Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) O modelo migratorio español Código 615525014d
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Segundo Optativa 3
Idioma
Inglés
Modalidade docente Non presencial
Prerrequisitos
Departamento Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinación
Perez Carames, Antia
Correo electrónico
antia.perez@udc.es
Profesorado
Perez Carames, Antia
Correo electrónico
antia.perez@udc.es
Web
Descrición xeral Sinalaremos as compoñentes principais do modelo migratorio español, as súas fases, variacións e combinacións das citadas compoñentes. Deterémonos nos conceptos que subxacen ao modelo e na súa articulación. Enlazaremos esta descrición coas políticas que deron forma tanto á recepción dos fluxos co mercado de traballo e as ancraxes para a integración. Finalmente, contrastaremos en cada etapa cos resultados empíricos e as tendencias realmente medidas e observadas.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Identificar as principais dimensións que explican o fenómeno migratorio en España. AM1
AM2
AM4
AM5
AM9
AM10
BM1
BM4
BM22
CM1
CM2
CM3
CM5
Ubicar a España dentro do sistema migratorio europeo. AM1
AM2
AM4
AM5
AM6
AM9
AM10
AM14
BM1
BM2
BM3
BM5
BM7
BM14
BM21
BM22
CM1
CM2
CM3
CM5
Describir o proceso de evolución (as etapas) da inmigración AM1
AM2
AM4
AM5
AM9
BM2
BM3
BM7
BM20
BM21
CM1
CM2
CM3
CM6
CM7
Describir como se distribúe a poboación inmigrante no territorio español e as súas características sociodemográficas. AM2
AM4
AM5
AM6
AM10
AM11
AM14
BM1
BM2
BM3
BM5
BM7
BM20
BM21
CM2
CM6
Vincular a evolución do mercado de traballo e os ciclos da economía co discorrer dos fluxos migratorios, sinalando as súas desviacións e as súas consecuencias. AM1
AM2
AM10
AM11
BM17
BM20
BM21
BM22
CM1
CM2
CM3
Analizar a achega demográfica da poboación inmigrante. AM1
AM2
AM10
AM11
BM17
BM20
BM21
BM22
CM1
CM2
CM3
Identificar as principais vías de integración da poboación inmigrante e os obstáculos que a retrasan e dificultan. AM9
AM11
AM14
BM3
BM4
BM14
BM18
BM21
CM2
CM6
CM7

Contidos
Temas Subtemas
Elementos normativos e factores sociais que apoian a integración. .
España dentro do modelo migratorio do sur de Europa. Crecemento, decrecemento e evolución da inmigración ata 2015. .
O "boom" migratorio na primeira década e o refluxo na primeira metade da segunda década. .
Panorámica xeral da inmigración en España: tendencias e composición do stock e dos fluxos. .
As regularizacións extraordinarias e o seu papel no modelo migratorio. .
Impacto demográfico, económico e social da inmigración. .
Cambio de ciclo migratorio: reemigración, retornos e circulación dos inmigrantes estranxeiros e dos españois (naturalizados ou autóctonos) .

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Lecturas A1 A2 A4 A9 A11 B1 B3 B4 B18 B20 B21 B22 C3 C5 0 20 20
Recensión bilbiográfica A1 A2 A4 A5 A6 A10 A14 B5 B7 B14 B18 C1 C2 C3 C6 C7 0 24 24
Sesión maxistral A1 A2 A4 A14 B1 B14 B20 B21 B22 C1 C2 C5 16 10.5 26.5
Discusión dirixida A2 A4 A5 A6 A9 A10 B1 B2 B4 B14 B17 B18 C5 C6 C7 2 0 2
 
Atención personalizada 2.5 0 2.5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Lecturas Facilitarase unha lista de lecturas que servirán para as recensións e os comentarios críticos.
Recensión bilbiográfica Comentario crítico das lecturas facilitadas.
Sesión maxistral Clases nas que se desenvolven os contidos principais da asignatura.
Discusión dirixida Participación en clase sobre os contidos expostos durante a sesión.

Atención personalizada
Metodoloxías
Recensión bilbiográfica
Descrición
Resolveranse as dúbidas tanto conceptuais como prácticas que implica a recensión crítica e o deseño resolución de problemas en horario de titorías.


Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Recensión bilbiográfica A1 A2 A4 A5 A6 A10 A14 B5 B7 B14 B18 C1 C2 C3 C6 C7 Realizarase un exercicio de revisión bibliográfica sobre algún dos temas propostos na materia. 100
 
Observacións avaliación

Nas clases
sosterase o principio de debate democrático, escoitando e respetando todas as
opinións diversas en torno aos temas tratados, tanto de parte do profesorado
como do alumnado.

Todos os aspectos relacionados
coa “dispensa académica”, “dedicación al estudio, “permanencia” e “fraude
académico” rexiranse dacordo coa normativa académica vigente
de la UDC
.


Fontes de información
Bibliografía básica (). .

ARANGO, J. (2000). Becoming a Country of Immigration at the End of the Twentieth Century: the Case of Spain. In R. King, G. Lazaridis & C. Tsardanidis (eds.) Eldorado or Fortress? Migration in Southern Europe (pp. 276). London: Palgrave Macmillan.

BERNARDI, F.; GARRIDO, L. & MIYAR, M. (2010). The Recent Fast Upsurge of Immigrants in Spain and Their Employment Patterns and Occupational Attainment. International Migration, 49 (1): 148-187.

BUENO, X. & VIDAL-COSO, E. (2019). Vulnerability of Latin American Migrant Families HEaded by Women in Spain During the Great Recession: A Couple-Level Analysis. Journal of Family Issues, 40 (1): 111-138.

DEPALMA, R. & PÉREZ-CARAMÉS, A. (2018). Galician Migrations: A Case Study of Emerging Super-diversity. New York: Springer.

DOMINGO, A.; GIL-ALONSO, F. & ROBERTSON, G. (2007). Immigration and Changing Labour Force Structure in the Southern European Union. Population, 62 (4): 709-727.

ESCRIVA, A. (2000) The Position and Status od Migrant Women in Spain.  In F. Anthias & G. Lazaridis (eds.) Gender and Migration in Southern Europe. Women on the Move (pp. 199-226). London: Routledge.

GONZÁLEZ-ENRÍQUEZ, C. (2010). Spain: Irregularity as a Rule. In A. Triandafyllidou (ed.) Irregular Migration in Europe. Myths and Realities (pp. 247-266). London: Ashgate.

GONZÁLEZ-ENRÍQUEZ, C. (2014) Spain. In A. Triandafyllidou & R. Gropas (eds.) European Immigration. A Sourcebook (pp. 339-350). London: Ashgate.

RIBAS-MATEOS, N. (2004). How can we understand immigration in Southern Europe? Journal of Ethnic and Migration Studies, 30 (6): 1045-1063.

ROIG VILA, M. & CASTRO MARTÍN, T. (2007). Childbearing Patterns of Foreign Women in a New Immigration Country. Population, 62 (3): 351-379.

ZAPATA-BARRERO, R. (2013). Diversity management in Spain: New dimensions, new challenges. Manchester: Manchester University Press. 

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Nas clases sosterase o principio de debate democrático, escoitando e respetando todas as opinións diversas en torno aos temas tratados, tanto de parte do profesorado como do alumnado.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías