Competencias / Resultados do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Identificar e explicar as principais diferencias entre a economía e a socioloxía a hora de estudar a acción social |
A9 A24 A26 A34 A35 A36
|
B3 B9 B11 B13 B25
|
C4 C6
|
Saber definir e identificar qué son as institucións sociais, os seus compoñentes e funcionamento |
A9 A14 A15 A24 A25 A29
|
B1 B3 B6 B13 B17 B25 B26 B27
|
C4 C5
|
Coñecer as principais hipóteses e perspectivas teóricas sociolóxicas sobre as transformacións das institucións económicas |
A9 A24
|
B3 B13 B25
|
C4 C6
|
Identificar as características máis importantes dos mercados como institucións sociais, e os principais enfoques sociolóxicos da análise do mercado |
A9 A24 A35
|
B3 B9 B11 B13 B25
|
C4
|
Comprender por que o diñeiro é unha institución social. Identificar as súas funcións e coñecer os principais enfoques sociolóxicos do comportamento monetario |
A14 A17 A20 A35
|
B1 B3 B13 B17 B25
|
C4 C6
|
Identificar as distintas teorías sobre as organizacions e coñecer a súa vertiente aplicada á realidade social. |
A9 A24 A25 A29
|
B2 B3 B17 B18 B25
|
C6
|
Diagnosticar problemas organizativos, analiza-los e propoñer solucións.
|
A17 A25 A29 A35
|
B2 B3 B13 B22
|
C5
|
Diseñar, planificar, realizar e exponer oralmente un proxecto de investigación sobre as principais temáticas da socioloxía económica |
A9 A15 A17 A24
|
B1 B2 B3 B6 B9 B11 B12 B13 B17 B25
|
C4 C6
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Tema 1. Fundamentos da socioloxía económica:
De que falamos cando falamos de acción económica? Comportámonos como seres racionais no ámbito económico-monetario ou somos previsiblemente irracionais? Que modelos de racionalidade contempla a socioloxía? Por que non é posible predicir o comportamento humano aínda que sexa racional? |
1.1. A socioloxía económica e organizacional no contexto da socioloxía xeral
1.2. O modelo de acción social da socioloxía económica vs. o modelo económico neoclásico
1.3. A nova socioloxía económica: o concepto de embeddedness
1.4. Cinco conceptos clave para entender a acción económica: poder, redes sociais, moral, valores e cultura
1.5. racionalidade vs. a irracionalidade no comportamento monetario: o papel das emocións e as expectativas ficticias
|
Tema 2. O papel das institucións na socioloxía económica:
Por que son importantes as institucións para comprender a realidade social e económica? Que son as institucións sociais e cales son os seus compoñentes? |
2.1. O concepto de institución social en debate: novo e vello institucionalismo na socioloxía económica
2.2. O modelo analítico de Richard Scott para analizar as institucións: sistemas reguladores, normativos e cultural-cognitivos. Concepto de lexitimidade de entrada e saída de Habermas.
23. Institucións e organizacións: o modelo de Richard Scott (II) para entender a organización das institucións
2.4. Principais institucións económicas: mercados, empresas e diñeiro |
Tema 3. Os mercados como estruturas sociais:
Que é o mercado e o sistema de mercado? Por que o sistema de mercado é unha institución social? Teñen os mercados unha estrutura social? Funciona o mercado segundo o modelo de competencia perfecta ou existen relacións de poder asimétricas? O mercado produce desigualdade ou funciona a través de mecanismos meritocráticos? Que normas de comportamento prevalecen no sistema de mercado? |
3.1. O mercado como institución social: breve perspectiva histórica
3.2. Mercados e sistemas de mercado: Características do funcionamento do sistema de mercado. Coordinación a través do sistema de prezos.
3.3. Da economía de mercado á sociedade de mercado: a cultura e as normas do sistema de mercado.
3.4. As ambivalencias e límites do sistema de mercado: Atribucións morais do sistema de mercado. As “ineficiencias” do sistema de mercado: a desigualdade social e o límite ambiental. |
Tema 4. O diñeiro como institución social.
Por que o diñeiro é unha institución social? Por que o diñeiro é unha débeda impersoal? Como consegue o diñeiro transportar valor abstracto? Son as criptomoedas unha innovación disruptiva? A forma que toma o diñeiro ten efectos na economía real e na sociedade? |
4.1. Orixes do diñeiro: O falso mito do troco e o reducionismo histórico do homo economicus. teorías cartalistas.
4.2. Que é o diñeiro? funcións do diñeiro. diñeiro como débeda
4.3. Do patrón ouro ás criptomoedas: tipos de diñeiro, dixitalización e exclusión financeira.
4.4. Comportamento monetario: a teoría da marcación do diñeiro de V. Zelitzer e a contabilidade mental de R. Thaler. |
Tema 5. Organizacións e empresas:
Que é unha organización e cales son os compoñentes organizativos máis importantes dunha empresa? Cales son os principais modelos organizativos e que efectos teñen sobre as actitudes e satisfacción dos traballadores/as? Cales son algúns dos principais retos dos diferentes modelos organizativos? |
5.1. Que é unha organización. A organización empresarial: división técnico-produtiva; sistemas de autoridade.
5.2. O modelo burocrático e posburocrático.
5.3. Fordismo e posfordismo: o enfoque da rede e o paradigma da flexibilidade
5.4. Retos organizativos: obxectivos individuais e obxectivos colectivos; o desaxuste de medios, fins organizativos e lexitimidade organizativa; o comezo da incompetencia de Peter |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A9 A20 A24 A25 A29 A35 B3 B13 B17 B22 B25 B26 B27 C4 C6 |
20 |
20 |
40 |
Discusión dirixida |
A9 A14 A24 B12 B22 B25 |
10 |
15 |
25 |
Proba práctica |
A9 A14 A15 A17 A20 A24 A26 A36 B1 B2 B3 B9 B11 B12 B13 B17 B25 B26 C4 C5 C6 |
10 |
34 |
44 |
Proba obxectiva |
A9 A14 A34 B6 B13 B17 B25 B26 B27 C4 C6 |
3 |
22 |
25 |
Actividades iniciais |
A14 A24 A25 B3 B12 B18 B22 B25 B26 B27 C6 |
2 |
8 |
10 |
|
Atención personalizada |
|
6 |
0 |
6 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Estarán centradas na exposición teórica por parte do profesor da materia correspondente a cada Tema, utilizando para iso abundante material visual (presentacións en Power-Point). Estas exposicións darán conta dos aspectos máis relevantes que comprende o tema correspondente, pero non esgotarán o seu contido senón que deixarán para o alumno/á iniciativa de buscar, ordenar e sintetizar toda a información fornecida. Deste xeito o alumno/a pasará a ter un rol máis activo. Durante a exposición animarase ao alumnado a realizar preguntas e suscitar dúbidas sobre calquera cuestión que non se comprenda adecuadamente.
|
Discusión dirixida |
Nas clases de grupos reducidos (interactivos) se debatirán os textos obligatorios de cada tema. As preguntas que orientan o debate serán adelantadas polo profesor para o seu estudo individual ou en grupo. |
Proba práctica |
Realización de traballos prácticos en equipo que os alumnos deben facer ao longo do curso sobre as temáticas propostas na aula |
Proba obxectiva |
Realización dunha proba escrita sobre os principais contidos da materia |
Actividades iniciais |
Consulta sobre o coñecemento que os alumnos teñen sobre cada tema. Ditas actividades se realizarán ó comenzo de cada tema. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Actividades iniciais |
Proba práctica |
|
Descrición |
As sesións magistrales e as discusións en grupo proporcionarán ao alumno material suficiente para resolver con éxito as probas prácticas. Ao longo do curso facilitaranse datos e fontes de datos para axudar á comprensión dos temas.
Recoméndase tamén o uso das tutorías individuais para resolver dúbidas acerca dos contidos, los exercicios prácticos etc. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Discusión dirixida |
A9 A14 A24 B12 B22 B25 |
A participación activa nos grupos interactivos será valorada en función da asistencia e a realización de breves exercicios prácticos de seguimiento. |
10 |
Proba obxectiva |
A9 A14 A34 B6 B13 B17 B25 B26 B27 C4 C6 |
Proba de avaliación final sobre as principáis temáticas abordadas na aula |
60 |
Proba práctica |
A9 A14 A15 A17 A20 A24 A26 A36 B1 B2 B3 B9 B11 B12 B13 B17 B25 B26 C4 C5 C6 |
Exercicios prácticos sobre as temáticas explicadas en clase.
Os mencionados exercicios planificaránse con antelación.
Para aprobar a materia é imprescindible aprobar as prácticas. A nota das mesmas será a media de tódolos exercicios realizados e entregados en tempo e forma.
A asistencia ás sesions prácticas é condición necesaria para entregar o exercicio. |
30 |
|
Observacións avaliación |
Avaliación continua Para superar a asignatura e imprescindible aprobar o examen final e as prácticas. As dúas partes apróbanse cun 5. A nota final será a suma ponderada das dúas partes máis a puntuación ponderada das discusións dirixidas. No caso de suspender na primeira convocatoria en Xuño, o alumno terá que facer en Xullo un examen de recuperación de todo o curso. Aqueles alumnos que aproben as prácticas en Xuño pero suspendan o examen teórico poderán manter as notas das prácticas en Xullo. A súa nota final da segunda convocatoria será a media de ambas cualificacións. Avaliación final no continua Aqueles alumnos que non poidan asistir regularmente a clase, e específicamente as clases prácticas, deberán optar pola avaliación final consistente nunha proba obxectiva que terá un peso dun 100% da nota final. Dispensa académica Todos los aspectos relacionados con “dispensa académica”, “dedicación al estudio, “permanencia” y “fraude académico” se regirán de acuerdo con la normativa académica vigente de la UDC. Plaxio A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso "0" na materia na convocatoria correspondente, invalidando así calquera cualificación obtida en todas as actividades de avaliación de cara a convocatoria extraordinaria.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Granovetter, M (2003). Acción económica y estructura social: el problema de la incrustación. Madrid: CIS
BECKERT, j. (2002). Beyond the Market. The Social Foundations of Economic Efficiency. Princeton : Princeton University Press
Ingham G. (2010). Capitalismo . Cambridge: Polity Press.
Raworth, K. (2018). Economía rosquilla: 7 maneras de pensar la economía del siglo XXI. . Barcelona. Paidós
ENGUITA, MARIANO F. (1998). Economía y Sociología. CIS. Madrid
Lindblont, Ch. (2002). El sistema de mercado : qué es, cómo funciona y cómo entenderlo . Madrid: Alianza
SMELSER N. J. y SWEDBERG, R. eds. (2005). Handbook of Economic Sociology. Princeton
Searle, J (1997). La construcción de la realidad social. Barcelona: Paidós
Polanyi, K (2003). La gran transformación. México: Fondo de cultura económica.
Ariely, D. (2008). Las trampas del deseo. Cómo controlar los impulsos irracionales que nos llevan al error. Barcelona: Ariel
Portes, A (2013). Sociología económica. Una investigación sistemática. Madrid: CIS
Lee Mudge. (2008). What is neo-liberalism?. Socio Economic Review |
|
Bibliografía complementaria
|
(). .
AA.VV. (1997). Revista Española de Investigación Sociológica. Nº 77-78. Madrid. CIS
SCHUMPETER, J.A. (1968). Capitalismo, socialismo y democracia. Aguilar, Madrid
BRUNET,I y PASTOR,I. (2003). Ciencia, sociedad y economía. Fundamentos, Madrid
HOFSTEDE, G. (1999). Culturas y organizaciones. MaAlianza Editorialdrid.
WEBER, M. (1977). Economía y sociedad. F.C.E. México
SOMBART,W. (1993). El burgués. Alianza, Madrid
CROZIER, M. (1963). El fenómeno burocrático. Amorrortu Buenos Aires
PFEFFER,J. (1981). El poder en las organizaciones. McGraw Hill, Madrid
SIMMEL, G. (1977). Filosofía del dinero. IEP Madrid
PARETO, W. (1980). Forma y equilibrio sociales. Alianza, Madrid
MISES, L. V. (1955). La acción humana: tratado de economía. Ed. Unión. Madrid
ETZIONI, AMITAI (2007). La dimensión moral: hacia una nueva economía. Palabra, Madrid
DURKHEIM, E. (1987). La división del trabajo social. Akal, Madrid
BELTRÄN, M. (1977). La élite burocrática española. Ariel, Barcelona
CASTELLS, M. (1999). La era de la información:Economía, sociedad y cultura. Alianza, Madrid
MINTZBERG, H. (1984). La estructuración de las organizaciones. Ariel, Barcelona
POLANYI, k. (2006). La gran transformación. F.C.E. México
GUTIERREZ, R. (2001). La nueva sociología económica: desarrollo y programa. CIS, Madrid
BOURDIEU, P. (2001). Las estructuras sociales de la economía. Ed. Manantial, Buenos Aires
WILLIAMSON, O.E. (1989). Las instituciones económicas del capitalismo. f.c.e. México
HIRSCHMANN, A.O. (1978). Las pasiones y los intereses. F.C.E. México
MINGIONE, E. (1994). Las sociedades fragmentadas. Una sociología de la vida económica más allá del paradigma del mercado. MTSS, Madrid
AA.VV (1993). Lecturas de Teoría de la Organización. Madrid. M.A.P.
BELTRÄN, M. (1985). Los funcionarios ante la reforma de la administración. CIS Madrid
MICHELS, R. (1979). Los partidos políticos. Amorrortu Buenos Aires
MARX, KARL (1977). Manuscritos: Economía y Filosofía. Alianza, Madrid
WILLIAMSON, O.E. (1991). Mercados y jerarquías. F.C.E. México
INGLEHART, R. y WELZEL CH. (2006). Modernización, cambio cultural y democracia: la secuencia del desarrollo humano. CIS Madrid
SUÁREZ, A. (2001). Nueva economía y nueva sociedad. Los grandes desafíos del siglo XXI. Pearson, Madrid
HALL, R. (1972). Organizaciones: estructura y proceso. Prentice Hall, Madrid
HIRSCHMANN,,A.O. (1977). Salida, voz y lealtad. F.C.E. Mexico
MAYNTZ,R. (1963). Sociología de la organización. Alianza, Madrid
SMELSER, N. (1965). Sociología de la vida económica. Ed. UTEHA. México
PERROW,C. (1971). Sociología de las organizaciones. McGraw Hill, Madrid
LUCAS MARIN, A. (2002). Sociología de las organizaciones. Madrid. McGraw Hill
VEBLEN, T. (1973). Teoría de la clase ociosa. Un estudio económico de la evolución de las instituciones. F.C.E. México
POWELL,W. y DIMAGGIO, P. (1991). The new Institutionalism in organizational analysis. Chicago UCP
BECKER, GARY (1987). Tratado sobre la familia. Alianza, Madrid
GARMENDIA, J.A( (1994). Tres culturas. Organización y recursos humanos. |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Introdución á socioloxía/615G01103 | Economía política/615G01104 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
Teoría Sociolóxica I/615011202 | Teoría Sociolóxica II/615011302 | Crecemento e desenvolvemento económico/615G01404 | A función dos recursos humanos na empresa/615G01414 |
|
|