Competencias / Resultados do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Identificar os fundamentos da certificación dixital. |
A58
|
|
C3
|
Definir os riscos e vulnerabilidades dun sistema de información. |
A5 A7 A36 A47 A50 A58
|
B1 B6 B7
|
C3 C7
|
Identificar os mecanismos de seguridade e a súa integración nas organizacións. |
A5 A7 A47 A50 A58
|
B1 B6 B7
|
C3 C7
|
Utilizar as ferramentas de seguridade. |
|
|
C3
|
Organizar a seguridade dun sistema de información. |
A5 A7 A36 A47 A50 A58
|
B1 B6 B7
|
C3 C7
|
Asumir responsabilidades sobre os sistemas de información e tomar decisións en canto á súa seguridade. |
A5 A7 A36 A47 A50 A58
|
B4 B5 B6
|
C7
|
Aplicar o "sentido común" na toma de decisións, identificando os moitos perigos e factores que poden "contaminar", total ou parcialmente, moitos dos nosos desenvolvementos. |
|
B6 B7
|
C6 C7
|
Enfrontarse a casos "reais" e "saber o que hai que facer", "facelo o mellor posible", no menor tempo e cun custo mínimo. |
A5 A7 A36 A47 A50 A58
|
B1 B6 B7
|
C7
|
Evitar a proliferación de profesionais mediocres que, no peor dos casos, especialícense na destrución de todo o que tocan. |
|
B1 B6 B7
|
C4 C5 C6 C7 C8
|
Coñecer a regulación legal da sociedade da información e da protección dos datos de carácter persoal, con especial atención á seguridade informática. |
A7 A24 A47 A58
|
|
|
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e profesional. |
|
|
C4
|
Razoamento crítico, en especial en relación cos valores e os dereitos. |
A7 A24 A47
|
B3 B6
|
C6
|
Capacidade para a análise e a síntese. |
|
B1 B3 B5 B6
|
C6
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Fundamentos e categorías de ataques. |
- A triloxía ("host discovey", "port scanning", "fingerprinting")
- Ocultación.
- “Sniffing”.
- [D]DoS. |
Seguridade a nivel físico. |
|
Monitorización e filtrado en seguridade da información. |
|
Certificados dixitais e autoridades de certificación. |
|
Auditorías de seguridade. |
|
A regulación xurídica da informática. |
- Dereito. Elementos e conceptos xurídicos básicos.
- Ética profesional e deontología.
- Autorregulación. Códigos de conduta, códigos de práctica, códigos tipo. |
A prestación de servizos e a tutela dos dereitos na sociedade da información. |
- A prestación de servizos na sociedade da información. Servizos de intermediación. Servizos de certificación.
- A contratación electrónica e a contratación informática.
- As comunicacións comerciais electrónicas.
- A firma electrónica.
- A administración electrónica.
- A resolución xudicial de conflitos.
- As solucións extraxudiciais. A autorregulación. A arbitraxe electrónica.
|
A protección dos datos de carácter persoal. |
- Introdución e delimitacións conceptuais.
- Constitución, dereitos fundamentais e protección de datos.
- A lexislación española de protección de datos de carácter persoal. Disposicións xerais. Principios. Suxeitos. Dereitos. Obrigacións. Medidas de seguridade. Procedementos.
- Autorregulación e protección de datos persoais.
- Criminalidade informática e datos persoais. |
Temario Prácticas. |
- Seguridade (fundamentos e configuracións básicas).
- Categorías de ataques e identificación de recursos.
- Autoridades de certificación
- Auditorías de seguridade. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Prácticas de laboratorio |
A5 A7 A24 A36 A47 A50 A58 B1 B3 B4 B5 B6 B7 C3 C4 C5 C6 C7 C8 |
28 |
42 |
70 |
Proba de resposta múltiple |
A5 A24 A36 A47 A50 A58 B5 B6 |
0.5 |
0 |
0.5 |
Sesión maxistral |
A5 A7 A24 A36 A47 A50 A58 B1 B3 B4 B5 B6 B7 C3 C4 C5 C6 C7 C8 |
27 |
40.5 |
67.5 |
Análise de fontes documentais |
A5 A7 A24 A36 A47 A50 A58 B1 B3 B4 B5 B6 B7 C3 C6 C8 |
3 |
3.6 |
6.6 |
Estudo de casos |
A5 A7 A24 A36 A47 A50 A58 B1 B3 B4 B5 B6 B7 C3 C6 |
2 |
2.4 |
4.4 |
|
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Prácticas de laboratorio |
As prácticas de laboratorio permiten sacar o máximo proveito na retroalimentación, reforzo e asimilación dos obxectivos. Os desenvolvementos prácticos inícianse cunha práctica básica, e elévase a súa dificultade paulatinamente. En todo momento preséntase ao alumno o conxunto de ideas e técnicas que permiten o desenvolvemento práctico dos coñecementos transmitidos nas sesións maxistrais. Nas prácticas proponse diversos apartados que expoñen unha batería de dificultades tratadas durante o estudo do tema. Buscarase a interrelación entre os distintos apartados, achegando un contexto de exercicio completo, para lograr no alumno unha visión de conxunto, revelando os nexos existentes entre cuestións que poderían parecer afastadas. En todas as clases prácticas utilízanse máquinas virtuais sobre computadoras como ferramenta básica para a resolución dos exercicios. O alumno poderá seleccionar e instalar aquelas ferramentas que considere máis oportunas en cada caso. Desta forma, requiriráselle, desde un primeiro momento, que se enfronte a toma de decisións, analizando as vantaxes e desvantaxes en todos e cada un dos casos. Neste punto inicial, será fundamental un asesoramento personalizado, que permita unha análise realista sobre as decisións tomadas, facilitando a retroalimentación de novos parámetros non considerados a priori. |
Proba de resposta múltiple |
Esta proba estará orientada a determinar se o alumno asimilou os distintos obxectivos da materia. |
Sesión maxistral |
Transmisión de información e coñecementos crave de cada un dos temas. Poténciase en certos momentos a participación do alumno. Como parte da metodoloxía, un enfoque crítico da disciplina levará aos alumnos a reflexionar e descubrir as relacións entre os diversos conceptos, formar unha mentalidade crítica para afrontar os problemas e a existencia dun método, facilitando o proceso de aprendizaxe no alumno.
Tamén será fundamental a transmisión dos conceptos e coñecementos éticos e xurídicos básicos en seguridade da información. A súa singularidade fai que se dedique certo tempo á exposición da linguaxe específica que soporta os conceptos, e que serve de principal medio de comunicación e argumentación ética e xurídica. Isto permitirá ao alumno comprender a linguaxe e os conceptos que integran os aspectos éticos e xurídicos da informática.
Para loitar contra a posible pasividade do alumno, en certos momentos exponse pequenas cuestións, que fagan reflexionar ao alumno, complementando devanditos aspectos con referencias bibliográficas que lle permitan enriquecer o coñecemento adquirido. Este intercambio co alumno, como parte da lección maxistral, permítenos controlar o grao de asimilación dos coñecementos por parte do mesmo.
As leccións maxistrais inclúen, tanto coñecementos extraídos das referencias da asginatura, como os resultantes de nosas propias experiencias profesionais, fomentando a capacidade de análise crítica. En todo momento búscase que certa parte dos contidos achegados non requiran do alumno unha tarefa de memorización. Esta metodoloxía tratará de conseguir un alto grao de motivación no alumno. |
Análise de fontes documentais |
Lectura e exame crítico dos principais documentos éticos e xurídicos da informática. Serven de introdución xeral aos temas. Proporcionan unha explicación histórica e sistemática do seu significado. Son de gran impotancia no contexto do resto de metologías utilizadas na materia. |
Estudo de casos |
A análise ética e xurídica da informática ten unhas características específicas. Co estudo de casos preténdese examinar a estrutura e os contidos dos problemas presentes nos casos, tanto de maneira individual como en grupo. É unha forma de aprendizaxe de contidos e tamén metodolóxica, na que o estudante aprende a analizar, deliberar e chegar a conclusións fundamentadas e razoables cos argumentos éticos e xurídicos. Resulta de gran utilidade para exercitar as destrezas e habilidades argumentativas. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Prácticas de laboratorio |
|
Descrición |
Prácticas de laboratorio.: Se guía ao alumno de forma individualizada no desenvolvemento de cada unha das prácticas de laboratorio. Aínda que no desenvolvemento da primeira práctica existen grandes diferenzas nas necesidades de cada alumno, progresivamente vanse homoxeneizando en canto ás súas necesidades de atención personalizada. Sen ningunha dúbida, a identificación deste parámetro é fundamental para determinar que a totalidade dos alumnos progresa durante o desenvolvemento da materia. Tamén faremos pequenos grupos de traballo conxunto en desenvolvementos prácticos.
Atención personalizada.: Toda cuestión tecnolóxica exposta polo alumno, en persoa, tutorías, email., etc.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Prácticas de laboratorio |
A5 A7 A24 A36 A47 A50 A58 B1 B3 B4 B5 B6 B7 C3 C4 C5 C6 C7 C8 |
Cada alumno de prácticas de laboratorio, e tras considerar que superou cada práctica, sempre antes do prazo establecido para cada práctica, deberá pasar unha proba oral. Nela o profesor expón pequenas probas que os alumnos deberán resolver sobre as máquinas virtuais do laboratorio de prácticas, defendendo os seus desenvolvementos de forma oral. Durante o curso informaranse dos prazos para a defensa das prácticas. |
40 |
Sesión maxistral |
A5 A7 A24 A36 A47 A50 A58 B1 B3 B4 B5 B6 B7 C3 C4 C5 C6 C7 C8 |
Para loitar contra a posible pasividade do alumno, en certos momentos das sesións maxistrais exponse pequenas cuestións, que fagan reflexionar ao alumno. Este intercambio co alumno, como parte da lección maxistral, permítenos controlar o grao de asimilación dos coñecementos por parte do mesmo. Para potenciar a participación do alumno estás cuestións teñen asignado unha pequena puntuación, segundo o grao de dificultade (puntuación complementaria fóra de guía). |
0 |
Proba de resposta múltiple |
A5 A24 A36 A47 A50 A58 B5 B6 |
Esta proba inclúe os contidos e, en xeral, todo aspecto relacionado cos obxectivos da materia. Nela exponse diversas cuestións relacionadas tanto cos contidos das sesións maxistrais como das prácticas de laboratorio, dándolle un maior peso ás primeiras. |
60 |
|
Observacións avaliación |
Para aprobar a materia será necesario ter superadas as prácticas de laboratorio. Sen as prácticas de laboratorio superadas a cualificación da proba de resposta múltiple dividirase por dúas.
Durante o curso informaranse dos prazos para a defensa das prácticas.
Todos os alumnos, incluídos os de tempo parcial, terán que defender en persoa cada práctica nas datas e lugar establecidos. Na convocatoria de xullo, na súa falta, á proba de resposta múltiple engadiráselle unha proba da parte práctica, que deberá ser superada por separado.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Lorenzo COTINO, Julián VLAERO (coords.) (2010). Administración electrónica. Valencia: Tirant lo Blanch
Gonzalo F. GÁLLEGO HIGUERAS (2010). Código de Derecho informático y de las nuevas tecnologías. Madrid: Civitas
Javier ORDUÑA, Gonzalo AGUILERA (dir.) (2009). Comercio, Administración y Registros electrónicos. Madrid: Civitas
Manuel CASTELLS (2009). Comunicación y poder. Madrid: Alianza
debian.org (). Debian. http://www.debian.org/
José Luis PIÑAR MAÑAS (dir.) (2011). electrónica y ciudadanos. Madrid: Civitas
José APARICIO SALOM (2009). Estudio sobre la Ley Orgánica de protección de datos de carácter personal. Pamplona: Aranzadi
Antonio TRONCOSO (2010). La protección de datos personales. En busca del equilibrio. Valencia: Tirant lo Blanch
A. Santos del Riego (). Legislación [Protección] y Seguridad de la Información. http://psi-udc.blogspot.com
Miguel Ángel DAVARA RODRÍGUEZ (2008). Manual de Derecho informático. Pamplona: Aranzadi
Willian Stallings (2014). Network Security Essentials. Applications and Standards. Prentice Hall
OWASP (2022). OWASP Top 10. https://owasp.org/Top10/
Packet Storm (). Packet Storm. http://packetstormsecurity.org/
Miguel PEGUERA POCH (coord.) (2010). Principio de Derecho de la sociedad de la información. Cizur Menor: Aranzadi
A. Santos del Riego (2020-2021). Videos clases expositivas curso 2020-2021. Se compartirán en Stream
yolinux (). yolinux. http://www.yolinux.com/ |
|
Bibliografía complementaria
|
(). (in)secure magazine. http://www.net-security.org/insecure-archive.php
(). AntiOnline. http://www.antionline.com/
(). CERT:Computer Emergence Response Team. http://www.cert.org
(). Common Vulnerabilities and Exposures (CVE). http://cve.mitre.org/
(). Delitos Informáticos. http://www.delitosinformaticos.com/
Pedro DE MIGUEL ASENSIO (2011). Derecho privado de internet. Madrid: Civitas
Lawrence LESSIG (2001). El código y otras leyes del ciberespacio. Madrid, Taurus
Fernando MIRÓ LLINARES (2005). Internet y delitos contra la propiedad intelectual. Valencia: Tirant lo Blanch
Esther MORÓN LERMA (2002). Internet y Derecho penal. Pamplona: Aranzadi
Pekka HIMANEN (2002). La ética del hacker y el espíritu de la era de la información. Barcelona, Destino
Antoni FARRIOLS I SOLA (2006). La protección de datos de carácter personal en los centros de trabajo. Madrid: Cinca
Justo GÓMEZ NAVAJAS (2005). La protección de los datos personales. Cizur Menor, Thomson Civitas
(). Linux Journal. http://www.linuxjournal.com/
(). NIST Computer Security Division. http://csrc.nist.gov/
OWASP (2022). Open Web Application Security Project. https://owasp.org/
(). Security art work. http://www.securityartwork.com/
(). Security Focus. http://www.securityfocus.com/ |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Sistemas Operativos/614G01016 | Redes/614G01017 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
Seguridade nos sistemas Informáticos/614G01079 | Seguridade nos Sistemas Informáticos/614G01214 |
|
|