mecanismos concretos de avaliación que serán empregados durante o cuadrimestre. |
Proba oral |
Posibilidade de proba final ou parcial oral (establecerase por cada profesor) |
Traballos tutelados |
Os profesores das diferentes materias integradas no Módulo poderán suxerir o desenvolvemento de traballos individuais ou por grupos sobre un tema concreto.
Devanditos traballos poderán influír positivamente, no seu caso, na avaliación global do cuadrimestre.
|
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Estudo de casos |
Traballos tutelados |
|
Descrición |
A atención personalizada ao estudante non estará vinculada a só unha metodoloxía, senón que será constante. Neste sentido, tanto o contido das clases teóricas, como o estudo persoal do alumno, coma calquera das actividades que integran o curso contarán coa posibilidade dunha tutorización por parte do docente, co fin de que o estudante poida formular as súas dúbidas e dificultades e que o docente poida axustar as súas metodoloxías ás especificidades da persoa concreta. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Análise de fontes documentais |
A9 A10 A11 |
Lecturas / Estudo de Casos / Discusión dirixida / Traballos prácticos individuais ou colectivos |
20 |
Proba obxectiva |
B2 B3 |
Prueba obxetiva: oral, escrita ou tipo test |
80 |
|
Observacións avaliación |
TODOS OS ASPECTOS RELACIONADOS COA DISPENSA ACADÉMICA, ADICACIÓN AO ESTUDO, PERMANENCIA E FRAUDE ACADÉMICA REXERANSE POLA NORMATIVA ACADÉMICA VIXENTE NA UDC. SITUACIÓN DOS ESTUDANTES CON
DEDICACIÓN OU DISPENSA A TEMPO PARCIAL: Os estudantes con dedicación ou dispensa a
tempo parcial, é dicir, que solicitaran e lles fose concedida polo Decano da
Facultade de Dereito a exención de asistencia ás aulas presenciais (pódese
consultar a normativa que regula o réxime de estudos a tempo parcial), poderán
ser avaliados mediante unha proba obxectiva que representará o 100% da nota
final da materia, sen necesidade de que entreguen as prácticas ou actividades
interactivas. Non obstante, se o alumno desexa optar polo sistema de avaliación
continua, deberá facelo constar por escrito ao profesor e obter a súa
aprobación tamén por escrito.
SANCIÓN POR COPIA OU PLAXIO:
Calquera intento de copiar nos exames ou
plaxiar os traballos ou as prácticas pode ser penalizado cunha nota directa de
"SUSPENSO: 0 puntos", independentemente do desenvolvemento do resto
do exercicio ou exame.
PREVISIÓNS PARA A PRIMEIRA
OPORTUNIDADE:
Para aprobar o curso, os estudantes deberán
acadar unha nota mínima de 5 sobre 10 nas probas obxectivas. Así as cousas,
calcularase o 80% e engadiranse as puntuacións obtidas nas tarefas prácticas e
interactivas, no seu caso.
O tipo de exame será confirmado, con
antelación suficiente, por cada un dos profesores responsables aos seus alumnos
na aula. En todo caso, a tipoloxía e datas constarán no calendario oficial de exámenes aprobado na Xunta de Facultade.
PREVISIÓNS PARA A SEGUNDA
OPORTUNIDADE:
Para aprobar o curso, os estudantes deberán
acadar unha nota mínima de 5 sobre 10 puntos nas probas obxectivas. Así as
cousas, calcularase o 80% desa cualificación e engadiranse as puntuacións
obtidas nas tarefas prácticas e interactivas, no seu caso.
O tipo de exame será confirmado por cada un
dos profesores responsables de cada grupo aos seus alumnos na aula. En todo caso, a tipoloxía e datas constarán no calendario oficial de exámenes aprobado na Xunta de Facultade.
As cualificacións das actividades prácticas e
interactivas manteranse para a segunda oportunidade (xullo).
Como
regra xeral, non está permitida a recuperación de actividades prácticas para a
segunda oportunidade. Atendendo a circunstancias graves ou excepcionais
previstas na normativa e debidamente acreditadas, o persoal docente podería
permitir esta recuperación.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
- Alzaga Villaamil, Derecho Político Español según la Constitución de 1978 (2 vols),CERA, Madrid, 2007 y 2008
- Balaguer Callejón, Francisco (Coordinador), Manual de Derecho Constitucional, Tecnos, Madrid, 2005. Volumen I y II.
- Caamaño, Francisco, Jove, Daniel y Roura Gómez, Santiago (2019):
Bases para el estudio del Derecho Constitucional. Organización
Constitucional del Estado. Kindle, versiones online y papel.
- Portero Molina, José Antonio, Constitución y jurisprudencia constitucional, Tirant lo Blanch, Valencia, 2005.
- Ruipérez Alamillo, Javier, Reforma constitucional y supresión del Senado como Cámara territorial, Porrúa, Ciudad de México,2018.
- Ruipérez Alamillo, Javier, División de competencias y forma territorial del Estado, Reus, Madrid, 2012.
|
Bibliografía complementaria
|
|
· José Antonio Portero Molina, “Contribución al debate sobre la reforma del Senado”, Revista de Estudios Políticos, n.º 87 (1995), págs. 81-105.
· Javier Ruipérez, La protección constitucional de la autonomía, Tecnos, Madrid, 1993
. Javier Ruipérez, Constitución y Autodeterminación, Tecnos, Madrid, 1995
. Javier Ruipérez, El constitucionalismo democrático en los tiempos de la globalización, UNAM, México, 2005
· Santiago Roura Gómez, Federalismo y Justicia Constitucional. El Tribunal Constitucional y las Comunidades Autónomas, Biblioteca Nueva, Madrid, 2003
Santiago Roura y Javier Tajadura (Dir.), La reforma constitucional, Bilioteca Nueva, Madrid, 2005.
· Sonia Garcìa Vàzquez, La controvertida reforma de la Ley Orgànica del Tribunal Constitucional, Andavira, A Coruña, 2009.
· Francisco Tomás y Valiente, El reparto competencial en la jurisprudencia del Tribunal Constitucional, Tecnos, Madrid, 1998.
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Dereito Constitucional: Fontes e Dereitos/612G01003 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|