Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Fundamentos de Robótica Intelixente Código 614G03030
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Optativa 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Computación e Tecnoloxías da Información
Coordinación
Becerra Permuy, Jose Antonio
Correo electrónico
jose.antonio.becerra.permuy@udc.es
Profesorado
Becerra Permuy, Jose Antonio
Romero Montero, Alejandro
Correo electrónico
jose.antonio.becerra.permuy@udc.es
alejandro.romero.montero@udc.es
Web
Descrición xeral Introdución á robótica intelixente. Definición de robot e os seus elementos: sensores, actuadores e control. Descrición e utilización dos diferentes tipos deses elementos. Deseño e implementación de sistemas robóticos sinxelos. Uso de simulación para acelerar o devandito proceso.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Coñecer a problemática de sensorización/actuación en sistemas que operan no mundo real e en tempo real. B5
B6
B9
B10
Coñecer os tipos de arquitecturas de control autónomo e as súas funcionalidades básicas. B5
B6
B9
B10
Desenvolver un sistema de control autónomo para un robot. A1
A2
B2
B7
B8
C5
Utilizar sensores e actuadores en programas de control autónomo. A1
A2
B2
B7
B8
C5

Contidos
Temas Subtemas
Introdución á robótica intelixente. - Historia.
- Definicións.
Conceptos de sensorización, actuación e control. - Tipos de sensores.
- Tipos de actuadores.
- Control: lazo aberto, lazo pechado e PID.
Intelixencia en compoñentes de sistemas robóticos. - Fusión sensorial.
- Embodiment.
- Simulación e reality gap.
Arquitecturas de control intelixentes. - Arquitecturas deliberativas.
- Arquitecturas reactivas.
- Arquitecturas híbridas.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Proba mixta A1 A2 B2 B5 B9 2.5 0 2.5
Sesión maxistral A1 A2 B2 B5 B6 B7 B8 B9 B10 C5 21 31.5 52.5
Prácticas de laboratorio A1 A2 B2 B5 B8 C5 21 31.5 52.5
Traballos tutelados A1 A2 B2 B5 B6 B7 B8 B9 B10 C5 0 39.5 39.5
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba mixta Proba de avaliación que se realizará nas correspondentes oportunidades das convocatorias oficiais. Consistirá nunha proba escrita coa finalidade de comprobar o afianzamento dos conceptos teóricos máis importantes vistos na materia.
Sesión maxistral Actividade presencial na aula que serve para establecer os conceptos fundamentais da materia. Consiste na exposición oral facendo uso profuso de medios audiovisuais e buscando a participación dos alumnos mediante a formulación de casos prácticos e a realización de preguntas, co fin de facilitar a aprendizaxe e fomentar o espírito crítico.
Prácticas de laboratorio Mediante esta actividade os alumnos implementarán no laboratorio pequenos programas / sistemas que exemplificarán os conceptos vistos nas sesións maxistrais, de forma que poidan probar no mundo real algúns dos métodos e técnicas, e valorar de primeira man os problemas (e as súas implicacións) que xorden na implementación. Durante a súa realización, o alumno poderá expor dúbidas ao profesor ou consultar os materiais que estime oportuno.
Traballos tutelados Realización dun ou varios traballos ao longo do cuadrimestre, de forma autónoma e titorizados polos profesores, que implicarán levar á práctica os conceptos vistos nas sesións maxistrais. Polo menos o traballo final será realizado en grupo e os alumnos entregarán, en soporte informático, unha memoria e terán que realizar tamén unha presentación ante o profesor e os seus compañeiros de clase.

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas de laboratorio
Traballos tutelados
Descrición
Prácticas de laboratorio: a atención personalizada nas clases prácticas consistirá en resolver as dúbidas conceptuais ou procedementais que poidan xurdir durante a súa realización, modulando o tempo de atención a cada alumno en función das súas necesidades individuais.

Traballos tutelados: a atención personalizada nos traballos consistirá en titorías intermedias, durante o prazo habilitado para a súa realización, que se centrarán na revisión do traballo realizado ata ese momento, suxerindo cambios e aclarando dúbidas.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Proba mixta A1 A2 B2 B5 B9 Proba final da materia que consistirá na realización dun exame individual. Esta proba terá preguntas de tipo teóricas e prácticas relacionadas cos conceptos estudados nas clases maxistrais, nas prácticas de laboratorio ou cos contidos dos traballos / proyectos tutelados. 40
Traballos tutelados A1 A2 B2 B5 B6 B7 B8 B9 B10 C5 Desenvolvemento dun ou varios proxectos individuais ou en grupos reducidos. Será necesario entregar os materiais en tempo e forma seguindo as indicacións do enunciado. Polo menos o traballo final requirirá a exposición oral por parte de todos os integrantes do grupo de traballo, empregando para iso a presentación entregada. A non realización da presentación supoñerá unha nota de cero nesta actividade. 60
 
Observacións avaliación
Para poder aprobar a materia o estudante deberá cumprir os seguintes requisitos (puntuación entre 0 e 10 en todas as actividades):
  1. Que a nota nos traballos tutelados (TT) sexa maior ou igual que 5.
  2. Que a nota na proba mixta (PM) sexa maior ou igual que 5.
Se non se cumpren todos os requisitos anteriores a cualificación será de suspenso e a nota numérica máxima que se poderá obter, na oportunidade correspondente, será de 4,5 puntos. Se se cumpren os requisitos esixidos, a nota final calcularase da seguinte forma:
  • NOTA FINAL = 0,4*PM + 0,6*TT
Notas sobre as actividades:
  • Os alumnos que se presenten na convocatoria adiantada terán a posibilidade de pasar a parte da puntuación dos traballos tutelados á proba mixta. Para iso, será necesario que os estudantes se poñan en contacto cos profesores ao comezo do curso.
  • Na 2ª oportunidade os alumnos poderán manter as notas aprobadas si así o desexan e deberán repetir as partes nas que estén suspensos.
  • Tódolos aspectos relacionados con "dispensa académica", "dedicación ao estudo", "permanencia" e "fraude académica" rexeranse de acordo coa normativa académica vixente da UDC.

Fontes de información
Bibliografía básica Wyatt Newman (2017). A Systematic Approach to Learning Robot Programming with ROS. CRC Press
Antonio Barrientos (2007). Fundamentos de Robótica. McGraw Hill
Robin R. Murphy (2019). Introduction to AI Robotics. MIT Press
Nikolaus Correll (2020). Introduction to Autonomous Robots. Magellan Scientific

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Principios de Visión por Computador/614G03032

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Vehículos Autónomos/614G03046
Robótica Intelixente Aplicada/614G03031

Observacións
As recomendacións de materias previas e de continuación son só suxestións, pero non son imprescindibles nin moito menos, xa que a materia é autocontenida. "Robótica Intelixente Aplicada" é directamente unha continuación. "Vehículos Autónomos" non deixa de ser un caso particular de robótica intelixente, co que tamén pode ser de interese. "Principios de Visión por Computador" pode ser interesante xa que as cámaras son os sensores máis complexos que pode ter un robot. Con todo, NON se asume que o alumnado cursase dita materia.

Outros comentarios:
- Para axudar a conseguir unha contorna sustentable e cumprir co obxectivo da acción número 5 ("Docencia e investigación saudable e sustentable ambiental e social") do "Plan de Acción Green Campus Ferrol" a entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia:
  1. Solicitarase en formato virtual e/ou soporte informático.
  2. Realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos.
  3. De realizarse en papel:
    - Non se empregarán plásticos.
    - Realizaranse impresións a dobre cara.
    - Empregarase papel reciclado.
    - Evitarase a impresión de borradores.
- Fomentarase o desenvolvemento dunha cidadanía crítica, aberta e respectuosa coa diversidade na nosa sociedade, salientando a igualdade de dereitos do alumnado sen discriminación por cuestión de xénero ou condición sexual. Empregarase unha linguaxe inclusiva no material e no desenvolvemento das sesións. Traballarase para identificar e modificar prexuizos e actitudes sexistas e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade.  Facilitarase a plena integración do alumnado que por razóns físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria.


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías