Competencias / Resultados do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer o papel do Dereito penal como medio formal de control social integrado nun ordenamento xurídico complexo |
A1 A3 A9 A11 A12 A14
|
B11 B12 B3 B5
|
C3 C4 C7
|
Coñecer a norma penal na súa estrutura interna, a súa interpretación e a súa aplicación tempo-espacial |
A8
|
|
|
Coñecer a infracción penal nos seus elementos constitutivos |
A10
|
|
|
Analizar uns feitos concretos e argumentar a existencia ou non de responsabilidade penal |
|
B8
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
TEMA 1 O DEREITO PENAL: CONCEPTO E FUNCIÓNS |
1. Concepto de Dereito penal
2. Funcións do Dereito penal
|
TEMA 2: PRINCIPIOS INFORMADORES DO DEREITO PENAL |
1. O principio de legalidade
2. O principio de proporcionalidade
3. O principio "ne bis in idem"
4. Outros principios
|
TEMA 3
FONTES DO DEREITO PENAL |
1. A lei penal
2. O problema das leis penais en branco
3. ¿Outras fontes do Dereito penal?
|
TEMA 4
INTERPRETACIÓN DA NORMA PENAL |
1. Concepto de interpretación
2. Tipos de interpretación
|
TEMA 5
APLICACIÓN DA NORMA PENAL NO ESPAZO E NO TEMPO |
1. A retroactividade en Dereito penal
2. O principio de territorialidade da Lei penal
|
TEMA 6: TEORÍA XURÍDICA DO DELITO : PRANTEXAMENTO XERAL
|
1. MetodoloXía seguida
2. Estrutura da teoría Xurídica dO delito
|
TEMA 7: ACCIÓN E TIPICIDADE |
1. O concepto de acción
2. O tipo penal |
TEMA 8: EL PROBLEMA DA ADECUACIÓN A TIPO NOS DELITOS DE RESULTADO |
1. Causalidade
2. Imputación obxectiva |
TEMA 9
A ANTIXURIDICIDADE MATERIAL. |
1. Concepto
2. O ben xurídico |
TEMA 10
A OMISIÓN |
1. Omisión propia
2. Omisión impropia
|
TEMA 11
A ANTIXURIDICIDADE FORMAL |
1. Dolo e imprudencia
2. As causas de xustificación |
TEMA 12
A CULPABILIDADE |
1. Concepto de inculpabilidade
2. Causas de exclusión da culpabilidade
|
TEMA 13
A PUNIBILIDADE. OUTROS PRESUPOSTOS DA PENA ALLEOS Ó DELITO |
1. Condiciones obxectivas de punibilidade
2. Causas personais de exclusión da pena
|
TEMA 14
O ITER CRIMINIS |
1. Actos preparatorios punibles
2. A tentativa
|
TEMA 15
AUTORÍA E PARTICIPACIÓN |
1. Autoría
2. Participación |
TEMA 16: UNIDADE E PLURALIDADE DE DELITOS |
1. Concurso aparente de normas penais.
2. Concurso de delitos. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Discusión dirixida |
A3 A9 A11 A12 A14 B8 B11 B12 B3 B5 C3 C4 C7 |
10 |
0 |
10 |
Aprendizaxe colaborativa |
A10 |
10 |
0 |
10 |
Estudo de casos |
A1 |
10 |
10 |
20 |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
A8 |
10 |
0 |
10 |
Lecturas |
A1 |
0 |
20 |
20 |
Presentación oral |
A10 |
1 |
10 |
11 |
Proba obxectiva |
A8 |
2 |
0 |
2 |
Proba oral |
B8 |
1 |
0 |
1 |
Saídas de campo |
A1 |
5 |
0 |
5 |
Sesión maxistral |
B8 |
21 |
0 |
21 |
Solución de problemas |
B8 |
5 |
0 |
5 |
Análise de fontes documentais |
B8 |
5 |
0 |
5 |
Traballos tutelados |
B8 |
2 |
18 |
20 |
|
Atención personalizada |
|
10 |
0 |
10 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Discusión dirixida |
Nas clases prácticas, o docente organizará debates sobre temas penais de actualidade. |
Aprendizaxe colaborativa |
Os estudantes traballarán en grupo diversos temas, debendo mostrarse activos e colaboradores cos compañeiros do seu grupo. |
Estudo de casos |
A praxe é un dos elementos clave da nosa disciplina. Por el, a formulación e resolución de casos prácticos en clase será un dos elementos basilares do desenvolvemento da docencia. |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
Ao longo do curso, a Área organizará diversas xornadas, conferencias, etc. sobre temas de interese para o estudante, complementándose así a súa formación. |
Lecturas |
Ao longo do curso poderá proxectarse un filme, que será a base para a análise dalgunhas cuestións penais básicas. |
Presentación oral |
A lo largo del curso, los estudiantes deberán presentar ante sus compañeros las conclusiones del trabajo tutelado al que se hace referencia infra. |
Proba obxectiva |
Formulación de preguntas acerca dos temas do programa da materia
|
Proba oral |
Non haberá proba oral. |
Saídas de campo |
Organizaranse visitas aos diversos xulgados e tribunais da cidade, co fin de que o estudante poida ver in situ o desenvolvemento da praxe xudicial. |
Sesión maxistral |
Tendo en conta que o programa vén dividido en 21 leccións, a metodoloxía docente discorrerá do seguinte modo: a cada lección corresponderalle unha hora teórica na que -mediante o sistema de lección maxistral- o docente introducirá o estudante nos aspectos básicos de cada tema. Como soporte ás súas explicacións, o docente poderá proporcionar materiais (sentenzas, extractos de obras doutrinais...) e, eventualmente, un esquema-guía cos puntos clave do desenvolvemento da súa explicación. En todo caso, a explicación do docente deberá ser complementada polo estudante tanto cos materiais que lle fosen proporcionados ao efecto como pola consulta dos manuais que aparecen na bibliografía recomendada. |
Solución de problemas |
O docente formulará tanto nas horas teóricas coma nas prácticas problemas conceptuais de certo calado, debendo o alumno, apoiado polos materiais ofrecidos e o razoamento xurídico, ofrecer posibles solucións (en todo caso, sempre deberán ser fundamentadas e razoadas). |
Análise de fontes documentais |
Análise das principais fontes de Dereito penal |
Traballos tutelados |
Ao longo do curso, o docente poderá tutorizar traballos sobre aspectos particularmente interesantes do programa co fin de que o estudante adquira certas nocións de como se investiga nas disciplinas xurídicas, manexo de bibliografía etc.
As conclusións do devandito traballo deberán ser presentadas ante os seus compañeiros, fomentándose así o intercambio de ideas. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Sesión maxistral |
|
Descrición |
A atención personalizada ao alumando non estará vinculada a só unha metodoloxía, senón que será constante. Neste sentido, tanto o contido das clases teóricas, como o estudo persoal do alumno, coma calquera das actividades que integran o curso contarán coa posibilidade dunha tutorización por parte do docente, co fin de que o estudante poida formular as súas dúbidas e dificultades e que o docente poida axustar as súas metodoloxías ás especificidades da persoa concreta. Para estes efectos, o estudante poderá contar con atención personalizada (sempre, loxicamente, dun modo organizado) tanto nas horas lectivas coma nos horarios de titorías. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Estudo de casos |
A1 |
Análise de casos reais |
30 |
Proba obxectiva |
A8 |
Examen teórico práctico sobre a materia |
70 |
|
Observacións avaliación |
Ao longo de curso avaliaranse os coñecementos prácticos e teóricos do alumnado. Para iso establécese o seguinte sistema de avaliación. As probas oficiais de maio/xuño e xullo terán un valor máximo de 7 puntos sobre 10 en ambos os dous casos. As probas oficiais realizaranse na data estipulada no calendario de exames aprobado por Xunta de Facultade. As distintas actividades que se realicen ao longo do curso (avaliación continua), antes das probas de maio/xuño e xullo, terán un valor de ata 3 puntos. A nota obtida na avaliación continua manterase para a 1ª e 2ª oportunidade, sen posibilidade de repetición. Superarase a materia en 1ª oportunidade cando sumadas as notas sobre 3 (avaliación continua) e a obtida na proba de maio/xuño se alcance o mínimo de 5 puntos sobre 10, e sempre que se alcanzase polo menos 3,5 puntos sobre 7 no exame oficial. De non superar a materia en 1ª oportunidade, a nota alcanzada nas actividades realizadas ao longo do curso resérvanse para a súa suma á nota que se obteña na proba de mes de xullo. Superarase, polo tanto, a materia en 2ª oportunidade cando sumadas as notas sobre 3 (avaliación continua) e a obtida na proba de xullo se alcance o mínimo de 5 puntos sobre 10, e sempre que se alcanzase polo menos 3,5 puntos sobre 7 no exame oficial. Tanto as probas de maio/xuño e xullo coma as actividades que se realicen ao longo do curso (avaliación continua) poderán adoptar formas diversas, isto é, actividades tipo test, pregunta curta, pregunta longa, etc. No caso do alumnado que teña dispensa de asistencia a clase concedida pola comisión de docencia, a súa avaliación realizarase do mesmo xeito que o alumnado a tempo completo. A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario".
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
ORTS BERENGUER, E./GONZÁLEZ CUSSAC, J.L. (2019). Compendio de Derecho Penal (Parte General y Parte Especial). Valencia. Tirant Lo Blanch
DÍEZ RIPOLLÉS, J. L. (2020). Derecho Penal Español Parte General . Valencia. Tirant lo Blanch
Górriz Royo, E. (2019). Introduction to substantive Criminal Law. Tirant lo Blanch, Valencia |
|
Bibliografía complementaria
|
CRIMIMEDIA (). http://crimimedia.uab.cat/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=28.
CRIMINET (). http://criminet.ugr.es/.
CONGRESO DE LOS DIPUTADOS (). http://www.congreso.es.
ECRIM Criminalidade e Xustiza Penal no século XXI (). http://www.ecrim.es.
MINISTERIO DE JUSTICIA (). http://www.mjusticia.es.
ASOCIACIÓN INTERNACIONAL DE DERECHO PENAL (). http://www.penal.org/new/index.php?langage=es.
CONSEJO GENERAL DEL PODER JUDICIAL (). http://www.poderjudicial.es.
TRIBUNAL CONSTITUCIONAL (). http://www.tribunalconstitucional.es. |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Dereito Constitucional: Fontes e Dereitos/612G01003 | Comunicación oral e escrita/612G01004 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Teoría do Dereito/612G01006 | Organización constitucional do Estado/612G01009 | Teoría e práctica da argumentación xurídica/612G01041 |
|
Materias que continúan o temario |
Dereito Sancionador/612G01020 | Dereito Penal. Parte especial/612G01025 | Traballo fin de Grao/612G01031 | Criminoloxía/612G01038 | Dereito Penitenciario/612G01039 | Prácticas externas/612G01048 |
|
|