Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Técnicas de Remostraxe Código 614493130
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Segundo Optativa 5
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Híbrida
Prerrequisitos
Departamento Matemáticas
Coordinación
Fernández Casal, Rubén
Correo electrónico
ruben.fcasal@udc.es
Profesorado
Cao Abad, Ricardo
Fernández Casal, Rubén
Correo electrónico
ricardo.cao@udc.es
ruben.fcasal@udc.es
Web http://rubenfcasal.github.io/book_remuestreo
Descrición xeral Pretendese que o alumno adquira destreza na identificación de situacións nas que os métodos de remostraxe son ferramentas inferenciais axeitadas para resolver problemas reais. Para iso tratarase de que o alumno coñeza o funcionamento das principais técnicas de remostraxe, entre as que se destaca o método bootstrap, así como as súas aplicacións nos principais ámbitos da estatística. Asimesmo perseguese que o alumno sexa quen de deseñar e implementar en ordenador plans de remostraxe axeitados para un amplo abano de situacións.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Coñecer os fundamentos teóricos das técnicas de remuestreo. AM16
AM18
AM19
AM20
AM21
AM23
AM24
AM25
BP1
BP2
BP3
BP4
BP5
BP17
BP18
BP19
BP20
BP21
CP11
CP12
CP13
CP14
CP15
Saber aplicar de xeito autónomo os principios do bootstrap aos principais problemas de inferencia estatística. AM16
AM18
AM19
AM20
AM21
AM23
AM24
AM25
BP1
BP2
BP3
BP4
BP5
BP17
BP18
BP20
BP21
CP11
CP12
CP13
CP14
CP15
Ser capaz de deseñar e validar algoritmos bootstrap para a resolución de problemas de inferencia non paramétrica sobre as funcións de densidade e regresión. AM16
AM18
AM19
AM20
AM21
AM23
AM24
AM25
BP1
BP2
BP3
BP4
BP5
BP17
BP18
BP19
BP20
BP21
CP11
CP12
CP13
CP14
CP15

Contidos
Temas Subtemas
1. Motivación do principio Bootstrap. O Bootstrap uniforme. Cálculo da distribución Bootstrap: distribución exacta e distribución aproximada por Monte Carlo. Exemplos. Ferramentas dispoñibles en R. Computación en paralelo.
2. Aplicación á estimación da precisión e sesgo dun estimador. Aplicación do Bootstrap á estimación da precisión e o nesgo dun estimador. Exemplos. O método Jackknife. Motivación do método Jackknife. Jackknife estimación da precisión e dos nesgo dun estimador. Relación Bootstrap / Jackknife na devandita estimación. Exemplos. Estudos de simulación
3. Modificacións do Bootstrap uniforme. Bootstrap paramétrico, simetrizado, suavizado, ponderado e nesgado. Discusión e exemplos. Validez da aproximación Bootstrap. Bootstrap semiparamétrico e bootstrap residual.
4. Aplicación do Bootstrap á construcción de intervalos de confianza. Métodos percentil, percentil-t, percentil-t simetrizado. Exemplos. Estudos de simulación.
5. Aplicacións do Bootstrap en contrastes de hipóteses. Aproximación do p-valor mediante remostraxe. Contrastes bootstrap paramétricos. Contrastes de permutacións. Contrastes bootstrap semiparamétricos.
6. Bootstrap e estimación non paramétrica da densidade. Aproximación Bootstrap da distribución do estimador de Parzen-Rosenblatt. O Bootstrap na selección do parámetro de suavizado. Exemplos.
7. Bootstrap e estimación non paramétrica da función de regresión. O Bootstrap en Regresión e Correlación. Bootstrap e estimación non paramétrica da función de regresión. Aproximación Bootstrap da distribución do estimador de Nadaraya-Watson. Distintos métodos de remostraxe e resultados para eles.
8. O Bootstrap con datos censurados. Introducción aos datos censurados. Remostraxes Bootstrap en presenza de censura. Relacións entre eles. Implementación en R.
9. O Bootstrap con datos dependentes. Introducción ás condicións de dependencia e modelos habituais de datos dependentes. Modelos paramétricos de dependencia. Situacións de dependencia xeral: o Bootstrap por bloques, o Bootstrap estacionario e o método da submostraxe. Implementación en R. O bootstrap en Estatística Espacial.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A16 A18 A19 A20 A21 A23 A24 A25 B1 B2 B3 B4 B5 B17 B18 B19 B20 B21 C11 C12 C13 C14 C15 21 46 67
Proba mixta A16 A18 A19 A20 A21 A23 B3 B17 B18 B21 C11 C12 C13 3 0 3
Prácticas a través de TIC A19 A21 A24 A25 B1 B2 B17 B19 B20 C12 C14 C15 14 35 49
 
Atención personalizada 6 0 6
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Presentación dos aspectos teóricos relevantes da materia e das ferramentas para a súa aplicación na práctica. Fomentarase en todo momento a participación e o debate.
Proba mixta O alumno deberá demostrar o seu dominio dos aspectos teóricos da materia e a súa capacidade para a resolución de problemas na práctica.
Prácticas a través de TIC Aplicación práctica das metodoloxías explicadas nas sesións maxistrais. Farase uso de ferramentas de software libre, principalmente da contorna estatística R, e tamén de recursos web.

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas a través de TIC
Sesión maxistral
Descrición
Tanto nas sesións maxistrais como nas sesións prácticas, atenderase persoalmente aos alumnos ante as posibles dúbidas que poidan xurdir. Esta atención servirá ao profesor para detectar posibles problemas na metodoloxía empregada para impartir a materia e, ademais, aos alumnos para consolidar os coñecementos e para expresar as súas inquietudes acerca da materia.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Prácticas a través de TIC A19 A21 A24 A25 B1 B2 B17 B19 B20 C12 C14 C15 Ao longo do curso, o alumno demostrará o seu interese e dominio da materia, e a súa capacidade de traballo en equipo, mediante a realización de traballos, individuais ou en grupo 40
Proba mixta A16 A18 A19 A20 A21 A23 B3 B17 B18 B21 C11 C12 C13 O exame final consistirá nunha proba escrita teórico-práctica 60
 
Observacións avaliación

No exame final da materia (proba mixta), o alumno terá que
responder a preguntas teóricas, resolver cuestións teórico-prácticas, e obter a
solución de diversos problemas prácticos. Para esta proba o alumno só poderá
levar consigo o material que se autorice de forma expresa.

Para superar a materia, ademáis de obter unha calificación
de alomenos 5 sobre 10 na nota conxunta, será necesario obter unha calificación
de alomenos 4 sobre 10 en cada una das dúas partes (prácticas a través de TIC e
proba mixta).

Na oportunidade de xullo (segunda oportunidade) os alumnos
poderán liberarse de facer as probas correspondentes nas que a súa calificación
na oportunidade de xaneiro (primeira oportunidade) fora de alomenos 4 sobre 10.

Todos os aspectos relacionados con “dispensa académica”,
“dedicación ao estudo”, “permanencia” e “fraude académica” rexeranse de acordo
coa normativa académica vixente da UDC.


Fontes de información
Bibliografía básica

Bibliografía básica

Cao, R. y Fernández-Casal, R. (2020). Técnicas de Remuestreo. Libro online: https://rubenfcasal.github.io/book_remuestreo

Davison, A.C. and Hinkley, D.V. (1999). Bootstrap Methods and their Application. Cambridge University Press.

Efron, B. (1979). Bootstrap Methods: Another look at the Jackknife. Ann. Statist., 7, 1-26.

Efron, B. and Tibshirani, R.J. (1993). An Introduction to the Bootstrap. Chapman and Hall.

Shao, J. and Tu, D. (1996). The Jackknife and Bootstrap. Springer Verlag.

Bibliografía complementaria

Bibliografía complementaria

Akritas, M. G. (1986). Bootstrapping the Kaplan--Meier estimator. J. Amer. Statist. Assoc. 81, 1032-1038.

Bickel, P.J. and Freedman, D.A. (1981). Some asymptotic theory for the bootstrap. Ann. Statist. 12, 470-482.

Bühlmann, P. (1997). Sieve bootstrap for time series. Bernoulli 3, 123-148.

Cao, R. (1990). Órdenes de convergencia para las aproximaciones normal y bootstrap en la estimación no paramétrica de la función de densidad. Trabajos de Estadística, vol. 5, 2, 23-32.

Cao, R. (1991). Rate of convergence for the wild bootstrap in nonparametric regression. Ann. Statist. 19, 2226-2231.

Cao, R. (1993). Bootstrapping the mean integrated squared error. Jr. Mult. Anal. 45, 137-160.

Cao, R. (1999). An overview of bootstrap methods for estimating and predicting in time series. Test, 8, 95-116.

Cao, R. and González-Manteiga, W. (1993). Bootstrap methods in regression smoothing. J. Nonparam. Statist. 2, 379-388.

Cao, R. and Prada-Sánchez, J.M. (1993). Bootstrapping the mean of a symmetric population. Statistics & Probability Letters 17, 43-48.

Efron, B. (1981). Censored data and the bootstrap. J. Amer. Statist. Assoc. 76, 312-319.

Efron, B. (1982). The Jackknife, the Bootstrap and other Resampling Plans. CBMS-NSF. Regional Conference series in applied mathematics.

Efron, B. (1983). Estimating the error rate of a prediction rule: improvements on cross-validation. J. Amer. Stat. Assoc. 78, 316-331.

Efron, B. (1987). Better Bootstrap confidence intervals (with discussion), J. Amer. Stat. Assoc. 82, 171-200.

Efron, B. (1990). More Efficient Bootstrap Computations. J. Amer. Stat. Assoc. 85, 79-89.

Efron, B. and Tibshirani, R. (1986). Bootstrap methods for standard errors, confidence intervals, and other measures of statistical accuracy. Statistical Science 1, 54-77.

Freedman, D.A. (1981). Bootstrapping regression models. Ann. Statist. 9, 6, 1218-1228.

García-Jurado, I. González-Manteiga, W., Prada-Sánchez, J.M., Febrero-Bande, M. and Cao, R. (1995). Predicting using Box-Jenkins, nonparametric and bootstrap techniques. Technometrics 37, 303-310.

Hall, P. (1986). On the bootstrap and confidence intervals. Ann. Statist. 14, 1431-1452.

Hall, P. (1988a). Theoretical comparison of bootstrap confidence intervals. Ann. Statist. 16, 927-953.

Hall, P. (1988b). Rate of convergence in bootstrap approximations. Ann. Probab. 16, 4, 1665-1684.

Hall. P. (1992). The Bootstrap and Edgeworth Expansion. Springer Verlag.

Hall, P. and Martin, M.A. (1988). On bootstrap resampling and iteration. Biometrika 75, 661-671.

Härdle, W. and Marron, J. S. (1991). Bootstrap simultaneous error bars for nonparametric regression. Ann. Statist. 19, 778-796.

Künsch, H.R. (1989). The jackknife and the bootstrap for general stationary observations. Ann. Statist. 17, 1217-1241.

Mammen, E. (1992). When does Bootstrap Work?. Springer Verlag.

Navidi, W. (1989). Edgeworth expansions for bootstrapping regression models. Ann. Statist. 17, 4, 1472-1478.

Politis, D.N. and Romano, J.R. (1994a). The stationary bootstrap. J. Amer. Statist. Assoc. 89, 1303-1313.

Politis, D.N. and Romano, J.R. (1994b). Limit theorems for weakly dependent Hilbert space valued random variables with application to the stationary bootstrap. Statist. Sin. 4, 461-476.

Politis, D.N., Romano, J.P. and Wolf, M. (1999). Subsampling. Springer Verlag.

Reid, N. (1981). Estimating the median survival time. Biometrika 68, 601-608.

Stine, R.A. (1987). Estimating properties of autoregressive forecasts. J. Amer. Statist. Assoc. 82, 1072-1078.

Thombs, L.A. and Schucany, W.R. (1990). Bootstrap prediction intervals for autoregression. J. Amer. Statist. Assoc. 85, 486-492.

Wu, C.-F. J. (1986). Jackknife, bootstrap and other resampling methods in regression analysis. Ann. Statist. 14, 1261-1350.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Estatística Matemática/614468102
Modelos de Probabilidade/614468103
Estatística Aplicada/614468104
Modelos de Regresión/614468105
Análise Exploratoria de Datos (data mining)/614468106
Estatística non Paramétrica/614468109
Simulación Estatística/614468113

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Series de Tempo/614427111
Fiabilidade e Modelos Biométricos/614427116

Materias que continúan o temario
Contrastes de Especificación/614468123
Datos Funcionais/614468124
Proxecto Fin de Carreira ou Traballo Tutelado/614468128

Observacións

Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria, deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores/as de ambos sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas, etc.)

Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade.

Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías