Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Estatística Código 614G03004
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Departamento profesorado máster
Matemáticas
Coordinación
Oviedo de la Fuente, Manuel
Correo electrónico
manuel.oviedo@udc.es
Profesorado
Oviedo de la Fuente, Manuel
Correo electrónico
manuel.oviedo@udc.es
Web
Descrición xeral O obxectivo é que o alumno desenvolva as habilidades necesarias para comprender e aplicar na práctica coñecementos e técnicas estatísticas básicas. En Intelixencia Artificial, como en moitos outros campos, é habitual a toma de decisións en contextos de incerteza, onde son especialmente útiles as ferramentas que proporciona a estatística.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Coñecer os fundamentos probabilísticos básicos A1
A2
B2
B3
C3
Coñecer os fundamentos da inferencia estatística A1
A2
B2
B3
B5
B7
B9
C3
Coñecer os fundamentos dos modelos de regresión A1
A2
B2
B5
B7
B9
C3
Saber construír modelos estatísticos avanzados para a análise de datos A1
A2
B2
B5
B7
B9
C3
Xustificar a relevancia dunha proba estatística ou contraste de hipótese nunha aplicación concreta A1
B2
B9
Deseñar correctamente os criterios de elixibilidade dunha mostra para responder a un problema real B2
B3
B9
C3
Validar adecuadamente os modelos estatísticos e corrixilos en consecuencia
Saber describir unha ou/e dúas variables estatísticas, escollendo gráficas adecuadas e utilizando estatísticas adecuadas para cada caso. A1
B3
B9
C3

Contidos
Temas Subtemas
Estatística descritiva e análise exploratoria de datos Análise descritiva univariada: medidas descritivas, táboas de frecuencias e gráficas
Análise descritiva multivariante
Fundamentos da probabilidade Definición e propiedades da probabilidade
Probabilidade condicional
Teorema de Bayes
Variables aleatorias Variables aleatorias discretas
Variables aleatorias continuas
Introdución á inferencia estatística Estimación puntual
Intervalos de confianza
Comprobación de hipóteses paramétricas
Proba de hipóteses non paramétrica
Introdución aos modelos de regresión Regresión lineal simple
Regresión lineal múltiple
Extensións do modelo de regresión lineal

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A2 B2 B3 B5 B7 B9 C3 30 48 78
Prácticas a través de TIC A1 A2 B2 B3 B5 B7 B9 C3 20 20 40
Seminario A1 A2 B2 B3 B5 B7 B9 C3 10 10 20
Proba mixta A1 A2 B2 B3 B5 B7 B9 C3 3 3 6
 
Atención personalizada 6 0 6
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral O alumno recibirá clases maxistrais nas que o profesor, coa axuda dos medios audiovisuais pertinentes, exporá os contidos teórico-prácticos da materia. Fomentarase en todo momento a participación e o debate.
Prácticas a través de TIC As prácticas impartiranse nun laboratorio de informática utilizando a linguaxe de programación R e o contorno estatístico. Grazas a esta metodoloxía, o alumno porá en práctica os coñecementos adquiridos, facilitando a aprendizaxe e o desenvolvemento das competencias necesarias.
Seminario Os seminarios reforzarán tanto o carácter aplicado da materia como a súa interactividade. O alumnado poderá expresar as súas dúbidas e inquietudes relacionadas coa materia, e terá a oportunidade de realizar, coa supervisión do profesor, problemas similares aos dos exames. Ademais, cunha atención moi individualizada, poderán completar as prácticas a través das TIC.
Proba mixta Esta proba avaliará o grao de adquisición de coñecementos e a capacidade de resolución de problemas no ámbito da probabilidade e da estatística.

Atención personalizada
Metodoloxías
Proba mixta
Seminario
Sesión maxistral
Prácticas a través de TIC
Descrición
Para resolver problemas, será importante atender persoalmente ao alumnado ante as posibles dúbidas que poidan xurdir. Esta atención tamén servirá, por unha banda, para que o profesor detecte posibles problemas na metodoloxía empregada para impartir a materia e, por outra, para que o alumnado consolide os coñecementos teóricos e exprese as súas inquedanzas sobre a materia.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Proba mixta A1 A2 B2 B3 B5 B7 B9 C3 El examen final, con un valor entre el 50% y el 70% (dependiendo de la calificación obtenida en los controles parciales), consistirá en realizar una prueba escrita teórico-práctica. 50
Seminario A1 A2 B2 B3 B5 B7 B9 C3 Durante o cuadrimestre realizaranse probas escritas (controis parciais) para comprobar se o alumno está a acadar as competencias básicas desta materia. 20
Prácticas a través de TIC A1 A2 B2 B3 B5 B7 B9 C3 Para evaluar o grao de comprensión e aprendizaxe das prácticas se realizarán probas de avaliación ao longo do cuadrimestre en clases de laboratorio empregando o entorno estadístico R. 30
 
Observacións avaliación

O alumno rematará o período lectivo cun máximo do 50% da nota, que obterá a través dos controis parciais (20%) e das probas prácticas de avaliación mediante TIC (30%).

Na data que estableza a Facultade de Informática na súa programación anual, o alumno ou alumna realizará, por escrito, o exame final da materia (proba mixta), no que deberá responder cuestións teóricas, resolver cuestións teórico-prácticas, e calcular a solución de varios problemas. Para esta proba, o alumno só poderá levar consigo o material expresamente autorizado. A nota deste exame será reescalada para que o alumno teña a oportunidade de recuperar o 20% da nota correspondente aos controis parciais. Deste xeito, en función da puntuación obtida polo alumno nos controis escritos, a nota máxima do exame final será de entre 5 e 7 puntos.

Polo tanto, se P é a puntuación das prácticas (entre 0 e 10 puntos), C é a puntuación dos controis (entre 0 e 2 puntos) e F é a nota do exame final (entre 0 e 10 puntos), o A cualificación final da materia será: 3*P/10 + C + (7 - C)*F/10. Ademais, para superar a materia tamén será necesario obter unha nota mínima de 3 puntos sobre 10 no exame final (F >= 3) e nas prácticas a través das TIC (P >= 3).

Na primeira oportunidade (en xuño), os estudantes a tempo parcial que non fosen avaliados previamente na parte de prácticas de laboratorio, poderán realizar unha proba específica o día do exame final para recuperar o 30% da nota correspondente á citada parte (o resto do alumnado non poderá recuperar a nota desta parte).

A segunda oportunidade (en xullo) estará suxeita aos mesmos criterios que a primeira oportunidade (en xuño). Os estudantes que aproveiten a segunda oportunidade poderán elixir entre manter a nota práctica a través das TIC ou volver examinar tamén esta parte.

Todos os aspectos relacionados con “dispensa académica” , “dedicación ao estudo” , “permanencia” e “fraude académica” rexeranse de acordo coa normativa académica vixente da UDC.


Fontes de información
Bibliografía básica Cao, R., Francisco, M., Naya, S., Presedo, M.A., Vázquez, M., Vilar, J.A. y Vilar, J.M. (2001). Introducción a la Estadística y sus aplicaciones. Ediciones Pirámide
Fernández-Casal, R., Roca-Pardiñas, J., Costa, J. y Oviedo, M. (2022). Introducción al Análisis de Datos con R. Libro online: https://rubenfcasal.github.io/intror
Eguzkitza Arrizabalaga, J.M. (2014). Laboratorio de estadística y probabilidad con R. Gami Editorial

Bibliografía complementaria Gonick, L. y Smith, W. (2001). Á estatística ¡en caricaturas!. SGAPEIO
James, G., Witten, D., Hastie, T. y Tibshirani, R. (2017). An Introduction to Statistical Learning: with Aplications in R. Springer
Blasco Lorenzo, A. y Pérez Díaz, S. (2015). Modelos aleatorios en ingeniería. Paraninfo
Montgomery, D.C. y Runger, G.C. (2004). Probabilidad y Estadística aplicadas a la Ingeniería. McGraw-Hill
Devore, J.L. (2005). Probabilidad y Estadística para Ingeniería y Ciencias. Thomson
Milton, J.S. y Arnold, J.C (2004). Probabilidad y estadística, con aplicaciones para ingeniería y ciencias computacionales. McGraw-Hill
Hernández, V., Ramos, E. y Yáñez, I. (2007). Probabilidad y sus aplicaciones en Ingeniería Informática. Ediciones Académicas
Ugarte, M.D., Militino, A.F. y Arnholt, A.T. (2008). Probability and Statistics with R. Chapman and Hall/CRC
Horgan, J.M. (2009). Probability with R. An Introduction with Computer Science Applications. Wiley


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Álxebra/614G03001

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

-Usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores/as de ambos sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas.

-Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade.

-Tratarase de detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías